معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۲۵

اخبار اقتصادی ترکمنستان (هفته سوم اردیبهشت ماه 1400)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1400 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

معاملاتی به ارزش بیش از 21 میلیون دلار در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان

میزان معاملات تجاری در هفته گذشته در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به بیش از 21 میلیون و 142 هزار دلار رسید. تجاری از چین، ترکیه و افغانستان محصولاتی از قبیل سوخت دیزل، قیر نفتی، روغن پایه و کک نفتی تولید شده در پالایشگاه نفت ترکمن باشی را خریداری نمودند.

علاوه بر آن، نمایندگان کشورهای روسیه و قرقیزستان نیز محصولاتی از قبیل الیاف نخ و پارچه‌های پرزدار را خریداری نمودند. نمایندگان گروه‌های تجاری امارات متحده عربی نیز محصول نوشیدنی جای تهیه شده از ریشه گیاه شیرین‌بیان را به مبلغی برابر 100 هزار منات خریداری نمودند. هفته گذشته در مجموع تعداد 171 مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان صورت پذیرفت.

تولید بیش از 12 هزار تن گاز مایع در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی

از آغاز سال 2021 تا کنون مجموعا 12 هزار و 389 تن گاز مایع در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی تولید و به مصرف‌کنندگان عرضه شده است. این میزان از مقدار مشخص شده در برنامه ( یک هزار و 825 تن) بیشتر شده و  117 درصد از برنامه مذکور اجرایی شده است. در بازه زمانی 3 ماهه نخست سال 2021 میزان بازدهی مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی 18.2 درصد افزایش داشته است.

در حال حاضر به منظور تقویت فعالیت‌های مربوط به پالایش نفت خام و گسترش زمینه تنوع محصولات صادراتی دارای ارزش بیشتر، عملیات احداث ساختمان‌های جدید در محدوده مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی تداوم دارد.

ارائه فرصت‌های تجاری به بخش خصوصی سوئیس از سوی ترکمنستان

ترکمنستان به بخش خصوصی سوئیس فرصت‌های تجاری به ویژه در زمینه‌های صنایع نساجی و حوزه نفت و گاز را ارائه می‌نماید. در این باره خبرگزاری «ترند» آذربایجان با استناد به وزارت اقتصاد، آموزش و نظارت سوئیس روز جمعه مورخ 7 می 2021 اطلاع‌رسانی نمود. در این خبر آمده، اینگونه اعلام شده که ظرفیت‌های همکاری در زمینه‌های زیرساختی و ساخت و ساز وجود دارد.

مطابق با اطلاعات پیشین وزارت اقتصاد، آموزش و نظارت سوئیس، میزان مبادلات تجاری میان ترکمنستان و سوئیس در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی اکتبر سال 2020 برابر 7 میلیون و 600 هزار دلار شده است. در بازه زمانی مذکور، میزان صادرات ترکمنستان به سوئیس برابر 143 هزار 386 دلار و میزان واردات ترکمنستان از این کشور نیز برابر با 7 میلیون و 500 هزار دلار بوده است. ترکمنستان اخیرا محصولات دارویی به مبلغ 3 میلیون و 100 هزار دلار از سوئیس وارد نموده است.

ترکمنستان روابط دیپلماتیک خود را در تاریخ 8 می 1992 با کشور سوئیس برقرار نموده و در ماه می سال 2008 نیز قرارداد بین دولتی پیشبرد سرمایه‌گذاری‌ها و حفاظت از آن‌ها را با این کشور به امضا رسانیده است.

ترانزیت بیش از 641 هزار تن نفت ترکمنستان از خاک روسیه

بنا بر خبر منتشره از سوی آژانس خبرگزاری "اینترفکس"، ترکمنستان در بازه زمانی ژانویه الی آوریل سال 2021 مجموعا 641 هزار و 300 تن نفت را به صورت ترانزیت از خاک روسیه صادر نموده است. تنها در ماه آوریل سال 2021 میزان 160 هزار و 590 تن نفت ترکمنستان به صورت ترانزیت از خاک روسیه صادر شده است.

ترکمنستان جایگاه دوم را پس از قزاقستان در صادرات ترانزیتی نفت از خاک روسیه داراست. میزان صادرات ترانزیتی نفت قزاقستان از خاک روسیه در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی آوریل 2021 مجموعا 4 میلیون و 620 هزار تن بوده و این مقدار تنها در ماه آوریل به یک میلیون و 170 هزار تن رسیده است. میزان صادرات نفت شرکت‌های روسی از کشورهای مشترک‌المنافع به دیگر کشورها در بازه زمانی 4 ماهه نخست سال 2021 برابر 66 میلیون و 650 هزار تن بوده است. این میزان در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته کاهش 20.5 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش میزان مبادلات کالا میان ترکمنستان و آذربایجان در سال 2021

آژانس خبرگزاری «ریپورت» آذربایجان نوشت: در بازه زمانی سه ماهه نخست سال 2021 میزان مبادلات کالا میان بندر ترکمن باشی ترکمنستان و بندر باکو آذربایجان افزایش یافته است. در بازه زمانی سه ماهه نخست سال 2021 میزان مبادلات کالا در بندر باکو از یک میلیون و 400 هزار تن فراتر رفته و این شاخص در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن 16.7 درصد افزایش داشته است.

در بازه زمانی مذکور تعداد 9 هزار و 165 مورد کامیون و کانتینر جابجا شده که تعداد 6 هزار و 605 مورد (72 درصد) آن در مسیر باکو-ترکمنستان-باکو و تعداد 2 هزار و 560 مورد (35 درصد) آن نیز در مسیر باکو-کوریک-باکو بوده است. آژانس خبرگزاری «ریپورت» افزود: تعداد 6 هزار و 611 واگن در ترمینال کشتی‌های رو رو بندر باکو جابجا شده که تعداد 4 هزار و 897 مورد (74 درصد) آن در مسیر باکو-ترکمنستان-باکو و تعداد یک هزار و 714 مورد (26 درصد) آن نیز در مسیر باکو-کوریک-آکتائو-باکو بوده است.

در بازه زمانی سه ماهه مذکور، بندر باکو با جابجایی 9 هزار و 261 مورد کانتینر 20 فوتی حجم جابجایی آن‌ها را 30 درصد افزایش داده است. در همان بازه زمانی بندر باکو 290 هزار و 883 تن محموله خشک جابجا نموده و این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل  51.5 درصد بیشتر می‌باشد. علیرغم تأثیرات منفی کووید19، شاخص جابجایی محموله‌ها در سال 2020 در بندر باکو در مقایسه با سال 2019 به میزان 20 درصد افزایش داشته است.

توافق ترکمنستان و پاکستان جهت افزایش مناسبات اقتصادی و تجاری

روزنامه «Daily Times» پاکستان نوشت: مقامات رسمی ترکمنستان و پاکستان در دومین نشست خود که در روز پنج‌شنبه مورخ 6 می 2021 به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در راستای گسترش مناسبات تجاری میان دو کشور بر سر تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو جانبه در حوزه‌های مختلف به توافق رسیدند.

در این ویدئو کنفرانس سرپرستی هیأت طرف پاکستانی را دبیر وزارت تجارت پاکستان حمیر کریم و سرپرستی هیأت طرف ترکمنی را نیز مدیر بخش روابط اقتصادی خارجی وزارت تجارت و روابط اقتصاد خارجی ترکمنستان مردان آنناکولی‌یف بر عهده داشتند. در این نشست کارکنان بلند پایه دولتی دو کشور شرکت نمودند. آقای آننایف در سخنرانی خود بیان داشت: ترکمنستان علاقمند به توسعه مناسبات تجاری دوجانبه با پاکستان می‌باشد.

در ادامه این نشست، طرف‌ها درباره کار بر روی همکاری‌های فیمابین در خصوص حل و فصل مسائل مرتبط با الگوهای بهداشتی و بهداشت گیاهی، سیستم بانکی، صنایع دارویی، ساخت ماشین‌آلات و تجارت به توافق رسیدند. همچنین بر سر تشکیل اتاق بازرگانی و صنایع مشترک، تبادل اطلاعات مربوط به بها و ضوابط تجاری و تبادل تجارب میان نمایندگان تجاری و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات به توافق رسیدند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما