معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۷

اخبار اقتصادی عراق( هفته اول اردیبهشت ماه 1400)

مهمترین اخبار اقتصادی عراق در هفته اول اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

  توسعه همکاریهای وزارت ارتباطات عراق با شرکت های خارجی در زمینه خدمات اینترنت و ارتباطات

 وزارت ارتباطات عراق خبر از توسعه همکاریهای این وزارت با شرکت های خارجی در زمینه خدمات اینترنت و ارتباطات داد و عنوان گردید "شهاب احمد الشعبانی" وزیر ارتباطات با مسئول بخش اقتصادی سفارت فرانسه در این خصوص ملاقات نموده است. عنوان شده است طرف فرانسوی آمادگی خود را در زمینه اینترنت و ارتباطات اعلام و قول مساعد اعزام مهندسان فرانسوی در این خصوص را مطرح کرده است. شایان گفتن است شبکه موبایل در عراق بعد از سقوط صدام ظاهر شد و در حال حاضر 5 شرکت  مخابراتی و اینترنتی  آسیا سل ، زین ( همکار و متعلق به بحرین ) کورک ( عمده در کردستان عراق )  امنیه ( متعلق به عتبه عباسی و  عراق سل ( عتبه حسینی)  انحصار این امر را در اختیار دارند ضمن آنکه بعد از 2003 زیر سا خت  های تلفن زمینی از بین رفته و به فراموشی سپرده شده است.  شبکه جی 4  در عراق از فوریه 2021  فعال شده است و دولت از مقروض بودن 7 میلیارد دلاری شرکت های مخابراتی به دولت خبر می دهد.

وضعیت بدهی کشور عراق در داخل و خارج

 "مظهر محمد صالح" مشاور مالی نخست وزیر عراق در تازه ترین اظهارات آخرین وضعیت بدهی کشور در داخل و خارج  را 73 میلیارد دلار به علاوه 40 میلیارد بدهی به 8 کشور عنوان نمود. وی بیشترین میزان بدهی عراق را به سال 1990  با میزان 128 میلیارد دانست و اعلام کرد بنا به توافق باشگاه پاریس در سال 2004 مقرر گردید کشورها 80 درصد بدهی خود را کسر نمایند هر چند کشورهائی از خلیج فارس و دیگر مناطق هستند که برغم اینکه مشمول توافق باشگاه پاریس و یا موضوع جنگ عراق با ایران هستند ( جمله عربستان، کویت امارات و قطر) ولی اقدامی در این خصوص انجام نداده اما عراق معتقد است این  بدهی‌ها باید به میزان 100 درصد حذف شود. وی استقراض و بدهی در ایام جنگ با ایران را 40 میلیارد دلار عنوان نموده و این میزان در زمان جنگ با داعش را  12 میلیارد دلار عنوان کرده ضمن آنکه  بدهی عراق به سازمان‌های بین المللی را 23 میلیارد دلار اعلام نموده  که عموما صرف زیر ساخت  کشور شده  است. شایان گفتن است میدل ایست در قالب شیطنت قلمی از ایران به جای قطر به عنوان کشوری که باید قرض هایش را به عراق ببخشد نام برده است . 

آخرین اظهارات وزیر بهداشت عراق در خصوص واکسیناسیون کرونا

"حسن التمیمی "وزیر بهداشت و محیط زیست عراق در جدید ترین مصاحبه  با روزنامه دولتی "الصباح"  با اعلام اینکه 215 هزار شهروند عراقی در مقابل کرونا واکسینه شده اند از دوبرابری شدن قرارداد عراق با شرکت فایزر آمریکا از سه میلیون دوز به شش میلیون دوز و ورود یک میلیون و سیصد هزار دوز انواع واکسن تا آخر ماه آوریل به عراق خبر داده است . وی با اعلام اینکه استقبال مردم در شهرهای بزرگ به امر واکسیناسیون زیاد شده از دریافت اولین محموله فایزر در قالب محموله ای 50 هزار دوزی خبر داد و اعلام نمود براساس قرارداد های منعقده دریافت این نوع واکسن از این پس هفتگی انجام خواهد شد. شایان گفتن است برغم اعلان قبلی شبکه خبری "اسپوتنیک" مبنی بر ورود واکسن‌های مربوطه به عراق هنوز واکسن روسی وارد عراق نشده است ضمن آنکه وزیر بهداشت اعلام نموده است مجوز ورود این نوع واکسن با بررسی‌های لازم انجام شده است. 

افزایش صادرات نفت عراق به آمریکا

اداره اطلاعات انرژی امریکا در تازه ترین گزارش اعلام نموده است عراق با صادرت روزانه 239 هزار بشکه نفت به آمریکا از عربستان با صادرات روزانه 198 هزار بشکه پیشی گرفته است. این اداره ، واردات نفت آمریکا در هفته گذشته از 8 کشور را 5 میلیون و 286 هزار بشکه اعلام نموده که کانادا و مکزیک در صدر و بعد از آن اکوادر ، عراق ،کلمبیا ، عربستان ، نیجریه و روسیه قرار دارند. افزایش صادرات نفت یکی از موضوعات دور سوم گفتگوهای آمریکا و عراق بود که 21 فرودین برگزار گردید. شایان گفتن است وزیر نفت عراق چندی پیش اعلام نموده  در آینده نزدیک عراق بزرگترین صادر کننده نفت در چارچوب اوپک خواهد بود. اظهارات وزیر نفت عراق در حالی انجام می‌شود که به استناد گزارش مستندی از کانال TRT ترکیه هم اکنون این کشور هفت میلیون و 500 هزار بیسواد دارد و جمع کثیری از جمعیت در بی برقی و گرما بسر می‌برند.

احداث تاسیسات فرودگاهی در الانبار عراق

"حسن فرحان" استاندار الانبار بزرگترین استان عراق و در مجاورت عربستان سعودی و استان کربلا در تازه ترین اظهارات، خبر از عزم استانداری به تاسیس  فرودگاه در این استان خبرداده است و تصریح نموده یک شرکت آمریکائی متخصص در امر تاسیس فرودگاه برای احداث این فرودگاه فراخوانده شده و مذاکراتی در این خصوص انجام شده است. موضوع تاسیس فرودگاه در استان لم یزرع الانبار اولین بار در جریان گشایش مرز "عرعر" عربستان و آمد و شد هیئت های اقتصادی به عراق مطرح شد. شایان گفتن است "الانبار"یکی از استانهائی است که مطمح نظر عربستان برای به اصطلاح کشت فرا سرزمینی در عراق است هرچند مذاکرات اولیه نشان داد که انتقال آب به این سرزمین امری پرهزینه  و دشوار است . 

عدم فعالیت شرکتهای دولتی عراق

مظهر محمد صالح مشاور مالی نخست وزیر عراق در تازه ترین اظهارات ( 17 فوریه 2021 ) اعلام نموده است تنها 28 درصد شرکتهای دولتی عراق فعال هستند و 72 درصد از مدار فعالیت خارج هستند . وی عمده شرکتهای  فعال را شرکتهای نفتی عراق عنوان نموده   که تحت عنوان اقتصاد رانتی در حال فعالیت هستند . وی با محکوم نمودن دولت و مبرا  دانستن نیروی کار از هرگونه اتهامی تصریح  نموده 400 هزار کارگر در عراق وجود دارد که  فقط در 18 سال گذشته در حال دریافت حقوق ماهیانه از دولتهای مختلف بودند  ضمن آنکه انباشت نیروی کار سبب غفلت از امر آموزش و انتقال تجارب به ایشان شده است. وی عنوان نموده وام هائی به این شرکتها برای نوسازی و احیای مجدد اعطاء شد. ولی هیچ  تفاوتی در عملکرد ایشان مشاهده نشد و تنها   16 تریلیون دینار (16 میلیارد دلار) با احتساب سود این وام از دست دولت خارج شد. وی علت بیکاری شرکتهای  دولتی عراق را بمباران آمریکا در جریان  جنگ  خلیج فارس  عنوان نموده است که به نابودی زیرساخت های دولتی  عراق منجر شده است . شایان گفتن است عراق در حال حاضر  4 میلیون کارمند ، سه میلیون بازنشسته و یک میلیون مدد جو دارد که برخی نیروهای طرفدار غرب ، دولت عادل المهدی را در بزرگ کردن دولت دخیل می دانند. عراق  قبل از 2003 حدود  یک میلیون کارمند و بازنشسته داشت.

ساخت شهرک های صنعتی در عراق

سخنگوی وزارت صنعت و معدن عراق در تازه ترین اظهارات با روزنامه دولتی اعلام نموده است با هدف  اشتغال نیروی کار جوان و تقویت اقتصادی ملی در حالی بررسی موضوع ساخت 5 شهرک صنعتی در استان کربلا، نجف، دیوانیه، میسان و صلاح  الدین هستیم ضمن آنکه 98 درصد کار ساخت شهرک صنعتی سبک و نیمه سنگین استان ذیقار پایان یافته است . وی همچنین از پایان 65 درصدی فاز یک شهرک صنعتی 600 هزار هکتاری در استان  الانبار خبر داده و عنوان نموده صاحبان صنایع زیادی علاقمند به حضور در این استان شرقی هستند. چندی پیش وزارت کار عراق اعلام نموده بود از هر چهار جوان عراقی یک نفر بیکار هستند. ضمن آنکه  وزارت برنامه ریزی آخرین نرخ تورم کشور را بدلیل افزایش قیمت دلار در برابر دینار27 درصد اعلام نموده است. شایان گفتن است  دولت الکاظمی‌با هدف تامین بودجه پرداخت حقوق کارکنان دولت شهریور گذشته اقدام به افزایش 20 درصدی قیمت دلار در برابر دینار نمود و اخیرا عنوان نموده است برغم اینکه بانک جهانی خواستار  افزایش 30 درصدی بود ولی ما  با هدف کاهش تنگناهای معیشتی مردم  آن را عملی نکردیم.     

نقش منطقه ای عراق از دید وزارت امور خارجه

"احمد  الصحاف" سخنگوی وزارت امور خارجه  عراق در تازه ترین اظهارات  با اعلام اینکه امنیت منطقه به عراق وابسته است از ابتکارات منطقه ای عراق سخن بمیان آورده و همگرائی منطقه ای را گزینه ای مناسب برای دیپلماسی فعال کشور و تامین کننده منافع ملی  عنوان نموده است . وی همچنین  بازگشت عراق به  نقش راهبردی خود را مرهون دیپلماسی اقتصادی و گشودن مرزها  دانسته و اعلام کرده در این راستا سفارت های عراق در خارج از کشور نقش بارزی دارند. وی همچنین بازگشت و گشایش مجدد برخی سفارتخانه‌های خارجی را  به عنوان بازگشت عراق به ثبات امنیت تلقی نموده و تاکید کرده است تلاشهای وزارت امور خارجه در مقابله با بیماری کرونا بی نظیر بوده و همکاریهای  راهبردی در این زمینه با هدف تامین منافع جامعه و مردم وجود دارد. اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه عراق پیرامون نقش منطقه ای این کشور مصادف است با انتشار خبری از سوی روزنامه انگلیسی فاینشال تایمز که عنوان نموده است عراق و شخص "الکاظمی" واسطه و میانجی دور جدید گفنتگوهای ایران و عربستان است و خبرگزاری فرانسه که عنوان نموده عراق در میان همسایه شرقی ( ایران ) و همسایه سنی در جنوب ( سعودی)  خود وضعیت پیچیده ای دارد و با پایان یافتن جنگ با داعش درصدد احیای نقش منطقه ای در خاورمیانه است .

صدور گذرنامه ای ویژه برای افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده اند

 حسن التمیمی، وزیر بهداشت عراق از صدور گذرنامه ای ویژه برای افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده اند، خبر داد.  وزارت بهداشت عراق اعلام کرد: در طی 24 ساعت گذشته، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا کاهش یافته است. این وزارتخانه افزود: بر اساس آزمایش های به عمل آمده ازسوی آزمایشگاه‌های وابسته به این وزارتخانه، در تاریخ  1400.01.29 ، تعداد 6188 فرد جدید به این ویروس مبتلا شده اند. همچنین تعداد 6814 نفر بهبود یافته و 33 نفر نیز فوت کرده اند.

  این وزارتخانه تعداد افرادی که روز یک شنبه 29 فروردین ماه 1400 واکسن تزریق کرده اند را 10308 نفر اعلام کرد. بر این اساس، تعداد افرادی که تاکنون واکسن کرونا دریافت کرده اند، 225994 نفر می‌باشد.

 تعداد مبتلایان، بهبود یافتگان، فوتی‌ها و دریافت کنندگان واکسن در استان‌های بصره، ذی قار و میسان

 بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت عراق، در روز یک شنبه 29 فروردین ماه 1400، تعداد بهبودیافتگان در استان بصره 718 نفر، تعداد مبتلایان جدید به این ویروس، 717 نفر و تعداد فوتی‌ها 2 نفر اعلام شده است. این در حالی است که تعداد 481 نفر در این روز واکسن کرونا دریافت کرده اند. بر این اساس، تعداد دریافت کنندگان واکسن کرونا در استان بصره تا به امروز 18376 نفر گزارش شده است.

 در استان ذی قار تعداد بهبودیافتگان 213 نفر، تعداد مبتلایان جدید 162 نفر و تعداد فوتی‌ها 3 نفر گزارش شده است. در این استان نیز در روز یکشنبه تعداد 54 نفر واکسن کرونا دریافت کرده اند که مجموع دریافت کنندگان این واکسن در این استان تا به امروز 7802 نفر گزارش شده است.

 در استان میسان نیز گزارش ها حاکی از این است که تعداد بهبودیافتگان 375 مورد، تعداد مبتلایان جدید 528 مورد و تعداد فوتی‌ها نیز 1 نفر گزارش شده است. تعداد 212 نفر هم امروز واکسن کرونا دریافت کرده اند که بر این اساس، تعداد 3911 نفر تاکنون در این استان واکسن کرونا دریافت کرده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما