معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۸۹

اخبار اقتصادی ترکمنستان (هفته اول اردیبهشت ماه 1400)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته اول اردیبهشت ماه 1400 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش فعالیت بخش خصوصی در ترکمنستان

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنی، بخش خصوصی این کشور در تولید لوله‌های پلاستیکی و پشم شیشه‌ای رشد مطلوبی را به ثبت رسانده و در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا مارس سال 2021، در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته رشد تولیداتش 2.3 برابر افزایش یافته است. در زیر مجموعه صنایع روستایی و صنایع غذایی نیز در تولید غلات رشد 139.7 درصدی، در تولید روغن رشد 47.3 درصدی، در تولید آب‌های معدنی و نوشیدنی‌های بدون الکل رشد 45.9 درصدی، در تولید غذاهای فرآوری شده همچون کالباس و سوسیس رشد 26.4 درصدی، در تولید شیرینی و شکلات رشد 14.7 درصدی و در تولید محصولات لبنی نیز رشد 13.5 درصدی توسط بخش خصوصی ترکمنستان، گزارش شده است.

فعالیت های بخش خصوصی در تولید البسه و محصولات بافتنی نیز در بازه زمانی فوق الذکر به میزان 2.7 درصد و تولید پارچه‌های ابریشمی 2.2 درصد رشد داشته است. حجم معاملات بخش خصوصی در سه ماهه نخست سال جاری 19.2 درصد افزایش یافته است. استان مرو نیز در سه ماهه نخست سال 2021 شاهد رشد 20 درصدی فعالیت های بخش خصوصی بوده است.

تولید آجرهای سرامیکی در استان لباب

در کارخانه تولیدی سرامیک‌های زینتی وابسته به انجمن اقتصادی " دولتلی دوران " ( دوران سعادتمندی ) از ابتدای سالجاری تا کنون بیش از ده میلیون آجر تولید و تحویل متقاضیان شده است. این کارخانه سال گذشته در محدوده شورای سرخ استان لباب به بهره برداری رسیده و در حال حاضر مذاکراتی جهت صادرات محصولات آن به کشور ازبکستان در دست انجام است.

افزایش رشد نهادهای اقتصادی در ترکمنستان

تعداد نهادهای اقتصادی جدید به ثبت رسیده در ترکمنستان در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی مارس 2021 در مقایسه با مدت مشابه آن در سال قبل، رشدی برابر 44.3 درصد را تجربه نموده است. اکثر شرکت‌های جدید ثبت شده مرتبط با بخش کشاورزی بوده و در حال حاضر تعداد آن‌ها 88 درصد رشد داشته و در مجموع تعداد شرکت‌های تولیدی به بیش از 53 درصد افزایش یافته است. بنا بر اطلاعات کمیته دولتی آمار ترکمنستان، افزایش تولید انواع محصولات در سه ماهه نخست سال 2021 در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته به شرح ذیل بوده است:

پارچه‌های ابریشمی 3.1 درصد ، البسه و محصولات بافتنی 2.5 درصد ، لوله‌های پلاستیکی و پشم شیشه‌ای 155 درصد، آب معدنی و نوشیدنی‌های بدون الکل 20.5 درصد، محصولات الیافی 11.2 درصد ، روغن 35 درصد ، تولید انواع شیرینی و شکلات  8 درصد و تولید غلات 85.1 درصد.

ایجاد پایگاه اطلاعات الکترونیکی برای بورس کالا و مواد خام ترکمنستان

پایگاه اطلاعات الکترونیکی بورس کالا و مواد خام ترکمنستان در حال ایجاد می‌باشد. در این پایگاه اطلاعات الکترونیکی، صفحات شخصی برای قراردادها، بررسی‌ها و مشتری‌ها ایجاد شده و اطلاعات مربوط به آنها درج خواهند شد. در این پایگاه اطلاعات الکترونیکی، امکان اخذ اطلاعات مربوط به قرارداد کشورهای خارجی به ثبت رسیده و همچنین امکان اخذ فهرست و بهای کالاهای وارداتی و کالاهای تولیدی در کشور وجود خواهد داشت. ضمنا قرار است خدماتی از قبیل امکان تأیید نرخ‌های انواع کالاها به طور جداگانه، تأمین پرداخت‌های الکترونیکی برای افتتاح مکان‌های کارگزاری در بورس سهام و سایر موارد گنجانده شوند.

صادرات نزدیک به 4 میلیارد مترمکعب گاز تولید شده در میدان گازی گالکینیش

" کنسرن دولتی ترکمن گاز "، میزان گاز طبیعی تصفیه شده در میدان گازی گالکینیش ترکمنستان را در دو ماهه نخست سال 2021 ، برابر با 4 میلیارد و 347 میلیون و 300 هزار و 154 متر مکعب اعلام کرده که از این میزان  3 میلیارد و 912 میلیون و 78 هزار و 610 مترمکعب از آن صادر شده است. در حال حاضر از تعداد 44 حلقه چاه فعال این میدان گازی، گاز طبیعی با فشار بالا استخراج می‌شود. تصفیه گوگرد و کندنستات گاز در تأسیسات یکم و دوم میدان گازی " گالکینیش ( رستاخیز ) " انجام می‌گیرد که در بازه زمانی فوق‌ الذکر بالغ بر 97.5 تن کندنستات گاز و حدودا 182 هزار و 125 تن گوگرد در آنها تولید شده است. بنا به اعلام مقامات دولتی ترکمنستان ، حجم ذخایر گازی گالکینیش حدود 26 تریلیون مترمکعب بوده و از نظر حجم ذخایر گازی ، در جایگاه دوم جهانی قرار دارد.

ابراز علاقمندی بانک سرمایه گذاری فرانسه جهت همکاری با ترکمنستان

در نشست ویدئو کنفرانسی بین نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی ترکمنستان و بانک امور اقتصاد خارجی این کشور با بانک دولتی سرمایه‌گذاری فرانسه BPI France، طرفین درباره ظرفیت‌های برقراری همکاری‌ها در خصوص سرمایه گذاری و مشارکت شرکت‌های ترکمنی و فرانسوی برای افزایش همکاری‌ها بحث و تبادل نظر کردند. در این نشست نمایندگان بانک دولتی سرمایه گذاری فرانسه فعالیت‌های خود را تشریح نموده و طرف ترکمنی نیز درباره طرح‌های سرمایه گذاری قابل مشارکت با شرکت‌های فرانسوی اطلاعاتی را ارائه نمود. در پایان این نشست، طرفین علاقمندی خود را جهت تداوم مذاکرات اعلام نمدند.

" style="font-family: tahoma; font-size: 11px; font-weight: lighter; display: inline-block; color: #000000; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: #ffffff; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial; text-align: right; width: 816px; left: 33px; height: 119px; position: absolute; top: 29px; border-radius: 7px;">

مرکز حمل و نقل لجستیک ترکمنستان در تردد نخستین قطار سریع السیر حامل 25 کانتینر 40 فوتی از ترکیه به ازبکستان مساعدت می‌کند. قطار مذکور در تاریخ 10 آوریل از استانبول حرکت نموده و در تاریخ 21 آوریل با کشتی فیدر " تیمور احمدوف" به بندر ترکمن باشی رسیده و قرار است مسافت 3 هزار و 692 کیلومتری را در زمان 460 ساعت یعنی معادل 20 روز به مقصد طی کند. مرکز حمل و نقل و لجستیک ترکمنستان برنامه ریزی نموده تا تمامی‌کانتینرها را در ترمینال دپوی کانتینر  بندر ترکمن باشی جمع آوری  و در قالب یک قطار سریع السیر به صورت ترانزیت به مقصد ارسال کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما