معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۸

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان (هفته سوم خرداد)

اهم اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان در خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر ارائه می گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

ارزش صادرات غیرنفتی آذربایجان 27 درصد افزایش یافت

خبرگزاری «رپورت»: 11 خرداد 1400

به گزارش مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی در ژانویه تا آوریل سال جاری، صادرات آذربایجان 6.4 میلیارد دلار و در بخش غیرنفتی 697 میلیون دلار بوده است. طبق این گزارش صادرات در بخش غیرنفتی 146 میلیون دلار یا 26.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2020 افزایش یافته است. در ژانویه تا آوریل سال جاری، پشم پنبه (96.4 میلیون دلار) در فهرست صادرات غیرنفتی در مقام اول، طلا دوم (64.6 میلیون دلار) و گوجه فرنگی سوم (42.3 میلیون دلار) قرار دارد. در ژانویه-آوریل 2021 کالاهای غیرنفتی به ارزش 216.2 میلیون دلار به ترکیه، 188.5 میلیون دلار به روسیه، 68.2 میلیون دلار به سوئیس، 53.5 میلیون دلار به گرجستان و 23 میلیون دلار به ایالات متحده صادر شده است. در آوریل 2021، کل صادرات آذربایجان 3.2 میلیارد دلار و صادرات در بخش غیرنفتی 195.4 میلیون دلار بوده است.

525 جی قزئت:21 خرداد ماه 1400

با ابتلای ۷۵ نفر دیگر به کرونا در شبانه‌روز گذشته در جمهوری آذربایجان مجموع مبتلایان به این ویروس به ۳۳۴ هزار و ۹۹۲ نفر و با مرگ ۳ نفر دیگر مجموع جان باخته‌ها به ۴۹۵۱ نفر رسید.

خبرگزاری آذرتاج:11 خرداد 1400 

به گفته سرویس حمل و نقل جاده‌ای، طبق درخواست‌های فراوان مسافران نخجوانی، اقدامات مربوطه برای از سرگیری خدمات اتوبوسرانی با تمام ظرفیت انجام می‌شود. خدمات منظم اتوبوسرانی به جمهوری خودمختار به زودی از سر گرفته می‌شود.

کاسپی: 4 خرداد 1400

  • در یک سال گذشته جمهوری آذربایجان ۲۲ میلیون و ۵۳۲ هزار و ۹۰۰ منات به کشور‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی کمک مالی کرده است.
  • بودجه نظامی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۱.۶ درصد رشد داشته است.
  • جمهوری آذربایجان در مدت یک سال ۲.۹ میلیون منات برای امور مین‌روبی هزینه کرده است.

ینی مساوات: 5 خرداد 1400

جمهوری آذربایجان داشتن گواهی دریافت واکسن و یا گواهی ایمنی برای برخی از کسب و کار‌ها و مناسبت ها را الزامی اعلام کرد.

خبرگزاری «ریپورت»: 6 خرداد 1400

  • امسال حدود 2 هزار دستگاه کمباین در برداشت غلات در آذربایجان مشارکت خواهند داشت.
  • میکائیل جباروف وزیر اقتصاد در توییتر خود اعلام کرد: در ژانویه-آوریل سال جاری اجرای پیش‌بینی درآمد مالیاتی به بودجه دولت آذربایجان به 131.7 درصد رسیده است. بودجه 780.7 میلیون منات بیش از برنامه دریافت کرد که 451 میلیون منات آن مربوط به بخش غیرنفتی و گاز است.
  • ستاد عملیاتی مبارزه با ویروس کرونا نزد نخست وزیری آذربایجان از 10 ژوئن به مساجد اجازه فعالیت داد. طبق این تصمیم مساجد با حضور فقط 50 نفر می‌توانند فعالیت کنند.

خبرگزاری ترند: 6 خرداد 1400

  • تاکنون بانک توسعه اسلامی حدود یک میلیارد دلار در 18 پروژه در اقتصاد آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده است. در حال حاضر 17 مورد از این پروژه‌ها که بخش‌های کشاورزی، اجتماعی، تأمین آب و غیره را در بر می‌گیرد، تکمیل شده و 1 پروژه در حال انجام است.
  • در ژانویه-آوریل سال 2021 میلادی 162.8 هزار نفر شهروند آذربایجانی به کشورهای خارجی سفر کرده‌اند که از این تعداد 42.4 درصد به ترکیه، 22.1 درصد به فدراسیون روسیه، 9.4 درصد به گرجستان، 6.9 درصد به ایران و 19.2 درصد به سایر کشورها سفر کرده‌‌اند.

۵۲۵ جی قزئت: 6 خرداد 1400

به دنبال لغو برخی محدودیت‌های قرنطینه‌ای، پرواز‌های هوایی داخلی در جمهوری آذربایجان از سر گرفته می‌شود.

خبرگزاری آپا: 8 خرداد 1400

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان برای ایجاد پارک صنعتی در منطقه آغدام 500 هزار منات اختصاص داد.

خبرگزاری آپا: 12 خرداد 1400

  • قیمت بنزین برای (AI-95 (Premium و (AI-98  (Super در آذربایجان افزایش یافت. بدین ترتیب قیمت بنزین AI-95 وارد شده از 1.25 به 1.40 منات و قیمت بنزین AI-98 از 1.40 به 1.55 منات افزایش یافت. (هر منات تقریبا معادل 14 هزار تومان ایران است)

اخبار اقتصادی دوجانبه با ایران

در مورد وضعیت فعلی روابط حمل و نقل بین آذربایجان و ایران بحث و تبادل نظر صورت گرفت 

خبرگزاری «آذرتاج»: 1400.03.19

"رشاد نبی یف" وزیر حمل و نقل، ارتباط و فن‌آوری‌های پیشرفته جمهوری آذربایجان در روز 9 ژوئن سال جاری با "محمد اسلامی" وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری «آذرتاج»، "رشاد نبی یف" وزیر حمل و نقل، ارتباط و فن‌آوری‌های پیشرفته جمهوری آذربایجان در این خصوص اعلام کرد: «در دیدار مذکور وضعیت فعلی روابط آذربایجان و ایران در زمینه حمل و نقل و فرصت های همکاری آینده مورد مذاکره قرار گرفته است. طرفین در مورد توسعه کریدورهای حمل و نقل و ترانزیت بین‌المللی که از طریق دو کشور می‌گذرد، و نیز اجرای پروژه‌های مشترک در این راستا تبادل نظر کردند».

وزیر ایرانی در باکو : کریدور زنگه زور نیز مورد مذاکره قرار گرفته است 

پرتال خبری «آخار.آذ»: 19 خرداد 1400

"واحد احمداف" نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان در مصاحبه با پرتال خبری «آخار.آذ» گفت: « در چارچوب سفر "محمد اسلامی" وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان، کریدور زنگزور نیز مورد مذاکره قرار گرفت. آذربایجان، ترکیه، روسیه، ایران و اروپا علاقمند به راه‌اندازی کریدور زنگه زور هستند. خود ارمنستان نیز از راه‌اندازی این کریدور بهره‌مند خواهد شد.»ذرگاه عابر پیاده بر روی رودخانه "آستاراچای" امضا شده است.

هیأت نمایندگی آذربایجان در ایران 

پرتال خبری «تلگراف.کم»: 10 خرداد 1400

هیأتی به ریاست شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در روز 30 می سال جاری به تهران سفر کرده است. به گزارش پرتال خبری «تلگراف.کم»، در چارچوب این سفر نشستی در وزارت نفت ایران صورت گرفته است.

"شاهین مصطفی یف" معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در این نشست اعلام کرد: «در نتیجه اراده سیاسی روسای جمهور آذربایجان و ایران، روابط دو کشور توسعه یافته است. در حال حاضر روابط دو کشور رو به رشد است. روابط همکاری بین دو کشور دوست و همسایه در زمینه‌های نفت ـ گاز، حمل و نقل، تجارت، فرهنگ ادامه دارد. امروز ایران یکی از شرکای اصلی آذربایجان است. اقداماتی در راستای بهره‌برداری مشترک از میادین نفت و گاز دریای خزر انجام می‌گیرد. در نتیجه همکاری متقابل در زمینه انرژی، جمهوری خودمختار نخجوان از سال 2004 میلادی توسط ایران با گاز طبیعی تأمین می‌شود. توسعه روابط با ایران برای آذربایجان مهم است».

"بیژن نامدار زنگنه" وزیر نفت ایران در این دیدار ضمن تبریک هیات آذربایجانی به مناسبت روز ملی ـ روز جمهوری آذربایجان، اعلام کرده است که توسعه هر چه بیشتر روابط همکاری با آذربایجان یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی ایران است. ایران علاقمند است همکاری خود با آذربایجان را نه تنها در بخش انرژی، بلکه در همه زمینه‌ها گسترش دهد. روابط خوب و همکاری متقابل دو همسایه نزدیک و دو کشور دوست منعکس کننده منافع مردمان این کشورها است.شایان ذکر است که "رونق عبدالله یف" رییس شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) نیز در این نشست حضور داشته است.

آذربایجان مرز با ایران را به عنوان مرز دوستی می‌بیند 

پرتال خبری «شرق.آذ»: 6 خرداد1400

"جیحون محمداف" نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان در مصاحبه با پرتال خبری «شرق.آذ» در خصوص سطح همکاری آذربایجان و ایران، گفت: «باکو همواره اهمیت ویژه‌ای برای روابط خود با تهران قائل بوده است. آذربایجان مرز با ایران را به عنوان مرز دوستی می‌بیند. توسعه همکاری با ایران برای کشورمان همیشه مهم بوده است. مسلم است که همواره منتظر اتخاذ موضع مشابهی از سوی ایران بوده‌ایم. به طور کلی، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سطح بالایی قرار دارد. فرصت‌های جدیدی برای گسترش روابط فیمابین وجود دارد و این فرصت‌ها باید مورد ارزیابی قرار گیرد».

حجم سرمایه‌گذاری‌ها بین آذربایجان و ایران افزایش خواهد یافت

پرتال خبری «شرق.آذ»: 10 خرداد 1400

"شاهین مصطفی یف" معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به ایران سفر کرده است. وی در دیدار با "بیژن نامدار زنگنه" وزیر نفت ایران اعلام کرد: «دو کشور در زمینه‌های مختلف پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. یکی از این زمینه‌ها زمینه نفت و گاز است. در نتیجه همکاری متقابل در زمینه انرژی، جمهوری خودمختار نخجوان از سال 2004 میلادی توسط ایران با گاز طبیعی تأمین می‌شود. توسعه روابط با ایران برای آذربایجان مهم است».

"وقار بایرام اف" نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان در مصاحبه با پرتال خبری «شرق.آذ» گفت: «ایران یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری آذربایجان در منطقه است. قبل از همه‌گیری، حجم گردش تجاری بین دو کشور 493 میلیون دلار بود. طی چهار سال گذشته حجم گردش تجاری بین جمهوری آذربایجان و ایران تقریبا چهار برابر افزایش یافته است. همکاری بین آذربایجان و ایران در زمینه سرمایه‌گذاری‌های متقابل در حال تقویت است. سرمایه‌گذاری ایران در آذربایجان و سرمایه‌گذاری آذربایجان در پروژه‌های زیربنایی در ایران به معنای گسترش سرمایه‌گذاری‌های متقابل است. این نشان‌دهنده افزایش روابط اقتصادی دو کشور است. انتظار می‌رود همکاری بین ایران و آذربایجان تقویت شود و حجم سرمایه‌‌گذاری‌های متقابل در آینده افزایش یابد. دو کشور فرصت‌های همکاری متقابل خوبی در بخش نفت، گردشگری و خدمات دارند. مسلم است که سفر  "شاهین مصطفی یف" به تعمیق روابط اقتصادی و افزایش حجم گردش تجاری بین آذربایجان و ایران کمک خواهد کرد».

دو نیروگاه در سد قیزقلعه‌سی ساخته می‌شود

خبرگزاری «ترند»: 17 خرداد 1400

یوسف غفارزاده رئیس شرکت منطقه آب استان آذربایجان شرقی گفت: «در مرز ایران و آذربایجان بر روی سد قیزقلعه‌سی دو نیروگاه آبی ساخته می‌شود. پتانسیل تولید برق هر یک از این نیروگاه‌ها 40 مگاوات در ساعت خواهد بود. تحقیقات در مورد ساخت این ایستگاه‌ها در حال انجام است. سد قیز قلعه سی در 12 کیلومتری سد خداآفرین واقع شده است. ظرفیت این سد 62 میلیون متر مکعب است. 

لازم به ذکر است که در تاریخ 31 مه پمپاژ آب به داخل سد قیزقلعه‌سی شروع شده است. حدود 131 میلیون دلار برای این سد هزینه شده است. طرف ایرانی می‌گوید این سد آب 74 هزار هکتار از اراضی استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل ایران را تأمین می‌کند و برای 85 هزار نفر  اشتغال‌زایی می‌کند.

آذربایجان و ایران پروتکل حمل و نقل بین‌المللی کالا را امضا کردند

خبرگزاری «ترند»: 3 خرداده 1400

جلسه‌ای دو روزه با حضور مقامات راه و ترابری آذربایجان و ایران در تبریز برگزار شد. این نشست به سرپرستی جواد هدایتی مدیرکل حمل و نقل و ترابری وزارت راه و شهرسازی ایران و حبیب حسن اف رئیس خدمات حمل و نقل جاده وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوری نوین آذربایجان برگزار شد. نمایندگان مقامات حمل و نقل و گمرک جمهوری خودمختار نخجوان نیز به پیشنهاد طرف ایرانی در این نشست شرکت کردند. حبیب حسن اف در سخنرانی خود، در خصوص موضوعات حمایت از منافع حامل‌های ملی آذربایجان و بازار خدمات حمل و نقل جاده‌ای، افزایش رقابت‌پذیری آنها، بهبود «سیستم مجوز» در ایستگاه‌های بازرسی مرزی توضیح داد. همزمان، طرفین در مورد بهبود کیفیت رویه‌های کنترل و بهبود زنجیره مدیریت، ردیابی و تحویل گفتگو کردند. در این جلسه همچنین مسایلی که شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی با آن روبرو هستند نیز بررسی شد.

طرفین در مورد کاهش هزینه‌های حمل و نقل و قوانین پایانه‌های مرزی دو کشور، وضعیت عمومی حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی، تبادل آمار، تعداد فرم‌های حمل بار و مجوزها، میزان مالیات و عوارض اعمال شده بر وسایل نقلیه در ایست‌های بازرسی مرزی هر دو کشور بحث کردند. همچنین، افزایش قابل توجه تعداد وسایل نقلیه متعلق به جمهوری اسلامی ایران در حال عبور از طریق جمهوری خودمختار نخجوان به ترکیه و اروپا در سه ماهه اول سال جاری، مشکلات پیش روی شرکت‌های حمل و نقل و راه حل‌های آنها، چشم‌انداز توسعه حمل و نقل و مسائل فعلی مورد بحث قرار گرفت و پروتکل مربوطه به امضا رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما