معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۲۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان (هفته اول خرداد ماه 1400)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته اول خرداد ماه 1400 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

حذف اخذ عوارض گمرکی صادرات برای اشخاص خصوصی در ترکمنستان

عوارض گمرگی صادرات برای بازرگانان شرکت‌های خصوصی از تاریخ یکم ژانویه 2022 حذف خواهد شد. مصوبه مربوطه را رئیس جمهور ترکمنستان در جریان نشست کابینه وزرا مورخ 14 می 2021 به امضا رساند. براساس این مصوبه، عوارض گمرکی 2 درصدی وضع شده بر کالاهای صادراتی اشخاص حقیقی (بازرگانان خصوصی)، از تاریخ یکم ژانویه 2022 حذف خواهد شد.

همچنین بر طبق این مصوبه، قراردادهای مرتبط با صادرات کالاها و محصولات تولید شده توسط شرکت‌ها و بازرگانان خصوصی و مواد اولیه خریداری شده از مردم یا شرکت‌های مذکور را مطابق با خواست صادرکننده می‌توان با شرکت در معاملات بورس یا بدون شرکت در آن منعقد نمود. با اجرایی شدن این قانون و با حمایت از صادرکنندگان انتظار می‌رود میزان صادرات کشور ترکمنستان افزایش چشمگیری را تجربه نماید.

بازدید رئیس جمهور ترکمنستان از کارخانه تولید بنزین از گاز طبیعی

قربانقلی بردی‌محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، با فعالیت‌های کارخانه تولید بنزین از گاز طبیعی در استان آخال آشنا شده و درباره اجرای فاز دوم این کارخانه با مسئولین مجموعه نفت و گاز تبادل نظر نمود. رئیس جمهور در مرکز مدیریت این کارخانه با کارشناسان مربوطه درباره فعالیت‌های مرتبط به تولید محصول بنزین از گاز طبیعی توضیحاتی را بیان نمود. در این کارخانه پس از تصفیه کامل گاز از گوگرد، در دمای بسیار بالا و تحت فشار و واکنش‌های شیمیایی پیچیده گاز به هیدروکربن مایع تبدیل می‌شود.

در این بازدید کارشناسان درباره مراحل ارتقای سطح کیفی بنزین از جمله در مرحله اول تصفیه گازهای متان و اتان، در مرحله دوم هدایت محصول به دستگاه جداکننده بنزین از گاز مایع و در مرحله سوم تقسیم بنزین سبک و سنگین توضیحاتی را بیان کردند.

بنزین به دست آمده فاقد ترکیبات گوگرد و ترکیبات ارگانیکی ازت می‌باشد. محصول اصلی این کارخانه که بنزین اکو-93 می‌باشد، در سه مخزن 18 هزار مترمکعبی نگهداری می‌شود. همچنین محصول گاز مایع در یک مخزن 2 هزار مترمکعبی و محصول سوخت دیزل فاقد گوگرد نیز در یک مخزن 360 مترمکعبی نگهداری می‌شوند. در این کارخانه مجموعا 1800 تن بنزین در یک شبانه‌روز تولید می‌شود.

ابراز علاقمندی بازرگانان خارجی به محصول الیاف نخ ترکمن

میزان معاملات تجاری در هفته گذشته در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان بیش از یک میلیون و 149 هزار دلار شد. تجاری از کشورهای ترکیه و آذربایجان محصولاتی از قبیل الیاف نخ، ژاکارد‌های رنگی و پرزدار (نوعی پارچه) را خریداری نمودند.

نمایندگان گروه‌های تجاری از کشورهای ترکیه و امارات متحده عربی نیز محصول الیاف نخ را به مبلغی بیش از 7 میلیون و 725 هزار منات خریداری نمودند. هفته گذشته در مجموع تعداد 7 مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان صورت پذیرفت.

تداوم عملیات احداث سومین ترمینال کشتی در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی

معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور نفت و گاز آقای عبدالرحمانوف در نشست کابینه وزرا، درباره فعالیت‌های در دست اجرا در راستای احداث سومین ترمینال کشتی بارگیری نفت در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی، گزارشی را ارائه نمود که رئیس جمهور ترکمنستان پس از شنیدن آن، در سخنانی اظهار داشت: "لازم است بر اساس برنامه توسعه صنایع نفت و گاز ترکمنستان تا سال 2030، برنامه‌ریزی‌های لازم به گونه‌ای اجرایی ‌شود تا تعدادی از تأسیسات فنی جدید در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی احداث گردد".

رئیس جمهور همچنین ادامه داد: "بایستی به موضوع افزایش میزان نفت خام ارسالی به مجموعه پتروشیمی و ارسال به موقع محصولات تولید شده در پالایشگاه عظیم نفت منطقه یعنی مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی به مصرف‌کنندگان کشورهای خارجی توجه ویژه‌ای قائل شد".

بررسی فعالیت‌های صادرات و واردات میان ترکمنستان و استان لیپتسک روسیه

در دیدار برگزار شده میان اتاق‌های بازرگانی ترکمنستان و استان لیپتسک روسیه، موضوع افزایش فعالیت‌های واردات و صادرات و مانع‌زدایی از سر راه این فعالیت‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. بنا به اعلام سایت رسمی اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، از طرف ترکمنی نمایندگان کارخانجات، سازمان‌ها و اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان در این ویدئو کنفرانس شرکت نمودند.

رئیس اداره کشاورزی اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان آقای شامراد هررموف، در این ویدئو کنفرانس شرکت‌کنندگان را با ظرفیت‌های صادراتی در بخش کشاورزی ترکمنستان آشنا نمود. همچنین طرف ترکمنی پیشنهاد همکاری در زمینه‌هایی همچون صنایع نساجی، شیمی، متالوژی و تولیدات کشاورزی را ارائه کرد که با استقبال طرف‌های روس مواجه شد.

از طرف استان لیپتسک نیز نمایندگان مدیریت منطقه‌ای، اداره کشاورزی منطقه‌ای، کارخانه متالوژی Nowolipetsk، شرکت‌های «Aviks Group» و «Lets trade» و همچنین نمایندگان مزرعه «دهکده سرخ» در این ویدئو کنفرانس سخنرانی نمودند.

عزم یونان جهت تقویت مبادلات تجاری با ترکمنستان

آژانس خبرگزاری ترند آذربایجان با استناد به سایت وزارت امور خارجه یونان اعلام کرد که این کشور به مطالعه بر روی راه‌های تنوع‌بخشی در تجارت با ترکمنستان و تقویت روابط سرمایه‌گذاری با این کشور ادامه خواهد داد. در این خبر آمده است که یونان تقویت روابط دوستانه و همکاری‌‌های تجاری با ترکمنستان را مد نظر قرار داده و برای رسیدن به این منظور، تلاش می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه یونان، ظرفیت‌های توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌هایی همچون انرژی، ساختمان‌سازی، محصولات کشاورزی و مواد غذایی، فناوری اطلاعات و صنایع نساجی وجود دارد. ترکمنستان روابط دیپلماتیک خود با یونان را در سال 1992 برقرار نمود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما