معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۴

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین (هفته سوم فروردین ماه 1400)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی جنوب چین که در هفته سوم فروردین ماه 1400 در رسانه‌های این حوزه در جنوب چین منتشر شده به شرح زیر بوده است :

توسعه اولین موتور هوایی چین در شهر ژوژو

کارخانه Zhuzhou Sany واقع در استان هونان با موفقیت اولین موتور هوایی M-11 را در چین تولید کرد. این شهر بنیان صنعت هواپیمایی جدید چین و تنها شهر صنعتی تازه ساخت در منطقه جیانگنان می‌باشد. بسیاری از پروژه‌های کلیدی و با فناوری پیشرفته در شهر ژوژو مستقر شده و ساخت شهر صنعتی ژوژو آغاز شده است.

ثبت 6320 شرکت در سه ماهه اول سال 2021  در استان گوانگشی

بر اساس گزارش های منتشر شده توسط اداره منطقه آزاد تجاری استان گوانگشی این مرکز اصلاحات و نوآوری‌هایی با هدف جذب سرمایه گذاری و ایجاد فضای جدید و فعال در این منطقه آزاد را آغاز نموده است. طبق آمار ارائه شده این اداره تا 31 مارس سال جاری، 6320 شرکت جدید در منطقه تجارت آزاد آزمایشی گوانگشی ثبت شده اند که نسبت به سال گذشته 402 درصد افزایش دارد.

ایجاد پنج مرکز مالی در گوانجو

شهرداری گوانجو "طرح ارتقاء ساخت مشترک مرکز بین المللی مالی در منطقه خلیج بزرگ  گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو " (GBA) و "برنامه اقدام سه ساله شهر گوانجو در پیشبرد ساخت مشترک یک مرکز مالی بین المللی در منطقه خلیج گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (2023-2021)" را تصویب کرد. طبق این دو سند، گوانجو پنج مرکز مالی شامل مرکز مدیریت دارایی، مرکز نوآوری مالی سبز، مرکز مالی نوآوری علم و فناوری، مرکز خدمات سرمایه گذاری و تأمین مالی مرزی و مرکز تجارت منطقه ای را ایجاد خواهد کرد.

هدف این است که تا سال 2035، گوانجو یک سیستم خدمات مالی مدرن تشکیل دهد و به موتور اصلی مرکز مالی بین المللی منطقه خلیج بزرگ تبدیل شود.

گفتنی است که در میان اقدامات اعلام شده، منطقه نانشا بیشترین وظایف را بر عهده خواهد گرفت. بانک تجاری بین المللی GBA و بازار معاملات آتی گوانجو در نانشا ایجاد خواهد شد. علاوه بر این، گوانجو ساخت منطقه آزمایشی همکاری‌های جامع  گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو در نانشا را آغاز خواهد کرد.

تشکیل اتحادیه صنعت و آموزش تجارت الکترونیکی و مرزی استان گوانگدونگ

اتحادیه صنعت و آموزش تجارت الکترونیکی و مرزی استان گوانگدونگ در 26 مارس 2021 رسماً افتتاح شد. در این مرکز دولت، انجمن‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت ها به طور مشترک استعدادهای تجارت الکترونیکی مرزی را پرورش می دهند.

استان گوانگدونگ اکنون دارای 13 منطقه آزمایشی تجارت الکترونیکی مرزی جامع است که  رتبه نخست در کشور چین را دارد.

از ژانویه تا اکتبر سال 2020، حجم واردات و صادرات تجارت الکترونیکی مرزی استان گوانگدونگ 104.78 میلیارد یوان (حدود 16میلیارد دلار) بود که نسبت به سال قبل 25.1 درصد افزایش داشته است.

در سال 2019، گوانگدونگ برای اولین بار رشته تجارت الکترونیکی مرزی را ایجاد کرد و امسال چهار دانشگاه دیگر راه اندازی رشته تجارت الکترونیکی مرزی را ایجاد  می‌کنند.

برگزاری اولین "نشست تبلیغاتی آنلاین" نمایشگاه کانتون جهت ارتقاء همکاری با شرکت‌های خارجی

یکصد و بیست نهمین نمایشگاه کانتون از 15 تا 24 آوریل 2021 بصورت آنلاین برگزار می‌شود. این نمایشگاه در 30 مارس اولین "نشست تبلیغاتی آنلاین" را برای همکاری با نیوزلند برگزار نمود.

در طول این رویداد، 44 نشست تبلیغاتی آنلاین با 32 کشور از جمله اندونزی، تایلند، مالزی، ویتنام، نیوزیلند، استرالیا، کره جنوبی، ایالات متحده، سوئد، پرو و قزاقستان انجام خواهد شد.

در این نمایشگاه کانتون همچنین مجموعه ای از فعالیت ها مانند "امضای  آنلاین" و " جلسات matchmaking آنلاین" برای کمک به شرکت های چینی و خارجی جهت ارتقاء معاملات تجاری و گسترش شبکه بازاریابی جهانی برگزار خواهد شد.

پیشرفت چشمگیر در پروژه توسعه فاز سوم فرودگاه بین المللی بایون گوانجو

طبق اطلاعات مرکز توسعه منطقه بایون گوانجو، در آغاز سال 2021، پروژه توسعه فاز سوم فرودگاه بین المللی بایون گوانجو پیشرفت چشمگیری داشته است و زمین مورد استفاده برای باند پنجم با موفقیت تحویل داده شده است.

پروژه توسعه فاز سوم فرودگاه بین المللی بایون به طور عمده شامل دو باند جدید، ترمینال T3 و امکانات پشتیبانی مربوطه است. مساحت کل زمین بیش از 2600 هکتار و کل سرمایه گذاری 54.42 میلیارد یوان (8.32 میلیارد دلار) است. انتظار می رود این پروژه در سال 2025 تکمیل شود.

بهبود کلی سطح عملکرد بنادر  در استان جیانگشی

درآمد عملیاتی بنادر  در استان جیانگشی در سال 2020 و با وجود شیوع ویروس کرونا 520 میلیون یوان (80 میلیون دلار) بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16.7 درصد افزایش داشت.

در آینده، با تکمیل فازهای دوم و سوم اسکله Jiujiang Hongguang و همچنین پارک لجستیک و خط ویژه راه آهن، این اسکله به بزرگترین بندر استان جیانگشی تبدیل خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما