معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۵

مزایای همکاری استراتژیک ایران و چین برای جمهوری آذربایجان

این مطلب ترجمه مقاله ای با عنوان "نتیجه موثر ادغام جمهوری آذربایجان در پروژه‌های اقتصادی جهانی توسط الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، نمایان است" که در یکی از رسانه‌های جمهوری آذربایجان منتشر و به بررسی مزایای همکاری استراتژیک ایران و چین برای جمهوری آذربایجان می‌پردازد. بدیهی است مطالب مندرج در این مقاله برگرفته از نظرات نویسنده و یا نویسندگان آن می باشد .

امضای سندی برای همکاری استراتژیک ایران و چین به مدت 25 سال، واقعیت های جدید و توسعه اقتصادی در منطقه را بنیان گذاری کرده است. گردش تجاری ایران و چین 31 میلیارد دلار است. چین تا به امروز فقط 3 درصد از نفت خود را از ایران ، 17 درصد از عربستان سعودی و 10 درصد از عراق، کویت و سایر کشورهای عربی را دریافت کرده است. به گفته رسانه‌های ایرانی، تحت این مشارکت راهبردی، تقاضای چین برای نفت توسط ایران تأمین می‌شود که از اهمیت تحریم ها می‌کاهد. علاوه بر این، چین در حال آماده سازی سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری در بخش های مختلف اقتصاد ایران طی 25 سال است. چین قصد دارد به طور عمده در بخش حمل و نقل ایران سرمایه گذاری کند. چین علاقه مند به توسعه بندر چابهار ایران و راه آهن مورد استفاده در کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب است.

همکاری استراتژیک با چین برای تهران بسیار مهم است. تحریم ها تأثیر منفی در توسعه اقتصاد ایران دارد. تورم و بیماری همه گیر ویروس کرونا ، ایران را تحت فشار قرار داده است. این همکاری به ایران اجازه می دهد تا نفس عمیقی بکشد و به راه خود ادامه دهد. آذربایجان نیز یکی از کشورهای منطقه است و در زمینه‌های مختلف با چین و ایران همکاری دارد. همکاری با هر دو کشور در زمینه‌های حمل و نقل و ترانزیت ، تجارت ، صنعت و گردشگری یک خط اولویت سیاسی برای  جمهوری آذربایجان است. در نتیجه رویکرد دقیق رئیس جمهور الهام علی اف به مسائل سیاسی و اقتصادی جهانی، کشور ما از یک طرف به پروژه «یک کمربند، یک راه» پیشنهاد شده توسط چین پیوست که سنگر روابط اقتصادی بین آسیا و اروپا است، و از طرف دیگر با حضور در «پروژه کریدور حمل و نقل شمال-جنوب» که با مشارکت ایران تحقق می یابد، در حال تبدیل شدن به یک مرکز لجستیکی است. علاوه بر این ، در طول جنگ 44 روزه ، آذربایجان مناطق تحت اشغال ارمنستان را آزاد کرد که منجر به ایجاد وضعیت جدیدی در فرآیندهای اقتصادی جهانی فوق شد. این وضعیت به این معنی است که راه آهن و بزرگراه‌های اتصال جمهوری خودمختار نخجوان و خاک اصلی آذربایجان به زودی احیا و به بهره برداری می رسند. این جاده‌ها به چین امکان می دهد از مسیر ترانزیت آسیای میانه - جمهوری آذربایجان - ترکیه - اروپا استفاده کند.

با در نظر گرفتن موارد فوق، باید توجه داشت که همکاری ایران و چین را می‌توان برای باکو مفید دانست. اصل ماجرا این است که ایران می‌تواند با استفاده از سرمایه گذاری چین ساخت خطوط حمل و نقل ترانزیت را به پایان برساند. به عنوان مثال، راه آهن قزوین-رشت-آستارا (ایران) -آستارا ( جمهوری آذربایجان) که قطعه اصلی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب است، می‌تواند تکمیل شود. خط راه آهن قزوین - رشت قبلاً به بهره برداری رسیده است. با این وجود خط راه آهن رشت - آستارا هنوز آماده نیست. تحریم های اقتصادی مانع بزرگی برای تکمیل ساخت این خط توسط ایران است. بار هایی که از کشورهای جنوب شرقی آسیا به بندرهای چابهار و بندرعباس ایران وارد می‌شوند، از این طریق به اروپا و بر عکس حمل می‌شوند. این بارها از بنادر اصلی جنوب شرقی آسیا به بندرعباس ایران و از آنجا با راه آهن قزوین - رشت - آستارا (ایران) - آستارا (آذربایجان) از طریق آذربایجان و روسیه به اروپای غربی منتقل می‌شود. آذربایجان با اجرای پروژه‌های زیربنایی آمادگی کامل برای این امر را دارد. عبور کریدورهای حمل و نقل شرق به غرب و شمال به جنوب از طریق آذربایجان نه تنها ورود ارز به بودجه را تأمین می‌کند، بلکه ضمانت های سیاسی دولت ما را نیز فراهم می‌کند.

همانطور که مشاهده می‌شود، همکاری‌های استراتژیک بین چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان و ایران، یک کشور فعال در منطقه ، نیز برای آذربایجان مفید است. نتیجه موثر جذب جمهوری آذربایجان در پروژه‌های اقتصادی جهانی از طرف الهام علی اف رئیس جمهور نمایان است.

در حال حاضر جهان یک بیماری همه گیر COVID را تجربه می‌کند و جهان در مرحله واکسیناسیون جمعیت است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، طی 2 سال 70 درصد از جمعیت جهان واکسینه می‌شوند و ویروس بدون توجه به ریشه کنی کامل، قدرت خود را از دست می دهد. حتی در دراز مدت نیز طی دو سال دیگر شاهد باز شدن مرزها و افزایش فعالیت اقتصادی خواهیم بود. در این دوره، روابط اقتصادی بین قاره‌ها به طور کامل بازیابی خواهد شد.

منبع

https://azertag.az/xeber/Prezident_Ilham_Aliyevin_Azerbaycani_qlobal_iqtisadi_layihelere_celb_etmesinin_semereli_neticesi_ozunu_gosterir-1749089

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما