معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۰

اخبار اقتصادی ایتالیا (هفته چهارم اردیبهشت1400)

اخبار اقتصادی ایتالیا در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر گردیده به شرح زیر است :

 وخامت اوضاع بخش خدمات بر اثر بحران کرونا

دفتر تحقیقات کنفدراسیون تجارت ایتالیا در گزارش اخیر خود اعلام نمود ، برای اولین بار طی 25 سال اخیر، در سال 2020 رشد بدون وقفه ایتالیا و ارزش افزوده بخش خدمات بعلت کووید 10 درصد کاهش یافت که در  مقایسه با 2019 این میزان9.6  می‌باشد. اثرات همه گیری فقط در چهار بخش وابسته به آن یعنی پوشاک و کفش ، حمل و نقل ، تفریح ، سرگرمی و فرهنگ و هتل ها و مشاغل عمومی و مصرف قریب به 130 میلیارد  یورو درآمد از دست رفته را به همراه داشته است. اشتغال در بخش خدمات نیز شاهد  1.5 میلیون فرصت شغلی از بین  رفته بود..  رئیس این کنفدراسیون ، کارلو سنگالی ، در خصوص این گزارش اظهار  داشت: برای اولین بار در تاریخ اقتصادی کشور ، بخش خدمات دچار کاهش چشمگیری شد. برنامه ملی بهبود و مقاومتی لازم است توجه بیشتری به این بخش داشته و منابع بیشتری را برای حمایت از بخش خدمات اختصاص دهد زیرا بدون این این حمایت شرکت ها قادر به ادامه حیات و بازیافت نقش خود نخواهند بود و راه اندازی مجددی برای آنها متصور نیست.

تا قبل از بروز بیماری همه گیری ، بخش خدمات بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی و اشتغال کشور نسبت به بخش های تولیدی و کشاورزی داشت ، بر این اساس گزارش مذکور، تأییدی برون سپاری اقتصادی است ، اما در سال 2020 این روند را متوقف شد. در واقع ، برای اولین بار در تاریخ اقتصادی ایتالیا ، مجموعه ارزش واقعی بخش خدمات 9.6٪ کاهش را ثبت کرده و سایر بخشهای تجارت ، گردشگری ، خدمات و حمل و نقل به طور کلی 13.2٪ درآمد خود را از دست داده اند. بیشترین افت را بخش گردشگری (40.1٪ در خدمات اقامتی و پذیرایی) و پس از آن بخشهای هنری ، تفریحی و سرگرمی (-27٪) و حمل و نقل (-17.1٪) ثبت نموده اند. بخش تجارت ، به دلیل انعطاف پذیری بخش خرده فروشی مواد غذایی ، تا حدودی ضرر و زیان محدود را در سطح -7.3 ثبت کرد.. کاهش مصرف و ارزش افزوده  امروزه به عنوان ضعف سیستم ظاهر شده  ونیازمند حمایت جدی برای انتقال از بحران ناشی از همه گیری به بهبودی است.در مورد آثار آن بر اشتغال دربخش خدمات پس از ایجاد تقریباً 3 میلیون شغل جدید طی سالهای قبل ازکرونا ، 1.5 میلیون شغل حذف شده و در کل افت 2.5 میلیون نفری را در طی دوسال اخیر ثبت کرد. . به طور خاص ، این گزارش نشان می دهد ، در این سالها کشاورزی 433 هزار فرصت شغلی را از دست داده ، صنعت 877 هزار فرصت شغلی حذف  شده داشته را گزارش کرده است.

کنفدراسیون شرکت ها: کاهش 130 میلیارد یورویی مصرف

به گفته رئیس کنفدراسیون شرکت ها، فعالیت های حرفه ای و خود اشتغالی ایتالیا، پاندمی‌کرونا ویروس سطح کل درآمد بخش سوم اقتصاد ایتالیا (شرکت ها، فعالیت های حرفه ای و خود اشتغالی ) را به 25 سال عقب تر بازگردانده است. وی در گزارش خود با عنوان "اولین بحران بزرگ فعالیت های بخش سوم اقتصاد" آورده است: در ایتالیا پاندمی‌کرونا ویروس موجب کاهش سطح مصرف به  میزان 130 میلیارد یورو شده است. این کاهش در بخش های فروش لباس و کفش و کیف، حمل و نقل، سرگرمی و وقت آزاد، هتل ها و رستوران‌ها نمایش های هنری و فرهنگی برابر با 107 میلیارد یورو بوده است و در واقع %10 از ارزش افزوده فعالیت های حرفه ای و خود اشتغالی ایتالیا در تولیدات ناخالص داخلی کشور به همراه 1.5 میلیون فرصت شغلی از دست رفته است. وی از دولت خواست تا در طرح احیای اقتصاد ایتالیا منابع مالی بیشتری را به این بخش اختصاص دهد زیرا اگر شرکت های فعال در این بخش نباشند، بازیافت و احیای اقتصاد معنی نخواهد داشت. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 4 می 2021 ص 21)

دراگی: ایتالیا پیشرو در باز نمودن مرز های خود به روی گردشگران خارجی؛

بنا به گفته نخست وزیر ایتالیا، این کشور از تاریخ 15 می مرزهای خود را برای همه گردشگران خارجی دارای گواهی سلامت کووید باز خواهد نمود. وی افزود گردشگران خارجی با داشتن یکی از سه شرط زیر می‌توانند به ایتالیا سفر کنند و محدودیت قرنطینه نیز برای آنها وجود نخواهد داشت. این سه شرط عباتند از: داشتن گواهی تزریق واکسن کووید 19، گواهی سلامت برای کسانی که بیماری کووید داشته و درمان شده اند و سوم گواهی تست منفی کووید انجام گرفته در 48 ساعت قبل از ورود به ایتالیا. وی افزود ایتالیا بی صبرانه منتظر خوش آمدی گویی به گردشگران خارجی می‌باشد. دراگی این سخنان را در کنفرانس مطبوعاتی پایان نشست وزرای گردشگری کشورهای گروه 20 که ایتالیا ریاست دوره ای آن را بر عهده دارد اظهار نمود.شایان ذکر است که اتحادیه اروپا قرار است تاریخ 15 ژوئن را به عنوان روز برداشتن محدویت ها برای سفر اعلام نماید.

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 5 می 2021 ص 10)

تعطیلی یک هفته ای استللانتیس ایتالیا (فیات)

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، بحران بازار فروش اتومبیل و کمبود نیمه‌هادی‌ها (Microchip) موجب گردید تا حتی شرکت های بزرگ اتومبیل سازی همچون استلانتیس (فیات) کار خود را تعطیل کنند. شایان ذکر است که طی سال گذشته در کارخانه اتومبیل سازی شهر ملفی تعداد 229.848 دستگاه اتومبیل از نوه جیپ (Renegade)، فیلا 500 ایکی و کمپاس تولید شده است. (روزنامه ایل سوله 4 می 2021 ص 19)

کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه صنعتی، مشکل صنایع مکانیک ایتالیا

بناب به گزارش مؤسسه تحقیقاتی پرو مته ایا (Prometeia)، شرکت های صنعتی ایتالیا از کمبود مواد اولیه مورد استفاده بخش تولیدات کارخانه‌های این کشور همچون فولا، مس و آلومینیوم و حتی نیمه‌هادی‌ها (Microchip) شدیدا نگران می‌باشد. بنا به همین گزارش هزینه تهیه مواد اولیه این بخش در مقایسه با وضعیت قبل از بحران کووید، با %40 افزایش قیمت پیدا کرده است و از %80 از شرکت های منطقه استان ونتو نیز از این وضعیت رنج می‌برند. رئیس انجمن صنایع استان ونتو، در این زمینه گفت باید سعی کنیم وابستگی خودمان را برای تهیه مواد اولیه به خارج از اتحادیه اروپا کاهش دهیم و به تقویت صنایع فولاد سازی خود مان در درجه اول بپردازیم. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 4 می 2021 ص 19)

سود 887 میلیارد یورویی یونی کردیت فراتر از انتظار

بانک یونی کردیت ایتالیا تراز مالی سه ماهه اول سال 2021 خود را با سود 887 میلیون منتشر نمود که بسیار بالاتر از تخمین تحلیل گران اقتصادی است که انتظار 396 میلیون یورو سود را داشتند. البته این سود در مقایسه با زیان 2.71 میلیارد دلاری در مدت مشابه سال گذشته ناشی از آثار مخرب ویروس کرونا فوق العاده است. مدیر عامل  این بانک، آندره  اورچل تأکید کرد این بانک درآمد 4.7 میلیارد یورویی را ثبت کرده (در سه ماهه 10.6 درصد رشد نسبت به سه ماهه قبل و 7.1 درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشت).  که سود خالص ناشی از افزایش قابل توجه کمیسیون‌ها (1.7 میلیارد یورو با رشد 4.3 درصدی سالانه) و فعالیت های تجاری ، کم هزینه بودن ریسک (در 15 واحد پایه ، 165 واحد پایه در سه ماهه قبل) به دلیل فصلی بودن افزایش قابل توجهی را نشان داده و با افزایش سرعت بازیابی افزایش ارزش دارایی‌ها و کاهش هزینه‌ها جبران تأثیر شرایط نامطلوب بازار برای حاشیه سود  شده است ( 2.2 میلیارد یورو ، که هر سه ماهه 3.1 درصد کاهش یافت بود)  برای راه اندازی مجدد و تقویت تجاری  در مرحله انتقال نیاز داریم تا از مرحله کاهش نیرو به مرحله ای که با رشد منظم سودآوری و ایجاد سرمایه سالم و ارگانیک مشخص می‌شد ، بر تعداد نیروهای تخصصی خود بیفزاییم. 

سود 1.5 میلیاردی بانک اینتزا سان پائولو

این بانک تراز مالی سه ماهه اول سال را با سود خالص 1.52 میلیارد یورو در مقایسه با 1.15 میلیارد یورو در مدت مشابه سال 2020 اعلام نمود. توانایی Intesa Sanpaolo  به طور موثر بیانگر فعالیت  موثر در محیط پیچیده اپیدمی  بوده که کاملاً منطبق با هدف سود خالص سال است. بانک پیش بینی می‌کند ، 694 میلیون یورو سود نقدی سال 2020 در ماه مه 2021 توزیع شود ، بر اساس قواعد بانک مرکزی اروپا ، در تراز سال 2020 ، تقسیم سود نقدی از ذخایر ، احتمالاً در پایان سال 2021  خواهد بود و منجر به پرداخت کل مبلغ مربوطه به نسبت پرداخت 75 درصد از 3505 میلیون یورو سود خالص انباشته حاصله می‌شود. بر اساس تراز سال 2021 ، پرداخت مبلغی از سود سهام نقدی معادل 70٪ سود خالص باید به صورت پیش پرداخت در سال جاری توزیع شود (1061 میلیون یورو در سال قبل تعلق گرفته است) مدیر عامل بانک کارلو مسینا تأکید کرد: "نیروی محرکه قوی که Intesa Sanpaolo  دارد قادر به تداوم رشد خواهد بود و مبتنی بر ارتقاء کارآیی ، سودآوری و استحکام است که ما را در میان برترین‌ها در اروپا قرار می دهد.  

گزارش مرکز آمار در خصوص کاهش 1.4% GDP و 1.1 اشتغال

مرکز آمار ایتالیا درگزارش اخیر خود اعلام نمود در سه ماهه اول سال 2021 ، شدت کاهش روند تولید ناخالص داخلی از 6.6٪ در سه ماهه قبل به 1.4٪ کاهش یافت. تولید ناخالص داخلی  0.4٪ نسبت به سه ماهه قبل و 1.4٪ از نظر روندی کاهش یافته است. این انقباض میزان کمتری در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2020 را نشان میدهد. در بخش اشتغال، در سه ماهه اول 2021 نسبت به سه ماهه قبل 254 هزار کارمند شغل خود را از دست داده اند. سطح اشتغال 1.1 درصد کاهش یافته است. در این سه ماهه ، هم افراد متقاضی کار (2.4٪ ، معادل 599+) و هم افراد غیرفعال بین 15 تا 64 سال (1.0٪ ، برابر 134 هزار واحد +) افزایش یافته اند. رشد ناچیز اشتغال ثبت شده در فوریه و مارس 2021 همچنان ادامه دارد ، که 34000 کارمند بیشتر از ماه قبل (+ 0.2٪) را نشان می دهد. در مقایسه با مارس 2020 ، ماه اول قرنطینه 565 هزار کارمند کمتر و در مقایسه با قبل از همه گیری ، در فوریه 2020 ، تقریبا 900 هزار کارمند کمتر فعال هستند. رشد اشتغال شامل مردان ، کارمندان موقت ، افراد مستقل و تقریباً در همه سنین است. البته تعداد شاغلین رده سنی 35-49 ساله و همچنین زنان و کارمندان ثابت در حال کاهش هستند. نرخ اشتغال به 56.6٪ (0/1 -) رسیده و 2 واحد پایین تر از سطح قبل از همه گیری است. نرخ بیکاری در میان جوانان در ماه مارس به 33 درصد افزایش یافت، و در آوریل 2018 به سطح ژانویه که بالاترین میزان در سال های اخیر بود ، بازگشت.  افزایش در مقایسه با فوریه ، 1.1 درصد و در مقایسه با مارس 2020 ، 5.4 واحد است.

سرمایه گذاری‌های جدید طرح بازیافت اقتصاد انتقال محور قدرت اقتصادی را از میلان به رم

به گفته جولیو ترمونتی، وزیر سابق اقتصاد ایتالیا، بدون در نظر گرفتن نوع و محل سرمایه گذاری‌های آینده ایتالیا در رابطه با طرح بازیافت اقتصاد Recovery Plan، که بر اساس آن 248 میلیارد یورو سرمایه گذاری تا سال 2026 پیش بینی شده است که بخش عمده آن به مناطق جنوب و مرکز ایتالیا اختصاص داده خواهد شد، و خارج از طبیعت مرکزیت دولت، بدون شک محور قدرت اقتصادی کشور به رم محل دفاتر مرکزی شرکت های بزرگ دولتی که مخاطبیت اصلی و ترجیهی بودجه‌های طرح بازیافت اقتصاد هستند منتقل خواهد شد. این بدین معناست که بزودی در اطراف شهر رم بخش های صنعتی، مالی و خدمات جمع خواهند شد.  ( روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 29 آوریل 2021 ص 4)

کنفدراسیون شرکت ها: کاهش 130 میلیارد یورویی مصرف

به گفته رئیس کنفدراسیون شرکت ها، فعالیت های حرفه ای و خود اشتغالی ایتالیا، پاندمی‌کرونا ویروس سطح کل درآمد بخش سوم اقتصاد ایتالیا (شرکت ها، فعالیت های حرفه ای و خود اشتغالی ) را به 25 سال عقب تر بازگردانده است. وی در گزارش خود با عنوان "اولین بحران بزرگ فعالیت های بخش سوم اقتصاد" آورده است: در ایتالیا پاندمی‌کرونا ویروس موجب کاهش سطح مصرف به  میزان 130 میلیارد یورو شده است. این کاهش در بخش های فروش لباس و کفش و کیف، حمل و نقل، سرگرمی و وقت آزاد، هتل ها و رستوران‌ها نمایش های هنری و فرهنگی برابر با 107 میلیارد یورو بوده است و در واقع %10 از ارزش افزوده فعالیت های حرفه ای و خود اشتغالی ایتالیا در تولیدات ناخالص داخلی کشور به همراه 1.5 میلیون فرصت شغلی از دست رفته است. وی از دولت خواست تا در طرح احیای اقتصاد ایتالیا منابع مالی بیشتری را به این بخش اختصاص دهد زیرا اگر شرکت های فعال در این بخش نباشند، بازیافت و احیای اقتصاد معنی نخواهد داشت.

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 4 می 2021 ص 21)

تشدید روند نزولی جمعیت در ایتالیا با پاندمی‌کووید – 19؛

بنا به گزارش اداره آمار ایتالیا آمار جمعیت ایتالیا طی هفت سال گذشته همواره رو به کاهش می‌باشد و از 60.346 میلیون سال 2014 به 59.258 میلیون نفر فعلی رسیده است در این میان بیشترین کاهش جمعیت در ایتالیا در سال بحران پاندمی‌کووید 19 مشاهده شده است. در این سال (2020) در مقابل 404 هزار تولد تعداد 746 هزار فوتی به ثبت رسیده است. در این سال آمار تولد به پائین ترین و آمار فوت به بالاترین رقم خود رسیده است بطوریکه در برابر هر 7 تولد 13 فوت ثبت شده است.میانگین سن امید به زندگی نیز در سال گذشته کاهش پیدا کرده است و به 82 سال (1.2 سال کمتر از سال 2019) رسیده است. بطور مشخص سن امید به زندگی برای  زنان  84.4سال (1.2 سال کمتر از سال 2019) و برای مردان 79.7 سال (1.4 سال کمتر از سال 2019) تخمین زده می‌شود. همچنین آمار افرادی که بطور مستقیم و غیر مستقیم طی سال 2020 بر اثر کووید فوت شده اند 99 هزار نفر بوده که از این تعداد 53 هزار مرد و 46 هزار نفر آن را زنان تشکیل می دهند.در همین صفحه در خبر دیگری در مورد کاهش نرخ تولد در ایتالیا از 3 الی 5 درصد در سال 2021 در مقایسه با سال 2020 خبر می دهد.(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 4 می 2021، ص 5)

سرمایه گذاری 200 میلیون یورویی بخش علوم پزشکی دانشگاه پیتسبورگ آمریکا در ایتالیا؛

پس از  نمایان شدن ضعف های ایتالیا در مقابله با بحران  کرونا و کمبود تخت های بیمارستانی، نمایندگان بخش علوم پزشکی دانشگاه پیتسبورگ آمریکا (UPMC) به منظور ارائه 6 طرح سرمایه گذاری در ایتالیا در زمینه ساخت بیمارستان‌های 250 تختخوابی در حال گفتگو با مقامات استانی در ایتالیا هستند. بر اساس این طرح و در صورت توافق با مقامات استانی در ایتالیا 3 بیمارستان در استان لومباردی و 3 بیمارستان در استان‌های آبروتزو، اومبریا و پولیا یا توسکان با تخصص در زمینه آنکولوژی و اطفال ساخته خواهد شد.برونو گریدللی، معاون اجرایی بخش علوم پزشکی دانشگاه پیتسبورگ (UPMC) در این زمینه می‌گوید، بیمارستان‌های 250 تخت خوابی از نظر صرفه‌ به مقیاس (Economies of scale) از توجیح اقتصادی بیشتری برخوردار می‌باشند. وی ضمن اشاره به اینکه نقشه این طرح ها تا پایان آماده خواهند شد گفت: ایتالیایی‌ها برای براه اندازی یک طرح بیشتر از آمریکایی‌ها زمان لازم دارند ولی اگر اجازه بدهند ما خودمان این برنامه مدیریت کنیم همه چیز سریعتر پیش خواهد رفت. بعلاوه موضوع سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی نیز از دیگر متغییرهای این مسئله می‌باشند.  (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 6 می 2021، ص 19)

تصمیم EU  برای جلوگیری از خرید شرکت های راهبردی  توسط چین، روسیه و کشورهای عربی

مارگارت وستاگر، کمیسر بازار داخلی و رقابت اتحادیه اروپا از طرح این اتحادیه برای جلوگیری از ورود شرکت های خارجی در سرمایه شرکت های اروپایی بویژه شرکت هایی که از طرف دولت های خود پشتیبانی می‌شوند خبر داد. بر اساس این طرح، موضوع معامله در مورد شرکت هایی که در معرض فروش و یا مشارکت در سرمایه قرار می‌گیرند اگر سرمایه آنها بیشتر از 500 میلیون یورو باشد و یا میزان رقم سرمایه گذاری خارجی در این شرکت های اروپایی بیشتر از 50 میلیون یورو باشد، باید به این کمیسیون اطلاع رسانی شود. بعلاوه حضور شرکت های خارجی (خارج از اتحادیه اروپا) در مناقصه‌های دولتی که ارزش آن بیشتر از 250 میلیون یورو باشد نیز باید به این نهاد اطلاع داده شود. در پایان کمیسیون بازار داخلی و رقابت اتحادیه اروپا حق تحقیق در مورد هرگونه عملیات اقتصادی حتی کمتر از سطح تائین شده را برای خود محفوظ می دارد. اتحادیه اروپا برای شرکت هایی که در این زمینه اطلاع رسانی نکنند نیز جرائمی در نظر گرفته است. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 6 می 2021، ص 6)

خرید  %75 از سهام شرکت آلومینیوم سازی ایتالیا توسط صندوق سرمایه گذاری آمریکایی ؛

صندوق سرمایه گذاری آمریکایی Kps پس از خرید بخش تولید صفحات فولادی  شرکت فولاد سازی هیدور نروژ در حال خرید %75 از سهام شرکت آلومینوم سازی ایتالیایی Metra با چرخش عملیاتی شرکت 250 میلیون یورو می‌باشد. شرکت آلومینوم سازی مترا در با 500 کارگر در زمینه تولیدات کالاهای آلومینویمی مختلف مورد استفاده بخش ساختمان سازی و صنعتی  فعالیت می نماید. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 6 می 2021، ص 24)

شمار بالای شغل از دست رفته بر اثر بحران کرونا

جالب است که رسانه‌های ایتالیایی در اخبار این روزها، توجه ویژه و گسترده ای را به اعتراضات رستوران داران علیه محدودیت های ضدکرونایی دولت پیرامون بازگشایی کسب و کارها و ساعات منع تردد شبانه مبذول داشته اند. اما صادقانه باید اذعان داشت که این مسئله به تدریج آزار دهنده شده و بویژه پوشش آن در چنین حد گسترده ای، در قبال بسیاری از کارگران و کارمندانی که عواقب پاندمی را با پوست و استخوان خود حس کرده اند، بسیار ناعادلانه است. واقعیت این است که صدها هزار نفر (نه تنها در بخش رستوران داری) بواسطه این بحران شغل خود را در سال 2020 از دست داده اند. بر اساس داده‌های مرکز ملی آمار ایتالیا "ایستات"، 70 درصد از بیکاران جدید در سال 2020 را زنان تشکیل می دهند. دلیل آن نیز پر واضح است : زنان کار خود را عمدتاً در بخش هایی که بیشتر درگیر بحران هستند، از جمله در بخش های خدمات و مشاغل خانگی آن هم با قراردادهای نیمه وقت و مقطعی، انجام داده و غالباً نیز دستمزدهای پایین تر از نرخ معمول دریافت می‌کنند.اما همانگونه که بر همگان روشن است، زنان قشری از جامعه نیستند که رسانه‌ها، اتحادیه‌های کارگری، احزاب و دولت به صدای آنها گوش فرا داده و آن را منعکس کنند. بهتر است رسانه‌ها دست از لفاظی در مورد رستوران داران درمانده ای که نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند برداشته و توجه بیشتری را به قشر ضعیف کارگر و کارمند و غالباً زن که نامرئی و بی دفاع بوده و قادر نیستند صدای خود را به گوش ها برسانند، مبذول بدارند.     

آنسا: (بخش خدمات و اشتغال) تا قبل از بروز بیماری همه گیری ، بخش خدمات بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی و اشتغال کشور نسبت به بخش های تولیدی و کشاورزی داشت ، بر این اساس گزارش مذکور، تأییدی برون سپاری اقتصادی است ، اما در سال 2020 این روند را متوقف شد. در واقع ، برای اولین بار در تاریخ اقتصادی ایتالیا ، مجموعه ارزش واقعی بخش خدمات 9.6٪ کاهش را ثبت کرده و سایر بخشهای تجارت ، گردشگری ، خدمات و حمل و نقل به طور کلی 13.2٪ درآمد خود را از دست داده اند. بیشترین افت را بخش گردشگری (40.1٪ در خدمات اقامتی و پذیرایی) و پس از آن بخشهای هنری ، تفریحی و سرگرمی (-27٪) و حمل و نقل (-17.1٪) ثبت نموده اند. بخش تجارت ، به دلیل انعطاف پذیری بخش خرده فروشی مواد غذایی ، تا حدودی ضرر و زیان محدود را در سطح -7.3 ثبت کرد.. کاهش مصرف و ارزش افزوده  امروزه به عنوان ضعف سیستم ظاهر شده  ونیازمند حمایت جدی برای انتقال از بحران ناشی از همه گیری به بهبودی است.در مورد آثار آن بر اشتغال دربخش خدمات پس از ایجاد تقریباً 3 میلیون شغل جدید طی سالهای قبل ازکرونا ، 1.5 میلیون شغل حذف شده و در کل افت 2.5 میلیون نفری را در طی دوسال اخیر ثبت کرد. . به طور خاص ، این گزارش نشان می دهد ، در این سالها کشاورزی 433 هزار فرصت شغلی را از دست داده ، صنعت 877 هزار فرصت شغلی حذف  شده داشته را گزارش کرده است. روزنامه ایل مساجرو – (4 می، صفحه 25) جمعه 17 اردیبهشت 1400 به قلم  آلما مالجینی

پایان همکاری‌های اداره تلفن ایتالیا (TIM) با شرکت چینی هواوی  در5G

اداره مخابرات ایتالیا TIM بطور رسمی‌با ارسال نامه‌های  به قرارداد همکاری‌های خود با شرکت چینی هواوی (Huawei) که در اوائل سال 2020 امضاء رسیده بود پایان داد. شرکت تلفن ایتالیا قرار بود طرح تکنولوژی 5G را توسط شرکت اریکسون (%50)، نوکیا (%25) و هواوی (%25) اجرا نماید و در بخش شبکه رادیویی (Ran) %60 شرکت ارکسون و %40 شرکت هواوی. شرکت تلفن ایتالیا دلیل این تصمیم را ساده سازی در روند اجرای طرح و کاهش شرکت های طرف قرارداد خود را از 3 شرکت به دو شرکت نام برده است. اداره تیم همچنین اعلام نمود ممکن است همکاری با شرکت هواوی را در بخش تگنولوژی 5G در کشور برزیل ادامه دهد. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 29 آوریل 2021 ص 29)

خوش بینی دفتر مطالعات کنفدراسیون صنایع ایتالیا در مورد رشد اقتصاد شش ماهه دوم ،

بنا به گزارس دفتر مطالعات کنفدراسیون صنایع ایتالیا (Confindustria)، اقتصاد ایتالیا در حال رشد و راستای رشد اقتصاد اروپا در حرکت است و اکنون تولیدات ناخالص داخلی در آستانه رشد قرار گرفته است. بنا به این گزارش از ابتدای ماه آوریل تمهیدات سخت گیرانه دولت برای جلوگیری از شیوع پاندمی‌کاهش یافته است که این باعث خواهد شد تا در شش ماهه دوم امسال اقتصاد ایتالیا رشد خود را آغاز نماید. بعلاوه کمک های طرح بازیافت اقتصاد دولت نیز Rcovery Plan در نیمه دوم سال خواهند رسید.

گزارش مرکز آمار در خصوص کاهش 1.4% GDP و 1.1 اشتغال

از سوی دیگر مرکز آمار ایتالیا درگزارش اخیر خود اعلام نمود در سه ماهه اول سال 2021 ، شدت کاهش روند تولید ناخالص داخلی از 6.6٪ در سه ماهه قبل به 1.4٪ کاهش یافت. تولید ناخالص داخلی  0.4٪ نسبت به سه ماهه قبل و 1.4٪ از نظر روندی کاهش یافته است. این انقباض میزان کمتری در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2020 را نشان میدهد.

در بخش اشتغال، در سه ماهه اول 2021 نسبت به سه ماهه قبل 254 هزار کارمند شغل خود را از دست داده اند. سطح اشتغال 1.1 درصد کاهش یافته است. در این سه ماهه ، هم افراد متقاضی کار (2.4٪ ، معادل 599+) و هم افراد غیرفعال بین 15 تا 64 سال (1.0٪ ، برابر 134 هزار واحد +) افزایش یافته اند. رشد ناچیز اشتغال ثبت شده در فوریه و مارس 2021 همچنان ادامه دارد ، که 34000 کارمند بیشتر از ماه قبل (+ 0.2٪) را نشان می دهد. در مقایسه با مارس 2020 ، ماه اول قرنطینه 565 هزار کارمند کمتر و در مقایسه با قبل از همه گیری ، در فوریه 2020 ، تقریبا 900 هزار کارمند کمتر فعال هستند. رشد اشتغال شامل مردان ، کارمندان موقت ، افراد مستقل و تقریباً در همه سنین است. البته تعداد شاغلین رده سنی 35-49 ساله و همچنین زنان و کارمندان ثابت در حال کاهش هستند. نرخ اشتغال به 56.6٪ (0/1 -) رسیده و 2 واحد پایین تر از سطح قبل از همه گیری است. نرخ بیکاری در میان جوانان در ماه مارس به 33 درصد افزایش یافت، و در آوریل 2018 به سطح ژانویه که بالاترین میزان در سال های اخیر بود ، بازگشت.  افزایش در مقایسه با فوریه ، 1.1 درصد و در مقایسه با مارس 2020 ، 5.4 واحد است.

سرمایه گذاری‌های جدید طرح بازیافت اقتصاد انتقال محور قدرت اقتصادی را از میلان به رم

به گفته جولیو ترمونتی، وزیر سابق اقتصاد ایتالیا، بدون در نظر گرفتن نوع و محل سرمایه گذاری‌های آینده ایتالیا در رابطه با طرح بازیافت اقتصاد Recovery Plan، که بر اساس آن 248 میلیارد یورو سرمایه گذاری تا سال 2026 پیش بینی شده است که بخش عمده آن به مناطق جنوب و مرکز ایتالیا اختصاص داده خواهد شد، و خارج از طبیعت مرکزیت دولت، بدون شک محور قدرت اقتصادی کشور به رم محل دفاتر مرکزی شرکت های بزرگ دولتی که مخاطبیت اصلی و ترجیهی بودجه‌های طرح بازیافت اقتصاد هستند منتقل خواهد شد. این بدین معناست که بزودی در اطراف شهر رم بخش های صنعتی، مالی و خدمات جمع خواهند شد.  (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 29 آوریل 2021 ص 4)

تغییر نام و مارک شرکت جدید شرکت فولاد سازی ایلوا (Ilva) به شرکت "فولادسازی ایتالیا"

%62 از سهام شرکت جدید فولاد سازی ایتالیا متعلق به شرکت فولادس سازی آرسلور میتال (Arselor Mital) و %38 باقی مانده متعلق به شرکت مؤسسه جذب سرمایه گذاری خارجی ایتالیا (Invitalia) می‌باشد. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 23 آوریل 2021، ص 19)

سفر وزیر خارجه به دبی جهت افتتاح نمایشگاه، "

وی صبح امروز در هنگام بازدید از امارات متحده عربی در بنیاد آینده دبی اظهار داشت."فردا غرفه ایتالیا را در نمایشگاه دبی افتتاح می‌کنیم که نشانه ای بارز از توجه ما به پیشرفته ترین فن آوری‌ها بوده و همچنین نشان دهنده میراث هنری ، تاریخی و فرهنگی ما می‌باشد. تصادفی نیست که عنوان انتخاب نمایشگاه "زیبایی مردم را متحد می‌کند".می‌باشد. زیبایی می‌تواند ابزار دانش و وسیله مهم ارتباط ، نوآوری و پایداری باشد. با آگاهی از گذشته و ارزش های خود به آینده نگاه کنیم.

تصویب طرح بازیافت اقتصاد ایتالیا ، اهداف طرح در قالب شش بخش و دو برنامه اصلاحات تدوین شده اند که به همراه میزان سرمایه گذاری‌های پیش بینی شده برای هر بخش عبارتند از:

  1. بخش دیجیتارلیزه کردن سیستم ها، نوآوری، رقابت پذیری و فرهنگ 40.73 میلیارد یورو
  2. بخش انقلاب سبز و انتقال اکولوژیکی  33 میلیارد یورو
  3. بخش زیرساخت های زیر بنایی برای جابجایی پایدار 13 میلیارد یورو
  4. بخش آموزش و پژوهش و تحقیقات علمی           88 میلیارد یورو
  5. بخش کمک به همسان سازی جامعه (شمول اجتماعی)             81  میلیارد یورو
  6. بهداشت و درمان 63 میلیارد یورو

بودجه این طرح در مجموع 221.5 میلیارد یورو می‌باشد که تشکیل شده از:

کمک های اتحادیه اروپا: 191.5 میلییارد یورو (از این میزان 68.9 میلیارد یوروی آن از محل کمک های بلاعوض اتحادیه اروپا خواهد بود) بودجه تکمیلی دولت: 30 میلیارد یورو (از محل فروش اوراق قرضه )بعلاوه دولت ایتالیا از محل طرح React EU نیز 13 میلیارد یورو از اتحادیه اروپا برای کمک به قشر جوانان دریافت خواهد نمود. بنا به پیش بینی دولت با اجرای این طرح تا سال 2026 سطح تولیدات ناخالص داخلی کشور به میزان %3 افزایش پیدا خواهد کرد.

به منظور مقابله با موانع سرمایه گذاری و پیچیدگی و کندی روند قضایی در طرح فوق دو نوع اصلاحات نیز پیش بینی گردیده است:اصلاحات در سیستم دادرسی و عدالت: کاهش زمان دادرسی در دادگاه‌های مدنی و کیفری.اصلاحات در سیستم ادارات دولتی: ساده سازی امور اداری در ارائه مجوزها و ساده سازی و شفاف سازی روند مناقصات دولتی، تغییر نسل از طریق استخدام 228 هزار کارمند جوان، دیجیتالیزه کردن سیستم ادارات دولتی، حذف امور اداری دست و پا گیر برای شهروندان و شرکت ها و حذف مقرراتی که موجب تشدید فساد می‌شوند.

تائید رتبه اعتباری کشور ایتالیا در رتبه BBB با دورنمای ثابت؛

آژانس رتبه سنجی استاندارد اند پورز  در گزارش خود پیش بینی نمود تولیدات ناخالص داخلی ایتالیا امسال %4.7 رشد داشته و نسبت کسری در بودجه با تولیدات ناخالص داخلی به %11.6 خواهد رسید. پائین بودن هزینه استقراض (برابر با 0.11% حجم تولیدات ناخالص داخلی)  یکی از عوامل مثبت است.( ایل سوله، مورخ 24 آوریل 2021 ص 2)

افزایش ظرفیت حمل و نقل تجاری بین ایتالیا و آلمان؛مسیر با ایجاد کوریدوی ریلی 680 کیلومتری اول از طریق تقویت ارتباط راه آهن بین ترمینال Samer Seaport بندر تری استه و بندر بین المللی Tricon نورینبرگ. این مسیر کالاهایی که از آسیای دور به بندر تری استه می رسند می‌توانند به آلمان ارسال شوند. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 27 آوریل 2021 ص 16)

استقبال زیاد شرکت های ایتالیایی از طرح معرفی کالا در فضای مجازی؛مؤسسه تجارت خارجی ایتالیا (Ice) در ماه نوامبر گذشته با شرکت علی بابا توافق نموده بود تا این شرکت چینی 300 شرکت ایتالیایی را برای دو سال به منظور معرفی کالاهای خود از طریق ویترین مجازی  در سایت اینترنتی علی بابا پشتیبانی نماید. 1000 شرکت فرم تقاضا برای دریافت فضایی مجازی در سایت علی بابا ارسال نمودند و همه آنها مورد تائید قرار گرفته اند. هدف علی بابا جذب 10 هزار شرکت ایتالیایی طی پنج سال آینده است.(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 27 آوریل 2021 ص 16)

بانک ای ان جی کلیه فعالیت های نقدی خود را در ایتالیا حذف می خواهد نمود. بانک طی نامه‌های به مشتریان خود اعلام نمود از اول ماه جولای کلیه دستگاه‌های خودپرداز  و صندوق های اتوماتیک این بانک جمع خواهند شد. بدین ترتیب این بانک بخش فعالیت های نقدینگی خود را تعطیل خواهد نمود و فعالیت خود را در زمینه مشاوره در مورد سرمایه گذاری و سایر خدمات بانکی متمرکز خواهد نمود.(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 28 آوریل 2021 ص 22)

افزایش سرعت واکسیناسیون در ایتالیا،

به گفته کمیساریای ویژه برای اجرای کمپین ملی واکسیناسیون،  استان‌های ایتالیا تا 30 روز آینده 20 میلیون دوز واکسن دریافت خواهند نمود. طرح واکسیناسیون ما این اجازه را می دهد تا به هدف  تزریق 500 هزار دوز در روز دست یابیم، افزود تا ماه سپتامبر امسال به واکسیناسیون حداقل %80 از جمعیت ایتالیا می رسیم.   (روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 28 آوریل 2021 ص 7)

هشدار بانک مرکزی ایتالیا و اداره نظارت بر بورس ایتالیا در مورد سرمایه گذاری در رمزارز، فقدان مقررات نظارتی و نبود ابزار محافظت از افرادی که سرمایه‌های خود را خرید ارز های رمزنگار  سرمایه گذاری می‌کنند بویژه  از طرف پس اندازکنندگان خرد موجب نگرانی مقامات اروپایی که وظیفه محافظت از پس اندازکنندگان را دارند گردیده است. نهادهایی که در حال حاضر توانایی نظارت و کنترل این پدیده نوظهور را ندارند و تنها می‌توانند به سرمایه گذاران خرد که قصد سرمایه گذاری در این بخش را دارند در مورد خطرات از دست دادن سرمایه‌های شان هشدار دهند. از آنجائیکه قانونگذاری در اتحادیه اروپا زمانبر می‌باشد و رمزارزها با سرعت در حال پیشرفت هستند، این نهادها در حال حاضر در حال صرفا به هشدار دادن به سرمایه گذاران خرد بسنده کرده است.(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 29 آوریل 2021 ص 5)

کاهش سهام شرکت فنی مهندسی و پیمانکاری سایپم  بدلیل توقف فعالیت های در موزامبیک؛

بازار بورس میلان سهام شرکت پیمانکاری سایپم ایتالیا تحت کنترل شرکت نفت ایتالیا، انی، %5.06 - کاهش یافت. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 29 آوریل 2021 ص 30)

برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری ایتالیا (Bit)

از تاریخ 12 الی 14 ماه می نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری ایتالیا بصورت مجازی برگزار خواهد شد. به گفته برگزارکنندگان این نمایشگاه در این دوره 1530 شرکت فعال در این بخش حضور خواهند داشت. 

ملاقات مقامات شرکت اسنام ایتالیا با مقامات کشور تونس برای همکاری در زمینه گاز

رئیس و مدیرعامل شرکت گاز ایتالیا اسنام دیروز در حضور سفیر ایتالیا در تونس با نخست وزیر تونس، هشام المشیشی ملاقات کردند. موضوع ملاقات همکاری صنعتی در بخش گاز، انتقال تکنولوژی سبز و طرح هایی برای آموزش دانشجویان تونسی از طرف شرکت اسنام ذکر شده است.

کاهش مصرف در سه ماهه اول 2021

بنابر گزارش موسسه آمار ایتالیا (ایستات) فروش خرده فروشی در مارس 2021 "یک رکود اقتصادی قابل توجه" را ثبت کرد که از نظر ارزش 0.1٪ نسبت به ماه فوریه کاهش و از نظر حجم نیز 0.1٪ کاهش را نشان می دهد. به طور کلی در سه ماهه اول، میزان فروش خرده فروشی 0.2٪ از نظر ارزش افزایش ولی 0.3٪ در مقیاس حجمی نسبت به سه ماهه قبل کاهش داشته است. از مارس 2020، اولین ماه قرنطینه سراسری، " روند بسیار شدید در فروش وجود دارد که منعکس کننده سطح ویژه هیجان بازار مصرف در آن ماه است، فروش 22.9٪ از نظر ارزش و 23.5٪ از نظر حجم  افزایش را نشان داد. البته در ماه‌های بعد تقریبا تمام محصولات غیر غذایی دچار رکود شدید شدند. در مقایسه با کالاهای غیر غذایی مارس 2020 که از نظر ارزش 49.7٪ و از نظر حجمی 50.3٪ جهش داشتند فروش محصولات غذایی نیز البته به میزان کمتری (3.7٪ از نظر ارزش و حجم) افزایش یافت. در مقایسه با فوریه 2021، رشد کالاهای غذایی (1.9 از نظر ارزش و % 7 از نظر حجم) و محصولات غیر غذایی (از -1.6 از نظر ارزش و -1 ، 1 از نظر حجم) کاهش یافته است. در میان کالاهای غیر غذایی، به ویژه فروش انواع بازی‌ها، اسباب بازی‌ها، وسائل ورزش و تفریحی بیشترین کاهش را نشان می دهد.

طرح 605 میلیون یورویی به منظور کمک به صادرات کالاهای ساخت ایتالیا

وزارت امورخارجه ایتالیا در توافق با وزارت توسعه اقتصادی و وزارت سیاست های کشاورزی ایتالیا به منظور مقابله با تاثیرات منفی بحران پاندمی کرونا بودجه 605.6 میلیون یورویی را جهت کمک به بخش صادرات کشور تخصیص داده است. کمک های فوق چهار ساله 24-2021 خواهد بود و بطور مساوی برای هر سال 151.4 میلیون می‌باشد، وظیفه اجرای این طرح بر عهده مؤسسه بیمه سرمایه گذاری خارجی ایتالیا (Ice) خواهد بود. مهمترین بخش ها به همراه میزان بودجه در نظر گرفته شده برای هر بخش که برای هر یک از چهار سال طرح در نظر گرفته شده است عبارتند از: 

  • 32 میلیون یورو برای ابتکار عمل های پیشنهادی که در مسیر جذب تقاضاها از بازارهای خارجی اجرا گردند.
  • 30 میلیون یورو در سال، برای حمایت و پشتیبانی از نمایشگاه‌های اصلی ایتالیا با اهمیت بین المللی.
  • 20 میلیون یورو در سال به برای تقویت سازمانی شرکت های دانش بنیان، شرکتهای نوپا و کوچک و متوسط، بخشی از کمک های ارائه شده به این دسته از شرکتها بصورت بلاعوض خواهد بود. بعلاوه بخشی از این بودجه برای حمایت از استفاده تجارت الکترونیکی توسط شرکت های کوچک و متوسط در نظر گرفته شده است.
  • 15 میلیون یورو در سال برای انجام توافق نامه‌هایی با شبکه‌های بزرگ توزیع کالا و فروشگاه‌های بزرگ زنجیره ای در کشورهای دارای الویت برای ایتالیا جهت عرضه کالاهای ایتالیایی.
  • 10 میلیون یورو در سال برای تأمین اعتبار ابتکارات آموزش و اطلاع رسانی در مورد فرصت های تجاری موجود در بازارهای خارجی برای صاحبان مشاغل به ویژه مشاغل کوچک و متوسط ایتالیایی.
  • 10 میلیون یورو برای انجام برنامه‌های تبلیغاتی استراتژیک برای حمایت از محصولات غذایی ایتالیا، محصولات تولید شده در کشورهای خارج که بصورت تقلبی با نام ایتالیا عرضه می‌گردند.
  • 8 میلیون یورو در سال برای حمایت از محصولات پیشرفته ایتالیایی به ویژه در زنجیره مواد غذایی، و محافظت از برند و مارک های ایتالیایی در خارج از کشور و گواهی‌های کیفیت در مورد منشا ومبدا محصولات و تولیدات ایتالیایی.
  • 16 میلیون یورو برای اجرای سیاست های جذب سرمایه گذاری خارجی.
  • 6 میلیون یورو برای کمک به شرکت های کوچک و متوسط برای شرکت در مناقصات اروپایی و بین المللی.
  • 7 میلیون یورو در سال 2021 و 1.2 میلیون برای سال 2022، برای کمک و تأمین مالی اتاق های بازرگانی ایتالیا در خارج از کشور.

شایان ذکر است که در همین رابطه کمیسیون اروپا اجازه داد تا کشورهای عضو به منظور جبران خسارات ناشی از پاندمی‌کووید کمک های دولتی به بخش نمایشگاه‌های کشورهای عضو را از 63 میلیون یورو به 213 میلیون یورو ارتقاء بخشند.

دولت ایتالیا در تدارک تولید مواد اولیه واکسن کرونا

دولت ایتالیا در حال قطعی سازی توافق با شرکت داروسازی Olon واقع در حومه شهر میلان برای تولید مواد اولیه واکسن کرونا در ایتالیا از نوع فایزر - بیون تک می‌باشد. این شرکت داروسازی در شهر تورین و در ناپل نیز دارای کارخانه می‌باشد و احتمالا با توجه به حساسیت دولت برای ایجاد اشتغال در مناطق جنوبی ایتالیا کارهای تولید صنعتی در شهر ناپل (Capua) انجام خواهد گرفت. اکنون دو طرف قرارداد در حال بررسی نحوه تقسیم بندی سرمایه گذاری لازم می‌باشند. ظرفیت اولیه تولید یک تا دو میلیون دوز در ماه اعلام شده است. بنا به همین خبر در ایتالیا شرکت های دیگر داروسازی نیز در حال تحقیق برای ساخت واکسن کرونا هستند. از جمله این شرکتها می‌توان به شرکت Reithera (واقع در حومه رم) و یا Rotapharma Biotech که در حال تولید واکسن ایتالیایی بر اساس تکنولوژی الکتروپوراسیون (Electroporation) است، اشاره نمود.

رکورد قیمت مواد اولیه و افزایش تورم

با وجود اینکه بانک های مرکزی در اروپا و آمریکا همگی مسئله کمبود مواد اولیه برای کارخانه‌های تولیدی و افزایش قیمت این مواد را پدیده ای گذرا و موقتی می خوانند اما قیمت مواد اولیه و همچنین هزینه‌های حمل و نقل، ماه‌هاست که رکورد شکنی می‌کند و مشکلات تأمین مواد اولیه حتی برای اجزای اصلی همچون میکرو چیپ و پلاستیک (در مورد کارخانه‌های اتومبیل سازی) هنوز وجود دارد. در چنین وضعیتی شرکت ها خودشان شروع به حرکت کردند و به نوبه خود لیست قیمت ها را بالا بردند بطوریکه وضعیت تورم در قیمت ها بوجود آمده و شرکت ها این تورم را به پایین دست ها و تا آخرین حلقه‌های زنجیره مصرف کنندگان نهایی منتقل کرده اند.  

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما