معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۶

اخبار اقتصادی ترکمنستان (هفته دوم خرداد 1400)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته دوم خرداد 1400 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تولید بیش از 158 هزار تن محصولات نفتی در پالایشگاه نفت سیدین

بر اساس آمارهای اعلام شده در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا آوریل 2021 بیش از 158.4 هزار تن محصولات نفتی در پالایشگاه نفت سیدین تولید گردیده که 105.4 درصد از برنامه پیش‌بینی شده در این خصوص اجرایی شده است. از این میزان محصول تولید شده 76.4 هزار تن بنزین، 47.3 هزار تن سوخت دیزل، بیش از 11.5 هزار تن قیر و 12.7 هزار تن نیز سهم روغن وکیوم می‌باشد.

در بازه زمانی مذکور مجموعا بیش از 150 هزار تن ماده اولیه خام وارد این پالایشگاه شده که 98.2 هزار تن آن میعانات گازی می‌باشد. مواد خام اولیه از سوی اداره "لباب گازچیکاریش (استخراج گاز لباب)" وابسته به کنسرن دولتی "ترکمن‌گاز" تأمین می‌شود. پالایشگاه نفت سیدین ظرفیت پالایش سالانه 6 میلیون تن نفت را داراست و در سال 2015 یک خط تولید قیر با ظرفیت تولید سالانه 37.2 هزار تن در این کارخانه ایجاد شده است.

افزایش میزان تولید میوه و سبزیجات در ترکمنستان

تولید میوه و سبزیجات در ترکمنستان در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی آوریل سال 2021 در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 2020 به میزان 26.7 درصد رشد داشته است. این شاخص‌ها به واسطه افزایش تعداد گلخانه‌های مربوط به شرکت‌های دولتی و خصوصی به دست آمده است. نرخ رشد تولید سبزیجات در ماه ژانویه سال جاری به میزان 31.9 درصد افزایش یافته و این شاخص در ماه فوریه به 41.7 درصد رسیده است. در همین راستا، تولید میوه در ترکمنستان در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا آوریل سال 2021 به میزان 4.6 درصد و سیب‌زمینی نیز به میزان 0.7 درصد افزایش یافته است.

در ماه مارس سال جاری مجموعه گلخانه‌های جدیدی در تمامی استان‌های کشور به بهره‌برداری رسیدند. این گلخانه‌ها از سوی اتحادیه کارآفرینان و صنعتگران ترکمنستان احداث و برای تولید سالانه 8 هزار و 750 تن سبزیجات در نظر گرفته شده‌اند. شایان ذکر است با آغاز فعالیت این گلخانه‌ها حدود 400 فرصت شغلی در این کشور ایجاد خواهد شد.

کلنگ‌زنی مجموعه‌های مسکونی  "عشق‌آباد سیتی"

قربانقلی بردی‌محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم کلنگ‌زنی مجموعه‌های مسکونی عظیم "عشق‌آباد سیتی"، در شمال پایتخت که به مناسبت صد و چهلمین سالگرد تأسیس شهر عشق‌آباد احداث می‌گردد، شرکت نمود. سطح تحت اشغال این مجموعه 744 هکتار است و 240 ساختمان را در خود جای می دهد. قرار است در این مجموعه ساختمان‌های و ایستگاه‌های هوشمند بنا گردد.

در مجموعه مذکور پروژه‌هایی از قبیل ساختمان‌های اداری، چهار مهد کودک با ظرفیت 1200 نفر، چهار باب مدرسه متوسطه با ظرفیت 3000 نفر، یک استادیوم ورزشی با ظرفیت 5000 نفر، ساختمان‌های جدید و مدرن هنرستان ملی و مدرسه موسیقی ترکمن، بیمارستان‌های چند منظوره، دو باب خانه بهداشت، مراکز تجاری-تفریحی، رستوران‌، تالارهای عروسی، چهار مورد پارکینگ طبقاتی و شعبه‌های بانک‌های «ترکمن‌باشی» و «ملت» احداث خواهند شد. ضمنا در این مجموعه، احداث 180 مجتمع مسکونی مجموعا شامل 17 هزار و 836 واحد و با ظرفیت 107 هزار نفر در 12 تا 35 طبقه ایجاد خواهد شد.

حجم مبادلات تجاری ترکمن-ازبک در 4 ماهه نخست سال 2021

میزان مبادلات تجاری میان ترکمنستان و ازبکستان در چهار ماهه نخست سال 2021 برابر 166.9 میلیون دلار اعلام شده است. این اطلاعات را کمیته دولتی آمار ازبکستان در گزارشی به چاپ رسانده است. در این گزارش آمده است که ازبکستان در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا آوریل سال 2021 محصولات ترکمنستان را به مبلغی معادل 130.5 میلیون دلار وارد نموده است. میزان صادرات ازبکستان به ترکمنستان نیز در بازه زمانی مزبور برابر 36.5 میلیون دلار اعلام شده است.

میزان مبادلات تجاری ازبکستان با کشورهای خارجی در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته 378.8 میلیون دلار یا به عبارت دیگر 3.5 درصد کاهش یافته و به 10.32 میلیارد دلار رسیده است. بیشترین میزان سهم تجارت خارجی ازبکستان با کشور چین بوده که به بیش از 2.1 میلیارد دلار رسیده است، از این میزان مبلغ 642 میلیون دلار سهم صادرات ازبکستان به چین و مبلغ 1.48 میلیارد دلار نیز سهم واردات این کشور اعلام شده است.

صادرات قیر ترکمنستان به اوکراین

شرکت تجاری «Kantarell Ukraina» در اواسط ماه می سال جاری 600 تن قیر ترکمنستان را برای نخستین بار وارد بازار اوکراین نمود. این قیر از نوع 6090 بوده و توسط کشتی از بندر ترکمن باشی به بندر دریایی آلیات آذربایجان ارسال شده و سپس این محموله از طریق راه‌آهن به بندر پوتی گرجستان و از آنجا نیز به بندر چرنومورسک در استان اودسای اوکراین ارسال گردیده است.

اوکراین در نظر دارد یک تا دو هزار تن دیگر از این محصول را خریداری نماید. در حال حاضر ازبکستان به عنوان اصلی‌ترین خریدار قیر تولید شده در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی، ماهانه دو الی سه هزار تن از این محصول را خریداری می‌کند. اوکراین در سال 2020 مجموعا 1.18 میلیون تن قیر از کشورهای خارجی وارد نموده است. 

مذاکره درباره همکاری‌ با اتحادیه اروپا در زمینه انرژی

در دیدار معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان آقای وفا حاجی‌یف و سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار اتحادیه اروپا در ترکمنستان آقای دیگو روییز آلنسو که در در وزارت امور خارجه ترکمنستان صورت انجام شد، طرفین درباره اوضاع کنونی و آینده همکاری‌ها میان ترکمنستان و اتحادیه اروپا تبادل نظر نموده و به موضوع تکمیل پیمان منشور انرژی توجه ویژه‌ای ابراز داشتند. طرف ترکمنی در این دیدار اعلام نمود که ترکمنستان حامی این پیمان بوده و در مذاکرات مربوط به تکمیل آن در همکاری تنگاتنگ با کشورهای اتحادیه اروپایی شرکت خواهد نمود.

مصوبه مربوط به آغاز مذاکرات مربوط به تکمیل پیمان منشور انرژی در اجلاس عشق‌آباد ، در نوامبر سال 2017 مورد پذیرش واقع شد. موضوعاتی از قبیل سرمایه‌گذاری و تأمین اعتبار مالی، توسعه پایدار و مسائل حقوقی جزو جهت‌گیری‌های اصلی تکمیل پیمان منشور انرژی می‌باشند. در این دیدار طرفین علاقمندی خود را برای هماهنگی تکمیل پیمان منشور انرژی با اهداف مندرج در توافقنامه پاریس درباره تغییرات آب و هوایی اعلام کردند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما