معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۶

اخبار اقتصادی هنگ کنگ چین (هفته سوم خرداد 1400)

برخی مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته سوم خرداد 1400 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می گردد:

-لی کاشینگ، ثروتمند ترین شهروند هنگ کنگ با هدف تشویق شهروندان این منطقه به واکسیناسیون کرونا، جوایزی به ارزش مجموعا 20 میلیون دلار هنگ کنگ تعیین کرده که بزرگترین مورد آن، یک واحد آپارتمان مسکونی 11 میلیون دلاری هنگ کنگ است. این دومین واحد مسکونی است که بخش خصوصی هنگ کنگ جهت قرعه کشی میان افراد واکسینه شده اختصاص می دهد. علیرغم وجود واکسن رایگان به تعداد کافی، شهروندان هنگ کنگ تمایل چندانی به واکسیناسیون ندارند.

-رئیس کل بانک مرکزی هنگ کنگ این هفته اعلام کرد، هنگ کنگ در حال بررسی ایجاد یک ارز دیجیتال مستقل است که تمرکز اصلی آن بر پرداخت های بین المللی شرکت ها خواهد بود. بانک مرکزی هنگ کنگ همچنین به زودی مطالعه بر روی انتشار دلار هنگ کنگ دیجیتالی جهت استفاده در معاملات خرد را آغاز خواهد کرد. به گفته این مقام بانکی، بانک مرکزی هنگ کنگ هنوز در مورد انتشار یا عدم انتشار ارز دیجیتالی تصمیم گیری نکرده، اما همچون سایر بانک های مرکزی جهان باید آمادگی فنی خود را در این زمینه افزایش دهد.

-بر اساس آمارها شهروندان هنگ کنگی که قصد مهاجرت از این منطقه را دارند در سه ماهه نخست امسال مبلغ 1.931 میلیارد دلار هنگ کنگ از سپرده‌های خود را از صندوق های بازنشستگی خارج کرده اند که این رقم 49.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می دهد. کشورهای غربی به ویژه انگلیس و کانادا اخیرا طرح هایی را برای تشویق مهاجرت شهروندان هنگ کنگی به این کشورها اعلام کرده اند.

-پل چان وزیر دارایی هنگ کنگ این هفته در نشست شورای قانون گذاری این منطقه گفت، تغییرات پیشنهادی در نظام جهانی مالیات ها ممکن است برخی از امتیازاتی را که دولت هنگ کنگ به صنایع مختلف پیشنهاد می‌کند تحت تاثیر قرار دهد. وی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان گفت: «ما تمایل داریم از نرخ مالیات پایین برای تشویق توسعه برخی بخش ها بهره ببریم، اما در صورت محدود شدن حداقل مالیات قابل اعمال این ابزار را از دست خواهیم داد.» پیشنهاد دولت آمریکا برای تعیین حداقل نرخ مالیات 15 درصدی قابل اعمال بر شرکت ها که طی هفته گذشته در نشست وزرای دارایی کشورهای گروه 7 مورد موافقت قرار گرفت، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر جذابیت اقتصاد هنگ کنگ داشته باشد زیرا نرخ مالیات واقعی اعمال شده بر شرکت ها در هنگ کنگ اغلب به کمتر از رقم اسمی 16.5 درصد می رسد.

-شرکت هوانوردی هنگ کنگ ایرلاینز از ماه آینده حدود هزار خلبان و خدمه پروازی خود را به مرخصی اجباری خواهد فرستاد. همچنین قرار است فعالیت 12 فروند هواپیمای ای 320 این شرکت از ماه آینده به مدت یک سال متوقف شود و تمام خلبانان آنها به مرخصی طولانی مدت بروند.

-صندوق بین المللی پول این هفته در گزارشی اعلام کرد، سیاست های درست اقتصادی در حوزه کلان در طی سال های اخیر سبب شده تا اقتصاد هنگ کنگ ضربه گیرهای  مهمی را جهت مقابله با بحران اقتصادی فعلی و شوک های آینده در اختیار داشته باشد. در این گزارش ضمن تمجید از عملکرد مثبت بخش بانکی هنگ کنگ، مکانیزم تثبیت نرخ دلار هنگ کنگ، از طریق گره زدن آن به دلار آمریکا، عامل حمایت از ثبات مالی این منطقه عنوان شده است.

-دولت مرکزی چین با هدف فراهم نمودن مبنایی حقوقی جهت مقابله با تحریم های کشورهای غربی، این هفته لایحه قانون مقابله با تحریم ها را در نشست کمیته دائمی‌کنگره ملی خلق به تصویب رساند. در این قانون اقداماتی همچون عدم صدور روادید، دیپورت و انسداد دارایی‌های افراد و نهادهای مرتبط با تحریم شرکت ها و مقامات چینی در نظر گرفته شده است. تام یوچونگ، تنها نماینده هنگ کنگ در کمیته دائمی‌کنگره ملی خلق گفت در این قانون اشاره ای به نحوه اجرای مصوبه مذکور در هنگ کنگ و ماکائو نشده و این قانون برای اجرا باید به فهرست قوانین موجود در ضمیمه سوم قانون پایه هنگ کنگ اضافه شود. در گذشته دولت چین عمدتا برای مقابله با تحریم ها از اقدامات اجرایی وزارت تجارت این کشور استفاده می‌کرد، اما این «سلاح حقوقی» جدید به پکن امکان می دهد تا اقداماتی را به اجرا بگذارد که دارای جنبه بازدارندگی بیشتری بوده و عوارض اقتصادی بیشتری را برای کشورهای تحریم کننده به دنبال داشته باشد. 

-شرکت فیس بوک اعلام کرد، در طی 6 ماهه نخست اجرای قانون امنیت ملی هنگ کنگ، این شرکت 202 درخواست از 262 درخواست پلیس این منطقه برای افشای اطلاعات شخصی بیش از 200 کاربر شبکه فیس بوک را رد کرده است. فیس بوک در این مدت تنها 24 درصد درخواست های پلیس هنگ کنگ را به مورد اجرا گذاشته است. فیس بوک یکی از محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران هنگ کنگی به شمار می رود.

-کری لم، رئیس اجرایی دولت هنگ کنگ این هفته به دانشگاه‌های این منطقه هشدار داد که در برابر نفوذ خارجی «حساس» باشند و از جوانان در برابر تاثیرات مخرب فعالیت های آکادمیک جانبدارانه محافظت کنند. این هشدار در حالی مطرح می‌شود که رسانه‌ها گزارش دادند یک تیم چند ملیتی از اساتید دانشگاه در سال 2017 به 849 دانشجو از دانشگاه علم و فن آوری هنگ کنگ مبالغی را پرداخت کرده اند تا در قالب بخشی از یک تحقیق جامعه شناسی به یک تجمع اعتراضی بپیوندند. رئیس دولت هنگ کنگ گفت، اعتراضات سال 2019 نشان داد که نیروهای خارجی با نیت سوء در هنگ کنگ مشارکتی فعالانه دارند. وی افزود: «نفوذ به موسسات مختلف در هنگ کنگ از جمله دانشگاه‌ها امری است که همه باید به آن حساس باشند.»

-کمیته‌های مشورتی دولت هنگ کنگ در امور کرونا پیشنهاد کاهش دوران قرنطینه برای افراد ورودی از کشورهای غیر پر خطر به هنگ کنگ را مطرح کرده اند. بر این اساس، افرادی که 14 روز از زمان واکسیناسیون کرونای آنها گذشته باشد و آزمایش آنتی بادی آنها در بدو ورود به منطقه مثبت باشد، می‌توانند تنها 7 روز قرنطینه شده و سپس تحت مراقبت پزشکی باشند.

-آخرین آمار دریافت واکسن‌های کرونا در هنگ کنگ حاکی از دریافت حدود 1.6 میلیون دوز اول و 1.1 میلیون هر دو دوز (در مجموع بیش از 2.7 میلیون دوز) می‌باشد. بر این اساس تا کنون 720 هزار نفر حداقل یک دوز واکسن سینووک و 920 هزار نفر بایون تک را دریافت کرده اند.

-دولت هنگ کنگ مقررات فاصله گذاری اجتماعی را تا 23 ژوئن تمدید کرد. این موارد شامل رستوران‌ها و مراکز ارائه غذا، گردهم آیی‌ها، لزوم استفاده از ماسک و... می‌شود. این اقدام با توجه به گزارش ابتلای غیرقابل رهگیری 3 عضو یک خانواده به نوع انگلیسی ویروس کرونا طی هفته گذشته محتمل به نظر می رسید.

-دولت هنگ کنگ این هفته با کاهش سن دریافت واکسن بایون تک از 16 به 12 سال اعلام کرد در صورتی که تعداد مناسبی از دانش آموزان واکسینه بشوند، در سال جدید تحصیلی می‌توان کلاس های درس را با ظرفیت کامل و کاهش برخی محدودیت های دیگر برگزار کرد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما