معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۶۵

اخبار اقتصادی امارات متحده عربی (نیمه اول خرداد 1400)

اهم اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های امارات متحده عربی در نیمه اول خرداد 1400 به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

وضعیت شرکت های هواپیمایی و فرودگاه‌ها

- شروع پروازهای جدیدترین شرکت هواپیمایی ملی امارات WIZ AIR ABUDHABI به جزیره سانتورینی در یونان. با آغاز به کار گذرگاه ایمن بین امارات و یونان این شرکت هواپیمایی هفته ای دو پرواز از پایتخت امارات به جزیره سانتورینی خواهد داشت. مسافران امارات متحده عربی می‌توانند بدون نیاز به قرنطینه در بدو ورود به کشور یونان پرواز کنند.

- بر اساس بیانیه اداره هواپیمای کشوری دبی، فرودگاه‌های بین المللی دبی در چهار ماه نخست سال 2021 پذیرای حدود 7 میلیون و 617 هزار و 173 مسافر بوده است. در این زمان شمار 79 هزار و 382 پرواز در این فرودگاه‌ها صورت گرفته است.

- بیستمین دوره نمایشگاه فرودگاه‌ها به میزبانی دبی و با تمرکز بر فنآوری انعطاف پذیر در جهان پس از کرونا، به پایان رسید. در این نمایشگاه بر اهمیت سفر هوشمند بعنوان راه حل آینده برای فرودگاه‌ها تاکید شد. این نمایشگاه به مدت سه روز  از 3 تا 5 خرداد برگزار گردید.

سرمایه گذاری خارجی و جذب سرمایه خارجی- بر اساس آمار بانک مرکزی، سرمایه گذاری بانک های کشور تا پایان ماه مارس گذشته با افزیش 34.3% نسبت به پایان ماه مارس 2020 از 377 میلیارد و 600 میلیون درهم به 507 میلیارد و 300 میلیون درهم رسید که بالاترین سطح در تاریخ سرمایه گذاری بانک های کشور بشمار می رود.

- بر اساس بیانیه صادره از بانک مرکزی، بانک های کشور (58 بانک) در سه ماهه نخست سال 2021 مبلغ 51 میلیارد و 500 میلیون درهم سرمایه گذاری جدید جذب کردند. با احتساب این سرمایه جدید، ارزش کل سرمایه گذاری بانک ها تا پایان ماه مارس 2021 با رشد 11.3% نسبت به پایان ماه دسامبر 2020 به 507 میلیارد و 300 میلیون درهم افزایش یافت.

- سرمایه گذاری شرکت "مبادلات" در شرکت IVC Evidensia بزرگترین ارائه دهنده مراقبت های دامپزشکی اروپا. این شرکت که دفتر مرکزی آن در بریستول انگلستان است، شبکه‌ای از  1500 کلینیک و دامپزشکی در 12 کشور در سراسر اروپا را اداره می‌کند که بیش از چهار میلیون حیوان خانگی را مراقبت می‌کند. 

- بر اساس گزارش صادرات از فایننشال تایمز در خصوص بازارهای سرمایه گذاری مستقم خارجی، دبی جایگاه ششم جهانی و نخست منطقه ای از نظر تعداد مشاغل جدید ایجاد شده توسط پروژه‌های سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2020 را به خود اختصاص داد.

تجارت داخلی و تجارت خارجی

- وزارت اقتصاد دبی ضمن تاکید بر اهمیت حمایت از بخش کسب و کار و تقویت رقابت دبی در جذب شرکت ها و تجار، اعلام کرد شمار مجوزهای جدید صادره در سه ماهه نخست سال 2021 با افزایش 19% نسبت به زمان مشابه در سال 2020 از 13 هزار و 27 مجوز به 15 هزار و 475 مجوز رسید.

- کل معاملات ثبت شده و مجوز تجاری انجام شده در سه ماهه نخست سال 2021 با رشد 8% نسبت به زمان مشابه در سال 2020 از 92 هزار و 325 معامله به 99 هزار و 887 معامله رسید.

- بر اساس گزارش تحولات مالی، بانکی و بازار پول در سه ماهه نخست سال 2021 صادره از بانک مرکزی امارات، کل دارایی خارجی بانک مرکزی با رشد 1.1% نسبت به زمان مشابه در سال 2020 به 392 میلیارد و 400 میلیون درهم افزایش یافت.

- عمر بن عمیر المهیری مدیرکل اداره اراضی و املاک عجمان: ارزش کل معاملات املاک در عجمان در ماه آپریل گذشته با رشد 4.1% نسبت به ماه مارس معادل 557 معامله به ارزش 931 میلیون درهم است.

- ارزش تبادل داد و ستد بین امارات و ایتالیا در سال 2020 افزایش چشمگیری داشته و با رشد 35% نسبت به سال 2019 به 8 میلیارد و 400 میلیون یورو رسید.

- شرکت ملی نفت ابوظبی از انعقاد قرارداری به ارزش 2 میلیارد و 730 میلیون درهم معادل 744 میلیون دلار برای توسعه میادین واقع در منطقه امتیاز دریایی بالبازم خبر داد.

همکاری‌های اقتصادی

- گفتگوی عبدالله بن طوق المری وزیر اقتصاد امارات متحده با وزیر اقتصاد و صنعت مالت پیرامون همکاری اقتصادی و راه‌های توسعه زمینه‌های همکاری، افزایش جریان‌های داد و ستد و سرمایه گذاری برای کمک به افزایش رشد اقتصادی بین دو کشور. ارزش داد و ستد بین دو کشور امارات و مالت در سال 2020 بیش از نیم میلیارد درهم بوده است. امارات نخستین شریک تجاری جمهوری مالت در سطح کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بشمار می رود.

- شهر صنعتی خلیفه وابسته به بنادر ابوظبی از آغاز بکار توسعه تاسیسات صنعتی برای تولید آمونیاک سبز به ارزش 3 میلیارد و 670 میلیون درهم معادل یک میلیارد دلار طی سال های آینده برای تامین نیازهای بازارهای منطقه ای و بین المللی خبر داد. این اقدام در راستای مسیر توسعه انرژی‌های پاک از سوی امارات می‌باشد.

- امارات موفق شد در رده بندی شاخص آزادی اقتصادی در سال 2021 (بعنوان شاخص و رتبه بندی سالانه که بوسیله وال استریت ژورنال منتشر می‌شود) نسبت به پارسال 4 پله صعود داشته و از جایگاه 18 به رتبه 14 جهان برسد.

سایر اخبار اقتصادی

- بر اساس اعلام مجله Elite Traveler، چهار هتل دبی در میان 100 هتل برتر جهان جای گرفت.

- بر اساس گزارش وزارت کار و امور اجتماعی امارات، این کشور 10 هزار فرصت شغلی برای کارگران افغانی فراهم می‌کند.

- قیمت سوخت در امارات در ماه می‌برای سومین ماه متوالی افزایش یافت.

- امارات مجوز فعالیت های شرکت های اسرائیلی در بورس طلای دبی را صادر کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما