معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۸

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین (هفته چهارم فروردین ماه 1400)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی جنوب چین که در هفته چهارم فروردین ماه 1400 در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح زیر بوده است :

ادغام تابلوی اصلی و تابلوی شرکت های کوچک و متوسط در بورس سهام شنجن

تابلوی (بازار) معاملات بورس سهام شنجن رسماً با تابلوی معاملات سهام  شرکت های کوچک و متوسط (SME Board) در تاریخ 6 آوریل 2021 ادغام شد. پس از این ادغام، تعداد کل شرکت های موجود در تابلوی اصلی و تابلویSME به 1475رسیده  است که حدود 35% از تعداد کل شرکت های لیست شده سهام نوع A را تشکیل می دهد. ارزش کل بازار سهام شنجن بیش از 23 تریلیون یوان (حدود 3.51 تریلیون دلار) است.

پیش از این بورس سهام شنجن دارای سه تابلوی اصلی و تابلویSME و تابلوی معاملات سهام شرکتهای کارآفرین و نوآوری (ChiNext Board) بود. شرکت های بزرگ در تابلوی اصلی لیست می‌شود و تابلویSME برای کمک به شرکت های کوچک و متوسط برای جمع آوری بودجه جهت تأسیس است. پس از 16 سال توسعه، شرکت های لیست شده در تابلویSME از نظر سرمایه بازار، عملکرد و ویژگی‌های معاملاتی با تابلوی اصلی مطابقت دارند که این منجر به ادغام این دو تابلو شد.

افتتاح اولین خط مگلف( قطار مغناطیسی ) کم سرعت چین در چانگشا

این اولین خط تجاری Maglev با سرعت متوسط و پایین با حقوق مالکیت معنوی کاملاً مستقل که در چین طراحی و ساخته شده و طولانی ترین خط عملیاتی این نمونه در جهان است در شهر چانگشا افتتاح شد. این پروژه از ایستگاه راه آهن سریع السیر چانگشا آغاز می‌شود و در امتداد جاده Laodong، خیابان Huangxing و بزرگراه فرودگاه، به فرودگاه بین المللی Huanghua متصل می‌گردد. طول این مسیر 18.55 کیلومتر و سرعت آن 100 کیلومتر در ساعت می‌باشد.

برگزاری گردهمایی استانی کنگره خلق در زمینه ساختار اجتماعی در استان جیانگشی

همایش کنگره خلق استان جیانگشی در زمینه ساختار اجتماعی در شهر وونینگ در تاریخ 9 آوریل برگزار شد. ما ژیوو، معاون کمیته دائمی‌کنگره خلق استان، در این جلسه سخنرانی کرد.

امسال آغاز اجرای " چهاردهمین برنامه پنج ساله" و آغاز ساخت یک کشور مدرن سوسیالیستی به صورت همه جانبه است. انجام یک اقدام برجسته در ساخت اجتماعی کنگره خلق از اهمیت بالایی برخوردار است. در طول این گردهمایی، به بررسی حکومتداری، ریشه‌های روستایی، احیای روستایی و تسهیلات بازنشستگی پرداخته می‌شود.

انتشار معیارهای تأیید استعدادهای عالی و مورد نیاز خارجی در شنجن

دولت شنجن در تاریخ 6 آوریل معیارهای خود را برای تأیید استعدادهای عالی و مورد نیاز خارجی منتشر کرد که به شرح زیر است:

1) انتخاب در یکی از برنامه‌های استعدادهای خارجی چین

2) داشتن گواهینامه‌های حرفه ای شناخته شده جهانی

3) مورد نیاز توسعه اجتماعی و اقتصادی شنجن

4) به عنوان استعداد نوآور و کارآفرین یا استعداد جوان مطرح باشد

5) کسب حداقل 85 امتیاز در سیستم امتیازگیری چین که برای تعیین صلاحیت افراد خارجی در درخواست مجوز کار طراحی شده است.

6) معرفی شده توسط دستگاه‌های دولتی شهر

چین برای چنین استعدادهایی ویزای R صادر می‌کند و از یارانه مسکن، یارانه نقدی، کاهش یا معافیت مالیاتی  و سایر مشوق ها برخوردار می‌شود.

تایید آنتی بادی خنثی کننده COVID-19

تزریق آنتی بادی خنثی کننده اختصاصی COVID-19 به طور مستقل توسط گروه معتبر ji min ایجاد شده توسط FDA تأیید شده است و در ایالات متحده استفاده خواهد شد. این پروژه از اواسط ژانویه آزمایش بالینی فاز یک را روی افراد سالم چینی آغاز کرده است و پیشرفت آن آرام است.

برنامه عملیاتی سه ساله برای ساخت پروژه اصلی در گوانشی

استان گوانشی "برنامه عملیاتی سه ساله برای ساخت پروژه‌های بزرگ (2023-2021)" را تصویب کرد که به روشنی نشان می دهد در بازه زمانی 2021-2023 رشد متوسط سالانه سرمایه گذاری بیش از 15٪ و سرمایه گذاری انباشته استان حدود 3.84 تریلیون یوان (588 میلیارد دلار) می‌باشد. تا سال 2023 ساختار پروژه‌های بزرگ در سطح استان منطقی تر خواهد بود. تعداد پروژه‌های صنعتی بیش از 50٪، سرمایه گذاری انجام شده بیش از 40٪، تعداد پروژه‌های سرمایه گذاری بخش خصوصی بیش از 60٪ خواهد بود.

درآمد صنعت اینترنت چانگشا در سال 2020

کنفرانس مطبوعاتی نشست اینترنت یوئلو در سال 2021 که در تاریخ 13 آوریل توسط دفتر اطلاع رسانی دولت استانی هونان برگزار شد، اعلام گردید که شهر چانگشا به عنوان پنجمین شهر صنعت اینترنت در چین، به یک منطقه ملی نوآوری در اینترنت تبدیل شده است. در سال 2020 ، این شهر 24859 حق نسخه برداری نرم افزار را با افزایش 16 درصدی نسبت به سال گذشته به پایان رسانده و درآمد اصلی تجارت آن از 100 میلیارد یوان (15.3 میلیارد دلار) فراتر رفته است. تخمین زده می‌شود که تا سال 2022 درآمد عملیاتی صنعت نرم افزار و فناوری اطلاعات چانگشا از 150 میلیارد یوان (23 میلیارد دلار) فراتر رود.

افتتاح یکصد و بیست و نهمین  نمایشگاه کانتون به صورت آنلاین

یکصد و بیست و نهمین نمایشگاه کانتون در 15 آوریل 2021 به صورت آنلاین  رسما افتتاح شد. در این نمایشگاه 16 دسته کالا از جمله لوازم الکترونیکی، ماشین آلات، مصالح ساختمانی، کالاهای مصرفی روزانه، دکوراسیون منزل و منسوجات و پوشاک به نمایش در می آید. حدود 26 هزار شرکت داخلی و خارجی در این رویداد حضور دارند و تعداد کل محصولات بارگذاری شده بیش از 2.7 میلیون محصول است.

علاوه بر این، در مجموع 340 شرکت از 28 کشور از جمله  شرکت های پیشرو بین المللی از کانادا، برزیل، کره جنوبی و سایر کشورها در نمایشگاه کانتون امسال شرکت کردند.

این نمایشگاه تا 24 آوریل ادامه خواهد داشت.

برگزاری پنجمین کنفرانس جهانی پهپاد 2021 در شنجن

 پنجمین کنفرانس جهانی پهپاد و ششمین نمایشگاه بین المللی پهپاد از تاریخ 21 لغایت 23 می در شنجن برگزار می‌شود. تخمین زده می‌شود که بیش از 2 هزار پهپاد و محصولات مرتبط از بیش از 300 شرکت چینی و خارجی در این نمایشگاه رونمایی شوند و کارشناسان، دانشمندان و کارآفرینان از بیش از 60 کشور در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

در این نمایشگاه همچنین از پاکستان، اتیوپی و سوئیس به عنوان میهمان افتخاری دعوت خواهد شد.

اجرای "برنامه همکاری استراتژیک حمایت مالی برای تثبیت سرمایه گذاری خارجی" در گوانجو

جلسه شهرداری گوانجو با بانک ها و شرکت های خارجی برای تثبیت سرمایه گذاری خارجی در روز 13 آوریل 2021 با موفقیت برگزار شد. 200 نماینده از بخشهای بازرگانی شهرداری، نهاد های مالی و شرکتهای خارجی در این رویداد شرکت کردند. در این رویداد، اداره بازرگانی شهرداری گوانجو و 9 نهاد مالی به طور رسمی "برنامه همکاری استراتژیک حمایت مالی برای تثبیت سرمایه گذاری خارجی در گوانجو" را راه‌اندازی کردند. طبق این برنامه، در پنج سال آینده این 9 نهاد مالی با حمایت مالی بیش از 720 میلیارد یوان (110میلیارد دلار) به شرکت های خارجی واجد شرایط در گوانجو کمک خواهند کرد.

تاکنون در مجموع 309 شرکت فهرست فورچون 500 در گوانجو سرمایه گذاری نموده و 1166 پروژه در گوانجو راه اندازی کرده اند. بیش از 50٪ از کل ارزش تولیدی صنعتی شهر، 60٪ از ارزش تولید صنعتی با تکنولوژی بالا و 37٪ از کل واردات و صادرات شهر از شرکتهای خارجی حاصل می‌شود .

(ارزش تولیدی، ارزش افزوده و ارزش تولید با تکنولوژی بالا صنعتی که در بالا ذکر شد فقط داده‌های شرکتهایی با درآمد سالانه بیش از 20 میلیون یوان (3.06 میلیون دلار) می‌باشد).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما