معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۱

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو ( هفته سوم خرداد)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری کنگو (برازاویل)، در هفته سوم خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

هواپیمایی ملی کنگو خود را برای تحویل 4 فروند هواپیمای Embraer آماده می‌کند

با به گزارش خبرگزاری mediacongo مورخ  9 ژوئن 2021، هواپیمایی ملی جمهوری دموکراتیک کنگو (Congo Airways) که در سال 2015 تاسیس شده است، برای توسعه خدمات و افزایش ناوگان خود 4 فروند هواپیمای Embraer( دو فروند E190-E2  با ظرفیت 96 صندلی و دو فروند E195-E2 با ظرفیت 120 صندلی) را از برزیل خریداری کرده‌ است. بنا به اعلام رییس هواپیمایی ملی کنگو تحویل این هواپیماها قرار است طی دو مرحله در دسامبر 2021 و دسامبر 2022 انجام شود. هزینه این سفارش 272 میلیون دلار برآورد شده است. خطوط هوایی ملی کنگو در حال حاضر 4 فروند هواپیما، دو فروند A320  و دو فروند Q400 در اختیار دارد که دو فروند از آنها عملیاتی هستند و دو فروند دیگر در حال نگهداری و تعمیرات قرار دارند.

 ایالات متحده نام کنگو را در بین کشورهای پرخطر برای منع مسافرت حفظ کرد

اداره امور کنسولی ایالات متحده 8 ژوئن 2021 در بروز رسانی رده بندی کشورهای جهان برای توصیه‌های مسافرتی به اتباع خود، نام جمهوری دموکراتیک کنگو را در کنار سایر کشورهای پرخطر از حیث شیوع ویروس کرونا حفظ کرد. پیش از این و از تاریخ 21 آوریل 2021 آمریکا نام جمهوری دموکراتیک کنگو را در بین سطح 4 گروه کشورهای پرخطر (با ریسک بالا) برای مسافران آمریکایی اعلام کرده بود. 

کمک بشردوستانه مجدد کنیا برای آوارگان متاثر از آتشفشان در شرق کنگو

دو فروند هوایپمای باری کنیایی حاوی حدود 12 تن کمک های بشردوستانه جدید رییس جمهور این کشور 9 ژوئن 2021 (19 خرداد 1400) در فرودگاه شهر گوما (Goma) به زمین نشست. دکتر روژه کامبا (Roger Kamba) مشاور مخصوص در امور بهداشت و سلامت رییس جمهور کنگو با حضور در فرودگاه این محموله‌های کمک های دارویی  و مواد غذایی را تحویل گرفت. این هماهنگ کننده  کارگروه ریاست جمهوری کنگو در مبارزه با کرونا در این مراسم ضمن تشکر از کمک های بشردوستانه رییس جمهور کشور کنیا گفت اراده ابراز شده از سوی کشور برادر، کنیا؛ در ارسال کمک های برای جمعیت متاثر از آتشفشان اخیر در شرق کنگو، بیانگر همکاری‌های صادقانه و برادری میان دو کشور است. در تاریخ  8 ژوئن 2021 (18 خرداد 1400) نیز دو فروند هواپیمای باری کنیا محموله‌های حاوی حدود 12 تن دارو و مواد غذایی هدیه رییس جمهور این کشور را در فرودگاه شهر گوما به جمهوری دموکراتیک کنگو تحویل داده بودند. به این ترتیب کنیا طی دو روز جمعا 24 تن مواد غذایی و محصولات دارویی را برای حمایت از جمعیت آسیب‌دیده از بروز آتشفشان اخیر، به ج.د.کنگو تحویل داده است.

 کنگو در صدد هم افزایی با خارجی‌ها برای توسعه فضای کسب و کار و سرمایه گذاری خارجی

آژانس ملی ترویج سرمایه گذاری (ANAPI) جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان نهاد دولتی متولی ورود سرمایه‌گذاران در این کشور 7 ژوئن 2021 با دعوت از سفرا  و رایزنان اقتصادی تعدادی از سفارت خانه‌های مقیم جلسه‌ای را در محل هتل سلطانی(Sultani) کینشازا برگزار کرد. در این جلسه آقای آنتونی انکینزو کاموله (Anthony NKINZO KAMOLE) رییس «آناپی» اعلام کرد که جمهوری دموکراتیک کنگو در تلاش است تا با ترویج یک فضای مناسب برای تجارت، از طریق تصویب مقرراتی که به کارآفرینان در راه اندازی مشاغل کمک کند تا از این طریق یکی از ارکان برنامه اقدام رییس جمهور این کشور برای ارتقای کسب و کار بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران خارجی جامه عمل پوشانده شود.

هدف از این جلسه ارائه اطلاعات مفید و قابل اعتماد مرتبط با تلاش‌های ج.د.کنگو در آماده سازی و تسهیل فضای کسب و کار، تقویت کارآفرینی محلی و جذب سرمایه گذاری خارجی و در نهایت ایجاد یک هم افزایی واقعی بین ماموریت های دیپلماتیک، رایزن‌های اقتصادی سفارت خانه‌ها و مشاوران اقتصادی آناپی در چارچوب انعقاد یک مشارکت ساختاری برای افزایش پویایی مبادلات تجاری میان ج.د.کنگو و کشورهای مختلف، عنوان شده است. در این جلسه سفرا و رایزنان اقتصادی نمایندگی‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا، آمریکا، فرانسه، آلمان، سوئد، پرتغال، هلند، ایتالیا و سوییس حضور داشتند.

12٪ از مردم کنگو که در مناطق شهری زندگی می‌کنند حساب بانکی دارند

بر اساس مطالعه ای که در ماه مارس توسط Target  انجام شد،  12٪ از مردم کنگو در مناطق شهری ، حساب بانکی دارند. علاوه بر این، بسیاری از حساب های باز غیرفعال هستند. نتایج این نظرسنجی ، که در 26 مرکز اداری استان‌های جمهوری دموکراتیک کنگو انجام شد ، نشان داد که 12٪ از مردم کنگو دارای یک حساب بانکی هستند. در میان دارندگان حساب بانکی ، کسانی که درآمد بالا دارند 44 درصد ، دارندگان درآمدهای متوسط 34 درصد و درآمدهای اندک فقط 9 درصد دارای حساب فعال هستند. 9 بانک دارای حساب 12درصد از مردم کنگو در مناطق شهری هستند.

این بررسی همچنین نشان می دهد که 79 درصد دارندگان حساب بانکی دارای کارت بانکی هستند. در اینجا این روند با داشتن کارت بانکی بسیار بالا در بین جوانترین‌ها معکوس می‌شود. 79 درصد افراد 18 تا 24 ساله کارت بانکی دارند در حالی که 50 سال به بالا فقط 22 درصد دارای کارت بانکی هستند. در میان افراد 25 تا 34 ساله ، 19 درصد دارندگان حساب کارت بانکی و 23 درصد از افراد 35 تا 49 ساله کارت بانکی دارند. 81 درصد زنان دارای حساب و  77 درصد مردان دارای کارت بانکی هستند. در گروه افرادی که بیشترین درآمد را دارند ، 93٪ کارت بانکی دارند. 81٪ از کسانی که درآمد متوسط دارند کارت بانکی دارند."Rawbank بیشترین کارت بانکی را توزیع کرده است (33٪). بانک BCDC با 27٪ و TMB با 26٪ در رتبه‌های بعدی هستند. 

ابراز آمادگی شرکت Perenco برای توسعه فعالیت هایش در جمهوری دموکراتیک کنگو

واحد روابط عمومی وزارت انرژی کنگو اعلام نمود که شرکت فرانسوی پرنکو قصد دارد با گسترش فعالیت‌هایش در کنگو تحولی را در تولید برق به منظور تحویل آن به شهرهای بزرگ کنگو، به ویژه شهرهای معدنی در استان‌های کاتانگای بزرگ (Grand Katanga) از طریق بنادر بوما (Boma) و ماتادی (Matadi) ایجاد کند. این شرکت در حال حاضر در تاسیسات خود در منظقه  Kiwanza واقع در شرق کنگو از گاز طبیعی 36 مگا وات برق تولید می‌کند و قصد دارد با توسعه فعالیتش در این زمینه، پروژه تبدیل گاز به برق با توان تولید 100 مگاوات را محقق سازد.

جمهوری آفریقای مرکزی

فرانسه کمک های بودجه‌ای و همکاری‌های نظامی‌اش با آفریقای مرکزی را متوقف کرد

وزارت امور خارجه فرانسه کمک بودجه ای خود به آفریقای مرکزی که رقمی‌بالغ بر 10 میلیون یورو است را تا اطلاع ثانوی معلق کرده، اما پاریس پروژه‌هایی که مستقیما به نفع مردم آفریقای مرکزی و همچنین کمک های بشر دوستانه هستند را حفظ خواهد کرد. پروژه‌هایی که جمعا حدود 6 میلیون یورو ارزش دارند.

حضور نخست وزیر آفریقای مرکزی در همایش سنت پترزبورگ برای جلب سرمایه گذار

آقای فیرمین انگاربادا (Firmin Ngrebada) نخست وزیر آفریقای مرکزی 4 ژوئن 2021  با حضور در مجمع بین‌المللی اقتصادی سنت پترزبورگ از سرمایه گذاران روس خواست در آفریقای مرکزی حضور پیدا کنند. وی گفت "در کشور ما علاوه بر الماس و طلا، چوب، بوکسیت، نفت و اورانیوم هم وجود دارد که در انتظار بهره برداری قرار دارند. ما علاوه بر سرمایه گذاری روس ها در کشورمان به دنبال انتقال فن آوری روسی نیز هستیم. وی افزود فقط روس ها علاقه مند به حضور در کشور ما نیستند و چینی‌ها و اتباع بسیاری از کشورهای دیگری هم مایلند در اقتصاد ما حضور داشته باشند".

شایان ذکر است مجمع بین‌المللی اقتصادی سالانه سن پترزبورگ با موضوع «تأثیر همه گیری ویروس کرونا بر اقتصاد جهان» با حضور ده‌ها مقام اقتصادی و سیاسی از سراسر جهان از 12 تا 15 خرداد ماه در این شهر روسیه برگزار شد.

 امضای یک توافق‌نامه 90 میلیون دلاری برای برق رسانی به سه شهر در جمهوری دموکراتیک کنگو

آقای موانزه اولیویه (Muenze Olivier) وزیر منابع آبی و برق جمهوری دموکراتیک کنگو 7 ژوئن 2021 (17 خرداد1400) به همراه روسای سه شرکت بین المللی فعال در حوزه برق رسانی، یک موافقت‌نامه به ارزش 90 میلیون دلار را برای پروژ های برق‌رسانی به سه شهر در این کشور را به امضا رساند.

به نقل از روابط عمومی این وزارت خانه در این مراسم آقایان Simon Hodson رییس شرکت Gridworks [انگلیسی] ، Miguel Zaldnar رییس شرکت    Aee Powers[فرانسوی] و Marc Alberola رییس شرکت Eranowe ، پروژه‌های مربوط به برق رسانی به شهرهای ژمه‌نا (Gemena) مرکز استان اوبانگی جنوبی(Sud-Ubangi)، بومبا (Bumba) واقع در استان مونگالا (Mongala) و ایزیرو (Isiro) واقع در استان ایتوری (Ituri) را در حضور آقای ژان کلود مابنزه (Jean-Claude Mabenze) استاندار اوبانگی جنوبی و نماینده استاندار مونگالا منعقد کردند. شرکت‌های فوق‌الذکر برای رسیدن به امضای این توافق، در مناقصه پروژه‌های برق‌رسانی به شهرهای مذکور که در ماه سپتامبر2018 برگزار شده بود، برنده شده‌اند.

جمهوری کنگو (برازاویل)

تصویب 12 میلیون دلار از سوی بانک جهانی برای تسریع واکسیناسیون در کنگو برازاویل

خبرگزاری journaldebrazza 9 ژوئن 2021 (19 خرداد1400) نوشت بانک جهانی، تامین مالی 12 میلیون دلاری برای تقویت ظرفیت واکسیناسیون در جمهوری کنگو را به تصویب رساند. در این خبر تصریح شده اعتبارات تخصیص یافته باید دولت کنگو را قادر سازد تا میزان تامین واکسن علیه کرونا را افزایش دهد. 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما