معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۹۷

بهبود مدیریت صندوق ثروت نروژ

وزارت دارایی  نروژ در نظر دارد تا با اصلاح سیاستگذاری‌های خود در ارتباط با  مدیریت صندوق ثروت ملی نروژ  که در حال حاضر با دارایی معادل  1.3 تریلیون دلار، بزرگترین صندوق  پس انداز ملی در جهان محسوب می‌شود را بمنظور بهبود مدیریت و تمرکز بر اهداف محیط زیستی  و حقوق بشری، با حذف سهام جزئی و خرد در شرکت های خارجی، سهم شاخص جهانی مرجع شرکت خود را بین 25 تا 30 درصد کاهش دهد.

بر این اساس شاخص مرجع صندوق از 8،800 به حدود 6،600  تنزل خواهد یافت و سهام  کنونی  صندوق در 9،100 شرکت به تدریج  و تا رسیدن به سقف تعیین شده کاهش می یابد. مشارکت های فعلی صندوق در شرکت های خارجی  معادل  1.3٪ از سرمایه جهانی بازار سهام و 2.3٪ سرمایه بازار سهام در اروپا می‌باشد. این شرکت همچنین 32.4٪ از دارایی‌های خود را در اوراق قرضه سرمایه گذاری کرده است و در نظر دارد تا به تدریج فعالیت های خود را در بخش املاک و مستغلات تا 2.5٪ توسعه و افزایش دهد. صندوق، درآمدهای دولت نروژ از فروش نفت و گاز را ذخیره و آن را در بازار سهام ، اوراق قرضه و پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه گذاری می‌کند، تمام این سرمایه گذاری‌ها برای جلوگیری از بی ثبات سازی اقتصاد ملی،  در خارج از نروژ انجام می‌شود.

صندوق سرمایه گذاری ملی نروژ ، از شاخص  FTSE Global All Cap (شاخص بورس اوراق بهادار فایننشیال تایمز) *Financial Times Stock Exchange Index‎ و از شاخص  FTSE Russell** به عنوان مبنای ارزیابی‌های خود جهت سرمایه گذاری خارجی  استفاده می‌کند.  

بر اساس این طرح وزارت دارایی نروژ  فعالیت جدیدی در کشورهایی که  بعنوان " بازار جدید در حال ظهور" تلقی می‌گردند صورت نخواهد گرفت و در این رابطه از عربستان سعودی و رومانی به صورت مشخص نام برده شده است . در گزارش سالانه وزارت دارایی  نروژ نیز آمده است: "در حال حاضر ، نه بازارهای نوظهور در عربستان سعودی و نه در رومانی در فهرست مرجع صندوق قرار نخواهند گرفت".

 علاوه بر این حسب سیاستگذاری‌های جدید ، این صندوق نباید در شرکت های خارجی  مستقر در بازارهای در حال ظهور که اتباع عربستان سعودی ، در هیات مدیره آنان نقش قالب دارد سرمایه گذاری‌های خود افزایش دهد.

طرح جدید وزارت دارایی نروژ باید با کسب حمایت احزاب دیگر در  پارلمان این کشور به تصویب برسد.

این اقدام وزارت دارایی نروژ ، منعکس کننده آگاهی روزافزون در بین سرمایه گذاران بین المللی در مورد افزایش ریسک وخطر در زمینه زیست محیطی ، اجتماعی و حاکمیت شرکتی (ESG)*** است که در سیاستگذاری‌ها و تصمیمات صندوق ثروت نروژ همواره  مورد توجه بوده است .

بر این اساس سرمایه گذاری‌ها مشمول قوانین اخلاقی است که به  مقامات دولتی دیکته می‌شوند و به موجب آن سرمایه گذاری در شرکت هایی که مرتکب نقض جدی حقوق بشر یا صدمه جدی به محیط زیست می‌شوند همچنین شرکت های سازنده اسلحه که به عنوان "کاربرد ضد بشری " طبقه بندی می‌شوند و تولیدکنندگان دخانیات و شرکت هایی که قسمت عمده ای از فعالیت های خود را در استخراج زغال سنگ به کار می‌گیرند، ممنوع است .

در نتیجه ، تا بیش از 130 گروه بزرگ تجاری از سرمایه گذاری صندوق محروم هستند، از جمله شرکت های غول پیکر مانند "ایرباس" ، "بوئینگ" ، "دخانیات آمریکایی بریتیش" و غول خرده فروشی "وال مارت" ، و عملکرد  بیش از 10 گروه دیگر نیز تحت نظارت شدید قرار دارند.  

 این صندوق به دنبال ردیابی شاخص عملکرد FTSE Global All Cap Index  است که  از سهام شرکت های بزرگ ، متوسط و کوچک در بازارهای پیشرفته و نوظهور در سراسر جهان تشکیل شده است.

 FTSE**  راسل یکی از شرکت های تابعه گروه بورس اوراق بهادار لندن (LSEG) است که شاخص های بازار سهام  تولید ، نگهداری  و بازار  را رصد می‌کند.  

***  ESG مخفف محیط زیست ، جامعه مدنی و حاکمیت است. سرمایه گذاران به طور فزاینده ای از این عوامل غیر مالی به عنوان بخشی از فرایند تجزیه و تحلیل خود برای شناسایی ریسک های اساسی و فرصت های رشد استفاده می‌کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما