معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۳

اخبار اقتصادی روسیه (هفته دوم اردیبهشت 1400)

برخی از مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های روسیه در هفته دوم اردیبهشت ماه 1400 به شرح زیر بوده است.

گزارش روزنامه ایزوستیا در مورد پروژه ملی گردشگری (پایگاه اطلاع رسانی ایزوستیا)

طبق گزارش روزنامه ایزوستیا که بر اساس مطالعه شناسنامه تکمیل شده طرح ملی توسعه گردشگری مورخ ۱۹ آوریل صورت گرفته است مبلغ ۲۹۳ میلیارد روبل برای توسعه صنعت گردشگری از بودجه اختصاص داده شده است که دو برابر کمتر از مقدار درج  شده (۶۲۹ میلیارد روبل تا سال ۲۰۳۰) در سندی است که ماه سپتامبر گذشته درج شده بود. سند فعلی افق ۲۰۲۴ را مد نظر دارد. در عین حال مقامات دولتی امیدوارند مبلغ ۶۸۵ میلیارد روبل را نیز از منابع غیر دولتی جذب کنند.طرح ملی گردشگری۳ هدف عمده را پیگیری می‌کند: افزایش میزان سفرهای داخلی تا ۱۴۰ میلیون سفر ، ایجاد۴.۵ (چهار ممیز پنج) میلیون فرصت شغلی و افزایش صادرات خدمات گردشگری به مبلغ۲۲.۲ (بیست ‌و دو ممیز دو) میلیارد دلار. قرار است برای دستیابی به اهداف یاد شده سه پروژه فدرال  به اجرا گذاشته شود : ایجاد زیر ساخت های گردشگری، افزایش دسترسی به محصولات گردشگری، اصلاح مدیریت در زمینه گردشگری. از این میان ایجاد زیر ساختهای گردشگری گرانترین این طرحها می‌باشد که ۸۸٪ بودجه مربوطه یعنی۸۴۱ میلیارد روبل  (با احتساب منابع غیر دولتی) را به خود اختصاص خواهد داد.

دستور پوتین به دولت و بانک مرکزی برای مهار تورم ( پایگاه اطلاع رسانی وستی)

رئیس جمهور روسیه در پیام خود به مجمع فدرال در روز ۲۰ آوریل به دولت و بانک مرکزی دستور داد تا با اجرای سیاست مالی مسئولانه ثبات اقتصاد کلان را حفظ کرده و نرخ  تورم را در سطح هدفمند یعنی۴٪ حفظ کنند.طبق گزارش سازمان آمار روسیه نرخ تورم در ماه مارس به ۵.۸ (پنج ممیز هشت ) درصد رسیده است .

ارزیابی رئیس زبر بانک روسیه از موج سوم ویروس کرونا در روسیه( پایگاه اطلاع رسانی لنتا رو)

گرمان گرف رئیس زبر بانک در مصاحبه با روزنامه روس بیزنس کانسالتینگ اظهار داشت که موج سوم بیماری کرونا در کشور ایجاد خواهد شد زیر تا کنون هیچ کشوری موفق به اجتناب از آن نشده است. ویگفت اما این موج بسیار پائین تر از امواج قبلی در بهار و پائیز سال گذشته خواهد بود.وی گفت آهنگ واکسیناسیون برای کاهش این موج اهمیت حیاتی دارد. به گفته گرف در حال حاضر مشکل نه در کافی بودن حجم واکسن بلکه در متقاعد ساختن مردم برای واکسیناسیون است.

هشدار سرویس فدرال مونیتورینگ مالی روسیه در مورد شرکت‌های هرمی (پایگاه اطلاع رسانی وستی )

طبق اعلامیه سرویس فدرال مونیتورینگ مالی روسیه ، این سرویس شکایات زیادی از شهروندان را از شهروندان در رابطه با شرکت‌های هرمی دریافت کرده است که به آنها وعده درآمدهای بالا در ازای سرمایه گذاری در پروژه‌های در درآمد را داده اند. در این اعلامیه آمده است که کلاهبرداران اغلب از نقشه‌های مشخص استفاده کرده و سودهایی با  درصدهای بالا را در ازای سرمایه گذاری در پروژه‌ها و یا ارزهای دیجیتالی  وعده می دهند. سرویس فدارل مونیتورینگ مالی به شهروندان هشدار می دهد  در رابطه با سرمایه گذاری دقت کنند تا طعمه کلاهبردار واقع نشوند.

نگرانی بانک مرکزی روسیه از علاقه زیاد شهروندان روسیه به ارزهای دیجیتالی ( پایگاه اطلاع رسانی پارلامنتسکایا گازتا)

در گزارش بانک مرکزی روسیه در مورد ارزهای دیجیتالی آمده است که برای آنکه غولهای دیجیتالی مشتریان را برای همیشه به خود وابسته نسازند باید آنها را وادار ساخت تا داده‌های خود را با دیگر پلاتفرمها (البته با رضایت مشتریان ) به اشتراک بگذارند. همچنین باید به مشتریان حق « فراموش کردن» در اپلیکیشن‌هایی که از طریق آنها اقدام به خرید غذا، پرداخت صورت حساب‌ها، هزینه تاکسی و غیره می‌کنند داده شود.‌ دولت روسیه هم اکنون در حال تهیه گزینه خود برای اعمال تنظیمات در این زمینه است .

بازگشت مصرف در روسیه به دوره قبل از کووید-19 ( پایگاه اطلاع رسانی ایزوستیا)

طبق محاسبه شبکه بین المللی حسابرسی– کانسالتینگ FinExpertiz در سال گذشته میزان مصرف شهروندان روسیه در مقایسه با سال 2019   9% سقوط کرده است که طی پنج سال گذشته  به حداکثر خود رسیده است. شهروندان روسیه در سال 2020 به طور متوسط 26900 روبل  در ماه هزینه کرده اند که به میزان 1680 روبل کمتر از مدت مشابه در سال قبل بوده است. در مجموع میزان هزینه‌های جمعیت کشور 77/2 ( دو ممیز هفتاد و هفت ) تریلیون روبل  کاهش یافته است.  طبق داده‌های سازمان آمار روسیه در آمدهای اتباع روسیه در سال 2020 به میزان 5/3 % کاهش یافته است.اما در حال حاضر ویروس کرونا در حال عقب نشینی و روند واکسیناسیون در حال سرعت گرفتن است و شهروندان بار دیگر به انواع  خریدها روی آورده اند. و مردم خود را با واقعیتهای جدید تطبیق داده اند.

پیشنهاد وزارت دارایی برای لغو قانون بازگشت در آمد ارزی به کشور ( پایگاه اطلاع رسانی کومرسانت)

 وزارت دارایی روسیه در حال تهیه لایحه قانون لغو بازگشت درآمد ارزی کسب شده در چارچوب  معاملات  خارجی به کشور از تاریخ 1 جولای 2021 است. این قانون برای صادر کنندگان کالاهای غیر مواد خام  در نظر گرفته شده است. به گفته آنتونسیلوانوف، شرایط اضافی در رابطه با حساب های خارجی مانع از ورود روسیه  به بازارهای خارجی و رشد صادرات غیر مواد خام است. سیلوانوف اظهار داشت: ما بتدریج به سمت لیبرالیزه کردن کنترل ارزی  حرکت می‌کنیم.

بانک مرکزی روسیه برای نخستین بار پیش بینی مربوط به نرخ بهره را  منتشر کرد( پایگاه اطلاع رسانی تاس)

 طبق گزارش خبری بانک مرکزی روسیه این بانک در روز 23 آوریل سال جاری برای نخستین بار پیش بینی مسیر نرخ بهره را در چارچوب پیش بینی میان مدت این بانک منتشر می سازد. قبلا الویرا نبی اولینا رئیس بانک مرکزی روسیه اظهار داشته بود که  بانک مرکزی انتشار مسیر حرکت نرخ بهره را در آینده به شرط یافتن چارچوبی مناسب برای آن ممکن می داند.

آغاز جلوگیری از خروج مواد غذایی از روسیه سرویس امنیت فدرال روسیه ( پایگاه اطلاع رسانی لنتا)

 مرزبانان سرویس امنیت فدرال روسیه  از اواسط آوریل امسال  شیوه جدیدی را در بازرسیکامیونهای حامل مواد غذایی که به سمت قزاقستان حرکت می‌کنند در پیش گرفتند. این روش موجب  توقف ارسال کالا در بسیاری از مبادی ورود و خروج  و ایجاد صف های طویل چند کیلومتری شده است. به گزارش یک منبع بسیاری از تولید کنندگان بزرگ مواد غذایی  از جمله PepsiCo (Pepsi, Lay’s،Danone،««پروستاکواشینا», «آکتیویا», راستیشکا» در این رابطه با مشکلاتی روبرو شده اند.  ماموران سرویس امنیت فدرال روسیه علت بازرسی دقیقتر کامیون‌ها را  رشد موارد قاچاق مواد مخدر، سلاح و مهمات ، محصولات تحریمی  و اشخاصی که خود را از کنترل مرزی پنهان می‌کنند ، اعلام کرده اند.

افزایش نرخ بهره بانکی توسط بانک مرکزی روسیه ( پایگاه اطلاع رسانی ریا نوواستی)

بانک مرکزی روسیه  پس از نشست  شورای هیئت مدیره بانک در روز جمعه نرخ بهره بانکی را به میزان 5/0 واحد افزایش داده و 5 %  در سال تعیین کرد.

منابع  تامین مالی برای اجرای طرحهای ذکر شده در پیام سالانه ولادیمیر پوتین  از نظر اقتصاد دان روسیه ( پایگاه اطلاع رسانی ریافان)

میخائیل دیلیاگین اقتصاد دان روسی  اظهار داشت که روسیه از همه منابع لازم برای اجرای طرحهای زیر ساختی و اجتماعی عنوان شده در پیام سالانه رئیس جمهور روسیه به مجمع فدرال برخوردار است.  رئیس جمهور در پیام خود گفت که دولت قصد دارد دهها  طرح ملی از جمله ساخت شاهراه‌ها ، مدارس جدید، زیر ساختهای دولتی، پرداخت کمک هزینه تکمیلی به خانواده‌ها، آموزگاران موسسات آموزشی ، وامهای ارزان قیمت برای کارخانه‌ها و بسیاری از مسائل دیگر را توسعه. دیلیاگینازسه منبع که دولت از طریق آنها هزینه اجرای طرحهای نامبرده را تامین کرد  نام برد. این منابع موارد زیر را در بر می‌گیرد: 1- درآمدهای جاری بودجه ( با توجه به مازاد بودجه) 2- صندوق رفاه ملی3- پول موجود در کمپانی‌های بزرگ ( با توجه به آنکه پوتین در پیام خود گفت که انتظار می رود که امسال بخش تجارت سود بی سابقه ای کسب کند) .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما