معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۵

اقدامات بانک صادرات و واردات ترکیه (اگزیم بانک) در افزایش روند صادرات کالاهای ترک به جهان

حمایت‌های مالی بانک صادرات و واردات ترکیه (اگزیم بانک) در سه ماهه نخست سال جاری میلادی از صادرکنندگان این کشور همچنان ادامه دارد. سهم این بانک در خصوص بیمه کالاهای ترک 46 درصد از کل میزان حمایت‌های مالی را شامل می‌شود.

اگزیم بانک ترکیه در سه ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به بیمه نمودن بیش از 63 هزار محموله ارسالی به بیش از 180 کشور مختلف به ارزش 5.1 میلیارد دلار اقدام نمود.

حمایت‌های مالی بانک مذکور توانسته است تا حد قابل توجهی امنیت تجارت خارجی شرکت‌های صادرکننده ترکیه را فراهم نماید.

حمایت‌های مالی اگزیم بانک از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در 3 ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با اواخر سال گذشته از 71 درصد به 76 درصد افزایش یافته است.

تعداد 350 شرکت با استفاده از حمایت‌های اگزیم بانک توانستند برای نخستین بار نسبت به صادرات محصولات خود به خارج از کشور اقدام نمایند. 90 درصد از این شرکت‌های صادرکننده در اوایل سال جاری میلادی جزء بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط بوده‌اند.

تعداد صادرکنندگانی که از حمایت‌های اگزیم بانک بهره‌مند شده‌اند نسبت به اواخر سال گذشته 6 درصد و نسبت به 3 ماه نخست در سال گذشته میلادی 13 درصد افزایش یافته و به 13 هزار و 864 شرکت رسیده است.

بانک صادرات و واردات ترکیه برای تأمین میزان نقدینگی خود در حمایت از صادرکنندگان، در سه ماه نخست سال جاری میلادی 375 میلیون دلار وام از منابع مالی و بانک‌های خارجی دریافت کرد.

در 3 ماه نخست سال جاری میلادی 6.1 میلیارد دلار از کمک‌های اگزیم بانک به شرکت‌های صادرکننده به صورت وام‌های بانکی و 5.1 میلیارد دلار نیز به صورت حمایت‌های مالی برای بیمه نمودن محصولات صادراتی بوده است که در کل رقمی‌ بالغ بر 11.2 میلیارد دلار می‌باشد.

میزان نقدینگی فعال و در چرخش اگزیم بانک ترکیه در 3 ماه نخست سال جاری میلادی با 16.1 درصد افزایش 237.6 میلیارد لیر ترک است.

اگزیم بانک ترکیه در سال 2021 میلادی با اجرای طرح برنامه خدماتی صادرکنندگان کشور تلاش کرد تا نسبت به تشویق صادرکنندگان این کشور اقدام کرده و نقش سازنده‌ای در افزایش حجم صادرات کشور داشته باشد.

این بانک نقدینگی لیری خود را تنها در اختیار بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط گذارده و برای کاهش میزان ضرر و زیان ناشی از موج سوم کرونا بر فعالیت‌های این نوع بنگاه‌های اقتصادی، نرخ بهره‌های وام بانکی خود را از 17.5 درصد به 16 درصد کاهش داد و در عین حال در بازپرداخت وام‌های لیری، مدت بازپرداخت وام‌های خود را از 12 روز به 540 روز رساند.

اگزیم بانک ترکیه با همکاری بانک‌های مشارکت و سرمایه‌ای در 3 ماه نخست سال جاری میلادی جهت دستیابی به حجم صادرات بیشتر مدت بازپرداخت وام‌های صادرکنندگان کشور را به یک دوره 5 ساله افزایش داد.

این بانک به منظور تسریع در امور حمایت از صادرکنندگان و تسهیل امور بانکی شرکت‌های صادرکننده در 22 شهر ترکیه و مناطق صنعتی مختلف اقدام به تأسیس شعبات فیزیکی و دیجیتالی نموده است تا شرکت‌های صادرکننده بتوانند از سراسر کشور دسترسی به بانک مذکور را داشته باشند.

ارائه وام‌های آنلاین، دریافت وام از طریق سامانه بانک موبایل و استفاده از سیستم بیمه دیجیتالی کالا از جمله خدمات اگزیم بانک ترکیه در حمایت از بخش خصوصی کشور برای افزایش حجم صادرات است.

بانک واردات و صادرات ترکیه با ایجاد توافقنامه‌های چندجانبه و همکاری با منابع مالی و بانک‌های داخلی و خارجی منطقه‌ای و بین‌المللی توانسته است زمینه لازم را برای افزایش رقابت شرکت‌های صادرکننده ترکیه در بازارهای بین‌المللی فراهم نماید.

توافقنامه‌های ضمانت وام‌های صادراتی با شرکت‌های مالی در انگلستان، فرانسه و دانمارک و آمریکا از سوی اگزیم بانک در سال‌های گذشته و امضای چنین توافقنامه در 3 ماه نخست سال جاری میلادی با کشورهای اتریش و مجارستان از جمله اقدامات موثر در حمایت از صادرکنندگان ترک جهت افزایش صادرات محصولات تولیدی به خارج از کشور می‌باشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما