معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۰۳

نتایج اولین مرحله آزمایشی پول الکترونیک سوئد (E-Krona)

به دلیل  پیشرفت های فناوری و رشد فزاینده  انواع خدمات پرداخت دیجیتال،  استفاده از پول نقد در سوئد به شدت درحال کاهش می‌باشد. یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی سوئد (Riksbank) ، ترویج مکانسیم های پرداخت ایمن و موثر و  نیز  چاپ و توزیع  اسکانس است که به صورت انحصاری در اختیار این بانک قرار دارد.

پیشرفت فناوری و افزایش خدمات پرداخت دیجیتال به جای پول نقد به این معنی است که نقش مستقیم بانک مرکزی در بازار پرداخت ها کاهش می یابد و در نتیجه این  بانک در انجام وظایف خود  با مشکلاتی روبرو خواهد شد. در همین راستا  بانک مرکزی سوئد بخاطر مشکلات ناشی از کاهش نقدینگی ، پروژه ای را تحت عنوان «کرون الکترونیک (E-Krona) » به عنوان مکملِ دیجیتال پول نقد در دست بررسی و اجرا قرار داده است.

لازم به توضیح است که بانک مرکزی سوئد بین ارز رمز پایه و پول الکترونیک تفاوت قائل شده و همانگونه که اشاره شد، پروژه کرون الکترونیک یک مکمل دیجیتال برای پول نقد و بدنبال نگرانی‌های این بانک  ناشی از حذف پول فیزیکی در تبادلات مالی در سوئد است. ارزش کرون الکترونیک مثل کرون اسکناس و سکه است و توسط بانک مرکزی سوئد حمایت می‌شود اما ارزهای رمزنگاری شده از این حمایت برخوردار نیستند.

این پروژه از سال 2017 در دستور کار این بانک قرار گرفته و در سال 2019 بخش آزمایشی کرون الکترونیک را به منظور افزایش دانش، بررسی راه حل های فنی و حقوقی تاسیس کرد . در فوریه سال 2020 نیز از طریق مناقصه ، قراردادی با شرکت Accenture به عنوان تامین کننده راه حل های فنیِ پروژه آزمایشی E-Krona امضاء کرد.

اخیرا، اولین مرحله آزمایشی این پروژه به منظور بررسی مشکلات فنی، حقوقی و امنیتی آن به اجرا درآمد. براساس گزارش بانک مرکزی سوئد ، راه حل آزمایش شده در فاز اولِ پروژه E-Krona  بر پایه فناوری DLT و بلاکچین است که فرصت های جدیدی را فراهم می‌کند. با این حال تاکنون هیچ تصمیمی مبنی بر استفاده از آن و یا اینکه براساس کدام بسترِ فناوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اتخاذ نشده است. بانک مرکزی سوئد در گزارش خود تاکید کرده است راه حل هایی فنی که در این مرحله آزمایشی و در یک محیط آزمون بسته، مورد استفاده قرار گرفته است نباید به عنوان راه حل مناسب تفسیر شود و کماکان نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

متن کامل انگلیسی گزارش فوق به زبان انگلیسی حاوی نتایج و درس های حاصله از اولین مرحله آزمایشی این پروژه، منتشره از سوی بانک مرکزی سوئد مورخ  4 مارس 2021، در فایل پیوست ارائه می‌گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما