معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۶- ۰۷:۱۵ - مشاهده: ۲۶۷

اخبار اقتصادی شانگهای چین (هفته سوم اردیبهشت ماه 1400)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته سوم اردیبهشت ماه 1400 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر بوده است.

اتحاد مناطق آزاد تجاری در منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه

به گفته مقامات، اتحاد مناطق آزاد تجاری منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه که اخیرا در شانگهای شکل گرفت، توسعه با کیفیت و یکپارچگی منطقه را تسریع خواهد نمود.

این اتحاد به طور مشترک میان مناطق آزاد تجاری در شانگهای، ججیانگ، جیانگ سو و آنخویی شکل گرفت و دبیرخانه آن در شهر شانگهای مستفر می‌باشد. هدف از تشکیل این اتحاد، تسهیل تجارت، سرمایه­ گذاری، نوآوری مالی، تجارت تکنولوژی، R&D فرامرزی، نوآوری یکپارچه در بخش فناوری (integrated technology innovation)، خدمات حقوقی محافظت از مالکیت معنوی، نمایشگاه، نوآوری سیستماتیک و حمایت معنوی در میان مناطق آزاد شانگهای و استانهای سه گانه، می‌باشد.

سیاست های منطقه آزاد تجاری در 11 شهر در منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه مورد آزمایش قرار گرفته اند. منطقه آزاد تجاری شانگهای که در سال 2013 افتتاح شد، اولین FTZ در چین می‌باشد و در طول سالهای اخیر، گسترش چشمگیری داشته است. منطقه آزاد تجاری ججیانگ به طور رسمی در آوریل 2017 افتتاح شد و در ماه سپتامبر گذشته گسترش یافت. منطقه آزاد تجاری جیانگ سو نیز در ماه آگوست 2019 آغاز به کار نمود و منطقه آزاد تجاری آنخویی بعنوان جدیدترین منطقه آزاد در دلتای رودخانه یانگ تسه در ماه سپتامبر 2020 تأسیس شد.

آقای Weng Zuliang  مدیر کمیته اداری منطقه آزاد تجاری شانگهای اظهار کرد که این اتحاد، انرژی بیشتری به مناطق آزاد بخشیده و فرصت های جدیدی برای توسعه یکپارچه در منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه به ارمغان خواهد آورد.

برگزاری نمایشگاه کاهش فجایع اضطراری بین المللی دلتای رودخانه یانگ تسه در شانگهای

اولین نمایشگاه کاهش فجایع اضطراری بین المللی دلتای رودخانه یانگ تسه روز جمعه 7 ماه می افتتاح شد. این نمایشگاه با میزبانی اداره مدیریت حوادث اضطراری شانگهای و نهادهای همتای آن در استانهای جیانگ سو، ججیانگ و آنخویی برگزار شد. شورای ارتقای تجارت بین المللی شانگهای (CPIT- Shanghai) نیز یکی دیگر از میزبانان این نمایشگاه بود.

اهمیت این نمایشگاه در این است که نقش مهمی در ایجاد هماهنگی میان اعضای منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه برای مدیریت حوادث اضطراری و ایجاد همکاری داخلی و بین المللی در این حوزه ایفا می‌کند. حدود 435 شرکت در این نمایشگاه سه روزه مشارکت می‌کنند که در این میان، 20 شرکت متعلق به استان آنخویی هستند. شرکتهای آنخویی در این نمایشگاه، آخرین دستاوردهای این استان در زمینه صنعت مدیریت حوادث اضطراری را به نمایش می‌گذارند.

دستور کار ججیانگ برای خودروهای با سوخت نوین

کمیسیون توسعه و اصلاحات ججیانگ اخیرا چهاردهمین برنامه پنج ساله (25-2021) را برای صنعت خودروهای با سوخت نوین در این استان منتشر نمود.

بر اساس این سند انتظار می رود خروجی سالانه استان ججیانگ در زمینه خودروهای با سوخت نوین (NEV) تا سال 2025 به 600 هزار دستگاه برسد. در حال حاضر 12 کارخانه تولید خودروهای با سوخت نوین در این استان وجود دارد که در سال 2020 حدود 77 هزار NEV تولید نمودند؛ این حجم 6.1 درصد از کل خودروهای موجود در استان ججیانگ را به خود اختصاص می دهد. این میزان همچنین بیانگر این است که 5.3 درصد از NEVهای ملی چین در سال 2020 در استان ججیانگ تولید شد.

سند پنج ساله خودروهای با سوخت نوین، صنعت NEV استان را با عنوان "یک خلیج، یک کمربند و پایگاههای  چندگانه" توصیف می نماید. مفهوم "یک خلیج" به منطقه اقتصادی خلیج تایجو (که بر موضوع R&D مربوط به NEV متمرکز است) اشاره دارد. مفهوم "یک کمربند" به شهرهای ونجو و تایجو اشاره دارد که یک کمربند صنعتی NEV را تشکیل می دهند. مفهوم "پایگاههای چندگانه" نیز به چندین پارک صنعتی در سراسر استان اشاره می‌کند که موظف به تولید قطعات خودروهای با سوخت نوین (از قبیل سیستم کنترل الکترونیک، مواد باطری و باطری‌های سوخت هیدروژنی) می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما