معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۶۲

اخبار اقتصادی پاکستان (هفته دوم خرداد 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته دوم خرداد 1400 که در رسانه‌های این حوزه انتشار یافته است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی پاکستان GDP 

کمیته حساب‌های ملی، نرخ رشد اقتصادی پاکستان را در سال مالی 2021 - 2020 معادل 3.94 درصد اعلام کرد که مورد استقبال اقتصاددانان قرار گرفت. مجموع تولید (ناخالص) داخلی از 263 میلیارد دلار به 296 میلیارد دلار رسید که در سال مالی جاری 33 میلیارد دلار افزایش یافت . این آمار بیشترین افزایش را نسبت به سال‌های گذشته نشان می دهد . آقای شوکت ترین وزیر دارایی از آمار اخیر کمیسیون برنامه‌ریزی ابراز خرسندی کرد و گفت: برای دستیابی به نرخ رشد 6 درصدی در سال مالی بعدی گام‌ برخواهیم داشت.

وی افزود: امید داریم که تا ماه ژوئن از لیست خاکستری اف‌اِی‌تی‌اف(FATF) خارج شویم. برای افزایش تولید محصولات کشاورزی باید وام بدهیم. ما می‌خواهیم که به همه افراد جامعه مسکن اختصاص دهیم. تعرفه برق افزایش نخواهد یافت. قیمت فرآورده‌های نفتی افزایش پیدا نخواهند کرد. وعده عمران خان نخست وزیر به مردم کاهش تورم است. در سال مالی جاری 21 - 2020 طبق داده‌های اقتصادی، نرخ رشد اقتصادی پاکستان 3.9 درصد می‌باشد که تلاش‌های ناموفقی برای به چالش کشیدن آن صورت گرفت. قبل از تصدی پست نخست وزیری عمران خان، کسری بودجه بیش از 20 میلیارد دلار بود و با کمبود ذخایر ارزی مواجه بودیم. به همین دلیل مجبور شدیم به صندوق بین‌المللی پول مراجعه کنیم. چون در شرایط مالی سختی قرار داشتیم و در کشور نیز ویروس کرونا آغاز شده بود. این بار، شرایط صندوق بین‌المللی پول به نسبت سال 2008، سخت تر شده بود. اما برای ثبات اقتصادی این تصمیم گرفته شد.دولت فدرال روی تعدادی از بخش‌های مورد هدف و مهم از جمله کشاورزی، صنعت و مسکن تمرکز کرده است. اقدامات انجام شده توسط دولت نقش مهمی در بهبود اقتصادی کشور داشت.  پاکستانی‌های مقیم خارج عشق و علاقه ویژه‌ای به عمران خان نخست وزیر دارند. افزایش وجوه ارسالی توسط پاکستانی‌های مقیم خارج، به رونق اقتصادی پاکستان کمک کرد. با این حال تا زمانی که درآمدهای اداره مالیات کشور FBR افزایش نیابد، مشکلات باقی خواهند ماند. اولویت دوم ما توسعه اقتصادی پایدار است تا اشتغال فراهم شده و منابع افزایش یابد. قشر مستمند جامعه نیز شهروندان این کشور هستند، آنها نیز باید به نیازهای اساسی مانند: آموزش، خانه و بهداشت دسترسی داشته باشند. به همین دلیل قصد داریم در اقتصاد کشور تغییر چشمگیری به وجود آوریم. دولت برنامه‌های تأمین اجتماعی بیشتری برای کمک به فقرا و مستمندان مانند: « برنامه احساس» و «کارت بهداشت» راه اندازی خواهد کرد. قیمت سوخت در پاکستان کمتر از سایر کشورها می‌باشد. دولت همچنین عوارض سوخت را  کاهش داده است. علی‌رغم افزایش قیمت سوخت و گندم در بازار جهانی، دولت برای کمک به فقرا یارانه می‌دهد.

در آمد ثابت 1543 دلار و تولید ناخالص ملی به 46 هزار و 709 دلار رسید. کشاورزی 2.7 درصد، صنعت 3.5 درصد و خدمات 4.43 درصد رشد داشته است. تولید محصولات عمده کشور 4.65 درصد افزایش یافت. تولید گندم، برنج، ذرت افزایش تاریخی یافته است و در همین حال نیشکر به دومین محصول بزرگ تبدیل شده است. تولید گندم 1.8 درصد، برنج 13.6 درصد، نیشکر 22 درصد و ذرت 7.38 درصد افزایش یافته است و البته تولید پنبه 22.8 درصد کاهش یافته است. در بخش صنعت، بخش ارزش افزوده 6.5 درصد رشد کرد.

در بخش ساخت و ساز در مقیاس های بزرگ به رشد فوق العاده 9.29 درصدی دست یافته ایم در حالیکه بخش نساجی 5.9 درصد رشد کرد. تولید نوشیدنی‌ها و دخانیات 11.7 درصد، دارو 12.71 درصد، خودرو 23.38 درصد، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی 8.37 درصد پیشرفت کرده است.

درخواست صندوق بین المللی پول برای افزایش مالیات از حقوق بگیران 

 آقای شوکت ترین وزیر دارایی پیشنهاد افزایش مالیات برای مردم حقوق بگیر توسط صندوق بین‌المللی پول را غیرقابل قبول خواند و گفت: در این زمینه با صندوق بین‌المللی پول در حال گفتگو هستیم، کاهش تورم یکی از اولویت‌های دولت است و امید داریم که تا ماه ژوئن 2021 پاکستان از لیست سیاه اف‌آتی‌اف حذف شود. در سال آینده می‌توانیم 5٪ رشد اقتصادی داشته باشیم و سال بعد از آن احتمال 6% افزایش در تولید ناخالص ملی نیز وجود دارد. 

 ترانزیت کالا از پاکستان به آسیای میانه از طریق افغانستان

ترانزیت کالا بین پاکستان و ازبکستان از طریق افغانستان به تازگی آغاز شده است. در همین راستا، یک کامیون باری ازبکستانی طی دو روز از مسیر ترانزیت افغانستان عبور کرد و در تاریخ 11 مِی  به گذرگاه مرزی تورخم در مرز پاکستان و افغانستان رسید و پس از ترخیص از گمرک، این محموله به مالک آن در شهر فیصل‌آباد، واقع در ایالت سند کشور پاکستان تحویل شد.

طبق اعلامیۀ مطبوعاتی بخش بازرگانی سفارت ازبکستان در پاکستان، شرکت حمل و نقل پاکستانی بِست ترانس (Best Trans Pvt. Ltd) و شرکت حمل و نقل ازبکستانی اسد ترانس (Asad Trans)، برای اولین بار پروژۀ آزمایشی حمل و نقل بین ازبکستان به پاکستان از طریق خاک افغانستان را اجرا کردند.

در این پروژۀ مشترک بین ازبکستان و پاکستان قرار است کالاهای تجاری بین دو کشور به صورت انبار فروشنده-به-انبار خریدار و از طریق مسیر افغانستان، توسط شرکت‌های دو کشور مذکور حمل شود. این پروژه بخشی از پروژۀ کلان‌‌تر ترانزیت کالاهای ازبکستانی از طریق افغانستان است که توسط رئیس جمهور ازبکستان پیشنهاد شده و در حال پیگیری است. این پروژه طبق کنوانسیون TIR عمل می‌کند و هزینۀ حمل و نقل کالا بین پاکستان با ازبکستان و سایر کشورهای آسیای میانه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

در مرحلۀ نخست این پروژه قرار است مواد اولیه صنعت چرم از ازبکستان برای کارخانه‌های تولید چرم در پاکستان ارسال شود و در مراحل بعدی، کالاهای دیگری مثل زغال سنگ، کودهای شیمیایی و منسوجات بین دو کشور ترانزیت می‌شود. طرف ازبکستانی وعده داده برای اطمینان از گردش روان کالا بین دو کشور توسط کامیون‌های ازبکی، تعداد کامیون‌های این مسیر را تا پایان سال به 50 دستگاه افزایش می‌دهد. رامیز ربانی، مدیرعامل شرکت بِست ترانس معتقد است امضای توافق‌نامه‌های تجارت ترجیحی و ترانزیت کالا بین دولت‌های ازبکستان و پاکستان، سبب افزایش ترانزیت کالا بین پاکستان و آسیای میانه از طریق افغانستان می‌شود.

عبدالرزاق داوود، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور تجارت و صنعت، معتقد است که عبور اولین کامیون ازبکستانی بر اساس کنوانسیون TIR، یک موفقیت تاریخی و مرحله‌ای جدید در توسعۀ مبادلات تجاری در منطقه است. وی در حساب توئیتر خود نوشت: «این موفقیت، نتیجۀ همکاری دو کشور و شرکت‌های حمل و نقل خصوصی دو طرف بود». عبدالرزاق داوود معتقد است که عبور اولین محموله در مسیر ازبکستان-افغانستان-پاکستان، آغاز دورۀ جدیدی است که در آن کامیون‌های ازبکستانی و پاکستانی می‌توانند محموله‌های تجاری دو کشور را به بندرهای کراچی و گوادر ترانزیت کنند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما