معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان (نیمه اول خرداد ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی استان‌های ماری (به مرکزیت مرو) و لباب در ترکمنستان که در نیمه اول خرداد ماه 1400 در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

فروشگاه آنلاین "اینامدار" جغرافیای خدمات خود را در ترکمنستان گسترش داد

خبرگزاری ترکمن پورتال، 1400.03.12

یکی از بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین ترکمنستان "اینامدار" خدمات خود را برای تحویل کالا در قلمرو ماری و ترکمن‌باشی آغاز کرده است. فروشگاه اینترنتی "اینامدار" که در ژوئیه 2019 میلادی افتتاح شد، هر روز حدود 3000 سفارش را فقط در عشق آباد سرویس می‌دهد. برای راحتی مشتریان، وب‌سایت رسمی این شرکت از زبان ترکمنی و روسی پشتیبانی می‌کند. تحویل به شهر آنو، استان آخال نیز انجام می‌شود.در آینده نزدیک، مدیریت فروشگاه اینترنتی "اینامدار" قصد دارد در تمام شهرهای بزرگ ترکمنستان شعبه‌های خود را ایجاد کند.

کارآفرینان لباب حدود 5 هزار تن گوجه‌فرنگی صادر کردند

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان، 1400.03.11

از ابتدای سال 2021، کارآفرینان استان لباب 4700 تن گوجه‌فرنگی را به روسیه، قزاقستان و قرقیزستان صادر شده است. در سال 2020 ، 4974 تن گوجه‌فرنگی ترکمن به دیگر کشورها صادر شده بود. علاوه بر این، صادرات محصولات غذایی ترکمنستان در حال افزایش است. به ویژه از ابتدای سال 2020 تا به امروز بیش از 4 هزار تن لوبیا و 190 هزار تن ماش به کشورهایی مانند امارات متحده عربی، افغانستان و پاکستان صادر شده است.بر اساس کمیته آمار دولتی، در ژانویه-آوریل سال جاری میلادی، تولید سبزیجات در تمام مزارع ترکمنستان 26.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی افزایش یافته است. این شاخص‌ها با افزایش تعداد گلخانه‌های متعلق به شرکت‌های دولتی و خصوصی به دست آمد.

فروشگاه آنلاین "گرکلی" امکان تحویل کالاهای سفارش داده شده به تمام مناطق کشور را فراهم می‌کند

خبرگزاری ترکمن پورتال:، 1400.03.11

تحویل در مناطق زیر انجام می‌شود:

  • ماری، ترکمن آباد، داشاغوز و ترکمن‌باشی؛
  • اوفرا، جانگا (استان بالکان)؛
  • سردارآباد، سقر، فاراب، دانو، سیدی استان لباب، بالکاناباد، جبل، بلک، چلکن (استان بالکان)، بایرامعلی، یولاتن، وکیلبازار (استان ماری)؛
  • کرکی، حلچ، سایات، کارابکاول، درگان-آتا، گازاوچاک، خوجامباز، کویتنداگ (استان لباب)، کهنها ورگنچ، گوراوغلی، بالدومساز (استان داشاغوز).

همچنین "گرکلی" یادآوری می‌کند هر چهارشنبه، به تعدادی از محصولات موجود در بازار تا 50 درصد تخفیف ارائه می‌گردد. 

مجموعه "گرکلی" شامل بیش از هزار نام کالا مختلف است: غذا، منسوجات، مواد شیمیایی خانگی، کالاهای خانگی. برای راحتی یافتن آنچه شما نیاز دارید، هر محصول در "ویترین" مجازی شرح مفصلی دارد که همراه با عکس است. علاوه بر این، در سفارش اول، به تازه واردان کوپن هدیه 50 منات تعلق می‌گیرد که می‌تواند با اشاره دادن دوربین تلفن هوشمند به کد QR کوپن و بررسی در پیوند مشخص شده، از آن استفاده کند.

شرایط "گرکلی" نیز برای فروشندگان مفید است. برای نمایش کالاهای خود و شروع به فروش کافی است ثبت‌ نام کنید (برای فعالیت‌های تجاری فقط به داشتن حق ثبت اختراع نیاز دارید) و کارمندان گرکلی تبلیغ کالاها در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی را تضمین می‌کنند.

نمایشگاه فرش ترکمن در موزه استان ماری افتتاح شد

خبرگزاری ترکمن پورتال، 1400.03.08

مراسم افتتاحیه نمایشگاه "فرش - نمادی از زیبایی" در موزه تاریخ و اقوام محلی استان ماری برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه، نمایندگان سازمان‌های عمومی ماری، روسای موزه‌ها و مدارس عمومی حضور داشتند. نمایشگاه موقت، که توسط کارمندان تحقیقاتی موزه ترتیب داده شده، به یکی دیگر از رویدادهای مهم در زندگی فرهنگی استان تبدیل شده است.

آثار هنری نقاشی، محصولات ابریشم، تزئینات ملی بی‌نظیر منعکس‌کننده میراث فرهنگی مردم به عنوان اثر نمایشی ارائه می‌شود. فرش‌ها و قالی‌هایی که از نظر ارزش هنری و تکنیک ساخت از مجموعه غنی موزه هستند، مکان برجسته‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. هر فرش ارائه شده در نمایشگاه از نظر کیفیت بی‌عیب و نقص و از لحاظ ظاهری زیبا است.

بیش از 158.4 هزار تن فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه سیدی استان لباب تولید شد

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان، 1400.03.06 

در ژانویه-آوریل 2021 ، پالایشگاه نفت سیدی بیش از 158.4 هزار تن فرآورده نفتی تولید کرد. براساس این گزارش، از کل حجم فرآورده‌های نفتی تولید شده، 76.4 هزار تن بنزین، 47.3 هزار تن سوخت دیزل، بیش از 11.5 هزار تن قیر جاده و 12.7 هزار تن روغن گاز خلا است.

طی دوره گذشته، این شرکت بیش از 150 هزار تن مواد اولیه برای پردازش دریافت کرده است که بیش از 98.2 هزار تن آن میعانات گازی است. مواد اولیه از اداره لباب گاز چیکاریش مربوط به شرکت دولتی ترکمن گاز تحویل می‌شود.

پالایشگاه نفت سیدی برای فرآوری 6 میلیون تن نفت در سال طراحی شده است. در سال 2015 میلادی، واحدی برای تولید قیر جاده‌ای با ظرفیت سالانه 37.2 هزار تن در سازه کارخانه ساخته شد.

ساخت کارخانه فرآوری ریشه شیرین بیان در ترکمنستان آغاز می‌شود

خبرگزاری ترکمن پورتال، 1400.03.06

در مجتمع صنعت کشاورزی "بویان" استان لباب، برنامه‌ریزی شده است که یک کارخانه برای فرآوری ریشه شیرین‌بیان جهت ساخت اسید گلیسیریک خام ساخته شود.در همین راستا، وزارت ساختمان و معماری، به دستور وزارت بهداشت و صنایع دارویی ترکمنستان، مناقصه ساخت این کارخانه را اعلام می‌کند.همان‌طور که در روزنامه امروز "ترکمنستان بی‌طرف" گزارش شده است، درخواست‌ها و پیشنهادهای طرف‌های علاقمند طبق روال تعیین شده پذیرفته می‌شوند و در بخش بازاریابی و روابط اقتصادی خارجی وزارت ساخت و ساز و معماری ترکمنستان به آدرس: عشق آباد، خیابان آرچه بیل، 84 ثبت می‌شوند.درخواست‌ها از تاریخ اعلامیه در روزنامه تا 2 ژوئیه 2021 میلادی پذیرفته می‌شوند.

نمایشگاه روز فرش ترکمن در موزه تاریخ و اقوام محلی استان لباب افتتاح شد

خبرگزاری جیحون نیوز، 1400.03.05

نمایشگاه موقت "فرش ترکمن – نمونه‌ای از زیبایی" در موزه تاریخ اقوام محلی استان لباب افتتاح شده است. نمایشگاه روز فرش ترکمن توسط انجمن اتحادیه‌های کارگری حومه فاراب، شورای ترکمن‌آباد، سازمان جوانان ترکمنستان به نام مختومقلی به همراه موزه برگزار شد.در این نمایشگاه فرش‌ها و محصولات فرش قرن هجدهم و بیستم از محل صندوق موزه به نمایش درآمد. فرش‌هایی با نقش و نگارهای معمول برای استان "بشیر"، "دروزگل"، "پرنگ"، فرش‌های ابریشم تولید شده توسط کارخانه ابریشم ترکمن‌آباد، دستگاه‌هایی که در قالیبافی استفاده می‌شد و سایر موارد مورد توجه ویژه بازدیدکنندگان قرار دارد.روز فرش ترکمن هر ساله در آخرین یکشنبه ماه می‌ برگزار می‌شود.

افزایش تولید کفش‌های زنانه و کودکانه توسط شرکت خصوصی "روشن آیاکگاپلاری" در استان ماری

خبرگزاری ترکمن پورتال، 1400.03.04

در بیستمین نمایشگاه جهانی "شهر سفید عشق‌آباد"، کارآفرینان داخلی دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند."روشن آیاکگاپلاری"، شرکت تولیدکننده کفش، مدل‌های جدید کفش‌های کودکانه، زنانه و ورزشی را ارائه داده است.از جمله محصولات جدید کفش‌های فصلی فعلی و همچنین کفش‌های نظامی است. این شرکت توجه ویژه‌ای به کفش دانش‌آموزان دارد.شرکت خصوصی "روشن آیاکگاپلاری" در ماری واقع شده و بیش از 30 فروشگاه این برند در سراسر ترکمنستان فعال هستند. در وب‌سایت این شرکت می‌توان با آدرس فروشگاه‌ها آشنا شد و همچنین به صورت آنلاین کفش خریداری نمود."روشن آیاکگاپلاری" که در سال 2003 میلادی تاسیس شد، اولین شرکت تولید کفش در ترکمنستان و یکی از محبوب‌ترین‌ها است. به دلیل تقاضای زیاد برای محصولات، شرکت خصوصی مرتبا حجم تولید را افزایش می‌دهد و خطوط جدید تولید کفش را ایجاد می‌کند.اکنون "روشن آیاکگاپلاری" به تولید کفش‌های بچگانه و زنانه توجه ویژه‌ای دارد و در آینده قصد دارد تولید آن را افزایش دهد.

اخبار مرتبط با پاندمی‌کرونا

فرودگاه بین‌المللی ترکمن‌آباد پروازهای خود را به مقصد ترکمن‌باشی از سر گرفت

خبرگزاری ترکمن پورتال، 1400.03.14

ساکنان استان لباب که مایل به استراحت در منطقه گردشگری ملی آوازا هستند، هم اکنون می‌توانند با هواپیما به آنجا بروند. از اول ژوئن، فرودگاه بین‌المللی ترکمن‌آباد پروازهای خود را از/به شهر ترکمن‌باشی از سر گرفت. پیش از این پروازها در این مسیر به دلیل اقدامات پیشگیرانه به دلیل وضعیت نامطلوب همه‌گیری در منطقه و جهان به حالت تعلیق درآمد.پروازهای مسیر "ترکمن آباد - ترکمنباشی - ترکمن آباد" در روزهای دوشنبه، چهارشنبه و شنبه انجام می‌شود. در این پیام اشاره شده است که پروازها با رعایت الزامات بهداشتی صورت می‌گیرد.  

فصل تفریح در آوازا در ترکمنستان افتتاح شد

خبرگزاری ترکمن پورتال، 1400.03.11

روزنامه ترکمنستان بی‌طرف گزارش داد، فصل تعطیلات در منطقه گردشگری ملی آوازا امروز افتتاح شده است.کسانی که مایل به تفریح در تابستان در آوازا هستند باید کوپن‌هایی را در شرکت‌ها توریستی یا سایر ساختارهای محلی مربوطه خریداری کنند. مجوزهای مربوطه از خدمات مهاجرت دولتی ترکمنستان به آنها داده می‌شود. پیش‌نیاز سفر به آوازا واکسیناسیون COVID-19 است. به همین منظور، وزارت بهداشت و صنایع دارویی ترکمنستان 18 مرکز واکسیناسیون ویژه را در خانه‌های بهداشت در استان‌ها و پایتخت مقرر کرده است.علاوه بر این، باید در خانه بهداشت در محل زندگی خود تحت معاینه پزشکی قرار گرفت و بیش از 72 ساعت قبل از سفر تست COVID-19 شخص منفی شود. برای ورود به قلمرو منطقه توریستی، باید از طریق ایست بازرسی عبور کرد.

ارتباط راه‌آهن بین شهرهای ترکمنستان به طور کامل برقرار شد

خبرگزاری ترکمن پورتال، 1400.03.10

وب‌سایت رسمی‌ شرکت سهامی "دمیر یولاری" از بازگشایی کامل ارتباط راه آهن مسافربری بین شهرهای ترکمنستان خبر داد. قطارهای مسیر عشق‌آباد-ترکمن‌باشی-عشق‌آباد و ترکمن‌باشی-ترکمن‌آباد - ترکمن‌باشی به برنامه بازگشتند.از اول ژوئن 2021 میلادی، قطارهای مسافربری در کشور به مسیرهای ترکمن‌آباد-گازاوجاک-ترکمن‌آباد، ترکمن‌آباد-آمودریا-ترکمن‌آباد و ماری-سرحدآباد-ماری از سر گرفته می‌شوند. در ماه آوریل، حرکت قطارهای مسافربری در مسیر عشق‌آباد-داش‌آغوز-عشق‌آباد برقرار شد.عملیات قطار با رعایت الزامات بهداشتی از سر گرفته شده است.می‌توان بلیط قطار را از طریق وب‌سایت شرکت سهامی "دمیر یولاری" و همچنین از طریق برنامه‌های تلفن همراه برای دستگاه‌های مبتنی بر Android و iOS خریداری کرد.لازم به ذکر است که حرکت قطارهای مسافری به منظور جلوگیری از بیماری‌های عفونی در ژوئیه سال 2020 میلادی به حالت تعلیق درآمد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما