معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۴۹

اخبار اقتصادی ایتالیا ( هفته اول فروردین ماه 1400 )

اخبار اقتصادی ایتالیا در هفته اول فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر گردیده به شرح زیر است :

اعتصاب بخش حمل و نقل شهری:

امروز اعتصاب 24 ساعته ملی در بخش حمل و نقل عمومی‌برگزار خواهد شد. این اعتصاب به دعوت اتحادیه و تشکل های حمل و نقل شامل Filt-Cgil ، Fit-Cisl ، Uil Trasporti ، Faisa-Cisal ، Ugl-Fna برگزار می‌شود. اعتصاب در اغلب کلان شهرهای ایتالیا برگزار خواهد شد که به موجب آن ساعتهای توقف اتوبوس ، تراموا و زیرزمینی شهرهای اصلی متفاوت خواهد بود: در شهر تورین از 9 تا 12 و از 15 تا پایان سرویس. در میلان از ساعت 8.45 صبح تا 3 بعدازظهر و از ساعت 6 عصرتا پایان سرویس، در بولونیا از 8.30 تا 16.30 و از 19.30. فلورانس از 9.15 صبح تا 11.45 صبح و از 3.15 بعد از ظهر ؛ رم از 8.30 تا 17 و از 20 تا پایان سرویس ؛ ناپل از 9.30 تا 17 و از 20 در پایان سرویس ؛ رجیو کالابریا از 8 تا 18 و از 21. بنا به این گزارش علیرغم انعقاد قرارداد کار جمعی در سال 2017 ، اتحادیه‌های حمل و نقل به آن معترض بوده و خواستار اصلاح آن می‌باشند، انجمن‌های کارفرمایان نسبت به خواسته‌های کارمندان ملاحظاتی را مطرح کرده و تلاش های اتحادیه برای جلوگیری از اعتصاب بی فایده بوده است.

تداوم رشد سرمایه بخش صنعت:

بنا به اعلام Assogestioni در ماه فوریه ، خالص ورودی  سرمایه بخش صنعت 2.1 میلیارد یورو مثبت بود که این  رقم  از ابتدای سال به 14.6 میلیارد یورو افزایش یافته است. مجموعه سرمایه و دارایی‌های اداره بخش صنعت ایتالیا بالغ بر 2416 میلیارد یورو تخمین زده می  شود.  افزایش دارایی‌های تحت مدیریت شرکتها بالغ بر 1.2 میلیارد بود که دارایی‌های سرمایه گذاری شده در صندوق های باز و محدود با بالاترین رقم در تمام دوران خود به ثبت رسید.

جریمه 5 میلیون یورویی سازمان بزرگراه‌های کشور:

سازمان ضد انحصار شرکت بزرگراه‌های ایتالیا (Autostrade) را به دلیل اقدامات غیرمنصفانه تجاری ، 5 میلیون یورو بعلت شکایت l'Italia SpA جریمه کرد. طبق گفته مقامات این سازمان ، این شرکت "عوارض را در بخشهایی که شرایط مهم و مداوم استفاده از سرویس بزرگراه با صف های طولانی و زمان طولانی سفر وجود دارد ، رعایت نکرده یا کاهش نداده است ،  این امر ناشی از کمبودهای جدی شرکت در مدیریت و نگهداری زیرساختهایی که برای ایمنی نیاز به نظارت و عملیات ویژه دارد، میباشد، سازمان ضد انحصار اقدامات غیر منصفانه این شرکت را در  بزرگراههای A / 16 Napoli-Canosa ، A / 14 Bologna-Taranto ، A / 26 Genova Voltri-Gravellona Toce تائید نموده و در خصوص بزرگراه‌های ، A / 7 Milano-Serravalle-Genova A / 10 Genova-Savona-Ventimiglia و A / 12 Genova-Rosignano. مراتب تخلف را در دست بررسی قرار داده است.  

بانک مرکزی ایتالیا: در ایتالیا 32 هزار شرکت با بحران کمبود نقدینگی روبرو می‌باشند،

وی افزود، امروزه شرکت هایی که بیشتر از توانمندی شان مقروض شده اند ممکن است نتوانند تا زمان بازیافت وضعیت اقتصاد دوام بیاورند. این دسته از شرکت ها در مجموع به 17 میلیارد یور نقدینگی نیاز دارند. درصد شرکت هایی که قادر به پرداخت بدهی‌های خود نمی‌باشند از %3 سال گذشته به %4.4. افرایش یافته است.  

پرداخت 11.8 میلیون یورو جریمه توافقی توسط شرکت نفت ایتالیا، انی؛

 پس از رای روز گذشته دادگاه میلان در خصوص تبرئه مدیران شرکت نفت ایتالیا در مورد اتهام پرداخت رشوه و فساد بین المللی به مقامات کشور نیجریه، دیروز شرکت نفت ایتالیا، انی اعلام نمود در رابطه با پرونده مشابه این شرکت (فساد بین المللی) در مورد کشور کنگو تقاضای قبول جریمه توافقی را به دادستان میلان ارائه نموده است.  (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 19 مارس 1399، ص 31)

اعتصاب  در  شرکت آمازون ایتالیا:

امروز(19مارس) شرکت به دلیل اعتصاب کلیه کارکنانش که حدود 40 هزار نفر در مرکز ، بخش تحویل ، رانندگان میباشند،  ،به مدت 24 ساعت فعالیتش را متوقف  کرد.

افزایش اندک قیمت مسکن:

برابر گزارش سازمان آمار ایتالیا، در سال 2020 ، قیمت خانه‌های خریداری شده توسط خانواده‌ها بیشترین رشد را به طور متوسط در یک سال (1.9٪ +) نسبت به سال (2010) داشته است.  در سال 2020 قیمت خانه کماکان  15٪ پایین تر از قیمت مسکن در 2010 که اوج قیمت مسکن در ایتالیا بود، می‌باشد

صرفه جویی 720 میلیون یورویی اعمال تغییر ساعت در ایتالیا،

 ترنا ، شرکتی که شبکه ملی انتقال برق را مدیریت می‌کند ، اعلام نمود، با بازگشت به وقت تابستانه  به مدت 7 ماه اثراث کاهش برق ، حفظ محیط زیست و تأثیرات مثبت اقتصادی را خواهیم داشت. در سال 2020 مزایای تغییر ساعت موجب صرفه جویی  عبارت بودند از 400 میلیون کیلووات ساعت کاهش در مصرف برق (به اندازه متوسط مصرف سالانه برق 150 هزار خانوار) ، کاهش انتشار CO2 در جو به میزان 205 هزار تن و صرفه جویی اقتصادی 66 میلیون یورویی .از 2004 تا 2020 ، مصرف کمتر برق برای ایتالیا ، به دلیل تغییر ساعت تابستانه ، تقریباً 10 میلیارد کیلووات ساعت است و از نظر اقتصادی ، پس انداز یک میلیارد و 720 میلیون یورویی را برای شهروندان به دنبال داشته است.

قرارداد یک میلیاردی شرکت ساپیم و  قطر:

قراردادی به ارزش 1 میلیارد یورو با قطر.؛طی یک ماه گذشته این دومین قرارداد بزرگ شرکت سایپم در کشور قطر می‌باشد موضوع قرارداد همچون قراداد قبلی (که ارزش آن 1.7 میلیارد دلار بود) مربوط به توسعه مخاذن حوزه شمالی یعنی مناطقی که بواسطه آن دولت دوحه قصد دارد به واسطه آن به مقام اول در سطح جهان از نظر تولید گاز برسد. بخشی از این قرارداد احداث خط لوله فراساحلی و ارتباط آن با تاسیسات زمینی که تاسیسات شهر صنعتی راس الافن 330 کیلومتر بوده و زمان این عملیات تا پایان سال 2024 خواهد بود. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 23 مارس 2021 ص 1 و 26)

اقدامات ناقص اقتصادی دولت برای مقابله با بحران کرونا:

رئیس و مدیرعامل گروه هتل های زنجیره‌های Starhotel طی مصاحبه با روزنامه اقتصادی ایل سوله به مقایسه اقدامات دولت ایتالیا و سایر کشورهای محل فعالیت این گروه تجاری پرداخته و می‌گوید: ما سال گذشته %80 از درآمدمان برابر با 40 میلیون یور را از دست دادیه ایم. در چنین وضعیتی دولت ایتالیا تا به حال 150 هزار یورو به ما کمک کرده است، این درحالیست که ما برای تنها هتل میکلانژ نیویورک از دولت آمریکا طی 15 روز  2 میلیون یورو برای پرداخت هزینه آب و برق و سوخت و پرسنل دریافت کردیه ایم و پس از آن 2 میلیون یوروی دیگر نیز مجددا دریافت نمودیم و اکنون نیز قرار است برای کمک به شرکت ها نحوه و میزان مالیات های پرداختنی مجدداَ بازبینی گردد،  (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 21 مارس 2021 ص 5)

سخنرانی نخست وزیر در سنا درخصوص بحران کرونا:

وی در 21 مارس  در سنا هدف نیم میلیون واکسن در روز را اعلام نمودکه پس از آغاز دوباره بازگشایی کشور بعد از عید پاک عملی خواهد شد. نخست وزیر اشاره ای به واکسن اسپوتنیک  و تولید آن در ایتالیا ننمود، بازگشایی تدریجی کشور و گلایه از ناهماهنگی بین استانها در اولویت بندی واکسیناسیون و اشاره به نوع هندی کرونا از نکات مهم سخنرانی وی بود.

طرح همکاری مشترک ایتالیا و روسیه برای تولید واکسن اسپوتنیک در ایتالیا؛

در حالیکه آژانس دارویی اروپا (Ema) در تدارک سفر به روسیه برای بازدید از مراکز  تولید واکسن اسپوتنیک (Sputnik V) در تاریخ 10 آوریل است، دیروز در محل انستیتو گامالیا (Gamaleya) روسیه میزگردی از طریق ویدئو کنفرانس توسط مرکز گفتگو های ایتالیا – روسیه و صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم دولتی روسیه در محل مؤسسه تحقیقات در زمینه بیماری‌های عفونی روسیه گامالیا (Gamaleya) برگزار گردید. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 24 مارس 1400 ص 9)

افزایش بی سابقه نرخ حمل و نقل کانتینری در ایتالیا؛

به گفته این نهاد اقتصادی با استناد به گزارش دفتر مطالعات بانک انتزا سن پائولو ایتالیا هزینه اجاره یک کانتینر در مسیر شانگهای -  اروپا که در ماه جولای سال گذشته برابر با 906.2 دلار بوده امروز به 4.190 دلار رسیده است. از جمله دلایل این افزایش بها، قطع شدن زنجیره حمل و نقل بدلیل رکود اقتصادی ناشی از شیوع پاندمی‌کرونا ویروس، بکارگیری استراتژی کنترل بازار از طرف شرکت های حمل و نقل از طریق لغو برنامه سفر بسیار از کشتی‌های تجاری. و افزایش صادرات %50 چین به آمریکا و نیاز چین به کشتی‌های تجاری در مسیر آمریکا به چین است. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 23 مارس 1400 ص 20)

پیش بینی وزارت اقتصادی ایتالیا ردر مورد رشد اقتصادی؛

موج جدید موجب کندی روند تولیدات ناخالص داخلی کشور در سه ماهه اول گردید. ولی در سه ماهه دوم این روند جبران خواهد شد و در سه ماهه سوم و چهارم رشد اقتصاد ایتالیا شتاب خواهد گرفت. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 24 مارس 1400 ص 5)

اعتصاب پیک های خدماتی:

پس از اعتصاب پیک های خدماتی آمازون ، مراکز تحویل غذای فوری و موسسات Glovo و Deliveroo  شبکه RiderXidiritti نیز اعلام نمود در اکثر شهرها  ایتالیا در روز بسیج پیک، اعتصاب سرتاسری در ایتالیا شرکت خواهد کرد. . اعتصاب کنندگان خواستار تعیین وضعیت اشتغال آنها از پرداخت برمبنای سفارشات به قرارداد رسمی همراه با پوشش های بیمه و سایر خدمات هستند. 

تداوم رشد سرمایه بخش صنعت:

 بنا به اعلام Assogestioni در ماه فوریه ، خالص ورودی  سرمایه بخش صنعت 2.1 میلیارد یورو مثبت بود که این  رقم  از ابتدای سال به 14.6 میلیارد یورو افزایش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما