معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵۴

عمده محصولات شیمیایی وارداتی اروگوئه

در چند دهه گذشته صنعت شیمیایی و پتروشیمی‌ به یکی از مطرح‌ترین صنایع تبدیل‌شده و توجه خاص کشورها به این صنعت، موجب رونق و فراگیری آن در جهان شده است و امروزه صنعت شیمیایی پس از صنایع غذایی و خودروسازی، سومین صنعت بزرگ جهان محسوب می‌شود.

صنایع شیمیایی در سراسر جهان طیف گسترده‌ای از محصولات را شامل می‌شود و امروزه انواع مختلفی از مواد شیمیایی پایه، آلی و غیر آلی، رزین‌های مصنوعی، محصولات پایه‌ای پتروشیمی، محصولات دارویی، کلر، گازهای صنعتی، کودهای شیمیایی، سموم ضد آفت، انواع رنگ، پلاستیک، صابون و شوینده‌ها، رایحه‌ها، طعم‌دهنده‌ها، الیاف مصنوعی و غیره ماحصل وجود این صنعت می‌باشند.

کشور اروگوئه نیز از این امر مستثنا نبوده و به دلیل نداشتن ذخایر نفتی قابل ‌استفاده و همچنین کمبود زیرساختارهای کافی برای تولید محصولات شیمیایی ناچار است اغلب محصولات نفتی و شیمیایی موردنیاز خود را از دیگر کشورها  وارد نماید. با توجه به ضرورت آشنایی تجار و بازرگانان ایران و اروگوئه با امکانات و ظرفیت­های یکدیگر به منظور بهره­گیری از توانمندیهای موجود برای توسعه مناسبات دوجانبه، در این گزارش به ‌صورت خلاصه به بررسی صنایع شیمیایی این کشور و معرفی مهم‌ترین محصولات شیمیایی وارداتی آن در سال 2020 می‌پردازیم.

با نگاه به تجارت خارجی اروگوئه روشن است که اقتصاد این کشور بر پایه صادرات دام، محصولات کشاورزی و شیلات بناشده است و امروزه این کشور به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و مرفه‌ترین کشور‌های آمریکای لاتین سعی در گسترش و مردن سازی متداوم این صنایع دارد. عمده اقلام صادراتی اروگوئه به کشور‌های دیگر شامل گوشت، برنج، پشم، سویا و دیگر محصولات کشاورزی می‌باشد. همچنین عمده کالا‌های وارداتی اروگوئه شامل نفت خام، ماشین‌آلات، خودرو و محصولات شیمایی است. این محصولات عمدتاً از کشور‌های چین، برزیل، آرژانتین، آمریکا و پاراگوئه به این کشور وارد می‌شوند.

صنعت کشاورزی و دامداری و رابطه مستقیم آن با محصولات شیمیایی

همان‌طور که در بالا ذکر شد، صنعت کشاورزی و دامداری بخش مهمی از اقتصاد کشور اروگوئه را تشکیل می‌دهند و با  توجه به افزایش نیازهای جهانی به محصولات غذایی، اروگوئه نیز ناچار به افزایش تولیدات خود می‌باشد.

امروزه صنعت کشاورزی مدرن نیازمند محصولات شیمیایی است و لذا می‌بایست  بسیاری از محصولات حیاتی خود مانند کود، ویتامین، آفت‌کش‌ها و ... را تأمین نماید.  یکی از عمده نیازهای اروگوئه، واردات کودهای شیمیایی ازجمله کودهای نیتروژن، فسفات، پتاسیم و ترکیبی است. این محصولات دومین جایگاه کالاهای وارداتی اروگوئه را به خود اختصاص داده است.

کودهای شیمیایی

اروگوئه در سال 2020 به میزان 235 میلیون و 23 هزار دلار کود شیمیایی وارد نموده است که اکثر این کودها از نوع نیتروژن، فسفات، پتاسیم و ترکیبی بوده‌اند.

کود نیتروژن

نیتروژن یکی از مواد مغذی مهم موردنیاز برای رشد گیاهان است و به‌صورت طبیعی در جو موجود است. فقط چندین نوع گیاه محدود می‌توانند آن را به‌صورت طبیعی جذب کنند. به همین منظور این نوع کودها به‌صورت مصنوعی قابل تهیه بوده به‌عنوان کودهای ازت به گیاهان عرضه می‌شود. در بازارهای جهانی کودهای ازته به شکل اوره، آمونیاک، آمونیوم سولفات، نیترات آمونیوم کلسیم و چند مورد دیگر، با نسبت‌های مختلف ارزش غذایی وجود دارند. کودهای ازته، بافت بهتری ایجاد کرده و رشد گیاه را برای عملکرد سریع‌تر، تنظیم می‌کنند. اروگوئه در سال 2020 به میزان 105 میلیون و 187 هزار دلار کود نیتروژن وارد نموده که اکثراً از نوع اوره و سولفات آمونیاک بوده است. عمده واردات اروگوئه از کشورهای الجزایر، روسیه، چین و ایالات متحده بوده است.

کود فسفاته

کودهای فسفاته با استخراج از سنگ فسفات، که حاوی دو ماده معدنی اصلی حاوی فسفر، یعنی فلوراپاتیت و هیدروکسی آپاتیت است، به دست می‌آیند. این مواد معدنی با استفاده از اسیدهای سولفوریک یا فسفریک به نمک‌های فسفات محلول در آب تبدیل می‌شوند. دو کشور مصر و چین بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان این محصول می‌باشند. در سال 2020 به میزان 20 میلیون و 361 هزار دلار کود فسفات وارد اروگوئه شده است.

کود پتاسیم

معمولاً به کودهای پتاسیم، پتاسیم کلراید، پتاسیم سولفات، پتاسیم کربنات و پتاسیم نیترات گفته می‌شود. کودهای پتاسیم را می‌توان برای طیف وسیعی از محصولات غذایی ازجمله برنج، سبزیجات، میوه‌ها، شکر، روغن نخل، سویا و پنبه استفاده کرد. مهم‌ترین فروشندگان این محصول به اروگوئه کشورهای روسیه، کانادا و بلاروس هستند. در سال 2020 اروگوئه مجموع 27 میلیون و 620 هزار دلار کود پتاسیم وارد نموده است.

کودهای ترکیبی

با مخلوط کودهای نیتروژن، فسفات و پتاسیم به‌طور مستقیم کودهای ترکیبی به وجود می‌آیند و در برخی از موارد ترکیب این کودها واکنش شیمیایی از خود نشان می‌دهند. اروگوئه در سال 2020 در حدود 81 میلیون و 853 هزار دلار از این نوع کود را عمدتاً از کشورهای ایالات‌متحده، چین و مراکش وارد نموده است.

مصنوعات پلاستیکی

یکی دیگر از محصولات وارداتی مهم اروگوئه در سال 2020 مصنوعات پلاستیکی بوده ‌است. طبق جدول شماره 1 (جدول میزان واردات اروگوئه در سال 2020) اروگوئه 318 میلیون دلار  محصولاتی پلاستیکی وارد نموده است و در بین 4 اقلام مهم وارداتی این کشور قرارگرفته است. کشور برزیل با 26 درصد، آرژانتین با 20 درصد و چین با 14 درصد اصلی‌ترین مبادی وارداتی اروگوئه بوده‌اند. این سه کشور درمجموع 60 درصد از کل واردات این کشور را درزمینه پلاستیک، به خود اختصاص دادند. ازجمله محصولات پلاستیکی و پلیمری می‌توان به پلیمرهای طبیعی مانند اسید آلژنیک، پلیمرهای اتینول، پروپینول، استرنو، متیلن، پلی آمید، رزین‌های وینیلیک، اپوکسی امرلیک، فنولیک، لوله و پلاک های پلاستیکی، سیلیکن و غیره اشاره کرد.

مواد شیمیایی

مواد شیمیایی یکی دیگر از محصولات موردنیاز اروگوئه می‌باشد و در سال 2020 این کشور در حدود 264 میلیون دلار مواد شیمیایی برای مصارف مختلف وارد نموده است. از عمده محصولات وارداتی اروگوئه می‌توان به حشره‌کش‌ها، مواد محلول کننده، مواد ضدعفونی‌کننده، مواد تمیزکننده، خوشبوکننده، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، واکنش‌دهنده‌های شیمیایی برای مصارف پزشکی، مواد مصرفی در ساختمان‌سازی و غیره اشاره کرد. بزرگ‌ترین بازار فروشنده این محصولات به اروگوئه، کشورهای چین، آرژانتین، برزیل و ایالات‌متحده هستند.

مهم‌ترین شرکت‌های واردکننده محصولات شیمیایی اروگوئه

در کشور اروگوئه واردات محصولات شیمیایی به بخش خصوصی واگذارشده است. نام مهم‌ترین شرکت‌های واردکننده محصولات نام‌برده در این گزارش به شرح ذیل است:

  • Pedro Maccio y cia S.A. (کود، بذر، آفت‌کش و دیگر محصولات شیمیایی)
  • Bunge Uruguay Agronegocios S.A. (کود، آفت‌کش و دیگر محصولات شیمیایی)
  • Petrobras S.A. (کود و محصولات شیمیایی)
  • Industria Sulfurica S.A. (کودهای شیمیایی)
  • Agro servicios pampeonas uruguay S.A. (کودهای شیمایی)
  • Cristalpet S.A. (محصولات پلاستیکی)
  • Rutilan S.A (محصولات شیمیایی)

با توجه به نیاز کشور اروگوئه به واردات محصولات پتروشیمی فرصت مناسبی است تا شرکت‌های تولیدکننده محصولات شیمایی در کشورمان باهدف توسعه بازارهای بین‌المللی، اقدام به تنوع سازی بازارهای صادراتی خود نمایند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما