معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۱

اخبار اقتصادی اتیوپی( هفته اول اردیبهشت ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی هفته اول اردیبهشت ماه 1399 کشور اتیوپی که در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح ذیل می‌باشد:

نرخ نفوذ پایین( 35 درصدی) خدمات بانکی در اتیوپی

طبق گزارش نشریه فورچون و براساس داده ‎های بانک جهانی برای سال 2017، اتیوپی از جمله کشورهایی است که نرخ نفوذ حدمات بانکی در آن پایین است. بر اساس این گزارش تنها 35 درصد از جمعیت بالای 15 سال این کشور دارای حساب بانکی بوده و مابقی 65 درصد دیگر فاقد حساب‎های بانکی می‌باشند.

گفتگوهای سفیر ایالات متحده در اتیوپی با وزیر اقتصاد در زمینه همکاری‎های اقتصادی

سفیر ایالات متحده در اتیوپی، خانم گتا پاسی در تاریخ 22 آوریل 2021 با وزیر اقتصاد اتیوپی دیدار و در خصوص همکاری‎های اقتصادی بین دو کشور به بحث و گفتگو پرداختند. طبق اعلام وزارت اقتصاد اتیوپی این گفتگوها بر همکاری‎های چند وجهی اقتصادی بین دو کشور که در حمایت از رشد اقتصادی بسیار مهم بوده، تمرکز داشته است. این امر به ویژه در همکاری قوی در زمینه‎ هایی مانند افزایش تاب آوری در مناطق روستایی کشور، بهبود کیفیت بخش‎های بهداشتی و آموزشی و همچنین ایجاد حکمرانی مطلوب در اتیوپی دیده می‎شود. وزیر اقتصاد ضمن تشکر از ایالات متحده به عنوان بزرگترین اهدا کننده کمک‎های بشردوستانه، در خصوص وضعیت امنیتی و سد رنسانس توضیخاتی ارائه داد. سفیر ایالات متحده نیز به نوبه خود بر موضع کشورش مبنی بر یافتن یک راه حل دوستانه در خصوص موضوع سد رنسانس تاکید کرد.

برنامه هلدینگ قطری (PIH) برای سرمایه‎ گذاری در اتیوپی

سفارت اتیوپی در دوحه در تاریخ 22 آوریل 2021 میزبان گفتگوهای مجازی پیش از سرمایه ‎گذاری میان بخش‎های مختلف اتیوپی و هلدینگ قطری Power International  (PIH) بود. این جلسه مقدماتی با هدف ارائه یک نمای کلی از فرصت‎های سرمایه‎ گذاری در اتیوپی که مطابق با حوزه کاری گروه PIH است، برگزار گردید. در این نشست مجازی این گروه ابراز علاقه شدید خود را برای سرمایه ‎گذاری در بخش‎های مختلف اتیوپی از جمله زیرساخت‎ها، کشاورزی، ساخت مسکن ارزان قیمت و مهمانسراها، اعلام کرده است. طبق گفته وزارت امور خارجه، این هلدینگ یکی از گروه‎های تجاری پیشرو در قطر است که در حوزه ‎های پیمانکاری عمومی، صنایع و خدمات، املاک و مستغلات، سبک زندگی (مهمان پذیری، سرگرمی و پذیرایی) و خدمات تخصص دارد.

گذاشته شدن سنگ بنای ساخت مجتمع صنعتی فلزات و سیمان در شهر دیرداوا

سنگ بنای ساخت مجتمع صنعتی فلزات و سیمان با هزینه 350 میلیون دلار با حضور مقامات اتیوپیایی در شهر دیرداوا گذاشته شد. رئیس مجلس فدراسیون اتیوپی در این مراسم بیان داشت: انتظار می رود این مجموعه صنعتی که در زمینی به مساحت 103 هکتار ساخته می‎شود علاوه بر مشارکت در توسعه کلی اجتماعی و اقتصادی، تأمین سیمان و فلزات را در کشور افزایش دهد و باعث صرفه جویی در هزینه‎های ارزی کشور شود.

رشد روز افزون سرمایه‎ گذاران هندی در اتیوپی

سفیر هند در اتیوپی آقای رابرت شتکینتونگ در مصاجبه اختصاصی با خبرگزاری انا حضور فزاینده سرمایه‎ گذاران هندی در اتیوپی را موجب تقویت روابط بین دو کشور توصیف کرد. وی در این مصاحبه بیان داشت: حجم تجارت بین دو کشور در سال 2019، 1.2 میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 2020 با اندکی کاهش به 1.1 میلیارد دلار رسیده است. وی افرود: در حدود 607 شرکت هندی مجوز سرمایه‎ گذاری در اتیوپی را دریافت داشته‎ اند که حجم آن بالغ بر 5 میلیارد دلار می ‎شود و تخمین زده می‎ شود که سرمایه گذاری در جریان در اتیوپی در حدود 3 میلیارد دلار باشد. حدود 60 درصد از سرمایه ‎گذاری ‎های هند در بخش تولید، پس از آن 18 درصد در بخش کشاورزی و سایر موارد سرمایه‎ گذاری در صنعت گل، مهندسی، پلاستیک، کتان و منسوجات، مدیریت آب، مشاوره و فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش، داروسازی و مراقبت‎های بهداشتی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما