تاثیر LPG وارداتی بر تولید و فروش LPG بومی در پاکستان
برگردان گزارش منتشر شده در روزنامه Pakistan Today درخصوص ارسال نامه رییس شرکت نفت و گاز پاکستان به وزارت نفت این کشور درخصوص تاثیر واردات LPG بر تولید و فروش LPG بومی در این کشور جهت مشاهده علاقه مندان در پی آمده است.
کاهش عوارض واردات نفت (PDL) و مالیات بر فروش (GST) بر واردات گاز مایع وارداتی (LPG) منجر به ورود گسترده LPG به کشور از طریق بندر و مرز تفتان بدون بررسی کنترل در کیفیت و کمیت آن شده است. این افشاگری توسط مدیرعامل شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان (OGDCL) در نامه ای به قائم مقام وزیر نفت با عنوان «مشکلاتی که شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان و سایر تولید کنندگان گاز مایع داخلی به دلیل واردات یارانه ای LPG با آن روبرو میباشند»، انجام شده است. شاهد سلیم خان مدیر عامل شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان با اشاره به مشکلاتی که این شرکت و دیگر تولیدکنندگان LPG داخلی به دلیل کاهش مالیات و عوارض مذکور جهت واردات این محصول با آن روبرو هستند، گفت که این امر منجر به ورود گسترده گاز مایع وارداتی ارزان و بی کیفیت از طریق بندر و مرز تفتان بدون بررسی در کیفیت و کمیت آنها شده است.
وی افزود این موضوع تولیدکنندگان LPG پاکستانی از جمله شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان را مجبور به فروش LPG با نرخ بسیار پایین تر از قیمت اعلام شده توسط سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز (OGRA) کرده است تا از مشکلات موجود در فرآیند تولید اجتناب گردد.
براساس اظهارات این مقام پاکستانی، عوارض واردات نفت برای تولیدکنندگان داخلی گاز مایع، 4669 میباشد در حالی که این وضعیت برای گاز مایع وارداتی صفر است. همچنین مالیات بر فروش برای گاز مایع تولید داخلی 17 درصد است در حالی که این رقم برای گاز مایع وارداتی تنها 10 درصد تعیین شده است.
مدیر عامل شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان خاطرنشان ساخت کاهش اجباری قیمت به طور مداوم به منظور حفظ تداوم عملیات انجام میشود در غیر این صورت منجر به مشکلات ذخیره سازی و در نتیجه متوقف یا محدود شدن تولید نفت و گاز میشود. وی افزود ادامه این روند منجر به خسارت مالی مستقیم به کشور و خزانه ملی خواهد شد.
وی همچنین به وزارت نفت اطلاع داد که در زمستان گذشته ، شرکت متبوعش به دلیل گاز LPG وارداتی با مشکلات زیادی روبرو شده است. تقریبا 70 درصد تقاضای LPG توسط تولیدات محلی تأمین میشود و هرگونه سیاست حمایت از واردکنندگان بخش خصوصی با هزینه تولیدکنندگان داخلی و بدون ارزیابی استانداردهای کیفی ممکن است منجر به ضرر دولت شود. مدیر عامل شرکت نفت پاکستان نیز پیشتر در تاریخ 29 ژانویه نامه ای با همین عنوان به وزیر نفت نوشت اما هیچ بهبودی برای تولید کنندگان محلی جهت تولید گاز مایع صورت نگرفت.
دولت، کمیسیون تحقیق در مورد بحران بنزین در ژوئن سال 2020 را تشکیل داد. در این تحقیقات اعلام شد که قاچاق بنزین 240 میلیارد روپیه ضرر سالیانه را به خزانه ملی وارد میکند. پس از افشای قاچاق بنزین، افشای قاچاق بی کیفیت گاز مایع به کشور نیز باعث خسارت سنگین به سرمایه ملی شده و ممکن است باعث متوقف شدن تولید محلی گاز مایع در آینده نزدیک شود.