معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۴۵

برنامه راهبردی پرتغال برای توسعه بندر Sines

کشور پرتغال در راستای توسعه زیرساخت ها قصد دارد ظرفیت بندر سینژ را بعنوان یک بندر مهم تجاری و راهبردی از منظر ترانزیت کالا و محل ذخیره انرژی و محصولات استراتژیک ارتقاء دهد.

منطقه Sines یک مرکز صنعتی مهم است که پالایشگاه نفت، صنایع پتروشیمی و  کارخانه‌های ساخت پلیمر ، فلزکاری و تولید واگن را در خود جای داده است. اهمیت بندر Sines از ابتدای هزاره جدید در حال رشد است و اتحاد M2 ، که مالکان کشتیهای کانتینری Maersk  و MSC را گرد هم می آورد، آن را برای اجرای خدمات حمل و نقل کانتینری در پرتغال و اتصال آن به خط حمل و نقل کالایی ریلی لیسبون -مادرید - پاریس - اروپا در سال 2021 انتخاب کرده است.

بندر Sines  اولین بندر مصنوعی بزرگ در پرتغال با عمق 28 متر و دارای ترمینال های تخصصی است که امکان جابجایی انواع کالاها و حمل و نقل داخلی در شبکه ارتباطی Trans-Europe را فراهم می‌کند. این بندر اصلی در اقیانوس اطلس واقع است و به دلیل برخوردرای از ویژگی‌های ژئوفیزیکی، بندر اصلی ورودی برای تأمین انرژی پرتغال شامل گاز طبیعی ، زغال سنگ ، نفت و مشتقات آن نیز محسوب می‌شود. 

ساخت آن از سال 1973 آغاز شد و در سال 1978 به بهره برداری رسید. در 14 دسامبر 1977 مدیریت بندر سینش (APS) ایجاد شد. این بندر 365 روز در سال ، 24 ساعت شبانه روز فعالیت می‌کند و خدماتی مانند: کنترل ترافیک دریایی، دریانوردی، یدک کشی و پهلوگیری، کنترل دسترسی و نظارت، آب آشامیدنی، مبارزه با حوادث و آلودگی دریایی و تعمیرات در کشتی یا ساحل را ارائه می دهد. 

ساخت بندر Sines ابتدا با مشکلاتی مواجه بود اما امروز این بندر با آبهای عمیق بیش از نیمی از ترافیک بندری پرتغال بخصوص در بخش کانتینری را بخود اختصاص داده است. ماهیگیری، گردشگری و ارائه خدمات دریایی از دیگر فعالیتهای مرتبط در این منطقه است. در سالهای اخیر بندر Sines با توجه به دریافت حق امتیاز ترمینال های LPG - گاز مایع و هیدروژن سبز برای کشتی‌ها - مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران بالقوه آمریکایی و چینی قرار گرفته است و چندین سرمایه گذار چینی در پروژه ساخت و ساز برای ترمینال کانتینری جدید در بندر Sines ابراز علاقه کرده اند. 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما