معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۵

اخبار اقتصادی عراق( هفته سوم اردیبهشت ماه 1400)

مهمترین اخبار اقتصادی عراق در هفته سوم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

تسلیم شکایت در خصوص بیمارستان ترکی کربلا

 کمیته صداقت عراق  اعلام نموده است شکایتی دال بر رسیدگی به وضعیت فعالیت بیمارستان امام حسن مجتبی(ع)موسوم به بیمارستان "ترکی" در شهر کربلا تسلیم مراجع قضائی شده است . عنوان شده است این بیمارستان بدلیل اتهامات اقتصادی وارده به وزیر سابق بهداشت اسبق کماکان امکان فعالیت در شهر کربلا را ندارد . شایان گفتن است بیمارستان 492  تختخوابی امام حسن ( ع) موسوم به بیمارستان ترکی در سفر استانی الکاظمی نخست وزیر کشور به کربلا در مردادماه  2021 رسما افتتاح ولی تاکنون امکان بهره برداری آن  مهیا نشده است. فعالیت این بیمارستان  که تاکنون دو بار مورد حریق قرار گرفته است  از جمله  درخواست های اصلی تظاهر کنندگان هفته قبل از سوی جوانان در کربلا بوده است.

موافقت عراق با کمک به ارتش لبنان

حسن ناظم  وزیر فرهنگ و سخنگوی دولت عراق در تازه ترین اظهارات  اعلام نموده است  کشورش درخواست لبنان برای کمک به ارتش این کشور را اجابت نموده است. اعلام شده است این کمک  3 میلیون دلار خواهد بود. طی ماههای اخیر و با توجه به بحرانهای پیش رو در لبنان  عراق کمک هائی را در قالب فروش نفت ارزان، ارسال  محموله‌های داروئی و بهداشتی و همچنین مواد غذائی ( آرد )به  لبنان انجام داده  ضمن انکه پزشکان و کادر درمانی لبنان نیز  فعالیت ها و حضور خود در مراکز درمانی  عراق را  گسترش داده اند .  

لغو پروازهای عراقی به سمت هند

سازمان هواپیمائی کشور عراق اعلام نموده است از 8 اردیبهشت ماه کلیه پروازهای مستقیم به هند تا اطلاع ثانوی به تعلیق در آمده است. عنوان شده است علت این اقدام شیوع گسترده بیماری کرونا و ابتلای روزانه 320 هزار هندی به این  عفونت ریوی است ضمن آنکه "راشا تودی" تصریح نموده برخی شایعات مبنی بر مشاهده   اولین نمونه از کرونای هندی  در عراق حکایت دارد. عمده پروازهای هواپیمایئ عراق به هند با هدف اعزام بیماران  عراقی به هند انجام میشود  که در هندوستان از این پروازها بعنوان آمبولانس هوائی نام می‌برند . درتازه ترین  گزارشات عنوان شده است برغم ابتلا و ثبت 82 شهروند  عراقی به بیماری کرونا به هنگام بازگشت از هند ولی هیچکدام از نوع جهش یافته هندی نبوده است.

 توافق ایران و عراق بر سر انتقال دارائی‌ها منجمد شده ایرانی در عراق

خبرگزاری اناتولی از توافق اخیر ایران و عراق بر سر سرمایه‌های ایرانی در عراق در جریان سفر "ماجد حنتوش" وزیر برق عراق به ایران و مذاکرات  با اردکانیان وزیر نیروی ایران داده است . عنوان شده است در سفر حنتوش وزیر برق عراق به ایران مقرر گردیده  تا بخشی از  بدهی‌های عراقی به ایران در قالب ارسال و فروش واکسن "اسپونیک وی" به ایران تسویه شود  . همچنین اعلام  شده در سفر اخیر  حنتوش ملاقاتی با وزیر نفت ایران زنگنه داشته و طرفین از مذاکراتی پیرامون دو معامله  گازی  فیمابین دو کشور سخن به میان آورده اند .آناتولی اعلام نموده است عمده علت سفرهای اخیر مقامات ایرانی  به عراق  از جمله  سفر عبدالناصر همتی ریاست بانک  مرکزی به بازپس گیری بدهی 5 میلیارد دلاری  عراق به ایران بابت واردات انرژی است که بدلیل تحریم های امریکا علیه ایران  از آن سربازمیزند. شایان گفتن است برغم توافقات قبلی عراق و روسیه بر سر خرید واکسن اسپوتنیک هنوز هیچ محموله ای از روسیه در این زمینه وارد عراق نشده است.

تجارت چین و عراق در 2020

"شو چون "مشاور تجاری سفارت چین در عراق در تازه ترین اظهارات با اعلام اینکه عراق بزرگترین سایت و بارانداز چین در  منطقه و کشورهای عربی است و اینکه 30 میلیارد دلار حجم تجارت دو کشور در سال 2020 بوده است تصریح نموده بیشترین سرمایه گذاری چین در 15 سال گذشته در حوزه نفت و استخراج آن انجام شده  و سرمایه گذاری چین به بهبود معیشت مردم عراق منجر شده است و 50 میلیون دلار کمک خیریه برای امور انساندوستانه از قبیل  آموزش پرورش و امور ابرسانی در عراق صرف نموده ایم. وی با اعلام مشارکت 40 هزار نیروی کار عراق در طرحهای چینی عنوان نموده در پروژه‌ها  88 درصد نیروی کار  بومی‌بوده  ضمن آنکه چین  یک میلیارد و 780 میلیون دلار  مالیات به دولت عراق پرداخت نموده است. شایان گفت است چندی پیش شبکه غربی "الحره" در عراق طی گزارشی اعلام نمود سرمایه گذاری چین در عراق با منویات امپریالستی و در راستای سیاست یک "کمربند یک جاده" با هدف استفاده از ژئوپولتیک و نفوذ در زیر ساخت های  این کشور است و سرمایه گذاری  محملی مناسب در این راستا محسوب  می‌شود. عنوان شده است چین در 2020 حدود 60 میلیون تن نفت از عراق وارد نموده ضمن آنکه 10 میلیارد 924 میلیون دلار صادرات کالا داشته است.

سرمایه گذاری عراق در بخش گاز

وزارت نفت عراق در تازه ترین بیانیه اعلام نموده است این کشور قصد سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری در تاسیسات گاز جنوب کشور را طی پنج سال آتی خواهد داشت. همچنین عنوان شده در  ملاقات اخیر  احسان عبدالجبار وزیر نفت عراق با احمد اسماعیل سفیر مصر  صحبت از اتصالات نفتی و گازی عراق به بند عقبه و سپس احتمال اتصال آن به مطرح  شده است . اظهارات پیرامون سرمایه گذاری در بخش گاز عراق  گذشته از نیاز شدید این کشور به گاز وارداتی ایران ازآنجا سر چشمه میگیرد که اواخر سال گذشته میلادی کنسرسیوم گازی ترکیه از حضور در میدانهای گاز این کشور انصراف و مقامات عراقی ضمن اعلام عمومی موضوع تصریح نمودند توتال یکی از شرکتهای  مطرح برای حضور در میدانهای گازی عراق اعلام آمادگی نموده است . چندی پیش شرکت "سینو پک" چین در حوزه گازی منصوریه در مجاورت  ( قصر شیرین و حوزه‌های ایرانی )برنده ی مناقصه ای دراین خصوص شده است.

عراق دهمین مصرف کننده برنج در دنیا

در تازه ترین گزارش های جهانی  عراق در لیست 10 کشور پر مصرف کننده  برنج در جهان قرار گرفته است . در گزارش اخیر چین در صدر مصرف کنندگان و بعد از آن  نیجریه ، مالزی، ایران و عربستان قرار دارند. عراق در مناطق استانهای میانی  محوریت  نجف و دیوانیه محصول برنجی به نام "تمن الانبار" دارد ولی کفاف مصرف داخلی را نمیدهد و این کشور در لیست وارد کنندگان این محصول از هند و سایر مناطق  قرار دارد.

آخرین وضعیت کرونا در عراق

در تازه ترین بیانیه ( 13 اردیبهشت ) وزارت  بهداشت عراق از ورود محموله ای جدید از  واکسن فایزر به کشور خبر داده و تصریح گردیده این اقدام در راستای برنامه تحویل هفتگی واکسن امریکایی فایزر  با استفاه از یخچالهای مخصوص حمل و نگهداری این نوع واکسن در عراق و اقلیم  کردستان انجام میشود . عراق از هشتم  اردیبهشت ماه تمامی‌پروازهای مستقیم به  هند را به دلیل شیوع گستره بیماری کرونای هندی به تعلیق درآورده و بدستور نخست وزیر پروازهائی اختصاصی  برای انتقال عراقی‌های مستقر در هند انجام و تمامی عراقی‌ها تا 11 اردیبهشت به کشور بازگردانده شده و سالنی بنام "کربلا" در فرودگاه بغداد برای چک های اولیه مسافرین  بازگشت داده شده از هند اختصاص داده شده است . برخی مطبوعات اقدامات پیشگیرانه  عراق در قبال منع سفر به هند تا اطلاع ثانوی را بدلیل شایعاتی مبنی بر مشاهده اولین موارد کرونای هندی در عراق دانسته اند . شایان گفتن است برغم اظهارات یک ماه قبل سفیر روسیه در عراق مبنی بر ارسال  واکسن اسپوتنیک به عراق طی روزهای آتی ولی هنوز هیچ محموله ای از این نوع واکسن وارد عراق نشده است. خبرگزاری رسمی عراق اعلام نموده است برغم تهدید  جدی کرونای هندی هنوز شهروندان عراقی برای دریافت واکسن کرونا تعلل می ورزند.

اعطای مجوز گشایش بانک  عراقی در عربستان سعودی

مطبوعات عربستان سعودی از صدور مجوزی از سوی هیئت دولت این کشور پادشاهی برای یک بانک عراقی در عربستان را اعلام نموده اند . عنوان شده است این اقدام در راستای  توافقات سفر اخیر نخست وزیرعراق به  عربستان و  توافقات پیرامون گشایش یک صندوق مشترک سه میلیارد دلاری توسط دو کشور برای سرمایه گذاری در عراق انجام می‌شود.

فروش نفت عراق در ماه آوریل

"سومو" شرکت بازاریابی نفت عراق  اعلام نموده است کشور توانسته است در آوریل 2021 میلادی 88 میلیون بشکه نفت به جهان صادر و بفروش برساند. عنوان شده است 85 میلیون بشکه طی بازه زمانی آوریل متعلق به میدانهای نفتی جنوب عراق بوده است و آنچه به نفت کروک و تامین خط لوله جیهان مربوط می‌شود در حدود سه میلیون بشکه بوده است که با قیمت متوسط 62 دلار در هر بشکه به فروش رسیده است. نفت عراق معمولا 6 دلار ارزانتر از  قیمت نفت پایه برنت است . این کشور در سال 2020 حدود 84 میلیارد دلار از محل فروش نفت در آمد داشت ضمن آنکه وزیر نفت کشور در اظهاراتی بلند پروازانه از کسب مقام اولی در میان کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک )طی سالهای آتی خبر داده است. شرکتهای هندی _ چینی _ آمریکائی در صدر خریداران نفت عراق قرار دارند .

کشور نیاز به بودجه تکمیلی دارد

مظهر محمد  صالح مشاور مالی نخست وزیر عراق در تازه ترین اظهارات ( 13 اردیبهشت ) اعلام نموده است  برای سال 2021 نیاز به بودجه تکمیلی خواهیم داشت. وی اعلام نموده است درست است که قیمت جهانی نفت طی روزهای اخیر افزایش داشته ولی افزایش قیمت نفت دلیلی بر  عدم نیاز  به بودجه تکمیلی نیست چراکه  بودجه 2021 با کسری به تصویب رسید. شایان گفتن است بودجه 112 میلیارد  دلاری  2021  عراق با کسری 42 میلیارد دلاری به تصویب پارلمان کشور رسید و امریکا با صدور بیانیه ای از این اقدام  استقبال و آن را  امری برای تقویت همکاریهای راهبردی - اقتصادی دو کشور تلقی نمود.         

اجرای لغو ویزای عراق برای 37 کشور

"فواد حسین" وزیر امور خارجه  عراق 15 اردیبهشت ماه طی دستوری اجرائی شدن اعطای ویزا به شهروندان 37 کشور  در مبادی مرزی هوائی و زمین و دریایی را صادر نمود. چندی پیش مجله  انگلیسی "اکونومیست" با چاپ مقاله ای تحت عنوان  "ورود به عراق تسهیل می‌شود"  با اعلام اینکه ورود به عراق از زمان صدام کاری دشوار بود تصریح نموده تصمیم اخیر دولت عراق در اعطای ویزا در مبادی ورودی به 36 کشور بهترین اقدام برای گشایش درهای عراق به روی جهانیان بوده و به نقل از مقامات عراقی این اقدام را گامی موثر در تقویت سرمایه گذاریهای خارجی دانسته است. نویسنده مقاله عنوان نموده الکاظمی‌با ایمن شدن از ناحیه ایران در حال تقویت ایده و رویای  سرمایه گذاران خارجی  و حتی توریست به عراق است. شایان گفتن است در تاریخ 21 مارس "سرلشگر خالد الموحد" سخنگوی وزارت کشور عراق در مصاحبه با روزنامه دولتی "الصباح" اعلام نموده بود از این پس اتباع و کمپانی‌های متعلق به 5 عضو شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی، کانادا، نیوزلند، استرالیا و سوئیس  با پرداخت 75 دلار در مبادی مرزی هوائی -زمینی -دریائی عراق قادر به ورود به عراق  و کسب اقامت  دو ماهه خواهند بود ولی این مهم تا  پانزده اردیبهشت ماه اجرائی نشده بود.  

 

"احمد الصحاف" سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در تازه ترین اظهارات با اعلام اینکه تحولات بهداشتی هند را دنبال می‌کنیم و با تبدیل بحران انسانی کووید19 در این کشور در انتظار  مصوبات رسمی  نخست وزیر کشور نسبت به انتقال شهروندان عراقی به کشور هستیم تصریح نموده   بنا به تصمیم ستاد بحران ، وزارت بهداشت و تقاضای شمار زیادی از عراقیون جهت بازگشت به کشور ، طی هماهنگی با هواپیمائی کشوری  پروازهای ویژه نسبت به انتقال شهروندان به کشور در اسرع وقت صورت خواهد گرفت. وی با اعلام اینکه عراق شهروندان خود را فراموش نمی‌کند. شمار عراقی‌های  حاضر در هند را  غیر مشخص ندانسته و تصریح نموده است سفارت عراق در دهلی و سرکنسولگری  بمبئی آمادگی پاسخگوئی به در خواست های اتباع کشور را خواهد داشت. شایان گفتن است  تجارت و تبادل دانشجویی عمده ای میان عراق و هند  وجود ندارد ولی توریسم درمانی و استفاده از امکانات بیمارستانی هند بعد از سال  2003  و خصوصا طی 10 سال اخیر مورد توجه مردم و آژانس های مسافرتی دو کشور بوده است به طوری که هند یکی از اصلی ترین کشورهای مقصد برای درمان عراقی‌ها بوده است . 

 ساخت بیمارستان خاتم الانبیا در کربلای معلی

 مهندس "محمد دیا" رئیس پروژه‌های استراتژیک آستان مقدس حسینی(ع) اعلام نموده است ساخت بیمارستان  قلب خاتم الانبیاء در کربلا  در  زمینی به مساحت 35 هزار متر  برای  بیماران قلبی در حال انجام است و تقریبا 35 درصد  عملیات عمران این بیمارستان  صورت گرفته است. وی عنوان نموده است در زمان  نمایندگی  مرجع عالی قدر عراق آقای مهندس الشیخ مهدی کربلائی عمده توجه به  ساخت بیمارستان  بوده  که برای خانواده‌های شهداء و کم درآمد جامعه به صورت رایگان  خدمات را ارائه خواهد نمود.

مزارع امام حسین ( ع)

"عدنان الشمری" رئیس دائره کشاورزی آستان امام حسین (ع) در تازه ترین اظهارات اعلام نموده  مزارع کشاورزی آستان  حسینی  ( ع) با مساحت 21 هزار دونم ( هر دونم  2500متر) زیر کشت گندم  با استفاده از بذرهای اصلاح شده بین المللی گندم و  ماشین آلات کشاورزی پیشرفته در جنوب غرب کربلا قرار دارد و در اولین فاز هزار دونم و در فاز بعدی 5 هزار و بعد ها 10 هزار دونم زیر کشت خواهند بود  و محصول در ماه آینده به سیلوهای شهر  با هدف مصرف سپرده خواهد شد. شایان گفتن است پروژه مزارع امام حسین (ع) از طرح های پیشگام در کشاورزی کربلا و عراق است که در منطقه عین الاتمر در 70 کیلومتری جنوب غرب کربلا و قطب باغ و نخیلات شهر  قرار دارد.

انتقاد از بودجه  استانی کربلا

"نصیف الخطابی" استاندار کربلا در تازه ترین اظهارات  از بودجه اختصاصی استانی به کربلا در 2021 انتقاد و آن را ظلمی آشکار در حق این استان دانسته است. وی اعلام نموده است درست است که شهر کربلا سالانه 50 میلیون زائر دارد ولی ورود این افراد هیچ آورده اقتصادی برای شهر ندارد. وی همچنین از حذف پاراگراف هر نفر یک دلار( طرح موسوم به "زائر -دلار" که از سال 2015 از سوی شورای  استانداری کربلا برای ورود زائران و اخذ و یا اختصاص یک دلار از محل اخذ ویزا و یا ردیف های دیگر مطرح بوده است)  در شورای هماهنگی به عنوان یک شکست برای استانداری کربلا  نامبرده است. شایان گفتن  است دولت فدرال در بودجه اختصاصی 700 میلیارد دینار ( هر یکصد دلار برابر  با 149 هزار دینار ) را برای سال 2021 کربلا در نظر گرفته است . در تازه ترین مصاحبه تلویزیونی استاندار کربلا خواستار ورود زائران خارجی به کربلا شده  ضمن آنکه پیشتر عنوان نموده بود کربلا با شیوع کرونا و عدم ورود خارجیان 60 هزار فرصت شغلی از جمله تعطیلی 600 هتل ، مسافرخانه، صنایع غدائی و ترانسپورت وابسته  به این صنعت را از دست داده است. 

نیروی کار بنگلادشی در کربلای معلی و عراق

"الرکابی" وزیر کار و امور اجتماعی عراق در تازه ترین اظهارات با  اعلام اینکه  آمار رسمی از حضور نیروی کار خارجی در عراق وجود ندارد ولی آمار غیر رسمی نشان از حضور 500 تا 600 هزار نیروی کار خارجی در کشور است و هیچ قانون رسمی ‌برای محدود کردن ورود نیروی کار خارجی وجود ندارد . وی همچنین عنوان نموده است تنها در کربلا 29 هزار کارگر بنگالی در منازل و مجتمع مسکونی در حال فعالیت هستند ضمن آنکه پالایشگاه در حال احداث شهر در برابر  استخدام 2000 هزار عراقی  اقدام به استخدام 18 هزار بنگالی نموده است . شایان گفتن است نیروی کار بنگلادشی با حضور غیر قانونی ارزانترین نیروی کار در عراق با متوسط دریافتی ماهانه 300 دلار می‌باشند و بعد از آن هندی‌ها و پاکستانی‌ها در رتبه بعدی قرار دارند. سال گذشته وزیر کار عراق خواستار عقد قرارداد رسمی‌ با دولت بنگلادش در خصوص قانون مند شدن اعزام نیروی کار به عراق بدلیل حضور بیش 300 هزار بنگلادشی در کشور گردیده بود.  

برنامه دولت برای ممنوعیت خروج بیماران در عراق

"دکتر حسن التمیمی" وزیر بهداشت و محیط زیست عراق در تازه ترین اظهارات  خبر از انجام 500 عمل جراحی قلب باز کودکان در استانهای کربلا، بغداد و بابل و نجف داده و اعلام نموده اولویت  ما از این پس بر این است که به جای اعزام بیماران به خارج از کشور تیم های پزشکی خارجی برای انجام عملیات پزشکی و جراحی دعوت شوند ضمن آنکه این اقدام 40 درصد کاهش  هزینه برای کشور و شهروندان را به همراه دارد. وی همچنین در خصوص پاندمی‌ کرونا اعلام نموده در ایام ماه مبارک در قابل گردهمائی‌های مختلف  الزامات بهداشتی رعایت نشده که عواقب آن روزهای آینده متوجه سیستم بهداشتی و شهروندان کشور خواهد بود. هم اکنون ترکیه و هندوستان بصورت سیستماتیک در حال جذب بخشی از بیماران  عراقی در قالب طرح توریسم درمانی است. شایان گفتن است  طی ماههای اخیر خصوصا  بعد از بحران اقتصادی لبنان شمار زیادی از پزشکان و پرستاران  این کشور در عراق و بیمارستانهای مختلف در حال فعالیت هستند.

 ضرب الاجل خرید گاز ایران ازسوی مقام عراقی

"احسان عبدالجبار وزیر نفت عراق در تازه ترین مصاحبه تلویزیونی ( سوم اردیبهشت) با اعلام اینکه روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز از ایران برای تولید برق وارد می‌شود و این واردات تا 2024  الزاما ادامه خواهد داشت، تصریح نموده دولت مسئول تنطیم استثنائات در خصوص تحریم آمریکا علیه ایران  جهت واردات گاز  ایران است و در صورت عدم قبول طرف آمریکائی از سایر کشورها  اقدام به تامین گاز مورد نیاز خواهیم کرد ضمن آنکه  در حوزه‌های گازی در حال سرمایه گذاری هستیم و این برنامه هدفمند در حال پیشروی است. چندی پیش نامبرده اعلام نموده بود حوزه گازی منصوریه در استان دیاله در مجاورت حوزه‌های مشترک با ایران( قصر شیرین )  به دست یک شرکت چینی برون سپاری شده و  تا 2024  به بهره برداری خواهد رسید. شایان گفتن است شبکه خبری "الحره"  از سایت های معاند و غربگرا در عراق  با دستمایه قراردادن حضور شرکت نفتی "سینو پک" چین در حوزه گازی منصوریه و همچنین تمایل به خرید سهام شرکت آمریکائی "اگزون موبیل"  اعلام نموده است همکاری نفتی بهانه ای برای اجرای منویات امپریالیستی چین در قالب استراتژی یک کمربند یک جاده برای نفوذ در زیر ساختهای عراق و استفاده از موقعیت  جغرافیائی کشور است ضمن آنکه چین در سال های پیش از 2003 نیز رد پاهائی در صنایع نفتی عراق داشته است. اخیرا "فتاح السیسی" رئیس جمهور مصر در اظهاراتی بلند پروازانه عنوان نموده است کشورش حاضر است برق به کشورهای عراق ، اردن ، لیبی و سودان صادر نماید و برق مازاد مصر میتواند  نیاز این کشورها را مرتفع نماید.

کاهش صادرات نفت عراق به آمریکا

سازمان انرژی امریکا در  تازه ترین گزارش با اعلام اینکه این کشور در خلال هفته گذشته از 9 کشور جهان واردات نفت داشته است خبر از کاهش 34 هزار بشکه ای صادرات نفت عراق به آمریکا در قیاس با هفته گذشته داده است هفته گذشته سازمان مذکور با اعلام افرایش صادرات نفت عراق  اعلام نموده بود عراق با صادرات روزانه 228 هزار بشکه نفت به آمریکا از عربستان در این زمینه پیشی گرفته است. عمده تامین کننده نفت وارداتی آمریکا  کشور کانادا و مکزیک می‌باشد.  

برکناری وزیر بهداشت عراق

"دکتر جبار الحجامی" ریاست بهداری بغداد (در نبود وزیر ) ششم اردیبهشت طی مصاحبه با مطبوعات کشور اعلام نموده است   298 هزار عراقی  در مقابل کرونا  واکسینه شده و بازگشت مردم به زندگی عادی الزام به واکسینه شدن 20  درصد جمعیت  یا هشت میلیون  عراقی دارد، امری که با سرعت فعلی و عدم آگاهی مردم و تعصبات موجود ممکن است  این فرایندی 10 ساله باشد. وی همچنین تلویحا از برتری و ایمن بودن واکسن  "فایزر" نسبت به سایر واکسن‌ها بدلیل ساختار مولکولی آن از جمله آسترازینکا سخن رانده است. شایان گفتن است در پی آتش سوزی بیمارستان "ابن خطبیب" در بغداد ( فوت 82 نفر بر اساس آخرین آمار)، نخست وزیر کشور دکتر تمیمی وزیر بهداشت را برکنار نمود و کمیسیون بهداشت مجلس طی گزارشی اعلام نموده است اگرچه نقطه آغازین این حادثه انفجار کپسول اکسیژن در بخش احیای ریوی بیماران مبتلا به کرونا بوده است ولی نقص سیستم اطفاء حریق این بیمارستان از سال 2015   بر ابعاد این حادثه تاثیر مستقیم داشته است . "جنیس پلاسخارت" نماینده سازمان ملل در عراق با اعلام اینکه امیدوار است این قبیل اتفاقات در عراق حادث نشود از ادامه حمایت های حیاتی سازمان متبوعش در خصوص بیماری کرونا به عراق خبر داده است.

ملاقات سفیر آمریکا با رئیس بانک مرکزی عراق

بانک مرکزی عراق ششم اردیبهشت با انتشار بیانیه ای  خبر از ملاقات "مصطفی غالب مخیف"  رئیس بانک مرکزی عراق با "ماتیو تولر" سفیر آمریکا در عراق داده و تصریح نموده است طی این ملاقات طرفین موشکافانه به بررسی آخرین وضعیت همکاری بانکی و مالی دو کشور پرداخته اند. عنوان شده است طی این ملاقات طرف آمریکائی از دستاوردهای مثبت مالی عراق طی ماههای گذشته تقدیر به عمل نموده  و آمادگی کشورش را برای حمایت مالی و بانکی از عراق را اعلام نموده است. در اوایل فروردین ماه  و بدنبال تصویب بودجه 112 میلیارد  دلاری عراق برای سال 2021 سفارت آمریکا با انتشار بیانیه ای این اقدام را به فال نیک و در راستای  همکاریهای راهبردی دو کشور قلمداد نمود. تقدیر از کارنامه مالی عراق در حالی انجام می‌شود که این کشور به عنوان یکی از ثروتمند ترین کشورهای دنیا به لحاظ داشتن منابع غنی نفتی در پرداخت حقوق کارکنان و  سایر بودجه‌های جاری بدلیل کرونا و کاهش قیمت نفت در تنگنا قرار دارد و به گفته مظهر محمد صالح  مشاور مالی نخست وزیر  72 درصد از شرکتهای دولتی  زیان ده و 28 درصد شرکتهای نفتی آنهم  در سایه  اقتصاد رانتی در حال فعالیت هستند.

گزارش روزنامه هندی در خصوص رقبای محصولات کشاورزی

روزنامه هندی india news paper  در تازه ترین نشر خود  با اعلام اینکه عراق و ترکیه رقبای مهمی ‌برای پیاز هندی در جهان  خواهند بود با اشاره به اظهارات رئیس سندیکای کشاورزان اعلام نموده است: در سپتامبر 2020 دولت هند با هدف ممانعت از افزایش قیمت محصولات کشاورزی صادرات پیاز به عراق و ترکیه را ممنوع ولی از سال 2021 این صادرات آزاد اما اسپانسر و متولی مالی برای تجدید و احیای صادرات به عراق وجود ندارد. ضمن آنکه همیشه صادرات به کشور عراق با مشکلاتی در بندر "کلمبو" ناشی از تعلل کشتی‌ها مواجه بوده است. وی با عنوان اینکه  ترکیه و پاکستان در کمین و رقبای ما هستند تصریح نموده  بازار مساعد مصرف خلیج فارس، سریلانکا و مالزی از دیگر عواملی بوده است که توجه  ای به سایر بازارها نشده است. اخیرا "تایمز هند" اعلام نموده است هند بعد از چین بزرگترین تولید کننده محصول پیاز در جهان است. شایان گفتن است وزیر کشاوزری عراق در تازه ترین اظهارات ( چهارم اردیبهشت ) اعلام نموده است عراق در زمینه محصولات کشاوری در فصل تابستان اکتفاء ذاتی دارد و نیاز به واردات نداریم. برغم نیاز وجود بازار مصرف عراق به تولیدات کشاورزی در فصول خاص، بنا به دلائلی عمدتا سیاسی صادرات صیفی  و میوه ایرانی غیر ممکن و بصورت قاچاق از کردستان عراق در بازار مصرف این کشور وجود دارد.                                                                                                                                                                                                                      

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما