معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۱

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی (هفته اول اردیبهشت ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته اول اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

حضور شرکت ترکیه ای برای کمک به تولید برق آفریقای جنوبی

شرکت ترکی Karpowership جزء گزینه‌های اولویت دار به عنوان تولید کننده مستقل برق برای کمک به کاهش  مشکلات تأمین برق آفریقای جنوبی گنجانده شده است. این شرکت با استفاده از سه کشتی تولید برق، به تامین برق آفریقای جنوبی کمک می‌کند.

گوئد مانتاشه ، وزیر منابع معدنی و انرژی آفریقای جنوبی روز پنجشنبه در بیانیه ای گفت که حضور این کشتی‌ها در سه بندر کوخه در کیپ شرقی، خلیج ریچاردز بی در کوازلوناتال و سالدانا بی  در کیپ غربی تأیید شده اند. این بیانیه اضافه کرده است برنامه مناقصه برای تولید کنندگان برق مستقل در اوت سال 2020 با هدف کاهش محدودیت های برق رسانی کشور و کاهش استفاده گسترده از ژنراتورهای دیزلی تولید برق در میان مدت و بلند مدت، عرضه شد. مانتاشه گفت: پیشنهادات در 22 دسامبر 2020 بسته شد و در مجموع 28 پاسخ پیشنهاد را با ظرفیت بالقوه قرارداد 5117 مگاوات جذب گردید که این به وضوح نشان دهنده علاقه بخش خصوصی برای شرکت در چشم انداز انرژی آفریقای جنوبی است. وی گفت که کمیت و کیفیت پاسخ های پیشنهادی به ارزیابی قیمت رقابتی بستگی دارد.

چرا کشتی‌های برقی؟

نیروگاه‌های شناور مقرون به صرفه ، تحت مالکیت خصوصی و قابل استفاده هستند که می‌توانند در بندرهای آفریقای جنوبی پهلو بگیرند. هر کشتی قدرت شامل ژنراتور تولید برق، کنترل الکتریکی و پستهای خاص خود است. این کشتی همچنین شامل کارگاه تعمیر و نگهداری و توانایی‌های مهندسی مخصوص به خود می‌باشد. پست داخلی نمی‌تواند بدون تأخیر طولانی یا مهندسی پیچیده به شبکه ملی متصل شود. کشتی‌ها می‌توانند از طریق سوخت مایع (HFO / RFO) و گاز طبیعی کار کنند. با کارایی و در دسترس بودن بالا ، کشتی‌های برقی می‌توانند برق بی وقفه را در سطوح مختلف ولتاژ بالا تأمین کنند. کارکرد و نگهداری کشتی‌های نیروگاهی نیز توسط Karadeniz Energy Group  وابسته به  هولدینگ Karpowership تأمین می‌شود.

رکورد فروش مواد معدنی آفریقای جنوبی در سال جدید

دکتر رولوف بوتا مشاور اقتصادی گروه Optimum می‌گوید که میزان فروش مواد معدنی آفریقای جنوبی در دوماه اول سال جاری معادل 120 میلیارد راند بوده است که این مبلغ همتراز با کل محصولات کشاورزی آفریقای جنوبی در سال 2020 می‌باشد. وی می‌گوید با توجه به تقاضای بازار مواد معدنی این روند همچنان ادامه خواهد داشت. با توجه به اینکه نقش معدن و مواد معدنی آفریقای جنوبی همچنان در اقتصاد این کشور پررنگ است می‌توان پیش بینی کرد در سال جدید در صورت ادامه روند فروش، بر وضعیت اشتغال و در کل اقتصاد آفریقای جنوبی تاثیر مثبت داشته باشد. مهمترین محصولات معدنی تولید شده در سال جدید به ترتیب آهن، پلاتین، زغال سنگ و طلا بوده اند.

بانکهای بزرگ آفریقای جنوبی متهم به طرفداری از گروههای سیاسی شدند

اتحادیه‌ها و انجمن‌های تجاری آفریقای جنوبی از اقدام بانک اف ان بی برای مسدود کردن حساب شرکت AYO Technology انتقاد کرده و گفتند که 4 بانک بزرگ آفریقای جنوبی (اف ان بی، آبسا، ندب بانک و استاندارد) به جای توجه به اولویتهای اقتصادی کشور بازیچه گروههای سیاسی هستند. شرکت آیوتکنولوژی می‌گوید که اقدامات قانونی را علیه بانک اف ان بی به خاطر بسته شدن حسابهایش آغاز کرده است. این شرکت اعلام کرده است که به دلیل مسدود شدن حسابهایش بیش از 2000 کارگر این شرکت بیکار خواهند شد. انجمن کارگران، اتحادیه تجار سیاه پوست و ... به این تصمیم بانک اف ان بی اعتراض کردند. نادیا ماهاراج رئیس بخش ریسک بانک اف ان بی اظهار داشته است که "به این شرکت قبلا اخطار مسدود شدن حسابها را داده است. وی گفته دلیل بسته شدن حساب این شرکت را نمی‌تواند اعلام کند چرا که حساب بانکی و موضوعات مربوط به آن مسئله ی منحصر به بانک و مشتری می‌باشد".

نزدیک به 4200 ثروتمند در دهه گذشته از آفریقای جنوبی مهاجرت کرده اند

اخیرا بانک آفرآسیا AfrAsia Bank  مستقر در کشور موریس گزارشی با موضوع  ثروت آفریقا منتشر کرده است که دراین گزارش به موضوعات مرتبط با ثروت کشورهای آفریقایی پرداخته است. بر اساس این گزارش از سال 2010 لغایت 2020 بیش از 4000 نفر ثروتمند از آفریقای جنوبی مهاجرت کرده اند. این بانک پایه ثروت را حداقل یک میلیون دلار اعلام کرده است. مقصد این ثروتمندان کشورهای انگلیس، استرالیا، کانادا، امریکا، سوئیس، اسرائیل، موریس، نیوزیلند، امارات، کانادا و پرتغال بوده است. در این گزارش گفته شده که کل آفریقا 125.000 نفر میلیونر دارد که 36.500 نفر انها در آفریقای جنوبی زندگی می‌کنند. تعداد میلیاردرهای کل آفریقا 22 نفر اعلام شده که 5 نفر انها در آفریقای جنوبی هستند. درآمد سرانه کشورهایی که در آفریقا مناسب هستند به ترتیب موریس، آفریقای جنوبی، نامیبیا، بوتسوانا، مراکش، مصر، غنا، کنیا و موزامبیک اعلام شده است. 5 کشور ثروتمند آفریقا بر اساس این گزارش آفریقای جنوبی، مصر، نیجریه، مراکش و کنیا می‌باشد. این گزارش از عملکرد موریس برای جذب سرمایه و رشد اقتصادی به دلیل قوانین مناسب، تسهیل در فعالیت تجاری و اقتصادی، حقوق مالکیت و ... تمجید کرده است. این بانک از عملکرد آفریقای جنوبی در دهه گذشته انتقاد و گفته است که 25 درصد از ثروت این کشور در طی دهه گذشته کاهش یافته است.

موانع پیش روی تولید در آفریقای جنوبی

مدیرعامل سازمان مستقل Business Leadership South Africa (BLSA) خانم Busi Mavuso در خبرنامه هفتگی خود به موضوع تولید در آفریقای جنوبی پرداخت و اظهار داشت که از سال 1994 ، تولید به عنوان بخشی از تولید ناخالص داخلی ، از 21.5٪ به 13.3٪ کاهش یافته است.

وی اظهار داشت پس از پذیرش مجدد ما در سیستم تجارت بین الملل در دوران پس از آپارتاید، اقتصاد به نفع خدمات تنظیم شد که این باعث بهبود رقابت کلی ما گردید. تولید در دهه گذشته با افزایش هزینه‌ها روبرو شده است، به ویژه در بخش انرژی، که بسیار غیر قابل اعتماد نیز بوده است.

آفریقای جنوبی با موانعی در بخش تولید روبروست که شامل افزایش هزینه‌ها، تامین ناپایدار انرژی، روابط کاری دشوار، محدودیت هایی در دسترسی آسان به بنادر و زیرساخت ها، کمبود خدمات ریلی و فقدان نیروی کار ماهر می‌باشند.

وی افزود که ارقام مربوط به اوایل ماه جاری نشان می دهد که حجم تولید در فوریه 2.1 درصد کمتر از سال قبل بوده است. برای رشد اقتصادی به یک محیط مناسب برای انجام تجارت نیاز داریم. این امر بخصوص در مورد تولید صادق است. ما به تأمین انرژی پایدار با کمترین هزینه ممکن نیاز داریم. ما به خدمات ریلی نیاز داریم که بتواند کالاها را به طور موثر جابجا کند.

وی ادامه داد به اعتقاد من مطمئناً فرصت های محلی سازی وجود دارد. مجبور کردن زنجیره‌های تأمین برای جذب کالاهای محلی گران یا با کیفیت پایین، به رقابت کالاهای تمام شده ما لطمه می زند و تولید کلی ما ضعیف می‌شود.

BLSA  تحقیقات گسترده ای در مورد راه‌های تحریک سرمایه گذاری در زیرساخت ها انجام داده است. با بهبود شبکه‌های حمل و نقل و ارتباطات و همچنین ثبات انرژی، ما به طور مستقیم در حال بهبود آن محیط کلان هستیم.

همکاری آفریقای جنوبی در زمینه GI

اتحادیه اروپا قصد دارد با آفریقای جنوبی در بسیاری از موضوعات در زمینه کشاورزی و غذا همکاری کند و با کمک به توسعه رویکرد سیستم غذایی جامع در آفریقای جنوبی و بلوک جامعه توسعه جنوب آفریقا(SADC)  زنجیره ارزش غذایی پایدارتری ایجاد نماید.

جان کلارک، مدیر کل امور بین الملل و امور کشاورزی و توسعه روستایی کمیسیون اروپا، در همین رابطه گفت GI (اطلاعات جغرافیایی) به بهبود پتانسیل سرمایه گذاری مناطق کمک می‌کند و به اطمینان از توزیع عادلانه ارزش در طول زنجیره تامین، به ویژه برای تولید کنندگان اولیه کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد GI  مثالی عالی از ابزارهای سیاست گذاری است که می‌تواند به پیشرفت جوامع یاری رساند و ابزار مهمی‌برای توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق و جوامعی است که محصولات GI تولید می‌شود. به ویژه اینکه منافع اقتصادی از طریق GI به طور عادلانه در بین سهامداران در زنجیره تأمین، به ویژه کشاورزان و تولید کنندگان اصلی توزیع می‌شود. این امر یک بعد مهم  در تحریک توسعه روستایی و بخش کشاورزی است.

GI  از محصولات محافظت می‌کند و این اطمینان را بوجود می آورد که از ایجاد و افزودن ارزش محلی می‌توان به طور پایدار محافظت کرد. این امر به ویژه در حمایت از توسعه روستایی و کشاورزی در مناطقی که محصولات GI دارند بسیار مفید است.

آفریقای جنوبی در حال توسعه در زمینه ایجاد چارچوب های قانونی و نظارتی برای نشانه‌های جغرافیایی است، که به محصولات مرتبط با یک منطقه و دارای کیفیت مرتبط هستند. GI تولیدکنندگان را قادر می سازد تا قیمت های بهتر محصولات را تعیین کنند و به اطمینان از دستیابی به ارزش منصفانه دست یابند.

ارتقا GI می‌تواند ابزار مهمی‌برای برنامه‌های توسعه روستایی باشد. اجرای مناسب سیاست GI می‌تواند با افزایش ارزش محصولات کشاورزی مانع از قطب گرایی بین شهرنشینی و مناطق روستایی شود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما