معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۸

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین (هفته چهارم اسفند 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی جنوب چین که در هفته چهارم اسفند ماه 1399 در رسانه‌های این حوزه در جنوب چین منتشر شده به شرح زیر بوده است :

آغاز  پروژه "HTWO گوانجو" گروه هیوندای موتور

مراسم آغاز پروژه "HTWO گوانجو" - اولین پایگاه تولید و فروش سیستم پیل سوختی هیدروژنی خارج از کشور گروه هیوندای موتور- در تاریخ 2 مارس در گوانجو برگزار شد.

پروژه "HTWO گوانجو" در منطقه توسعه گوانجو، استان گواندونگ واقع شده و مساحت آن 207 هزار مترمربع است. در این پروژه یک کارخانه سلول سوختی هیدروژنی، یک کارخانه تولید سیستم پیل سوختی هیدروژنی، یک مرکز تحقیق و توسعه و یک مرکز نوآوری ساخته خواهد شد و پیش بینی می‌شود این پروژه در نیمه دوم سال 2022 به پایان برسد.

پروژه فوق 100٪ متعلق به گروه موتور هیوندای است و پیش بینی می‌شود کل سرمایه گذاری آن تا سال 2030 به 8.5 میلیارد یوان (1.3 میلیارد دلار) برسد. این شرکت در نظر دارد سالانه 6500 سیستم پیل سوختی هیدروژنی تولید کند.

امضای توافقنامه‌های همکاری بین شرکت های چند ملیتی و استان گواندونگ

نشست همکاری و توسعه شرکت های چند ملیتی- استان گواندونگ در دوره چهاردهمین برنامه پنج ساله و مراسم امضای توافقنامه‌های همکاری و استراتژیک با موفقیت در 2 مارس در شهر گوانجو برگزار شد. 37 پروژه چند ملیتی با سرمایه گذاری بالغ بر 300 میلیارد یوان (46 میلیارد دلار) در این نشست به امضا رسید که شامل 12 پروژه از هنگ کنگ و ماکائو، 15 پروژه از اروپا و آمریکا، 5 پروژه از ژاپن و کره جنوبی و 5 مورد از کشورهای آ.سه.آن است.

زمینه‌های مختلفی از جمله پتروشیمی سبز، وسایل نقلیه انرژی جدید، فناوری الکترونیکی و اطلاعات نسل جدید، کشاورزی مدرن و تولید مواد غذایی، داروهای زیستی و منابع انرژی جدید تحت پوشش این پروژه‌ها قرار گرفته اند.

این پروژه‌ها توسط نمایندگان شرکت های خارجی، دپارتمان بازرگانی استان گواندونگ و مقامات محلی از گوانجو، شنجن، جوهای، شانتو، فوشان، هویجو، جیانگمن، ژانجیانگ و یانگجیانگ به امضا رسیده است.

در طول دوره چهاردهمین برنامه پنج ساله استان گواندونگ، برخی از شرکت ها و پروژه‌های بزرگ با سرمایه گذاری خارجی از طریق وام های بانکی تا 800 میلیارد یوان (122 میلیارد دلار) کمک مالی خواهند گرفت.

کاهش و معافیت مالیاتی بر مواد تحقیقاتی و علمی وارداتی به شهر شنجن

طبق آمار گمرک شهر شنجن، در سال 2020، این گمرک 1.38 میلیارد یوان مالیات بر مواد وارداتی را کاهش داده است که نسبت به سال گذشته رشد 9.7 درصدی داشت. در این میان، کاهش و معافیت مالیاتی بر مواد تحقیقاتی و علمی وارداتی به 301 میلیون یوان رسیده است که 69% افزایش داشته است.

سیاست های کاهش و معافیت مالیاتی برای نوآوری در فناوری بخش مهمی از سیاست های  گمرکی است. به عنوان مرکز نوآوری علمی و فناوری چین، تقاضای شنجن برای مواد وارداتی علمی و فناوری در حال گسترش است. طبق آمار، در پنج سال گذشته کاهش و معافیت مالیاتی انباشته بر مواد تحقیقاتی در گمرک شنجن از 1 میلیارد یوان فراتر رفته است.

آغاز ساخت پایگاه جدید تولید موشک در منطقه نانشا در گوانجو

ساخت پایگاه جدید تولید موشک شرکت فناوری اکتشاف هوافضای پکن CAS در 15 مارس در منطقه نانشا در گوانجو آغاز شد.

این پایگاه تولید موشک حدود 40 هکتار وسعت داشته و انتظار می رود پس از آغاز عملیات در اوایل سال 2022 بتواند سالانه بیش از 30 موشک تولید کند.

پیش بینی می‌شود این پایگاه به تحقیق و توسعه، تولید و مونتاژ هواپیما و فضاپیماهای منطقه نانشا کمک و گوانجو را به یکی از پایگاه‌های تولید صنعت هوافضای چین تبدیل کند.

اقدامات شنجن برای توسعه تحقیقات علمی

بر اساس گزارش شنجن دیلی، دولت شنجن اقدامات لازم برای بهبود کل زنجیره روند استفاده از نتایج علمی و فناوری برای تولید را اعلام نمود.

از جنبه نوآوری، انتظار نمی رود کمتر از 30 درصد بودجه تحقیق و توسعه در سطح شهر برای تحقیقات اساسی و کاربردی اختصاص یابد، خصوصاً تحقیقاتی که سعی در حل مشکلات عمده، بلند مدت و پرخطر دارند. زمینه‌های اصلی علمی‌شامل مدارهای مجتمع، 5G، وسایل نقلیه هوشمند، نمایشگرهای با کیفیت بالا، زیست پزشکی، اینترنت صنعتی، هوش مصنوعی و غیره است. این اقدامات همچنین از شرکت ها برای ایجاد آزمایشگاه‌های مشترک با دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی داخلی و خارجی پشتیبانی می‌کند.

از نظر کاربردی، سیاست های جدید دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی را ترغیب نموده تا در همکاری با شرکت ها سازوکارهای عملیاتی جدیدی را کشف کنند. این امر به تثبیت مفاهیم فنی و تجاری سازی دستاوردهای آزمایشگاهی کمک می‌کند. منطقه فناوری پیشرفته شنجن این نوع سازوکارها را اجرا خواهد کرد.

بر اساس برنامه‌های جدید، سازمان انتقال فناوری (TTO) در شنجن تأسیس گردیده و انتظار می رود بستر تجاری ملی برای مالکیت معنوی (IP) و دستاوردهای علمی و فناوری ایجاد گردد. شرکت های کوچک و متوسط و تیم های فناور و نوآور می‌توانند هر ساله برای دریافت یارانه‌های نوآوری در علم و فناوری اقدام کنند.

در تلاش برای تضمین صنعتی شدن نتایج تحقیقات، سازوکاری برای معاف کردن افراد از مسئولیت های حقوقی ایجاد می‌شود. محققانی که سیستم های مدیریتی را دقیقاً پیاده سازی نموده و منافع غیرقانونی دریافت نمی‌کنند، از مسئولیت های حقوقی نظیر اشتباه در قیمت گذاری دستاوردهای علمی و فناوری معاف خواهند بود.

 "برنامه ساخت بنادر (2020-2035)" استان فوجیان

استان فوجیان "برنامه ساخت بنادر (2020-2035)" خود را منتشر کرد که شامل ارتقاء 4 بندر کلیدی  (Xiamen، Fuzhou ، Meizhouwan  و Quanzhou) و 11 بندر اصلی است.

بندر شیامن بزرگترین بندر استان فوجیان است. در سال 2020، ظرفیت پذیرش کانتینر و بار این بندر به ترتیب 11.40 میلیون TEU و 207 میلیون تن بود که از نظر ظرفیت پذیرش کانتینر در رتبه هفتم کشور چین قرار دارد. بر اساس این برنامه، بندر شیامن بر توسعه حمل و نقل کانتینری در تجارت داخلی و خارجی، حمل و نقل نفت خام، کروز، حمل و نقل به تایوان و سایر مقاصد، متمرکز خواهد شد. پیش بینی می‌شود تا سال 2035 میزان ظرفیت پذیرش بار بنادر استان فوجیان به 880 میلیون تن رسیده و ظرفیت پذیرش بار بندر شیامن از 300 میلیون تن و تعداد کانتینرها از 20 میلیون TEU فراتر رود.

 آغاز ساخت اولین پایگاه کشاورزی هوشمند استان هونان

مراسم آغاز ساخت اولین پایگاه کشاورزی هوشمند استان هونان در تاریخ 2 مارس در شهر یوان جیانگ برگزار شد. این پروژه به طور مشترک توسط شرکت Zoomlion و شهرداری یوان جیانگ با سرمایه گذاری نزدیک به 100 میلیون یوان (15.3 میلیون دلار) ساخته می‌شود تا یک مدل کشاورزی هوشمند که با محیط کشاورزی هونان سازگار بوده و برنج  با کیفیت تولید نماید، را ایجاد کند.

طرح ساخت این پایگاه به سه مرحله تقسیم می‌گردد: مرحله اول ساخت پایگاه تحقیقاتی کشاورزی دیجیتال در حدود 43 هکتار برای تعیین انواع برنج؛ مرحله دوم ایجاد مرکز کنترل کشاورزی دیجیتال؛ مرحله آخر گسترش و اجرای این مدل کاشت دیجیتالی برنج در حدود 53 هزار هکتار زمین‌های زراعی شهر یوان جیانگ. استان هونان مهمترین استان تولیدکننده برنج در چین است.

ایجاد منطقه همکاری تولیدات هوشمند گوانجو- هنگ کنگ

گواندونگ به تازگی باهدف تعمیق همکاری بین منطقه توسعه گوانجو و هنگ کنگ، طرح توسعه "ایجاد منطقه همکاری تولیدات هوشمند گوانجو- هنگ کنگ" را با هدف همکاریهای صنعتی و مقرراتی مربوط به هنگ کنگ ارائه نمود. این منطقه که در مجموع 39.56 کیلومتر مربع مساحت دارد، در غرب "منطقه توسعه ای گوانجو" قرار داشته و به سه بخش تولیدات هوشمند، نوآوری علمی و تکنولوژیکی و جامعه قابل زندگی تقسیم خواهد شد. این طرح شامل یک پارک تولیدات هوشمند نوزده کیلومتر مربعی بوده و اقداماتی نظیر توسعه تولیدات هوشمند و همگرائی بیشتر با صنعت خدمات مولد هنگ کنگ، فناوری اطلاعات نسل جدید، ساخت تجهیزات با فناوری پیشرفته و دیگر صنایع جدید را ترویج خواهد کرد.

همچنین یک پارک نوآوری علمی 12 کیلومتر مربعی ساخته شده و عمدتاً بر بخش هایی مانند هوش مصنوعی و زیست پزشکی تمرکز خواهد داشت. علاوه بر این، موسسات تحقیقاتی علمی‌پیشرفته را برای ساخت پلتفورم‌های خدماتی برای نوآوری‌های بزرگ تر علمی و تکنولوژیکی، منابع انسانی و مالی علمی و همچنین ساخت تعدادی خوشه صنعتی برای صنایع نوظهور را معرفی خواهد کرد.

به منظور فراهم کردن محیط زندگی راحت تر برای جوانان و استعدادهای هنگ کنگ، ماکائو، یک منطقه قابل سکونت 26 کیلومتر مربعی ذیل "طرح خلیج بزرگ"، با امکانات پشتیبانی مانند برنامه‌های کاربردی 5G، مراقبت های پزشکی هوشمند و حمل و نقل هوشمند گنجانده شده که در این منطقه، همکاری در زمینه‌های آموزش، درمان پزشکی، فرهنگ و گردشگری ترویج خواهد شد.

بر اساس این طرح، تولیدات هوشمند این منطقه، توسعه مشترک با صنایع پیشرفته هنگ کنگ، مانند طراحی صنعتی، کشتیرانی، لجستیک و خدمات مالی را تا سال 2022 تسریع خواهد کرد. همچنین تعدادی از پروژه‌های آزمایشی و پلتفورم های خدمات مرزی برای ساخت هوشمند راه اندازی خواهد شد. تا سال ۲۰۳۵ نیز این منطقه قوانینی در راستای استانداردهای هنگ کنگ و استانداردهای بین المللی با هدف شکل گیری یک رهبری در صنعت تولیدات هوشمند در جهان و ارائه مساعدت های لازم برای منطقه خلیج بزرگ بمنظور همکاری و مشارکت در فرایند رقابت جهانی را تدوین خواهد کرد.

تولید و فروش خودروهای انرژی جدید چین

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در تاریخ 1 مارس، در سال 2020 میلادی، تولید وسایل نقلیه انرژی جدید چین 1.36 میلیون دستگاه بود که 7.5٪ رشد یافت. تولید و فروش خودروهای انرژی جدید چین برای شش سال متوالی در رتبه اول جهان قرار گرفته و فروش انباشته در این شش سال 5.5 میلیون دستگاه می‌باشد.

در سال 2020، مجموع فروش مدل تسلا3 بیش از  137500 دستگاه بود که در بین وسایل نقلیه انرژی جدید در رتبه اول  قرار گرفته است.

طی سال های اخیر، چین بیش از 60 سیاست و اقدام حمایتی را به طور پی در پی اجرا کرده است که نتایج مثبتی در توسعه صنعت خودروهای انرژی جدید داشته و پیشرفت های قابل توجهی در فن آوری این خودروها ایجاد شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما