معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۷۷

اخبار اقتصادی استان‌های ماری و لباب ترکمنستان (نیمه دوم اسفند ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی استان‌های ماری (به مرکزیت مرو) و لباب در ترکمنستان که در نیمه دوم اسفند ماه 1399 در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تولید حدود 8 هزار تن آرد، در ترکمن آباد  
خبرگزاری بیزنس ترکمنستان، 1399.12.27 
در ژانویه تا فوریه سال جاری میلادی، شرکت ذخیره‌سازی و فرآوری غلات ترکمن آباد 7801 تن آرد درجه عالی و درجه یک تولید کرد.
همانطور که رسانه‌های رسمی ترکمنستان گزارش دادند، گندم از تمام حومه‌های استان لباب منتقل می‌شود و آرد تولید شده به تمام مناطق کشور ارسال می‌شود.
بر اساس این گزارش، این شرکت علاوه بر آرد، به طور منظم بلغور، سبوس و برنج نیز تولید می‌کند. در دو ماه نخست سال جاری میلادی، 20 تن بلغور، 2 هزار و 351 تن سبوس و 576 تن برنج تولید شده است.
بنگاه ذخیره‌سازی و فرآوری غلات ترکمن‌آباد در سپتامبر 2013 میلادی تاسیس شد و در حال حاضر بیش از 250 کارشناس در اشتغال دارد. ظرفیت تولید شرکت 96 هزار و 700 تن در سال است.

در سال جاری میلادی، برنامه‌ریزی شده است که 1010 تن پیله در استان لباب تولید شود
خبرگزاری جیحون نیوز، 1399.12.27
مطابق با فرمان قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان قرار است در سال جاری میلادی، 1010 تن پیله در استان لباب تولید شود. رئیس دولت فرمان را در جلسه کابینه وزیران ترکمنستان در 12 مارس امضا کرد.
در این نشست، اورازگلدی یف معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان گزارشی از آماده‌سازی برای فصل بعدی تولید پیله گزارش داد.
در همین راستا، پیش‌نویس فرمان برای بررسی به رئیس دولت ارائه شد که بر اساس آن، وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست، همراه با استانداران، قصد دارند توافق‌نامه‌هایی را در زمینه تهیه ابریشم خام با ارزش منعقد کنند و به کشاورزان دهستان‌ها و سایر تولیدکنندگان پیله‌های با کیفیت بالا ارائه دهند.
در سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است که به طور کلی 2100 تن پیله کرم ابریشم در ترکمنستان تولید شود.

کارخانه شیمیایی ترکمن آباد بیش از 25 هزار تن کود فسفاته تولید کرد
خبرگزاری بیزنس ترکمنستان، 1399.12.26
کارخانه شیمیایی صفرمراد نیازوف، واقع در شهرستان ترکمن آباد در استان لباب، در دو ماه اول سال جاری میلادی، بیش از 25 هزار تن کود فسفاته تولید کرده است. این خبر توسط رسانه‌های رسمی ترکمنستان گزارش شد.
بر اساس این گزارش، این کارخانه در مدت زمان مشخص حدود 15 هزار تن اسید سولفوریک نیز تولید کرده است. این کارخانه اسید سولفوریک را در صورت درخواست تولید می‌کند.
در شعبه کویتنداگ کارخانه، تولید کلر نیز ادامه دارد. در ژانویه- فوریه سال جاری میلادی، این شعبه بیش از 90 تن کلر تولید کرد. کلر عمدتا برای ضد عفونی زمین و ساختمان استفاده می‌شود.
علاوه بر این، این شرکت به همراه شرکت تجاری "کوکچی" تولید باتری‌های اتومبیل را آغاز کردند. در حال حاضر، باتری‌های تولید داخل به کشورهای خارجی صادر می‌شوند.
این کارخانه بیش از 1400 کارشناس در اشتغال دارد.
در جلسه کابینه وزیران ترکمنستان در 14 ژانویه سال جاری میلادی، اعلام شد که برنامه‌ریزی شده است تولید گوگرد ریز آسیاب شده با ظرفیت سالانه حداقل 20 هزار تن با استفاده از فن آوری‌های نوین و تجهیزات تخصصی مدرن در پایگاه کارخانه شیمیایی ترکمن آباد ایجاد شود.

کارخانه پنبه در ترکمن آباد 72 درصد از محصولات خود را صادر می‌کند
خبرگزاری ترکمن پورتال، 1399.12.26
به جای 526.4 تن نخ برنامه‌ریزی شده، بیش از 529 تن نخ در کارخانه نخ‌ریسی پنبه ترکمن آباد در دو ماه نخست سال جاری میلادی تولید شده است. در همین زمان، تولید در ژانویه از 272 تن و تولید در فوریه از 257 تن فراتر رفت. بنابراین،  برنامه‌ریزی صورت گرفته 100.5 درصد اجرا شد. در مقایسه با دو ماه اول سال گذشته میلادی، رشد 105 درصد می‌باشد. زیرا 504.1 تن محصول در ژانویه- فوریه سال گذشته میلادی در اینجا تولید شده است.
شاخص‌های موجود در حساب پول خیلی بیشتر است. پیش‌بینی می‌شد طی دو ماه درآمد حدود 3 میلیون و 685 هزار منات باشد، در حالی که درآمد دریافتی نزدیک به 6 میلیون و 10 هزار منات بود. بنابراین، این طرح از نظر پولی بیش از 163 درصد اجرا شد. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی، نرخ رشد حدود 125 درصد بود.
این بنگاه اقتصادی که هفت سال پیش توسط رئیس جمهور ترکمنستان افتتاح شد، از 529 تن محصول تولید شده در دو ماه سال جاری میلادی، 383.4 تن (72 درصد) صادر کرد. کشورهایی مانند ترکیه، لهستان، روسیه و امارات واردکنندگان اصلی نخ پنبه تولید شده در ترکمن آباد می‌باشند.

مراسم مختلفی در روز جشن نوروز، در پایتخت و استان‌ها برگزار خواهد شد
روزنامه دیجیتال آلتین عصیر ترکمنستان، 1399.12.22
در جلسه دولت، مامدووا معاون نخست وزیر، رئیس دولت را در مورد آماده‌سازی رویدادهای اختصاص داده شده به جشن ملی بهار - روز بین‌المللی نوروز آگاه کرد.
در آستانه جشن نوروز، 20 مارس، کارزار سبز کاشت درخت در سراسر کشور برگزار می‌شود. در روز جشن در پایتخت و استان‌ها، برنامه‌ریزی شده است که رویدادهای نشان‌دهنده آداب و رسوم مردم ترکمن، از جمله مواردی که در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو گنجانده شده، دستاوردهای مدرن این کشور در توسعه حوزه فرهنگ و هنر برگزار شود.
نمایشگاه‌های آثار هنرهای زیبا و تزئینی و کاربردی، ارزش‌های موزه‌ای، محصولات کشاورزی و نساجی برگزار می‌شود. در کاخ موکام، به افتخار جشن ملی بهار، کنسرتی با عنوان موضوعی "بهار صلح" برگزار می‌شود.
قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور با استماع گزارش، خاطر نشان کرد که نوروز، که قدمت آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد، در ترویج فرهنگ، هنر و سنت‌های خوب، دارای اهمیت بین‌المللی است و گفت: این امر موجب تقویت وحدت مردم امروز می‌شود. همانطور که رهبر ترکمنستان خاطرنشان کرد، روز جهانی نوروز فرصت‌های جدیدی را برای تعامل دولت‌ها در جهت صلح و ثبات در جهان، تقویت اعتماد، تفاهم متقابل و دوستی بین مردم ایجاد می‌کند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد که همه جشن‌ها باید در سطح سازمانی بالایی برگزار شود و در این زمینه دستورالعمل‌های خاصی را به معاون نخست وزیر ارائه کرد.

شرکت اقتصادی "یوپک یولی گورلوشیک" در حال ساخت مزرعه بزرگ دامداری، در قلمرو دهستان ترکمنستان در حومه روحوبلنت استان داشاغوز است که برای نگهداری 1200 راس گاو طراحی شده است
خبرگزاری بیزنس ترکمنستان، 1399.12.22 
بر اساس این گزارش، اجرای این پروژه به این دلیل است که ساختار شرکت اقتصادی شامل شرکت سهامی عام "شاوات" - یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات لبنی در کشور است.
برای احداث مزرعه، دولت 600 هکتار زمین را برای سازه خصوصی برای استفاده طولانی مدت اختصاص داد. 17 هکتار برای مجموعه‌ای از سازه‌های لازم اختصاص یافته است. اکنون ساخت دو محوطه برای نگهداری دام به پایان رسیده است، شیردوش در حال احداث است و پایه‌های زایمان در مزرعه گذاشته شده است.
بقیه قسمت زمین برای توسعه مرحله به مرحله پایه علوفه در نظر گرفته شده است. تاکنون برداشت محصول یونجه، ذرت علوفه‌ای و سایر گیاهان از 250 هکتار زمین بکر به دست آمده است.
شرکت اقتصادی "یوپک یولی گورلوشیک" پس از راه‌اندازی دامداری، سالانه 100 تن شیر و 300 تن گوشت را به مصرف‌کنندگان می‌رساند.

صادرات 140 تن ماش در ماه مارس سال جاری توسط شرکت خصوصی "آیدین مقصد" در استان ماری
خبرگزاری بیزنس ترکمنستان، 1399.12.21 
در مارس سال جاری میلادی، شرکت خصوصی "آیدین مقصد"، در حومه کرکی در استان لباب واقع شده است، 40 تن ماش به دبی (امارات متحده عربی)، 60 تن به پاکستان و 40 تن به افغانستان صادر کرد.
به گفته رئیس شرکت آقامراد آلائف به خبرگزاری "بیزنس ترکمنستان"، این شرکت 300 هکتار زمین را برای مدت 99 سال اجاره کرده است. این شرکت دانه‌هایی مانند ارزن، ماش و کنجد را در قلمرو خود پرورش می‌دهد و قصد دارد در آینده ذرت خوشه‌ای پرورش دهد.
علاوه بر این، در فوریه سال جاری میلادی، این شرکت 100 تن ارزن به افغانستان و 150 تن به عراق صادر کرده است. این شرکت همچنین محصولات خود را به ازبکستان صادر می‌کند.
شرکت خصوصی "آیدین مقصد" در سال 2012 میلادی تاسیس شد. این شرکت از بدو تاسیس تاکنون 5000 درخت توت کاشته است و قصد دارد در آینده پیله‌های کرم ابریشم پرورش دهد. علاوه بر این، این شرکت قصد دارد ارزن و ماش بسته‌بندی شده را به بازار محلی عرضه کند.

استان ماری ترکمنستان به طور فعال در زمینه گازرسانی نقاط مسکونی روستایی مشغول به کار می‌باشد
روزنامه الکترونیک مجتمع نفت و گاز ترکمنستان، 1399.12.20
از ابتدای سال 2021 میلادی، خط لوله گاز به طول 4074 متر فشار متوسط و بالا توسط کارکنان گازرسانی اداره ساخت و ساز و نصب گاز انجمن "ترکمن گازاوپجونچلیلیک" برای ساکنان استان ماری کشیده شده است.
علاوه بر این، کار برای بازسازی و نصب خطوط لوله گاز موجود در حال انجام است. در این کارها از لوله‌های پلی اتیلن استفاده می‌شود که با تراکم بالا متمایز شده و فشار زیادی را تحمل می‌کنند. آنها محصولات شرکت سهامی عام "ترکمن توربا" به طور پیوسته به اداره "ماری گاز اوپجونچیلیک" عرضه می‌شود.
تا به امروز، کار در مورد بازسازی خط لوله فشار متوسط در دهستان "قیزیل گوم" در حومه ساکارچاگه به موقع انجام شده است. در روستای "حاصل"، دهستان "ینیش" در حومه ترکمن گالا، تعمیر اساسی در خط لوله انتقال فشار متوسط انجام شد.
در حال حاضر، ساخت خط لوله گاز با فشار بالا در قلمرو دهستان "گاراشسیزلیک" در حومه وکیل بازار در مرحله نهایی است. قطر لوله‌های نصب شده در اینجا 315 میلی متر است، طول خط لوله گاز 2000 متر است. در سایت ساختمانی، تجهیزات ساختمانی مدرن فعال هستند، سازندگان باتجربه و کارکنان گازرسانی در کارهای ساختمانی نقش دارند، که کار را به طور کارآمد و به موقع انجام می‌دهند.

افزایش میزان برداشت موز در استان ماری
 خبرگزاری ترکمن پورتال، 1399.12.20 
روزنامه "ترکمنستان بی‌طرف" گزارش می‌دهد، در گلخانه شرکت اقتصادی "فرهار" در دهستان گنگش در حومه ساکارچاگه، هر سال حجم برداشت موز در حال افزایش است.
پاییز گذشته، در فصل برداشت، حدود 70 تن میوه در اینجا برداشت شد که 20 تن بیشتر از سال 2019 میلادی است.
از داخل، گلخانه کاملا متفاوت با گلخانه‌هایی است که برای مثال گوجه‌فرنگی، خیار یا حتی لیمو پرورش می‌یابد. گیاهان در اینجا یک متر ضخامت و بیش از شش متر ارتفاع دارند.

آماده‌سازی گلخانه جدیدی در حومه چارجو در استان لباب
خبرگزاری جیحون نیوز، 1399.12.13
در جلسه کاری در قالب ارتباط تصویری دیجیتال، که به ریاست قربانقلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان و آمانگلدی یف استاندار لباب گزارش داد که وی در چارچوب برنامه توسعه اقتصادی - اجتماعی کشور برای 2019-2025 میلادی و برنامه ملی روستایی در حال آماده‌سازی راه‌اندازی گلخانه‌ مدرن استان می‌باشد.
رئیس جمهور قربانقلی بردی محمدوف دستور داد تا در سطح مناسب افتتاح گلخانه‌ای مدرن برای پرورش سبزیجات در حومه چارجو را سازماندهی کند که در مارس سال جاری میلادی به بهره‌برداری می‌رسد.
گلخانه شرکت خصوصی در دهه سوم مارس افتتاح می‌شود. در آن روز، قرار است افتتاح گلخانه‌ها در سایر استان‌ها نیز تحقق یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما