معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۲

اخبار اقتصادی کشور نامیبیا( هفته سوم خرداد)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور نامیبیا در هفته سوم خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ارتقای جایگاه بندر «والویس بی» نامیبیا در رده‌بندی بندرهای جهان

در جدیدترین رده‌بندی بانک جهانی از بندرها دارای پایانه‌های کانتینری، بندر والویس بالاتر از بندرهای افریقای جنوبی قرار گرفت. براساس این گزارش، در سال 2020 بندر والویس بی در میان 351 بندر کانتینری جهان در جایگاه 307 ام قرار گرفت؛ این در حالی است که بندر دوربان افریقای جنوبی در رده 349 قرار گرفت. در این رده‌بندی، بندر یوکوهامای ژاپن در رتبه نخست و بندر ملک عبدالله عربستان سعودی در رده دوم قرارگرفته‌اند. در گزارش بانک جهانی بر نقش کلیدی و حیاتی بندرهای کانتینری در دوران شیوع ویروس کووید 19 در سال 2020 برای حفظ نظام حمل‌ونقل و تأمین کالاها در جهان تأکید شده است.

نامیبیا سومین کشور افریقا ازنظر ارزش دارایی سرانه

علیرغم مشکلات ناشی از شیوع ویروس کووید 19، نامیبیا همچنان به‌عنوان یکی از کشورهای باارزش دارایی سرانه بالا در افریقا محسوب می‌شود. براساس گزارش بانک Afrasia، ارزش دارایی سرانه نامیبیا در سال 2020 علیرغم کاهش نسبت به سال پیش از آن، به 8500 دلار رسید و این کشور را همچنان در رتبه سوم قاره افریقا نگه داشت.

بنا بر اعلام این بانک، ارزش دارایی سرانه یک کشور شامل تمام دارایی‌های آن کشور تقسیم‌بر تعداد جمعیت آن می‌شود. این گزارش نشان می‌دهد نامیبیا ازلحاظ درآمد سرانه همچنان در میان کشورهای با درآمد سرانه متوسط به بالا دسته‌بندی‌شده است اما با ضریب جینی 0.567 دومین کشور از لحاظ نابرابری درآمد در جهان محسوب می‌شود. 18 درصد مردم نامیبیا زیرخط فقر قرار دارند. این گزارش همچنین ارزش دارایی‌های نامیبیا را 22 میلیارد دلار برآورد کرده است که در میان کشورهای آفریقایی در رتبه 13 قرار می‌گیرد.

دعوت دولت نامیبیا برای مشارکت در ساخت یک نیروگاه 50 مگاواتی

شرکت دولتی برق نامیبیا «نم پاور» از شرکت‌های طراح و سازنده نیروگاه خواست برنامه و طرح‌های خود را برای ساخت فاز دو نیروگاه Anixas در بندر والویس بی ارائه دهند.بنا بر اعلام «نم پاور»، این نیروگاه برخلاف فاز نخست که با سوخت دیزل کار می‌کند، به‌صورت سیکل ترکیبی ساخته خواهد شد و شرکت‌های متقاضی مشارکت در این پروژه باید تا سوم سپتامبر سال جاری طرح خود را ارائه کنند. تجارت اصلی «نم پاور» تولید، انتقال و تجارت انرژی در داخل نامیبیا و منطقه جنوب آفریقا است.

نظارت صندوق بین‌المللی پول بر نحوه هزینه کرد وام اهدایی به نامیبیا

صندوق بین‌المللی پول بر نحوه هزینه کرد وام 270 میلیون دلاری به نامیبیا برای مقابله با اثرات سوء شیوع ویروس کووید 19 نظارت خواهد کرد. بنا بر گزارش این صندوق، هزینه واکسیناسیون 1.56 میلیون نفر (معادل 60 درصد) از جمعیت نامیبیا حدود 115 میلیون دلار هزینه خواهد داشت و مابقی وام مذکور صرف سرمایه گذاری در زیرساخت‌های بهداشتی این کشور می‌شود.

در فوریه گذشته وزیر دارایی به همراه رئیس بانک مرکزی نامیبیا در نامه‌ای مشترک به مدیرکل صندوق بین‌المللی پول، خواستار اعطای این وام شدند؛ این نخستین بار در تاریخ نامیبیا از زمان استقلال در سال 1990 بود که دولت این کشور خواستار دریافت وام از این صندوق شده است. دولت نامیبیا متعهد شده است این وام را صرف مقابله با اثرات منفی شیوع ویروس کووید 19 کند و تا پایان سپتامبر سال جاری گزارشی از تمام جزییات درباره هزینه کرد وام مذکور منتشر کند.

هشدار رئیس بانک مرکزی نامیبیا درباره اقتصاد این کشور

رئیس بانک مرکزی نامیبیا هشدار داد که اقتصاد این کشور دیگر توان تحمل تبعات یک تعطیلی گسترده کسب‌وکارها را ندارد. Johannes!Gawaxab بابیان اینکه هرگونه اعمال مجدد محدودیت‌های سرتاسری به خاطر ویروس کووید 19 باعث نابودی مشاغل و کسب‌وکارها خواهد شد، افزود: برنامه واکسیناسیون باید به‌سرعت ادامه یابد زیرا بهبود شرایط اقتصادی منوط به اجرای موفقیت‌آمیز این برنامه است. وی با زمان‌بر دانستن روند بهبود اثرات منفی شیوع کرونا بر اقتصاد این کشور، تصریح کرد، دو بخش معدن و کشاورزی علائم بهبود را نشان می‌دهند اما بخش گردشگری همچنان در انتظار بازگشت گردشگران خارجی است. رئیس بانک مرکزی درباره اثرات منفی شیوع ویروس کووید 19 بر اقتصاد نامیبیا گفت: تولید ناخالص داخلی در سال جاری 8 درصد کاهش می‌یابد و بسیاری از مشاغل ازدست‌رفته، کسب‌وکارها با چالش‌های جدی مواجه شده و بدهی دولت نیز افزایش‌یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما