معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۰

چین- لزوم گشایش بیشتر اقتصاد در منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو

در اینجا ترجمه مطلب درج شده در سایت خبری استان گواندونگ درخصوص لزوم گشایش بیشتر اقتصاد در منطقه خلیج بزرگ آورده شده است.

مائو یانهوا، استاد موسسه مطالعات توسعه گوانگدونگ، هنگ کنگ و ماکائو دانشگاه سان یات سن، گفت: منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) به عنوان یک منطقه توسعه یافته با اقتصاد باز در چین می‌تواند تقاضای مصرف کننده را با گسترش واردات افزایش دهد. به گفته مائو، بزرگترین تفاوت بین منطقه خلیج بزرگ و سایر مناطق مشابه بین المللی وجود "یک کشور، دو سیستم" است که برای ادغام گوانگدونگ، هنگ کنگ و ماکائو مشکل ایجاد کرده است. با این حال، در سال های اخیر ارتباط شهرهای این منطقه افزایش یافته است.

به عنوان مثال، چین اقدامات زیادی را برای حمایت از جوانان هنگ کنگ و ماکائو برای شروع کسب و کار در سرزمین اصلی چین آغاز کرده است و آخرین سیاست منتشر شده اجازه می دهد تا تجهیزات پزشکی و داروهای ثبت شده در هنگ کنگ به موسسات پزشکی متعلق به هنگ کنگ در داخل منطقه خلیج بزرگ فروخته شود. هم اکنون دانشگاه‌های هنگ کنگ و ماکائو می‌توانند پس از امضای توافقنامه با دولت های محلی، شعب خود را در شهرهای GBA افتتاح کنند.

در 15 نوامبر سال 2020، پیمان مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای (RCEP) بین چین و 14 کشور آسیا و اقیانوسیه امضا شد، این بزرگترین توافقنامه تجارت آزاد در جهان است. RCEP به نفع هنگ کنگ و ماکائو ، دو بندر مهم تجارت آزاد در جهان است که به عنوان مرکز اتصال بین سرزمین اصلی چین و بازارهای جهانی عمل می‌کنند.

RCEP فرصت مهمی را برای هنگ کنگ و ماکائو برای مشارکت بیشتر در توسعه سرزمین اصلی چین فراهم می‌کند. کشورهایی مانند سنگاپور، ژاپن و کره جنوبی که در تجارت خدمات قدرتمند هستند می‌توانند به راحتی به بازار سرزمین اصلی چین دسترسی پیدا کنند. از آنجائیکه هنگ کنگ و ماکائو زودتر وارد بازار جهانی شده اند، می‌توانند فرصت های بیشتری را در بخش های خدماتی بدست آورند.

مائو همچنین صنعت خدمات مدرن هنگ کنگ را که دارای درجه بالایی از شفافیت و مطابق با استاندارد بین المللی است، ستود. از این رو، امیدوار است که هنگ کنگ و ماکائو بتوانند به عنوان پلی برای پیوند دادن شرکت های سرزمین اصلی چین و سرمایه گذاران خارجی عمل کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما