معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۴

ایالات متحده خواستار توقف فوری ساخت خط لوله گاز نورد استریم ۲ شده است

گزارش روزنامه سایت درباره فشار آمریکا به کشورهای اروپایی برای توقف پروژه نورد استریم 2، تحت عنوان: «ایالات متحده خواستار توقف فوری ساخت خط لوله گاز نورد استریم ۲ شده است» در ارتباط با ساخت خط لوله گاز نورد استریم 2 که تقریباً به پایان رسیده است و لوله گذاری در دریای بالتیک پس از تقریباً یک سال تعلیق به دلیل تحریم های آمریکا، مجدداً از ماه دسامبر از سر گرفته شد، در ادامه آمده است.

ایالات متحده دوباره همه نهادهایی که در تکمیل نورد استریم ۲ نقش دارند را تهدید به تحریم کرده است. گویا کنگره، دولت را ملزم به انجام چنین کاری نموده است.

ایالات متحده خواستار توقف فوری تمامی فعالیت‌های مرتبط با ساخت خط لوله بحث برانگیز نورد استریم ۲ شده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد "هر نهادی که در این پروژه مشارکت داشته باشد و فوراً از این پروژه خارج نشود، با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهد بود. دولت موظف است قانون تحریم مصوب کنگره را اجرا کند." وی ادامه داد: "آمریکا تلاش برای تکمیل خط لوله را پیگیری کرده و در حال ارزیابی اطلاعات شرکت‌های دخیل در پروژه نورد استریم۲ است."

بلینکن در بیانیه‌ای افزود: "نورد استریم ۲ یک توافق بد برای آلمان، اوکراین و متحدان و شرکای ما در اروپای مرکزی و شرقی است." "همانطور که دولت‌های متعدد ایالات متحده روشن کرده اند، این خط لوله یک پروژه ژئوپلیتیک روسی است که هدف آن تقسیم و تضعیف امنیت انرژی اروپا می‌باشد."

ساخت خط لوله بین روسیه و آلمان تقریباً به پایان رسیده است. البته لوله گذاری در دریای بالتیک پس از تقریباً یک سال تعلیق به دلیل تحریم‌های آمریکا، مجددا از ماه دسامبر از سر گرفته شد.

واشنگتن می‌گوید، ایالات متحده کاملاً مخالف نورد استریم ۲ است. دولت آمریکا، این خط لوله را عاملی برای وابستگی بیش از حد اروپا به منابع انرژی روسیه می‌داند. تنها دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، مخالف سرسخت این پروژه نبود ـ بلکه جو بایدن نیز بارها از این پروژه انتقاد کرده است. منتقدان آمریکا معتقدند که ایالات متحده بیشتر قصد فروش گاز خود را در اروپا دارد.

فرانسه و بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر نیز مخالف پروژه نورد استریم ۲ هستند. با این وجود، دولت آلمان به این پروژه پایبند است.

تاکنون ایالات متحده تنها شرکت روسی KVT-RUS  که شناور فورتونا را اداره می‌کند، تحریم کرده است. دولت ترامپ این اقدامات تنبیهی را اندکی پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اش در ماه ژانویه اعلام کرده بود. در گزارش منتشر شده وزارت امور خارجه آمریکا تحت مدیریت بلینکن در ماه گذشته، برخلاف آنچه انتظار میرفت، هیچ شرکت دیگری تحریم و یا تهدید به تحریم نشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما