معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۵۶

ساختار و ارقام تجاری ایالت هسن آلمان

ایالت هسن یکی از 16 ایالت فدرال آلمان با مساحت 21115 کیلومتر مربع است که در نواحی مرکزی و غربی این کشور واقع شده است. بزرگترین شهر این ایالت؛ فرانکفورت، مرکز مهم اقتصادی، تجاری و مالی اروپا می‌باشد که علاوه بر بخش خدمات مالی و بانکی؛ از بنیه ای قوی در حوزه‌های مختلف صنایع شیمیایی و دارویی، مهندسی مکانیک، صنعت خودرو،هواپیمایی و هوافضا، بیوتکنولوژی، فناوری الکتریکی، فناوری محیط زیست، فناوری ICT، فناوری پزشکی و ... برخوردار است.

ساختار و ارقام تجاری ایالت هسن آلمان

ایالت هسن یکی از 16 ایالت فدرال آلمان با مساحت 21115 کیلومتر مربع است که در نواحی مرکزی و غربی این جمهوری واقع شده و با ایالت های نیدرزاکسن، تورینگن، بایرن، بادن وورتمبرگ، راینلندفالتس و نوردراین وستفالن همسایه است. این ایالت با داشتن بیش از 6.2 میلیون نفر جمعیت؛ به عنوان پنجمین ایالت پرجمعیت آلمان؛ 8 درصد از جمعیت این کشور را در خود جای داده است. گرچه شهر ویسبادن به عنوان پایتخت رسمی هسن تعیین گردیده، اما بزرگترین شهر این ایالت؛ فرانکفورت، مرکز مهم اقتصادی، تجاری و مالی اروپا می‌باشد که علاوه بر بخش خدمات مالی و بانکی؛ از بنیه ای قوی در حوزه‌های مختلف صنایع شیمیایی و دارویی، مهندسی مکانیک، صنعت خودرو،هواپیمایی و هوافضا، بیوتکنولوژی، فناوری الکتریکی، فناوری محیط زیست، فناوری ICT، فناوری پزشکی و ... برخوردار است.

فرانکفورت محوری ترین مرکز مالی اتحادیه اروپا، و بازار سهام آن یکی از بزرگ ترین بسترهای تجاری اوراق بهادار در جهان می‌باشد. از فردایِ خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تاکنون؛ بیش از 30 بانک خارجی به این شهر نقل مکان کرده اند. هم اکنون در ایالت هسن حدود 198 بانک آلمانی و خارجی(160 بانک خارجی و 38 بانک آلمانی)، از جمله؛ دویچه بانک و بانک مرکزی اروپا (ECB) مشغول فعالیت هستند.

 DE-CIX - بزرگترین سرویس اینترنتی جهان با 10 ترابیت در ثانیه در شهر فرانکفورت قرار گرفته است(بیش از 90٪ خانوارهای فرانکفورتی قادر به دسترسی به اینترنت با سرعت یک گیگابایت در ثانیه هستند) و از این رو این شهر به شهری گیگابایتی شهره شده است.


ارزش افزوده ناخالص - که از جمله مفاهیم و معیارهای مهم بهره وری اقتصادی کشورها به شمار می آید - در ایالت هسن، در ابتدای سال 2020 و پیش از اوج گیری پاندمی‌کرونا؛ حدود 265 میلیارد یورو بوده است. تولید ناخالص داخلی هسن در سال 2020 ؛ حدود 281.418 میلیارد یورو گزارش شده و این در حالی است که این رقم پیش از بحران کرونا و در سال 2019؛ حدود 294.000 میلیارد یورو بوده است.

مقادیر GDP این ایالت از دسامبر 1991 تا سال 2020، به طور متوسط 214.654 میلیارد یورو بوده است. هسن در آلمان به لحاظ اقتصادی؛ رتبه پنجم پس از ایالت های نوردراین وستفالن( یکی دیگر از ایالت های حوزه این نمایندگی) با تولید ناخالص داخلی 697.125 میلیارد یورو، باواریا با 610.217 میلیارد یورو، بادن وورتمبرگ با 500.790 میلیارد یورو و نیدرزاکسن با 295.895 میلیارد یورو را دارای می‌باشد. ضمنا ارزش کل تولید ناخالص داخلی 4 ایالت تحت پوشش سرکنسولگری فرانکفورت شامل؛ هسن( 281.418 میلیارد )، نوردراین وستفالن( 697.125 میلیارد )، راینلند فالتس( 141.905 میلیارد ) و زارلند( 33.608 میلیارد)؛ به 1.114.056 تریلیون یورو بالغ می‌شود.

مقادیر تولید ناخالص داخلی ایالت ها و مناطق مختلف آلمان فدرال در جدول زیر مشخص شده است:

جالب توجه اینکه؛ سرانه تولید ناخالص داخلی هسن تا سال 2020 حدود 46.9 هزار یورو بوده که در مقایسه صورت پذیرفته با 20 کشور صنعتی جهان، دارنده مقام سوم پس از ایالات متحده آمریکا و استرالیا می‌باشد!

تعداد کل شاغلین در ایالت هسن؛ 2.63 میلیون نفر می‌باشد که حوزه‌های صنایع و خودروسازی، بیشترین تعداد شاغلین و بخش های کشاورزی و ماهیگیری، کمترین درصد نیروی کار را جذب نموده اند.

نرخ بیکاری جوانان در ایالت هسن؛ 5.1 درصد است که در جدول زیر با کل آلمان فدرال و سایر کشورهای اروپایی مقایسه شده است:     

ارزش کل صادرات سالانه ایالت هسن در سال ماقبل کرونا؛ بیش از 64.9 میلیارد یورو بوده که بیش از 30 درصد حجم آن را محصولات شیمیایی و دارویی (20.2 میلیارد یورو) تشکیل داده است. صادرات محصولات کالاهای شیمیایی و دارویی  و محصولات برقی و الکترونیکی این ایالت در رتبه‌های بعدی قرار داشته اند. سه کشور نخست مقصد کالاهای صادراتی هسن به ترتیب؛ آمریکا، فرانسه و چین می‌باشند. 

 

 

حجم کل واردات این ایالت نیزکه اهم آن‌ها و سهم هر یک در نمودار زیر نشان داده شده است؛ 103 میلیارد یورو ثبت گردیده است. سه شریک اول هسن در زمینه واردات، به ترتیب؛آمریکا با 11.859 میلیارد، چین با 10.942 میلیارد و سوئیس با 6.655 میلیارد یورو می‌باشند. 

ارزش کل سرمایه گذاری خارجی در هسن؛ حدود 104.5 میلیارد یورو گزارش شده و با توجه به رقم کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آلمان (540.3 میلیارد یورو)، این ایالت به تنهایی بیش از 19 درصد  سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور را جذب کرده است. شرکت های تبعه هلند، آمریکا و لوکزامبورگ، رتبه‌های نخست سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هسن را دارا هستند.

در ایالت هسن حدود 110 دانشگاه‌ها، موسسه تحقیقاتی و آموزش آکادمیک، 40 مرکز فناوری و استارت آپ، 3800 شرکت بزرگ و متوسط، 45 شبکه ابتکاری و کارآفرینی و 22 موسسه تحقیقات بنیادی و کاربردی مستقر بوده و نمایشگاه بین المللی فرانکفورت با 2500 شاغل، در آخرین سال منتهی به همه گیری کرونا؛ بالغ بر 736 میلیون یورو ارز آوری داشته است.

منابع:

https://www.ceicdata.com/en/germany/esa-2010-gdp-by-region/gdp-hessen

https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/regional-innovation-monitor/base-profile/hesse

https://www.hessen.de/regierung/staatskanzlei-und-ministerien

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما