معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۰

اخبار اقتصادی روسیه (هفته سوم اردیبهشت 1400)

بسته دوم اخبار و عناوین اقتصادی مهم روزنامه‌ها و رسانه‌های روسیه در هفته سوم اردیبهشت ماه 1400 به شرح زیر بوده است.

ایجاد سیستم واحد فضایی توسط کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (پایگاه اطلاع رسانی تزا گورود)

میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه در نشست گسترده کمیسیون بین دولتی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در قازان ضمن توضیح برنامه دولتی در بخش فضایی اظهار داشت که کار در مورد این پروژه 5 سال به درازا خواهد کشید و این پروژه گروهی از ماهواره‌های کشورها را با هم یکپارچه ساخته و بانک جدید داده‌ها را متشکل از عکس های فضایی ایجاد خواهد کرد. همچنین سامانه‌های زمینی دریافت و پردازش اطلاعات ایجاد خواهد شد. همه این موارد به عنوان یک سیستم واحد فضایی  فعال گشته و مدیریت می‌شود.

عقد قرارداد تبادل اطلاعات مربوط به سابقه دریافت شهروندان میان کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (پایگاه اطلاع رسانی تزارگورد)

طی جلسه گسترده نخست وزیران کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام شده که اتباع و اشخاص حقوقی اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهند توانست در هر پنج کشور عضو اتحادیه نسبت به دریافت وام اقدام نمایند زیرا تا پایان سال جاری قرارداد نحوه تبادل سابقه دریافت وام شهروندان بین تمام کشورهای عضو، منعقد خواهد گشت. این امر به بانکها اجازه می دهد. تا سابقه وام گیرندگان را بررسی کنند.

میشوستین خواهان اصلاح قرار داد فعلی اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد (پایگاه اطلاع رسانی ریا نوواستی)

نخست وزیر روسیه بر این اعتقاد است که اتحادیه اقتصادی اوراسیا به برقراری گفتگوی سازنده با اتحادیه اروپا طبق شرایط برابر و احترام متقابل علاقمند است اما قبل از آن باید تماس با نزدیکترین شرکا نظیر اتحادیه کشورهای همسود، سازمان همکاریهای شانگهای و بریکس عمیق تر شود. میشوستین همچنین گفت ادامه کار مشترک با دیگر کشورها در رابطه با پروژه‌های بزرگ اقتصادی و قابل توجیه از جمله در خصوص پیوستن با ابتکار چینی « یک کمربند-یک راه» اهمیت دارد. میشوستین افزود که علاقه به اتحادیه از جانب دیگر کشورها در حال افزایش است و هم اکنون بیش از 50 پیشنهاد در مورد موافقتنامه‌های ترجیحی دریافت شده است و این امر فرصتهای جدیدی را برای تشویق رشد اقتصادی ایجاد می‌کند.

ارزیابی الکساندر نوواک از بهای نفت تا آخر سال جاری (پایگاه اطلاع رسانی ویدوموستی)

آلکساندر نوواک معاون نخست وزیر روسیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیه–24  اظهار داشت که بهای نفت در بازار کم و بیش ثابت و تا پایان سال جاری در سطح 66-62 دلار باقی خواهد ماند. وی همچنین گفت که اوپک پلاس طرح افزایش استخراج را به دلیل افزایش تقاضا برای این ماده خام تائید کرده است و قرار است کشورهای صادر کننده گامهای مشخصی را در نشست 1 ژوئن مورد بحث قرار دهند.

اظهار نظر کرملین در مورد احیای درآمدهای شهروندان روسیه تا پایان سال جاری (پایگاه اطلاع رسانی تاس)

دمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه در گفتگو با خبرنگان در تفسیر اطلاعات سازمان آمار روسیه مبنی بر تسریع کاهش حقوق مردم در سه ماهه نخست سالجاری اظهار داشت که کرملین بر این گمان است که متوقف ساختن کاهش حقوق شهروندان طی سال جاری امکان پذیر است. وی گفت افت در آمدها به حداقل خود رسیده است و در بسیاری از کشورها اوضاع به مراتب بدتر است.

تصمیم وزارت صنعت برای وادار ساختن کمپانی‌ها به فروش خودرو سبز (پایگاه اطلاع رسانی کومرسانت)

دنیس مانتوروف وزیر بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه در نشست آنلاین همایش مواد خام روسیه و آلمان اظهار داشت که وزارت صنعت و بازرگانی روسیه قصد دارد از سال 2030  شرکت های خودرویی روسیه را وادار سازد تا سهم مشخصی از فروش خودروهای برقی و نیز دیگر وسایل حمل و نقلی «سبز» از جمله هیدروژنی را به خود اختصاص دهند. وی گفت ما همچنین قصد داریم تولید ایستگاههای شارژ هیدروژن از جمله تولید کننده هیدروژن در محل را توسعه دهیم.

افزایش شدید فساد مالی در روسیه (پایگاه اطلاع رسانی لنتا)

طبق آمار دادستانی کل روسیه در مورد میزان جرایم مربوط به فساد مالی که از ماه ژانویه تا مارس سال جاری صورت گرفته است، میزان فساد ثبت شده طی این مدت  18.7 درصد افزایش یافته است. تعداد پرونده‌های تشکیل شده طی این مدت 11.9 هزار در مقایسه با ۱۰ هزار پرونده در مدت مشابه در سال قبل بوده است. دراین گزارش بخش  جداگانه ای به رشوه خواری اختصاص یافته است. تعداد پرونده‌های تشکیل شده در این مدت به ۵ هزار پرونده رسیده است که طی ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. از هر سه پرونده، یکی میزان رشوه کوچک و در حدود ۱۰ هزار روبل بوده است. شایان ذکر است که رشد رشوه خواری ۲۰ درصد گزارش شده است.

پیشنهاد پارلمان اروپا برای امتناع از گاز روسیه و قطع سوئیفت(پایگاه اطلاع رسانی وستی رو)

طبق پیش نویس منتشر شده قطعنامه پارلمان اروپا که قرار است روز پنج شنبه ۲۹ آوریل به تصویب برسد، این پارلمان پیشنهاد می‌کند که ارتباط روسیه با سیستم سوئیفت قطع شود و علاوه بر آن در صورت ادامه تعرض به اوکراین از خرید گاز روسیه نیز خودداری شود. قطعنامه اتحادیه اروپا جنبه اعلامی و نه الزامی دارد. اما دیگر نهادهای اتحادیه اروپا باید به آن توجه کنند.

گرانتر شدن تولید شیر در روسیه (پایگاه اطلاع رسانی ریانواستی)

طبق گزارش اتحادیه ملی تولید کنندگان شیر روسیه (سایوز مالاکو) با توجه به گران شدن قیمت تمام شده شیر و فرآوری آن از، اتحادیه از وزارت کشاورزی درخواست کرد تا تدابیری تکمیلی را در راستای حمایت از این صنعت اتخاذ نماید. در گزارش آمده است که این اتحادیه در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ برخی اقدامات سیستمی را در این راستا به اجرا گذاشته است اما رشد بهای تمام شده تولید همچنان ادامه یافته است.

مقامات روسیه در اندیشه ایجاد مکانیسم تنظیم قیمت بازار آهن آلات (پایگاه اطلاع رسانی اینترفاکس)

مسئولان روسیه که از رشد قیمتها در بازار آهن آلات نگران شده اند، در فکر ایجاد مکانیسمی ‌برای تنظیم قیمتها در این بازار افتاده اند. به گزارش دبیرخانه آندری بیلااوسوف معاون اول نخست وزیر، وزارت صنعت و بازرگانی، وزارت دارایی و سرویس ذخایر دولتی باید پیشنهاد مشترکی را در مورد ضروری بودن ایجاد چنین مکانیسمی از جمله از طریق ایجاد ذخایر آهن آلات برای یکپارچه سازی قیمتها نظیر آنچه که در مورد غلات صورت گرفت به دولت ارائه دهند.

نگرانی روس اتم از گسترش بیماری کرونا در مسکو (پایگاه اطلاع رسانی اینترفاکس)

آلکسی لیخاچیف رئیس شرکت روس اتم روسیه طی یک بیانیه ویدئویی خطاب به کارکنان این سازمان گفت که روس اتم وضعیت سلامت ۶۱۸ نفر از کارکنان این سازمان را که به بیماری کرونا مبتلا شده اند رصد می‌کند. لیخاچیف اظهار داشت که در زمان اوج بیماری، ۸ هزار نفر از کارکنان روس اتم همزمان به کرونا مبتلا شدند. وی گفت در عین حال شاهدیم که رشد بیماری در مسکو و سن پترزبورگ مشاهده می‌شود و این یک زنگ خطر است. وی گفت هر هفته سه هزار نفر از کارکنان این سازمان واکسینه می‌شوند و در حال حاضر 20% درصد از کل کارمندان واکسینه شده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما