پیشگامیکشورهای نوردیک در تبدیل منابع انرژی فسیلی به منابع پاک
کشورهای سوئد، نروژ و دانمارک در صدر رتبه بندی انتقال انرژی به منابع پاک مجمع جهانی اقتصاد (WEF) قرار گرفتند. این یک معیار سالانه سیستم های انرژی در سراسر جهان است و سه کشور شمال اروپا (کشورهای نوردیک)، در کنار انگلیس در رتبه هفتم، فرانسه نهم و آلمان هجدهم ، تنها کشورهای جی 20 هستند که در میان 20 کشور برتر در این زمینه قرار دارند.
مجمع جهانی اقتصاد در گزارش(پیوست) خاطرنشان کرده است که دانمارک به دلیل طیف وسیعی از عواملی که زمینه قدرتمندی را برای انتقال منابع انرژی خود به انرژیهای پاک ایجاد میکنند، موقعیت پیشرو خود در انتقال انرژی را حفظ کرده است.
رشد سریع تبدیل منابع انرژی به انرژیهای پاک (باد و خورشید) ناشی از عواملی نظیر دستیابی و پیشرفت در زمینه فن آوریهای جدید و همچنین اعمال سیاستهای حمایتی دولتهای کشورهای نوردیک از جمله دانمارک در این زمینه میباشد.
پیگیری جدی دانمارک در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد و اجرای تفاهمنامه اقلیمیپاریس و مقررات تعیین شده اتحادیه اروپا برای این کشور در زمینه کاهش درصد تولید کربن را میتوان از عوامل تدوین راهبرد اقتصادی دانمارک بر محور اقتصاد سبز و همچنین نظارت پایدار بر آن، متنوع سازی در منابع انرژی و سیاستگذاریهای جدید در قیمت حامل های انرژی در دانمارک دانست که موجب پیشرو شدن این کشور در تبدیل منابع انرژی فسیلی به منابع انرژی پاک گردیده است. به عنوان بخشی از توافقنامه بودجه 2021 در ماه دسامبر، اکثریت پارلمانی فراحزبی دانمارک به توافق رسیدند که تا در تلاش برای رسیدن به هدف بلند پروازانه کاهش 70٪ انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 تا آن تاریخ حداقل 775هزار خودروی الکتریکی یا هیبریدی را در جادهها قرار دهند. مالیات و عوارض خودروهایی که از طریق سوخت های فسیلی رانده میشوند به تدریج افزایش می یابد و مالیات بر اتومبیل های جدید به میزان انتشار دی اکسید کربن محاسبه شده و جایگزین سیستمی میشود که مالیات را بر اساس مسافت پیموده شده اتومبیل تعیین میکند.
طبق اعلام اتحادیه واردکنندگان اتومبیل دانمارک، گرچه فروش خودروهای الکتریکی افزایش یافته، اما آنها هنوز فقط حدود 1٪ از 2.7 میلیون وسیله نقلیه ثبت شده کشور را تشکیل می دهند. در نروژ که مزایای مطلوبی برای خریداران بالقوه اتومبیل های سبز فراهم میشود، 70 درصد از کل خودروهای فروخته شده سال گذشته در این کشور وسایل نقلیه برقی یا هیبریدی بودند. در دانمارک دولت برای تأمین هزینههای خود بسیار به مالیات اتومبیل و جاده که در حدود 50 میلیارد کرون (7.95 میلیارد دلار) در سال، یا 2.3 درصد تولید ناخالص داخلی تخمین زده میشود، متکی است.
دانمارک کشوری پیشرو در تولید و توسعه و تحقیق در زمینه انرژی بادی است. تنها در این بخش صنعتی مجموعا 85 هزار نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به فعالیت میباشند و این صنعت 3 درصد از کل تولید ناخالص داخلی دانمارک را تشکیل می دهد. این کشور سالانه 8 میلیارد یورو برق از منابع تجدید پذیر صادر می نماید. میزان تولید روزانه توربینهای بادی این کشور بطور زنده در صفحه مجازی به آدرس en.winddenmark.dk قابل مشاهده میباشد. برای مثال، در روز 22 آپریل نمایشگر تولید انرژی توربینهای بادی تولید 3343 مگاوات تولید برق را که برابر با 79.2 درصد از میزان مصرف برق در این کشور بود را نشان می دادند.
پیش بینی میشود در سالجاری میلادی در دانمارک از هر 10 خودرو فروشی 4 دستگاه آن برقی باشد. همچنین قرار است تا سال 2022 تعداد 60 خودرو سواری و 12 وانت جدید برقی وارد بازار خودرویی دانمارک گردند. در این خصوص دولت دانمارک درصدد گسترش زیرساخت های لازم بوده و اخیرا مبلغ 500 میلیون کرون بابت توسعه پایانههای شارژ برقی خودرو در امتداد بزرگراههای این کشور اختصاص داده است.
در گزارش مجمع جهانی اقتصاد به سایر کشورها در استفاده از تجربیات و روشهای کشورهای نوردیک در زمینه تبدیل منابع انرژی به منابع پاک توصیه شده است.
بنظر می رسد باتوجه به دانش فن آوری بالای کشورهای یاد شده در تولید انرژیهای تجدید پذیر و تجارب و سیاستهای موفق آنها در رسیدن به اقتصادهای سبز (بدون کربن) زمینههای همکاری مناسب برای شرکتهای دولتی و خصوصی کشورمان با آنها برای کاستن از منابع فسیلی جهت تولید و تامین انرژی پاک برای مصارف شهری و صنعتی فراهم شده است و در آینده نزدیک بازار تجارت اقتصاد پاک متعلق به کشورهای پیشرو در آن گردد.
گزارش منتشره از سوی مجمع جهانی اقتصاد در این خصوص به زبان انگلیسی در فایل پیوست جهت ملاحظه علاقمندان ارائه میگردد.