معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۷۳

اخبار اقتصادی آفریقا( هفته سوم خرداد)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی کشورهای آفریقائی در هفته سوم خرداد 1400 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آفریقای جنوبی

 پیش بینی  Ned Bank از رشد اقتصادی آفریقای جنوبی در سال 2021

ند بانک رشد تولید ناخالص داخلی آفریقای جنوبی در سه ماهه اول سال را  0.4 درصد اعلام نمود. این بانک رشد اقتصاد کشور بعد از ضربه کرونا بر اقتصاد را  4.4 درصد در سال جاری پیش بینی کرد. این بانک قبلا پیش بینی 3.4 درصدی داشت. ند بانک بر اساس آخرین ارزیابی‌های خود می‌گوید با وجود اینکه تعطیلات و محدودیتهای کورونائی، قطعی پیاپی برق و عدم اطمینان از آینده اقتصاد، موانع عمده رشد اقتصادی این کشور هستند اما بهره پائین بانکها و همچنین بازار خوب تولیدات آفریقای جنوبی به ویژه در زمینه محصولات معدنی امید به رشد اقتصادی را افزایش می دهد. ند بانک رشد گردش مالی خود در چهارماهه اول سال جاری را  22 درصد اعلام نمود که حاکی از رونق اقتصادی کشور است.

 توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر در آفریقای جنوبی

رییس کمیسیون تغییرات اقلیمی ریاست جمهوری آفریقای جنوبی گفت جایگزینی نیروگاه‌های تولید برق فرسوده با نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر فرصتی برای تحریک رشد اقتصادی و کاهش گازهای گلخانه ای است. وی افزود اشتهای زیادی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد. این مطلب از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که بانک های آفریقای جنوبی دیگر تمایل چندانی برای تامین مالی نیروگاه‌های خصوصی با سوخت ذغال سنگ ندارند. آفریقای جنوبی برای کاهش گازهای گلخانه ای تا سال 2025 به حدود 4.5 میلیارد دلار از منابع مختلف نیاز دارد. بحث استفاده از سوخت های تجدیدپذیر در این کشور بسیار پررنگ شده است و حتی صحبت از سوخت هیدروژن سبز و پیل های سوختی مطرح است.

 آمار اقتصادی در آفریقای جنوبی

طبق آخرین آمار ارائه شده، نرخ بیکاری در سه ماهه اول سال 2021 به 32.6 درصد رسیده است. این رقم در سه ماهه پایانی سال 2020 برابر با 32.5 درصد بود. مازاد تجاری آفریقای جنوبی در ماه آوریل به 51 میلیارد رند رسید که بیشتر از میزان پیش بینی شده 37.5 میلیارد رند می‌باشد. این رقم در ماه مارس 52.5 میلیارد رند ثبت شده است. فلزات گران بها و سنگ ها 12 درصد افزایش صادراتی داشته اند. سبزیجات، مواد شیمیایی، فلزات اساسی، وسایل نقلیه و تجهیزات حمل و نقل در این مدت شاهد کاهش صادرات بوده اند.

 نامیبیا

دعوت دولت نامیبیا برای مشارکت در ساخت یک نیروگاه 50 مگاواتی

شرکت دولتی برق نامیبیا «نم پاور» از شرکت های طراح و سازنده نیروگاه خواست برنامه و طرح های خود را برای ساخت فاز دو نیروگاه Anixas در بندر والویس بی ارائه دهند. بنابر اعلام «نم پاور»، این نیروگاه برخلاف فاز نخست که با سوخت دیزل کار می‌کند، بصورت سیکل ترکیبی ساخته خواهد شد و شرکت های متقاضی مشارکت در این پروژه باید تا سوم سپتامبر سال جاری طرح خود ارائه کنند.

تجارت اصلی «نم پاور» تولید، انتقال و تجارت انرژی در داخل نامیبیا و منطقه جنوب آفریقا است.

 درخواست غرامت 600 میلیارد دلاری از آلمان

رهبران قبایل سنتی نامیبیا با رد توافقنامه دولت این کشور با دولت آلمان بر سر پرونده نسل کشی اوایل قرن بیستم، خواستار غرامت 600 میلیارد دلاری از این کشور شده اند. در حالیکه نمایندگان دولت های آلمان و نامیبیا از دستیابی به توافق برای پرداخت 1.1 میلیارد یورو از سوی دولت آلمان در پروژه‌های توسعه ای نامیبیا در طول 30 سال آینده خبر داده اند، رهبران 4 قبیله سنتی اعلام کردند که دولت آلمان باید در طول 40 سال آینده مبلغ 600 میلیارد دلار به بازماندگان آن نسل کشی پرداخت کند. آنها مبلغ اعلام شده از سوی دولت آلمان را در مقایسه با مبلغی که دولت این کشور به یهودیان قربانی هولوکاست پرداخته است، بسیار ناچیز و توهین آمیز خوانده اند.

 ارتقای جایگاه بندر «والویس بی» نامیبیا در رده بندی بنادر جهان

در جدیدترین رده بندی بانک جهانی از بنادر دارای پایانه‌های کانتینری، بندر والویس بالاتر از بنادر افریقای جنوبی قرار گرفت. براساس این گزارش، در سال 2020 بندر والویس بی در میان 351 بندر کانتینری جهان در جایگاه 307 ام قرار گرفت؛ این در حالیست که بندر دوربان افریقای جنوبی در رده 349 قرار گرفت. در این رده بندی، بندر یوکوهامای ژاپن در رتبه نخست و بندر ملک عبدا... عربستان سعودی در رده دوم قرار گرفته اند. در گزارش بانک جهانی بر نقش کلیدی و حیاتی بنادر کانتینری در دوران شیوع ویروس کووید 19 در سال 2020 برای حفظ نظام حمل و نقل و تامین کالاها در جهان تاکید شده است.

تانزانیا

افزایش بازدید گردشگران رژیم صهیونیسیتی از تانزانیا

رئیس موسسه گردشگری TATO تانزانیا، از بازدید2000 توریست رژیم صهیونیستی از تانزانیا در ماههای اگوست و سپتامبر خبر داد و تصریح کرد: این موسسه در حال رایزنی با مقامات حکومتی  برای معاف کردن این گردشگران از پروتکل ها و محدودیت های کرونایی است، چون آنها واکسن کوید 19 را قبلا ترزیق کرده اند.

دولت تانزانیا بعد از فوت دکتر مگوفولی رئیس جمهور این کشور براثر ابتلا به کرونا، محدودیت های کرونایی را بصورت جدی اعمال کرد.  بازدید گردشگران اسرائیلی در راستای دیپلماسی گردشگری این رژیم در شرق افریقا؛ از سال  2011 با بازدید 3000 توریست از تانزانیا شروع شد. این تعداد در سال 2012 به 4600 ، درسال 2016 این امار به 15000 گردشگر افزایش یافت که نتیجه چرخش خط مشی دولت مگوفولی به سمت اسرائیل از سال 2015 بود . رژیم صهیونیستی در استانه اپیدمی‌کوید 19، ششمین کشور توریست فرست به تانزانیا بود.

  جمهوری دمکراتیک کنگو( کینشازا)

فلیکس تشیسکدی وضعیت کوه آتشفشان را جدی اما اوضاع را تحت کنترل اعلام کرد

آقای فلیکس تشیسکدی رییس جمهوری دموکراتیک کنگو شنبه 29 می 2021  وضعیت کوه آتشفشان شهر گوما (Goma) واقع در شرق کشور جدی، اما در عین حال  تحت کنترل اعلام کرد. آقای تشیسکدی در این رابطه گفت بر پایه اطلاعات دریافتی از تنی چند از وزیران دولت که پس از پایان ماموریت اعزام به شرق، به کینشازا مراجعت کردند، وضعیت جدی اما اوضاع تحت کنترل گزارش شده است. آقای تشیسکدی اعلام کرد همچنان مصمم است به محض بازگشایی فرودگاه این شهر به همراه همسرش به منطقه سفر کند تا از نزدیک از هماهنگی اقدامات بشردوستانه مطلع شود. 

 امضاء دو توافقنامه اوگاندا و جمهوری دموکراتیک کنگو  با هدف افزایش تجارت دو جانبه و تقویت توسعه زیرساخت ها

امضای این توافق نامه‌ها به دنبال سفر فلیکس آنتیون تشیسکدی از 9 تا 10 نوامبر 2019 به اوگاندا انجام شد که در آن هر دو رئیس جمهور بر اهمیت توسعه زیرساخت های فرامرزی تأکید کردند که برای تسهیل تجارت بین دو کشور ضروری است. این توافق از پس زمینه ای حاصل می‌شود که علی رغم فرصت های سودآور تجاری بین دو ملت ، تجارت به دلیل شبکه ضعیف جاده ای مختل شده است که تا حدی باعث افزایش ناامنی و هزینه تجارت می‌شود. توافق نامه‌ها : توافق نامه بین دولتی (IGA) توسط رئیس جمهور یووری موسونی و کریستوفر لوتوندولا آپالا ، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری دموکراتیک کنگو  به امضا رسید. موافقت نامه بین دولتی (IGA) شامل سه جاده به طول 223 کیلومتر که یک نقطه عطف مهم برای آغاز تلاش های دو جانبه هر دو کشور در تحقق ساخت و به روز رسانی جاده‌های زیر است:

جاده Mpondwe / Kasindi- Beni به طول 80 کیلومتر

جاده Bunagana- Rutshuru- Goma  به طول 89 کیلومتر

- ادغام محور Beni-Butembo  به طول 54 کیلومتر

موافقت نامه دوم ، توافق نامه توسعه پروژه (PDA)  توسط الکسیس گیسارو موونی ، وزیر زیرساخت و کارهای عمومی جمهوری دموکراتیک کنگو و باگیا وایسوا وزیر کار و حمل و نقل جمهوری اوگاندا امضا شد . دیدار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه کنگو از اوگاندا در حالی صورت می‌گیرد که روابط اوگاندا و جمهوری دموکراتیک کنگوبیش از پیش افزایش می یابد. این مسیر بدون تعهد و فداکاری هر دو رئیس دولت امکان پذیر نبود. رئیس جمهور موزونی از همکار خود در جمهوری دموکراتیک کنگو برای رهبری و اهمیت ویژه در توسعه زیرساخت های مرزی تقدیر کرد و آن را عامل مهمی در تسهیل تجارت ، سرمایه گذاری ، گردشگری ، جابجایی مردم و بیشتر از آن در تعمیق ادغام منطقه ای دانست و بر لزوم حفظ صلح و امنیت برای دستیابی به رونق و توسعه به نفع همه مردم منطقه تأکید کرد. لوتوندولا آپالا معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری دموکراتیک کنگو  نیز رئیس جمهور موزونی را به خاطر پذیرفتن امضای این موافقتنامه‌های تاریخی در مورد پروژه زیرساخت مشترک جاده ای تحسین کرد که به گفته وی روابط نزدیک برادرانه بین هر دو کشور را نشان می دهد.

حضور جمهوری دموکراتیک کنگو در نشست سالانه " فناوری " در پاریس

وزیر دیجیتال جمهوری دموکراتیک کنگو با هیاتی از شرکت های نوآور در بخش فناوری‌های جدید کنگو (استارت آپ ها) نشستی برگزار کرد کرد تا بتواند مشارکت بعدی  این کشور را در پنجمین دوره Viva Tech  برنامه ریزی کند.در طی این نشست ، وزیر دیجیتال به هیئت Sturtup کنگو اطلاع داد که در طول مدت مسئولیت ، ارتقای دیجیتال  کنگو را در دستور کار اول خود قرار داده است. در واقع ، Viva Technology بزرگترین نشست سالانه "راه اندازی و فناوری" در اروپا است که به نوآوری در فناوری و شرکت های نوآور در فناوری‌های جدید یا بخش دیجیتال اختصاص دارد که در آن چندین کشور آفریقایی برای شرکت در این رویداد دعوت شده اند از جمله جمهوری دموکراتیک کنگو. برای امسال ، این رویداد از 16 تا 19 ژوئن در پاریس برگزار می‌شود ، 13000 استارت آپ از 125 کشور جهان فرصت دارند نوآوری‌های خود را به 3،300 سرمایه گذار ارائه دهند تا منابع مالی و پشتیبانی لازم را کسب کنند.

 جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی

واکنش مصر به اظهارت نخست وزیر اتیوپی برای ساخت 100 سد کوچک و متوسط

"ابی احمد" نخست وزیر اتیوپی در مراسم افتتاحیه فاز نخست بزرگراه 60 کیلومتری آدما - آواش در شرق کشور اعلام کرد: آدیس آبابا در نظر دارد طی سال آینده بیش از 100 سد کوچک و متوسط در نقاط مختلف کشور با هدف تولید سه باره محصولات کشاورزی در سال و برای تضمین امنیت غذایی احداث نماید . اظهارت "ابی احمد" واکنش وزارت امور خارجه مصر و برخی مقامات قاهره را در پی داشت. در این راستا وزارت امور خارجه مصر اعلام کرد: اظهارات نخست وزیر اتیوپی درباره ساخت یکصد سد، بیانگر سوء نیت آدیس آبابا و نوع رفتارش در نادیده گرفتن قوانین بین المللی از جمله حقوق کشورهای پایین دست رود نیل است و قاهره آن را رد می‌کند.

 جمهوری جیبوتی

درآمد 29 میلیون دلاری از خط آهن اتیوپی-جیبوتی

شرکت سهامی راه آهن استاندارد اتیوپی-جیبوتی موسوم به (EDR) روز 4 ژوئن در اطلاعیه ­ای اعلام کرد که خط آهن 752 کیلومتری احداث شده توسط چینی­ها در بازه­ ای زمانی 9 ماهه منتهی به ژوئن 2021 درآمدی بالغ بر 29 میلیون دلار به ارمغان آورده است. این خط آهن که اتیوپی را به بندر جیبوتی متصل می­کند به تازگی پس از شیوع کرونا، فعالیت­های خود را از سر گرفته است.

 ارسال محموله ­های کمک بهداشتی مصر به جیبوتی

سخنگوی ارتش مصر روز چهارشنبه 26 می اعلام کرد که دو هواپیمای نظامی مصری حامل مقادیر قابل توجهی تجهیزات بهداشتی و مواد غذایی، از پایگاه هوایی شرق قاهره به مقصد جیبوتی اعزام شد. وی گفت که طرف جیبوتیایی از تلاش­های مصر در کمک به کشورشان در مقابله با چالش­های فعلی قدردانی کرده است. 

 سنگال

بازتاب گسترده گرامیداشت پنجاه سالگی روابط ایران و سنگال در نشریه دولتی سنگال

نشریه دولتی سنگال به مناسبت پنجاه سالگی روابط ایران و سنگال که مصادف با ماه مه 2021 است، مجموعاً 11 صفحه (33 - 23) را به روند همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، دیپلماسی عمومی و علمی دو کشور اختصاص داد. این ماهنامه همچنین مقاله سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال در خصوص اسلام و دموکراسی در اندیشه امام خمینی (ره) را نیز منتشر کرد.

نشریه مذکور با نام «تم تم»، وابسته به دولت سنگال است و رخدادهای سیاسی و بین المللی را به صورت ماهانه پوشش می دهد؛ آقای شیخ کانته از مشاوران رئیس جمهور، سردبیری این ماهنامه را بر عهده دارد.

 ملاقات وزرای خارجه سنگال و غنا

خانم «عایستا تال سال» وزیر امور خارجه سنگال که برای حضور در نشست فوق العاده سران مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) به اکرا سفر کرده بود، دیداری دو جانبه با خانم شیرلی ایورکور همتای غنایی خویش نیز داشت. بررسی موضوعات دوجانبه به ویژه در چارچوب نهاد اکواس، از محورهای اصلی گفتگوهای طرفین عنوان شده است.

 تور اقتصادی رئیس جمهور سنگال: مکی سال از ساخت 2 فرودگاه جدید و تعمیر 7 فرودگاه دیگر خبر می دهد

مکی سال رئیس جمهور سنگال در خلال یک تور اقتصادی، به  جنوب شرق کشور سفر کرد. وی در این سفر از ساخت 2 فرودگاه جدید در این قسمت از کشور خبر داد؛ یکی در استان Kedougou و دیگری در استان Tambacounda؛ مکی سال همچنین در خصوص تعمیر چندین فرودگاه سنگال، از جمله سن لوئی، منطقه توریستی Cap-Skirring و کائولاک نیز سخن گفت.

 غنا

بهره گیری دولت غنا از فناوری‌های دیجیتال جهت تسریع رشد اقتصادی

رئیس جمهور غنا آقای نانا اکوفو ادو روز چهارشنبه ژوئن 2021 اظهار داشت: "دولت از ابزارهای دیجیتال برای رشد اقتصادی کشور بهره می‌گیرد و تضمین می دهد که شهروندان غنایی از فواید آن بهره مند خواهند شد". وی در سخنرانی افتتاحیه 25 امین دوره MTN در این کشور گفت: "از زمان آغاز به کار دفتر MTN در سال 2017، حکومت تلاش های بسیاری را جهت رشد سطوح مختلف اقتصادی به کار بسته است" در ادامه وی گفت: "ما به این درک رسیده ایم که داشتن پایه ی اطلاعاتی ملی عنصری ضروری در اقتصاد دیجیتال محسوب می‌شود".

 گرامیداشت روز جهانی "بدون دخانیات" در غنا

کشور غنا در همراهی با سایر کشورهای جهان روز اول ژوئن را به عنوان روز جهانی "عاری از دخانیات" گرامی داشت. در همین باره در شهر انساوام در منطقه شرقی این کشور، در اماکن عمومی از مردم خواسته شد که دخانیات مصرف نکنند. این اقدام بخشی از برنامه ای تحت عنوان "متعهد به ترک" بود که با حضور نمایندگانی از سازمان بهداشت جهانی، واحد خدمات بهداشتی غنا، اتحادیه‌های حمل و نقل غنا، و اتحادیه ملی دانش آموزی غنا و سایر اقشار مردمی‌برگزار گردید.

 مالی

 اظهارات قائم مقام وزارت خارجه در مورد تعلیق عضویت مالی در اکوواس و اتحادیه آفریقا

به گزارش روزنامه دولتی اسار، آقای بوبکر گورو جال، قائم مقام وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی جمهوری مالی در خصوص تعلیق عضویت کشورش در سازمان اکوواس و اتحادیه آفریقا گفت: ابتدا می‌خواهم برای همه روشن شود که مکانیسم تعلیق در سطح همه سازمان‌های بین‌المللی یکسان نیست. برخی سازمان‌های بین‌المللی وجود دارند که فقط به امور سیاسی توجه دارند. شاید این تعلیق در سطح دیپلماتیک، برای کشور مالی تاثیر منفی داشته باشد، زیرا ما دیگر فرصتی نداریم در نشست‌های بین‌المللی حضور داشته باشیم و نظرات و مواضع خودمان را بیان کنیم. قائم مقام وزیر امور خارجه به طور صریح گفت: "تصمیم به تعلیق عضویت کشور مالی هیچ اثر منفی بر اقتصاد کشور ما نخواهد داشت".

 سیرالئون

 بانوی اول سیرالئون، قهرمان آفریقا

شورای وزیران آفریقایی در امور آب، همسر رئیس جمهور سیرالئون را قهرمان بهداشت و سلامت آفریقا و سومین شخصیتی که پس از رئیس جمهور روآندا و رئیس جمهور سابق لیبریا، مورد تقدیر قرار گرفت، معرفی نمود. فاطیما مادا بیو در سالهای اخیر با راه اندازی کمپین Hand's Off Our Girls تلاش کرد تا زنان و دختران به یک محیط امن و پاک دسترسی داشته باشند. سازمان AMCOW که در سال 2002 با هدف ارتقای همکاری‌ها و ریشه کن نمودن فقر در میان کشورهای عضو از طریق مدیریت مؤثر منابع آب قاره تأسیس شده است، از بانوی اول سیرالئون به پاس تلاش های وی برای ارتقای سطح کیفی زنان و دسترسی به آب آشامیدنی سالم، تقدیر و عنوان قهرمان آفریقا را به وی اعطا کرد. آقای توماس باندا، دبیر اجرایی AMCOW اعلام کرد مشتاقانه خواستار همکاری با سرکار خانم فاطیما مادا بیو در زمینه حمایت از تمامی افراد قاره در دسترسی آسان به امکانات بهداشتی هستیم.  

 بنین

بنین قصد دارد شرایط را برای توسعه بخش خصوصی تجارت الکترونیکی ایجاد کند

کمیسیون حقوق تجارت بین الملل سازمان ملل (UNCITRAL) و سازمان هماهنگی حقوق تجارت در آفریقا (OHADA)  با کمک سازمان بین المللی فرانکوفن (OIF)، وبیناری در مورد مسائل حقوقی و چالش های اقتصاد دیجیتال در آفریقا و در جهان فرانسوی زبان برگزار نمودند. کشورهای بنین، توگو، گینه، ساحل عاج و ماداگاسکار که به این کنفرانس الکترونیکی دعوت شده بودند، از چشم انداز و پیشرفت تجارت الکترونیکی در کشورهای متبوع خود، دفاع کردند. کمیسیون تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD) پس از ارزیابی آمادگی برای تجارت الکترونیکی در سپتامبر سال 2020،  به بنین امتیاز خوب اعطا کرده. زیرا بنین توانسته است پلت فرم الکترونیکی ملی خود را اصلاح کند تا عموم خدمات الکترونیکی را ترویج کند. این کشور توانست چارچوب نظارتی را برای توسعه دیجیتال تنظیم کند.

 فروش سطل های زباله به خانوادها

شرکت مدیریت زباله و بهداشت بنین، اعلام نمود  سطل های سبز تأیید شده توسط دولت به فروش می رسد. این سطل ها  در حال حاضر در چندین وزارتخانه و محل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سطل های زباله با قیمت تبلیغاتی 25 هزار فرانک سیفا به خانوارها فروخته می‌شود.

 دماغه سبز

تأکید رئیس جمهور دماغه سبز برای ادغام کشورش در ECOWAS

خورخه کارلوس فونسکا، رئیس جمهور دماغه سبز از "اراده قاطع" کشور تحت زعامت خویش برای تسریع در روند ادغام منطقه ای در قالب مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا خبر داد. او در این خصوص اظهار داشت: من بار دیگر تأکید می‌کنم که آرزوی قاطعانه ما این است که ادغام منطقه ای تشدید شود و جابجایی مردم و کالاها و همچنین همگرایی فنی و هنجاری و اقتصادی – تجاری، سرعت بیشتری به خود بگیرد. او در خلال پیام خویش به مناسبت چهل و ششمین سالگرد ایجاد اکوواس گفت: این مناسبت، فرصتی برای تأمل در جهت ترسیم آینده ای بهتر و افزایش اثربخشی استراتژی‌های ناظر بر تقویت دموکراسی، حاکمیت قانون، ادغام و توسعه در چشم اندازی عادلانه است؛ به نحوی که آرزوی مردم منطقه برای صلح، ثبات، امنیت، توسعه و رفاه محقق شود. خورخه کارلوس فونسکا همچنین در مورد دفاع از ارزش های صلح، آزادی و دموکراسی، به نفع توسعه هماهنگ اقتصادی و اجتماعی کشورهای جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای غربی (ECOWAS) سخن گفت.

 آفریقای مرکزی

 فرانسه کمک توسعه ای خود به آفریقای مرکزی را به حالت تعلیق درآورد

سایت خبری neoafricanews اول ژوئن 2021 می نویسد امانوئل مکرون کمک مالی فرانسه به آفریقای مرکزی را معلق کرد. در این خبر آمده رییس جمهور فرانسه در تماس تلفنی روزهای اخیر با آقای فوستن آرکانژ توادرا اعلام کرده است که کمک توسعه ای مربوط به دوره 2020-2021 کشورش را به آفریقای مرکزی معلق می‌کند. علت این تصمیم پاریس "عصبانیت فرانسه از حضور مزدوران روسی که با دولت آفریقای مرکزی همکاری می‌کنند" ذکر شده است. در ادامه این خبر آمده رییس جمهور توادرا به همتای فرانسوی خود گفته است که دولتش با مزدوران روسی همکاری نمی‌کند، بلکه با نیروهایی که از سوی دولت قانونی روسیه توصیه شده اند همکاری دارد". در پایان این خبر به نقل از رسانه‌های فرانسوی آمده خشم آقای ماکرون پس از این تماس تلفنی کاهش پیدا نکرده و کمک‌های فرانسه در زمینه‌های مختلف به آفریقای مرکزی را معلق اعلام کرده است.

 اکواس

برگزاری نشست متخصصان حوزه تجارت اکواس با هدف ارتقای تجارت درون منطقه ای

نشست متخصصان حوزه تجارت اکواس با هدف ارتقای تجارت درون منطقه ای و قاره ای 28 می 2021  پس از برگزاری نشست وزرای صنعت و تجارت اکواس برگزار شد. متخصصان تجاری اکواس به ارزیابی حجم تجارت درون منطقه ای از مبادی غیر رسمی مرزی میان کشورها پرداختند. کمیسیونر اکواس در زمینه گمرکات و تجارت بر ایجاد مکانیزم آزادسازی  تجاری و استفاده از سازوکار تجارت درون قاره ای آفریقا در زمینه همگرایی تجاری  تاکید کرد. مهمترین موضوعات نشست عبارت بودند از 1- ایجاد کمیته‌های تسهیل  تجارت درون منطقه ای 2- اصلاح اساسنامه تجارت درون منطقه ای اکواس 3- ارزیابی حجم غیررسمی تجارت

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما