معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۰۳

تاخت و تاز ویروس کرونا در مجارستان

مردم مجارستان در طی هفته‌های اخیر یکی از سخت ترین روز های زندگی را تجربه می‌کنند. افزایش بی سابقه آمار روزانه جان باختگان در برخی از روزها به بیش از 300 نفر، موج جدیدی از نگرانی و ترس را در بین مردم ایجاد کرده است.

دلیل رشد فزاینده آمار مرگ و میر، ویروس جهش یافته انگلیسی است که بیش از 80% از افراد مبتلا را شامل می‌گردد. در موج های اول و دوم، آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، کمتر و دولت مجارستان با وجود فقدان واکسن، در کنترل ویروس کرونا از موفقیت نسبی برخوردار بوده است. اما در این دوره علیرغم صدور مجوز لازم جهت استفاده  حدود 7 نوع واکسن کرونا از سوی سازمان غذا و داروی مجارستان و اجرای طرح واکسیناسیون ملی، نه تنها آمار مبتلایان در برخی از روزها از مرز 18 هزار نفر فراتر رفته بلکه تا کنون حدود 21 هزار نفر نیز فوت شده اند.

براساس جدیدترین آمار منشتره توسط مراکز رسمی، تعداد آمار مبتلایان به ویروس کرونا بیش از 661,721 نفر، تعداد مبتلایان ویروس فعال 230,161 نفر، تعداد افراد بستری شده در بیمارستان 12,062 نفر، تعداد بستری شدگان در بخش مراقبت های ویژه 1,512 نفر می‌باشند و تعداد کل افراد واکسینه شده بیش از 2,065,948 نفر که از این میان بیش از 787,207 نفر دو مرحله واکسیانسیون را انجام داده اند.

منابع خبری وابسته به حزب حاکم دولت، تلاش دارند تا ضمن تشویق و ترغیب مردم به تزریق واکسن، عملکرد و اقدامات دولت در خرید واکسن از کشورهای شرقی یعنی روسیه و چین و نیز بعضا تاخیر در تحویل واکسن از اتحادیه اروپا را برجسته سازند.  خستگی روحی مردم و فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی کسب و کار، بخشی از مردم را ناچار ساخته تا با وجود برقراری حالت فوق العاده در شهرها، در پایان هفته به اتفاق خانواده ساعاتی را در محیط های باز سپری نمایند.  شاید این گونه باید روایت کرد که با وجود افزایش مرگ و میر، جسارت مردم بیشتر شده و در رعایت پروتکل ها در مقایسه با موج های اول و دوم، توجه کمتری می‌کنند.

واقعیت تلخ اینجاست که مجارستان در ظرف روزهای اخیر از نظر تعداد جان باختگان در جهان (درمقایسه با جمعیت) در رتبه دوم (بعد از جمهوری چک) قرار گرفته است. کشوری که در آغاز پاندمیک کرونا، از نظر تعداد جان باختگان (مجموع حدود 500 نفر در موج اول) در بین کشورهای عضو اتحادیه، جایگاه خوبی را رقم زده بود.  این فراز و فرود در آمار تلفات را می‌بایست در سفرهای مناسبتی (مانند عید سال نو میلادی) و گردهمایی تابستانی و نیز اجتماعات و دورهمی خانوادگی و دوستانه جستجو کرد. در موج اول و دوم آمار جان باحتگان در بین افراد سالمند و در موج سوم به رده‌های سنی جوانان و نوجوانان نیز کشیده شده است. بطور کلی، نمودار مبتلایان و جان باختگان از ابتدا تا کنون سیر صعودی داشته است.

گرچه تلاش جمعی کادر درمان درخور توجه و تقدیر آقای ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان قرار گرفت ولی بالارفتن تعداد مراجعان و جان باختگان روحیه خسته کادر درمان را خسته تر نموده است. طبق برخی از گزارشات، تعداد تخت های بیمارستانی در برخی از شهرها دیگر پاسخگوی بیماران نیست. جمعی از دانشجویان رشته‌های پزشکی نیز آمادگی خود را برای همکاری و حضور در کنار کادر درمانی بیمارستان‌ها اعلام کرده اند. 

در چنین شرایطی دولت مجارستان روی چند موضوع متمرکز شده است: اولا تمدید حالت فوق العاده در کشور (هفته چهارم)، ثانیا تلاش برای تداوم ورود واکسن از چین و روسیه، ثالثا فرایند امیدسازی با اجرای گام به گام تمدید محدودیت ها و نیز وعده گشایش مراکز کسب و کار و خدمات تا ژوئن و رابعا سرعت بخشیدن اجرای طرح واکسیناسیون ملی.

اخیراً آقای پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت اظهار داشت محموله جدید 250 هزار دوز واکسن جدید روسی وارد مجارستان شده است. وی افزود کل محموله‌های واکسن روسی به کشور تا کنون حدود یک میلیون و صد هزار دوز و کل محموله واکسن چینی حدود یک میلیون و صد هزار بوده است.

آقای ویکتور اوربان، نخست وزیر نیز در گفتگوی ویژه با شبکه ام –یک مجارستان، اعلام داشت تاکنون 2,011,029 نفر واکسینه و تا 4 آوریل به تعداد 2,356,000 نفر و در اوائل ماه می، به حدود 4,121,000 نفر می رسد. طبق پیش بینی وی در اواخر ماه می و یا ژوئن حدود 7 میلیون نفر از کل جمعیت (9.7 میلیون نفر) واکسینه خواهند شد.

در همین چارچوب به اعتقاد برخی از کارشناسان و صاحب نظران، اوج کرونا تا اواخر ماه آوریل و شرایط در ماه ژوئن بسیار بهتر خواهد بود.

طبق تحقیق و پیش بینی دانشگاه سملوایز (معتبرترین دانشگاه پزشکی کشور) آمار تلفات روزانه تا 18 آوریل ادامه و بعد از آن به شکل محسوسی کاهش خواهد یافت. طبق این تحقیق، در اوائل ژوئن آمار تلفات در روز بین 15 تا 25 نفر خواهد رسید. در واقع طبق اظهارات یکی از مسئولین این دانشگاه، اوج کرونا تا اواخر آوریل ادامه می یابد. آقای بلا مرکلی، رئیس این دانشگاه  معتقد است تا یک ماه و نیم دیگر، شاهد موج شدید سوم کرونا  خواهیم بود. وی ضمن تشکر از واکسن‌های روسی و چینی، تصریح کرد حدود 20 درصد از جمعیت کشور واکسن زده اند و به این معناست که مجارستان از میانگین نرخ اتحادیه اروپا  (12.5درصد) بالاتر است. اما از نظر تعداد تلفات در هر یک میلیون نفر، بعد از جمهوری چک در ردیف دوم قرار دارد.

آقای یانوش لازار ، رئیس دفتر پیشین نخست وزیر و نماینده کنونی پارلمان (حزب فیدس) نیز با حمایت از عملکرد دولت در ثبت سفارش واکسن‌های چینی و روسی، تصریح کرد، تاکنون جان بیش از  نیم میلیون نفر با استفاده از این واکسن‌ها، نجات پیدا کرده است. وی گفت به خاطر فقدان واکسن‌های غربی بیش از 20 هزار نفر جان خود را از دست داده اند و در مقابل جان حدود 600 هزار نفر نیز با واکسن‌های شرقی حفظ شده است.

طبق برخی از گزارشات، در طرح واکسیناسیون تا کنون از  1,098,712 دوز واکسن فایزر، نیم میلیون دوز واکسن سینو فارم و بقیه نیز از سایر واکسن‌ها مانند اسپوتنیک روسی، مدرنا، آسترازنکا و..  استفاده شده است.

دولت مجارستان با اجرای طرح نظر سنجی عمومی در ماه فوریه، سعی داشت، محدودیت های کرونایی را کاهش دهد اما شدت موج سوم کرونا به حدی بوده که آقای اوربان ناچار شد تا محدودیت های در طی یک ماه اخیر تشدید و تمدید سازد. آمارروزانه تلفات به بیش از 302 نفر ظرف چند روز گذشته، بی سابقه بوده و پیش بینی میگردد در صورت تداوم روند صعودی جان باختگان، نه تنها حالت فوق العاده تمدید بلکه محدودیت های کرونایی بیشتر گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما