معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۹

اخبار اقتصادی حوزه آسیای جنوبی ( فروردین ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای جنوبی در فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 پاکستان

سفر وزیر خارجه پاکستان به آلمان و دست آورد های آن

به نقل از بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان شاه محمود قریشی در دیدار با هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در خصوص افزایش همکاری‌ها در زمینه انرژی، بهداشت و درمان، امنیت، آموزش و گردشگری به بحث و رایزنی پرداخت. وزرای امور خارجه دو کشور پس از این ملاقات در کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند. قریشی در این کنفرانس خبری گفت: آلمان بزرگترین شریک تجاری پاکستان است. ما می خواهیم روابط خود را در همه زمینه‌ها تقویت کنیم. ما متعهد به سیاست تقویت همکاری‌های اقتصادی از طریق دیپلماسی اقتصادی هستیم. وزیر امور خارجه پاکستان افزود: اقدامات ۵ آگوست ۲۰۱۹ هند منطقه آسیا را با خطرات زیادی مواجه کرده است. قریشی بر ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری کمپانی‌های آلمانی در پاکستان تاکید کرد و از اقدامات دولت آلمان برای تامین واکسن کرونا قدردانی نمود. 

همچنین به گزارش دان اردو، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در بازدید از سفارت پاکستان در برلین اعلام کرد برای بهبود روابط تجاری با آلمان دفتر کنسولگری در مونیخ تاسیس خواهیم کرد. قریشی گفت: ظرفیت های زیادی برای همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری بین پاکستان و آلمان وجود دارد. و کنسولگری جدید امور را در این زمینه تسریع خواهد کرد. وی گفت: پاکستان می‌تواند به ویژه در زمینه‌های فناوری اطلاعات ، انرژی خورشیدی و وسایل نقلیه الکتریکی با آلمان همکاری کند. همچنین با توجه به حضور 5 هزار دانشجوی پاکستانی در دانشگاه‌های آلمان همکاری‌ها در زمینه علمی نیز می‌تواند افزایش یابد. قریشی ادامه داد: پاکستان متعهد به تدوین برنامه اقدام مشارکت استراتژیک با اروپا است. وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار با پاکستانی‌های مقیم تاکید کرد که دولت در حال تلاش برای ایجاد حق رای برای شهروندان مقیم خارج از کشور است و به همین منظور گزینه رای گیری الکترونیکی در حال بررسی است.."هایکو ماس" به عنوان بنیانگذار و بزرگترین مشارکت کننده در برنامه "کواکس" در دیدار خود با وزیر امور خارجه پاکستان از تامین ۱۵ میلیون دوز واکسن به اسلام آباد تا پایان ماه مه ۲۰۲۱ خبر داد. 

مذاکرات پاکستان و روسیه درباره همکاری‌های فولاد، انرژی و راه آهن

به گزارش آسوشیتد پرس پاکستان، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در گفتگو با رسانه‌ها گفت: وزیر امور خارجه روسیه پس از سالها به اسلام آباد سفر کرد. در این سفر ما گفتگوهای سازنده ای برای پیشبرد روابط دوجانبه داشتیم. نشست کمیسیون بین دولتی اواخر سال جاری در مسکو برگزار خواهد شد در این نشست در مورد راه‌های تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور رایزنی خواهیم کرد. نخست وزیر عمران خان به خسرو بختیار وزیر امور اقتصادی ماموریت داده است تا آمادگی‌های لازم برای حضور در این نشست را فراهم کند. روسیه نیز مانند چین از دیپلماسی پاکستان در قبال افغانستان راضی و خشنود است. به جز هند ما با تمام کشورهای منطقه سیاست هماهنگی داریم. من به زودی به ایران سفر خواهم کرد. قریشی افزود: روسیه نه تنها از تلاشهای پاکستان برای ریشه کنی تروریسم قدردانی کرده است بلکه قول داده است برای ارتقای توانایی‌های ضد تروریسم پاکستان تجهیزات نظامی نیز تامین کند. وزیر امور خارجه پاکستان اظهار داشت: روسیه همچنین در زمینه توسعه راه آهن، نوسازی کارخانه فولاد و تامین تکنولوژی در حوزه انرژی با پاکستان همکاری خواهد کرد. 

واکنش اسلام آباد به تصمیم بریتانیا در قرار دادن نام پاکستان در فهرست کشورهای پر خطر

به گزارش روزنامه پاکستانی دنیا، زاهد حفیظ چودری وزیر امور خارجه پاکستان در واکنش به اقدام دولت بریتانیا در فهرست ۲۱ کشور خطرناک جهان ضمن رد این اقدام از بریتانیا خواست که در این خصوص تجدید نظر کند. حفیظ چودری تاکید کرد: قرار دادن پاکستان در این فهرست با حقایق منافات دارد. چراکه پاکستان در دو سال گذشته برای مبارزه با پولشویی اقدامات جدی انجام داده است.  ما برای مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز اقدامات قضایی و نظامی متعددی انجام داده ایم. چودری ابراز امیدواری کرد بریتانیا با توجه به حقایق، در مقررات خود تجدید نظر کرده و از رفتارهای نادرست به دلایل سیاسی خودداری نماید. سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان افزود: پاکستان به اجرای کامل خواسته‌های اف ای تی اف نزدیک شده است و از ۲۷ خواسته ۲۴ خواسته را محقق نموده است. وس اظهار داشت: ما اقدامات پاکستان در این زمینه را با اتحادیه اروپا نیز به اشتراک گذاشتیم. اف ای تی اف و اتحادیه اروپا این اقدامات را تصدیق کرده اند. 

اهداء مجدد واکسن چینی به پاکستان

به گزارش روزنامه پاکستانی دنیا، چین 500 هزار دوز واکسن سینوفارم به پاکستان اهدا کرد. انتظار می رود محموله واکسن اهدایی و همچنین  واکسن‌های خریداری شده در ماه جاری به پاکستان تحویل داده شود. یاد آور می‌شود چین پیش از این در فوریه و مارس سال جاری نیز  1 میلیون دوز واکسن کرونا به اسلام آباد اهدا کرده بود. 

توان تبدیل شدن پاکستان  به 23 مین اقتصاد بزرگ جهان

به گزارش جیو اردو به نقل از گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا در خصوص روند جهانی، رتبه فعلی تولید ناخالص داخلی (Gross Domestic Product - GDP) پاکستان 39 است و این کشور می‌تواند تا سال 2040 به 23 امین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. گزارش می افزاید: تا سال 2035 ، کراچی به چهارمین شهر پرجمعیت جهان تبدیل خواهد شد. براساس این گزارش، روند فعالیت های اقتصادی جهانی بین سالهای 2030 تا 2040 به سمت آسیا خواهد بود. گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا پیش بینی می‌کند در آینده تنش بین آمریکا و چین می‌تواند با افزایش قدرت نظامی، جمعیت، فن آوری و اختلاف نظرها در مورد مدل های حاکمیت، تشدید شود. 

پاکستان در فهرست کشورهای دارای ریسک بالای پولشویی و تامین مالی تروریسم

به گزارش روزنامه پاکستانی دنیا، مقامات بریتانیا پاکستان را در لیست 21 کشور دارای ریسک بالا قرار دادند. براساس این گزارش کشورهایی که با مسائلی همچون پولشویی و تامین مالی تروریسم درگیر هستند در این فهرست قرار می‌گیرند. پاکستان در رتبه 15 این فهرست قرار دارد. بر اساس گزارش دسامبر 2020 دولت بریتانیا، مبالغ غیرقانونی بین پاکستان و انگلستان در حال مبادله است. به گفته دولت بریتانیا کشورهایی که با مشکل عدم کنترل نظام مالیاتی، تامین مالی تروریسم و پولشویی درگیر هستند تهدید محسوب می‌شوند. 

بنگلادش

دیدار جان کری با نخست وزیر و وزیر امور خارجه بنگلادش

به نقل از بیزینس استاندارد، نخست وزیر بنگلادش در دیدار جان کری اظهار داشت که: بازگشت آمریکا به توافقنامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی جنبش و تکاپوی جدیدی را به دیپلماسی آب و هوا بخشیده است. جان کری نیز در این دیدار شخصا دعوتنامه جو بایدن برای اجلاس رهبران در مورد اقلیم را تسلیم نمود. در این جلسه جان کری اظهار داشت که در صورت تمایل بنگلادش، آنها می‌توانند واکسن کرونای این کشور را تامین کنند چرا که نیاز آمریکا به واکسن تا اواسط تابستان برآورده می‌شود. فرستاده ویژه آمریکا در ادامه بر استفاده از منبع جایگزین انرژی از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشید و برق آبی برای کاهش آلودگی تاکید کرد. وی گفت شرکتهای آمریکایی مشتاق سرمایه گذاری در بخش انرژی‌های تجدید پذیر هستند. در ادامه شیخ حسینه نیز بیان کرد که دولت می خواهد کشور را توسعه دهد و به همین دلیل به انرژی نیاز دارد. بنگلادش به عنوان یک منبع انرژی پاک بر تولید انرژی از نیروگاه‌های برق آبی تاکید دارد. شیخ حسینه گفت: ما فقط یک نیروگاه برق آبی داریم. اکنون در حال مذاکره با نپال، بوتان و هند هستیم تا نیروگاه‌های برق آبی را از طریق طرحهای دوجانبه و سه جانبه به صورت منطقه ای راه اندازی کنیم. او افزود 5.8 میلیون اتصال خورشیدی در کشور وجود دارد.

ارسال 500 هزار واکسن سینوفارم چینی به بنگلادش

مقامات بهداشتی بنگلادش اعلام نمودند که دولت چین به زودی 500 هزار دوز واکسن کرونای سینوفارم را به عنوان هدیه به بنگلادش ارسال خواهد نمود. علاوه بر این، بنگلادش به چین اجازه داده تا کلیه اتباع چینی که در پروژه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند را واکسینه نماید. در همین حال، مقامات بهداشتی اظهار داشتند که پیشرفت های اولیه ای در تهیه واکسن روسی اسپوتنیک داشته اند. شایان ذکر است پس از اعمال محدودیتهایی برای صادرات واکسن آکسفورد موسسه سروم هند که اصلی ترین منبع تامین واکسن بنگلادش است، مقامات بنگلادشی بدلیل عدم اطمینان از دریافت محموله‌های بعدی واکسن از هند، در تلاش برای تامین واکسن از دیگر منابع از جمله چین و روسیه می‌باشند. 

اختصاص 500 میلیون دلار توسط بانک جهانی به بنگلادش جهت خرید واکسن

به نقل از پروتوم آلا دولت بنگلادش یک توافقنامه دریافت وام 500 میلیون دلاری را با بانک جهانی به امضا رساند. این اقدام به عنوان بودجه بیشتر برای خرید واکسن کرونا تحت پروژه واکنش اورژانسی و آمادگی در برابر شیوع کرونا توسط بخش خدمات بهداشتی انجام می‌شود. پیشتر نیز بانک جهانی مبلغ 100 میلیون دلار به عنوان وام کمکی در 10 آوریل 2020 میلادی بدین منظور فراهم کرد که توافقنامه اخیر نیز در راستای همان پروژه می‌باشد. مدت زمان اجرای این پروژه از آوریل 2020 تا دسامبر 2023 میلادی برنامه ریزی شده است. شایان ذکر است هدف اصلی این پروژه واکسیناسیون 31 درصد جمعیت کشور از طریق خرید مستقیم واکسن کرونای شناخته شده توسط سازمان بهداشت جهانی و نهادهای نظارتی بین المللی است. 

هند

گرفتاری دهلی نو در تبعیت از تحریم‌های نفتی ایران

اکوفارس: هند با پیروی از تحریم آمریکا علیه ایران به شدت صدمه خورده، زیرا منابع خرید این کشور محدودتر و وابستگی دهلی نو به نفت عربستان بیشتر شده است، اما چین با وجود تحریم‌ها هم به خرید نفت ایران ادامه داد و از رقیبش هند جلو افتاد. واشنگتن دیگر به کشورهای برای خرید نفت ایران معافیت نداد. در این میان، در اواسط سال 2019 دهلی نو خرید نفت از ایران را به طور کامل به صفر رساند و کاملا از تحریم های آمریکا تبعیت کرد، اما این تبعیت همانا و گرفتار شدن در مشکلی دیگر همانا. پس از اینکه کشورهای موسوم به اوپک پلاس تصمیم گرفتند، برای تقویت قیمت نفت از میزان تولید خود بکاهند، رشد قیمت نفت زیر دهانشان مزه کرد و تا قبل از نشست ماه آوریل به روند کاهش تولید ادامه دادند، به طوری که دهلی نو که حالا کاملا به نفت عربستان وابسته شده بود، با افزایش قیمت سوخت در داخل کشورش با مشکلات شدید مواجه شد. وزیر نفت هند از عربستان و عراق بارها خواست تا به افزایش تولید بپردازند تا قیمت نفت کاهش یافته و برای کشورهای واردکننده به صرفه شود. اما وزیر انرژی عربستان در پاسخ به وزیر نفت هند گفت، اکنون زمان استفاده از ذخایری است که در زمان قیمت پایین نفت خریداری کرده‌اید. یک مقام هندی گفت: دهلی نو برای از سرگیری خرید نفت از تهران به محض برداشته شدن تحریم‌های واشنگتن آماده است. این موضوع احیای خرید نفت از ایران به هند برای متنوع‌سازی فروشندگان نفتی کمک می‌کند. وی گفت: «پالایشگاه‌های هندی کار مقدماتی را آغاز کرده‌اند و می‌توانند به محض برداشته شدن تحریم‌های (ایران)، به سرعت وارد توافقات شوند.»وی افزود: «ما در حال حاضر الگویی برای شرایط تجاری داریم و می‌توانیم در لحظه هموار شدن (مسیر) ایران برای صدور نفت، به سرعت قراردادهایی را منعقد کنیم.» 

تسریع کار در بندر چابهار و عملیاتی شدن بندر توسط هند

سایت پرینت: در گزارش کنگره آمده است که هند پس از توقف کوتاه مدت، کار در بندر چابهار را در اوایل سال جاری تسریع کرد و انتظار می رود بندر استراتژیک ایران تا ماه آینده به بهره برداری برسد. سرویس تحقیقات مستقل کنگره (CRS) در آخرین گزارش خود برای اعضای کنگره ایالات متحده گفت ، هند در سال 2015 موافقت کرد که به توسعه بندر چابهار ایران و یک راه آهن مرتبط کمک کند که هند را قادر می سازد بدون مانع از پاکستان با افغانستان تجارت کند. این گزارش که تقریباً به 100 صفحه می رسد گفت که در ماه مه 2016 ، نخست وزیر نارندرا مودی به ایران سفر کرد و توافق نامه ای برای سرمایه گذاری 500 میلیون دلار برای توسعه بندر و زیرساخت های مربوطه را امضا کرد. حتی اگر دولت ترامپ معافیت تحریمی در خصوص " بازسازی افغانستان "به هند داده بود ، هند تا حد زیادی کار در این پروژه را تا اواخر سال 2020 متوقف کرد. گزارش CRS گفت: "این کار در اوایل سال 2021  تسریع شد و انتظار می رود بندر حداکثر تا ماه مه 2021 عملیاتی شود." 

هند بندر چابهار را تا ماه آینده آماده می‌کند

تازه ترین گزارش های خبری نشان می‌دهد، به دنبال از سرگیری و افزایش سرعت در اجرای پروژه بندر راهبردی چابهار در ایران از سوی هند، این بندر راهبردی (استراتژیک) تا ماه مه (اردیبهشت 1400) آماده بهره برداری می‌شود. به نقل از شبکه تلویزیونی هندی «ویوون» (WION)،  هند در سال ۲۰۱۵ بر سر توسعه بندر چابهار و  احداث خط راه آهنی که هند را به افغانستان متصل می سازد، با ایران به توافق رسید. در ماه مه ۲۰۱۶ میلادی، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در سفر به ایران، توافقنامه سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری را برای توسعه چابهار با تهران امضا کرد. گفتنی است به رغم اینکه دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، هند را در قالب طرح موسوم به «بازسازی افغانستان » از تحریم های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران معاف کرد، دهلی نو به شکلی گسترده کار بر روی این پروژه را تا اواخر سال ۲۰۲۰ به حال تعلیق درآورد. در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ پس از اعمال تحریم ها از سوی سازمان ملل به جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی هند مبادلات تجاری با این کشور را متوقف کرد. هند در سال ۲۰۱۹ و بعد از تحریمهای آمریکا به ایران ، واردات نفت خود از ایران را قطع کرد. 

درخواست سفارت ایران از هند جهت اخذ مجوز محموله کوواکسین

سایت بیزنس استاندارد: ایران ابراز امیدواری کرده است که هند سریعاً واکسن COVID-19 را به دلیل افزایش عفونت در هر دو کشور به این کشور ارسال کند. تهران در حال مذاکره با دهلی نو برای دومین محموله واکسن COVID-19 است که قبلاً پول آن را نیز پرداخت کرده است. موارد ویروس کرونا به طور قابل توجهی در هند و ایران در حال افزایش است. تمرکز بر روی واکسیناسیون است و دوز دوم تحت پروتکل واکسیناسیون اجباری است. ایران اولین محموله واکسن Bharat Biotech را دریافت کرده بود اما اکنون به دنبال محموله دوم واکسن از کشور و سازنده آن است. سفارت ایران در توئیتی گفت: "در پاسخ به سوالات رسانه ای در مورد خرید واکسن از هند ، ایران نیازهای خود را به دولت و بهارات بیوتکنولوژی منعکس کرده است. خوشبختانه ، ما اولین محموله 125000 دوز را دریافت کرده ایم." 

لاوروف: بسته‌شدن کانال سوئز اهمیت مسیر تجاری روسیه ـ ایران ـ هند را افزایش داد

وزیر امور خارجه روسیه ایجاد مسیرهای تجاری مثل «کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال ـ جنوب» را در شرایط فعلی که رویدادهایی مثل بسته‌شدن کانال سوئز نیاز به مسیرهای حمل‌ونقلی زمینی قابل اطمینان را بالا برده است، کاملاً ضروری می‌داند.به نقل از راشاتودی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه عقیده دارد بسته شدن کانال سوئز که تهدیدی برای تجارت جهانی بود، اهمیت مسیرهای جایگزین مثل مسیری که روسیه و هند را از طریق ایران به هم متصل می‌کند افزایش داده است. لاوروف گفت: این راه تجاری چندملیتی که رسماً «کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال ـ جنوب» نامیده می‌شود، از اصلی‌ترین پروژه‌های زیرساختی در منطقه است. وی تأکید کرد این مسیر می‌تواند زیربنایی برای ساخت یک فضای یکپارچه حمل‌ونقلی، لجستیکی و اقتصادی بین ایران و روسیه باشد. وزیر امور خارجه روسیه عقیده دارد پرداختن به چنین عملیات‌هایی در شرایط فعلی که رویدادهایی مثل بسته شدن کانال سوئز نیاز به مسیرهای حمل‌ونقلی زمینی قابل اطمینان را بالا برده است، کاملاً ضروری است. وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: «رقابت‌پذیری کریدور شمال ـ جنوب و جذابیت آن برای شرکت‌های کشتیرانی افزایش خواهد یافت».

تزریق 100 میلیون دوز واکسن کرونا در مدت 85 روز در هند

به گزارش خبرگزاری موج، همزمان با آغاز موج دوم شیوع کرونا ویروس در هند و ثبت آمار بالای ۱۳ میلیون مبتلا، دولت این کشور از تزریق ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا خبر داده است، این در حالیست که از ابتدای ماه آوریل روزانه دستکم ۹۰ هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در هند شناسایی شده اند. در حال حاضر، همه افرادی که بیشتر از ۴۵ سال سن دارند، می‌توانند برای تزریق واکسن کرونا به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی مراجعه کنند. تاکنون بیشتر دریافت کنندگان واکسن افراد بالای ۶۰ سال و کارکنان بخش درمان بوده اند. هند در مدت ۸۵ روز توانسته است به رقم قابل توجه تزریق ۱۰۰ میلیون دوز واکسن دست پیدا کند. این رقم برای آمریکا ۸۹ روز و برای چین ۱۰۲ روز بوده است. تزریق واکسن به کارکنان بخش درمان در هند از شانزدهم ژانویه شروع شد و به افراد بالای ۶۰ سال هم از اول مارس اجازه دریافت واکسن داده شد. به رغم وجود نگرانی‌هایی درباره کمبود واکسن، دولت هند اعلام کرده است که ۲۵۰ میلیون نفر تا ماه ژوییه (اوائل تیر ماه) واکسن دریافت خواهند کرد. به نقل از شبکه خبری بی بی سی، دولت هند به واکسن آسترازنکا-آکسفورد و واکسن تولید شده یک شرکت هندی به نام کوواکسین مجوز داده است. 

افزایش تقاضای سوخت هند در مارس 2021

به گزارش خبرگزاری رویترز ، افزایش تدریجی فعالیت‌های اقتصادی پس از افت سرعت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا مصرف سوخت هند در ماه مارس را برای نخستین بار در سه ماه گذشته افزایش داد و به بالاترین رقم از دسامبر 2019 رساند. داده‌های اداره برنامه‌ریزی و تجزیه و تحلیل نفت (PPAC) وزارت نفت و گاز طبیعی هند در روز جمعه (20 فروردین‌ماه) نشان داد مصرف سوخت که از نشانه‌های تقاضای نفت است، در ماه مارس نسبت به مدت مشابه پارسال 17.9 درصد افزایش یافته و به 18 میلیون و 800 هزار تن رسیده است.تقاضای ماهانه سوخت در هند طی ماه مارس نسبت به فوریه 8.7 درصد افزایش یافت. تقاضای سوخت هند در ماه فوریه به کمترین مقدار در پنج ماه رسیده بود. مصرف گازوئیل در این ماه که عامل اصلی مرتبط با رشد اقتصادی است و حدود 40 درصد از فروش کلی سوخت هند را شامل می‌شود، 10 درصد افزایش یافت و به 7 میلیون و 220 هزار تن رسید و نسبت به مدت مشابه پارسال 27.6 درصد افزایش یافت. فروش بنزین در ماه مارس 11.4 درصد افزایش یافت و به 2 میلیون و 740 هزار تن رسید. این رقم 27 درصد بیشتر از سال گذشته میلادی بود. 

سریلانکا 

دیدار وزیر امور خارجه سریلانکا با سفرای اتحادیه اروپا

به گزارش دیلی میرور، دینش گاناواردنا وزیر امور خارجه سریلانکا، تنی چند از سفراء را به نمایندگی اتحادیه اروپا، مستقر در کلمبو را به حضور پذیرفت و آنان را در جریان آخرین پیشرفتهای اقتصادی و سیاسی کشورش قرار داد. وزیر امور خارجه سریلانکا، سفرا را از روند اصلاحات قانون اساسی، مسائل تجاری و سرمایه­ گذاری و همکاری‌های توسعه مطلع ساخت. قرار است مسائل به صورت مفصل در بیست و سومین کمیسیون مشترک اتحادیه اروپا و سریلانکا در ژانویه 2021 مطرح شود. همچنین از احیاء گردشگری در دوران پساکرونا و پروتکل های سلامت مربوط به قرنطینه سخن به میان آمد. در این نشست سفرا  و کارداران فرانسه، ایتالیا، رومانی، آلمان و هلند حضور داشتند. 

هشدار آمریکا در خصوص تبدیل شدن شهر بندری کلمبو به پناهگاهی برای پولشویی

خانم آلین تپلیتز سفیر آمریکا در سریلانکا و مالدیو به این کشور در خصوص عواقب ناخواسته تبدیل شدن شهر بندری کلمبو که با سرمایه چینی‌ها در حال ساخت است به پناهگاهی برای خلافکاران و پولشویان برای سوء استفاده از مقررات تجارت آسان در این شهر هشدار داد. سریلانکا اخیرا از پیش نویس قانون کمیسیون شهر بندری کلمبو رونمایی کرده است که امکان معافیت های مالیاتی و حقوقهای بدون مالیات را فراهم می‌کند. سفیر آمریکا که در بحثی آنلاین در کلمبو سخن می‌گفت تصریح کرد هرگونه مقررات مربوط به شهر بندری می‌بایست از نظر تاثیر اقتصادی آن با دقت مورد بررسی قرار گیرد. 

تبدیل شدن شهر بندری کلمبو به مستعمره چین؟

به گزارش دیلی میرور، به گفته حزب جاناتا ویموکتی پرامونا(JVP)، شهر بندری کلمبو پس از تصویب لایحه کمیسیون اقتصادی شهر بندری کلمبو در پارلمان، به مستعمره چین مبدل خواهد گشت. این لایحه اجازه می دهد قوانین شهر بندری، خارج از قوانین معمول داخل کشور سریلانکا ساری و جاری باشد. این لایحه، رئیس جمهور را قادر می سازد که به انتصاب کمیسیون اقتصادی شهر بندری کلمبو که دارای پنج الی هفت عضو می‌باشد مبادرت ورزد. اعضاء توسط رئیس جمهور منتصب می‌شوند. شهر بندری کلمبو تحت قوانین شورای شهر یا Pradeshiya Sabha اداره خواهد شد. کمیسیون منتخب رئیس جمهور شهر را اداره خواهند کرد. اعضاء کمیسیون قدرت مالی ویژه داشته و از مصونیت قضایی بهره می‌برند. این منطقه به عنوان یک قلمرو مستقل عمل خواهد کرد. تُجّار سریلانکایی اجازه تاسیس تجارتخانه نخواهند داشت و افرادی که در منطقه کار خواهند کرد حقوقشان بر اساس ارز خارجی تعیین شده توسط کمیسیون پرداخت خواهد شد. با توجه به تبدیل شدن این منطقه به عنوان یک قلمرو جدا، با قوانین مستقل که از قوانین کشوری تبعیت نمی‌کند، این امر یک تهدید محسوب شده و باید به رد این لایحه در مجلس اهتمام ورزید. حزب JVP علیه لایحه دعوای قانونی بر پا خواهد کرد و مردم باید حرکت های دولت را خنثی نمایند. 

امضاء قرارداد وام 500 میلیون دلاری با چین

سفارت سریلانکا در چین از انعقاد قرارداد وام 500 میلیون دلاری این کشور با بانک توسعه چین خبر داد. سفارت سریلانکا در چین در بیانیه ای اعلام کرد این وام با تزریق ارز خارجی مورد نیاز به اقتصاد سریلانکا به دولت در احیای سریع تر اقتصاد پس از رکود ناشی از کووید 19 کمک خواهد کرد. 500 میلیون دلار مذکور بخشی از وام یک میلیون دلاری از چین بود که نیمی از آن سال گذشته در اختیار سریلانکا قرار گرفت.

سریلانکا به دنبال قراردادهای اعتباری نفتی بلند مدت با کشورهای خارجی

مدیر عامل شرکت نفت سیلان اعلام کرد این کشور به دنبال انعقاد قراردادهای خرید نفت خام بصورت اعتباری و با بازپرداخت بلند مدت از کشورهای تولید کننده نفت از جمله عربستان، قطر، کویت، عمان، امارات و روسیه است. به گفته وی هدف از این قراردادها واردات نفت خام با قیمت پایین تر و با استفاده از یک نظام سهمیه ای ویژه با طرح بازپرداخت بلند مدت است. 

مذاکره برای خرید واکسن‌های فایزر، جانسون و مدرنا

 وزیر بهداشت سریلانکا اعلام کرد مذاکراتی با سفارت آمریکا برای خرید واکسن‌های فایزر، جانسون و مدرنا در حال انجام است. وی تعداد واکسن فایزر درخواستی را 7 میلیون دوز اعلام کرد. 

نپال

وزیر خارجه نپال تأخیر در تحویل واکسن‌های ساخته شده در هند را مطرح کرد

به گزارش سایت هندوستان تایمز، وزیر امور خارجه نپال پرادیپ گیاوالی روز جمعه در طی مکالمه تلفنی با همتای هندی خود جایشانکار موضوع تأخیر در تحویل یک میلیون دوز واکسن‌های ساخت Covid-19 هند را مطرح کرد. کاتماندو انتظار داشت میلیون دز واکسن کوویشیلد که ماه گذشته از انستیتوی سرم هند (SII) درخواست شده بود ،را تحویل بگیرد. به صورت جداگانه ، ایران نیز نیاز به تسریع در تحویل دوزهای Covaxin بهارات بیوتک را که قبلاً هزینه آن را پرداخت کرده است ، مطرح کرد. این موضوع در مجموعه توییت های سفارت ایران بیان شد. تصمیم هند برای کالیبراسیون صادرات واکسن برای مقابله با افزایش عفونت های داخلی و گسترش برنامه تلقیح آن ، چندین کشور را تحت تأثیر قرار داده است ، از جمله نپال ، انگلیس ، برزیل ، عربستان سعودی ، مراکش ، کره جنوبی ، اندونزی ، فیلیپین و ویتنام. که جایشانکار به گیاوالی اطمینان "حمایت مداوم از نپال در مبارزه با بیماری همه گیر ، از جمله از طریق تهیه واکسن" را داده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما