معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۱

اخبار اقتصادی کشور ترکیه (هفته چهارم فروردین 1400)

گزیده ای از اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم فروردین 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر گردیده به شرح ذیل ارائه میگردد.

خبرترک-کاهش پروازهای روسیه به ترکیه از 15 آوریل

دولت روسیه در پی افزایش میزان پاندمی‌کرونا در ترکیه، تصمیم گرفت تا میزان پروازهای این کشور به ترکیه را از 15 آوریل تا اول ژوئن کاهش دهد. بنابر اعلام معاون نخست وزیر روسیه با بهبود شرایط و کاهش میزان مبتلایان به کرونا در ترکیه، تعداد پروازهای ترکیه به روسیه افزایش خواهد یافت.

فخرالدین کجا، وزیر بهداشت ترکیه در مصاحبه‌های اخیر خود اعلام داشت که 80 درصد از ظرفیت بخش های اورژانس بیمارستانهای این کشور مملو از بیماران مبتلاء به ویروس کرونا می‌باشد.

وب سایت سازمان آمار- افزایش نرخ بیکاری در ترکیه

سازمان آمار ترکیه، نرخ بیکاری این کشور در ماه فوریه 2021 را اعلام کرد. بر اساس این گزراش، میزان نرخ بیکاری در پایان ماه فوریه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با 7 صدم درصد افزایش به 13.4 درصد رسید. تعداد افراد بیکار نیز با 250 هزار نفر افزایش به 4 میلیون و 236 هزار نفر رسید.  براساس اعلام سازمان آمار ترکیه، تعداد افراد شاغل در این کشور بالغ بر 27 میلیون و 477 هزار نفر می‌باشد.

حریت- افزایش کسری تراز پرداختی ترکیه

براساس اعلام بانک مرکزی ترکیه، حساب تراز پرداختی این کشور در ماه فوریه 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل با یک میلیارد و 233 میلیون دلار افزایش به منفی 2 میلیارد و 610 میلیون دلار رسید. بنابر اعلام بانک مرکزی ترکیه مهمترین علت کسری تراز پرداختی، کسری تراز تجاری بوده است.

قرار- ذخایر ارزی ترکیه به کمترین میزان خود تا سال 2003 رسید

خبرگزاری رویترز اعلام کرد، میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه با 10.68 میلیارد دلار کاهش به کمترین میزان خود از سال 2003 تاکنون رسیده است. بنابر اعلام بانک مرکزی ترکیه، میزان ذخایر ارزی این کشور در تاریخ 2 آوریل 2021 بالغ بر 48 میلیارد و 85 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که میزان ذخایر ارزی در تاریخ 26 مارس بالغ بر 50 میلیارد و 894 میلیون دلار بوده که نشان می دهد طی مدت یک هفته دو میلیارد و 809 میلیون دلار کاهش یافته است. همچنین دراین مدت میزان ذخایر طلا نیز با 385 میلیون دلار کاهش به 39 میلیارد و 361 میلیون دلار رسیده است.

خبرترک- دیدار وزیر تجارت ترکیه با وزیر دارایی قبرس شمالی

رحسار پکجان، وزیر تجارت ترکیه با دورسون اوغوز، وزیر دارایی قبرس شمالی (ترک نشین) دیدار و گفتگو کرد. پکجان در این دیدار ضمن اشاره به حجم روابط تجاری ترکیه با قبرس ترک نشین گفت، حجم روابط میان دو کشور بالغ بر یک میلیارد دلار است که باید این رقم افزایش پیدا کند. ترکیه در جهت تنوع در عرضه محصولات صادراتی قبرس ترک نشین و کمک به صادرات محصولات آنان  هر گونه حمایتی را بعمل خواهد آورد. وی افزود، با رهبری رئیس جمهور مان همانند گذشته به حمایتهای خود از قبرس شمالی ادامه خواهیم داد.

وزیر دارایی قبرسی شمالی نیز در این دیدار، ضمن اشاره به تاثیرات منفی ویروس کرونا بر اقتصاد کشورش خواستار حمایت های ترکیه از قبرس شمالی شد. 

طرفین در این دیدار بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر روالبط تجاری و اقتصادی میان دو کشور تاکید کردند.

استار-توافق ترکیه و لیبی برای بازسازی لیبی

در جریان برگزاری کمیته عالی همکاریهای ترکیه – لیبی، وزرای محیط زیست و شهرسازی دو کشور با یکدیگر گفتگو کردند. در این ملاقات طرفین بر بازسازی مناطق آسیب دیده و احداث و تعمیرو بازسازی زیر ساختهای لیبی توسط پیمانکاران ترک به توافق دست یافتند.

صباح -آزمایش موفقیت آمیز اشتعال موتور موشکی فضاپیما در ترکیه

آزمایش اشتعال موتور موشکی راکتی ترکیبی تولید ملی ترکیه با موفقیت آزمایش شد. این موتور قابل استفاده در فضاپیمای بدون سرنشین می‌باشد که قرار است در سال 2023 در چارچوب برنامه ملی فضایی ترکیه  به ماه پرتاب شود.

درهمین راستا، عادل کارااسماعیل‌اوغلو وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه خبر از پرتاب ماهواره ترک ست 5A در هفته اول ماه می 2021 داد و گفت، در نظر داریم  تا ماهواره ترک سات 6A را نیز در سال 2022 به فضا پرتاب کنیم. 

سون دقیقه-ترکیه جزء پنج کشور اول اروپا در حوزه انرژیهای بادی

ترکیه با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد یورو در حوزه انرژیهای بادی جزء پنج کشور اول اروپا محسوب می‌شود. بر اساس گزارش منتشر شده بیشترین میزان سرمایه گذاری صورت گرفته شده در این حوزه متعلق به کشورهای انگلیس 13.5 میلیارد یورو، هلند 7.9 میلیارد یورو، آلمان 2.2 میلیارد یورو و فرانسه 1.8 میلیارد یورو  می‌باشد.

حریت-تغییر در ارکان مدیریتی بانک زراعت ترکیه

بعد از تغییر مدیرعامل بانک زارعت، بزرگترین بانک دولتی ترکیه، این بار چهار تن از معاونین این بانک دستخوش تغییرات شدند. گفتنی است، حسین آیدین مدیر عامل بانک زراعت درتاریخ 25 مارس از سمت خود استعفا داد. وی از سال 2011 مدیرعامل بانک زراعت بوده است. آلپ اصلان چاکار مدیر عامل کنونی بانک زراعت می‌باشد. 

استار-حمایت دولت ترکیه از کشاورزان و افراد نیازمند جامعه

دولت ترکیه اعلام کرده است در جهت حمایت از کشاورزان و اقشار کم درآمد جامعه، مازاد تولید سیب زمینی و پیاز کشاورزان را از آنان خریداری و بصورت رایگان در میان افراد نیازمند توزیع خواهد کرد. ترکیه بالغ بر یک میلیون و 300 هزار تن مازاد سیب زمینی و 300 هزار تن مازاد پیاز دارد. 

ینی شفق - صادرات چای ترکیه به 95 کشور جهان

میزان صادرات چای ترکیه در بازه زمانی ژانویه-مارس 2021 نسبت به دوره مشابه سال گذشته از نظر حجم 23 درصد و از نظر ارزش 33 درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش، درآمد حاصله از صادرات چای در این مدت به 5 میلیون و 124 هزار دلار رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما