معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۹۴

شهر علوم گوانجو

شهر علوم گوانجو یک پارک صنعتی علمی مدرن در منطقه هوانگپو، گوانجو است که ساخت آن از سال 1998 آغاز شد و هم اکنون فعالیت های تحقیق و توسعه (R&D) و تولید صنایع با تکنولوژی پیشرفته در این پارک متمرکز شده است.در این مطلب به معرفی مختصر این پارک علم و فناوری و فعالیت های جاری آن پرداخته میشود.

شهر علوم گوانجو یک پارک صنعتی علمی مدرن در منطقه هوانگپو، گوانجو است. ساخت این شهر از سال 1998 آغاز شد و در حال حاضر 37.47 کیلومتر مربع مساحت دارد. این پارک یک منطقه مرکزی استراتژی توسعه گوانجو در شرق شهر است. فعالیت های این پارک در تحقیق و توسعه (R&D) و تولید صنایع با تکنولوژی پیشرفته متمرکز است. شهر علوم گوانجو پارکی است که توسعه صنعت و مکان زندگی را با هم ترکیب نموده، بنابراین همزمان امکانات پشتیبانی مانند اطلاعات، ذخیره سازی، امور مالی، تجاری و مسکونی، ورزشی، تفریحی و حفاظت از محیط زیست در این پارک ساخته شده است.

در حال حاضر، این پارک به شش حوزه عمده تقسیم شده است: حوزه مرکزی، حوزه مسکونی سطح بالا، حوزه صنعت اطلاعات میکروالکترونیک، حوزه صنعت بیوتکنولوژی، حوزه انرژی جدید و مواد جدید، حوزه امکانات شهرداری و سایر بخش های صنعتی. بیش از 3200 شرکت علمی و فناوری در زمینه‌های مختلف از جمله بیش از 400 موسسه تحقیقاتی علمی، 130 شرکت از شرکت های فهرست جهانی فورچون 500 (شامل مایکروسافت، اینتل، IBM، ال.جی و سونی) در شهر علمی‌گوانجو مستقر شده اند.

علاوه بر این، 86 مرکز رشد برای شرکت های فناوری نیز در این پارک فعال هستند و بیش از 3 هزار استعداد چینی تحصیل کرده در خارج در این پارک جذب شده اند. در سال 2019، ارزش کل تولید صنعتی شهر علمی‌گوانجو حدود 270 میلیارد یوان (41.3 میلیارد دلار) بود.

در مارس 2020، "برنامه اقدام توسعه و نوآوری شهر علوم گوانجو" که توسط شهرداری گوانجو تصویب گردیده تأکید نموده که شهر علوم گوانجو سه خوشه صنعتی در حال ظهور در کلاس جهانی شامل فناوری اطلاعات نسل جدید، هوش مصنوعی و زیست پزشکی را ایجاد خواهد کرد و برای تبدیل این پارک به "منطقه ارزش تولید صنعتی تریلیونی" تلاش خواهد کرد.

 برای مثال در حوزه زیست پزشکی، تا پایان سال 2019، بیش از هزار شرکت زیست پزشکی در منطقه هوانگپو فعالیت داشتند که ارزش تولید صنعتی سالانه آنها نزدیک به 80 میلیارد یوان (12.2 میلیارد دلار) بود.

منطقه هوانگپو "طرح ارتقاء شهر علوم گوانجو" را در دسامبر 2020 تصویب کرد. طبق این طرح شهر علوم گوانجو به مساحت تقریبی 145 کیلومتر مربع گسترش خواهد یافت.

علاوه بر این، ساخت پارک صنعتی زیرساخت جدید چین، منطقه نمونه توسعه یکپارچه سازی اینترنت و صنعت و اولین منطقه آزمایشی ایمنی زیستی ملی چین نیز در طرح توسعه شهر علوم گوانجو لحاظ گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما