معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۹۳

بیت کوین، اتریوم، ان اف تی: تاثیر رمزارزها بر محیط زیست چیست؟

بیت کوین که طی یک سال قیمتش چند برابر شده است به طور مرتب به علت نیاز گسترده اش به مصرف برق مورد انتقاد قرار می‌گیرد. سایر رمزارزها نیز که بر همان فناوری بلاک چین استوار هستند و همچنین سایر ابزارهای سوداگری همچون ان اف تی NFT نیز این گونه هستند.

اما تاثیر این فناوری‌ها بر تغییرات آب و هوایی چیست؟

1-مصرف انرژی بیت کوین چقدر است؟

ارزیابی "شاخص مصرف برق بیت کوین کمبریج" بر این باور است که مصرف سالانه بیت کوین می‌تواند به 128 ترا وات ساعت برسد که معادل شش دهم تولید برق جهانی و کمی‌بیش از مصرف برق نروژ است.

جرج کامیا، تحلیلگر آژانس بین المللی انرژی می‌گوید: "ارقام قابل توجه در مقایسه با کشورهای با اندازه متوسط یا سایر فناوری‌ها مثل خودروهای برقی که در سال 2019 80 ترا وات ساعت مصرف داشتند، اما ارقامی نسبتاً کم در مقایسه با سایر فناوری‌ها مثل تهویه هوا که سالانه دو هزار ترا وات ساعت برق مصرف می‌کنند." به گفته وی، گوگل در سال 2019، 12.2 ترا وات ساعت برق مصرف کرده است و مجموعه مراکز داده‌ها در جهان به استثنای مراکزی که بیت کوین استخراج می‌کنند، حدود 200 ترا وات ساعت برق مصرف می‌کنند.

الکس دو وری، اقتصاددان که در این موضوع در سال 2016 یکی از اولین شاخص ها را ایجاد کرد، بدبین تر است. وی معتقد است که با افزایش اخیر قیمت بیت کوین، استفاده برق آن از همه مراکز داده‌ها فراتر خواهد رفت.

2- چرا بیت کوین تا این حد انرژی خوار است؟

مصرف برق یکی از ویژگی‌های اصلی رمز ارزهاست. اگر مراکز داده‌های غول پیکر در سراسر جهان به بیت کوین اختصاص داده شده اند علتش این است که به پاداش قابل توجهی چشم دوخته اند. قانون بیت کوین پیش بینی کرده است که ماینرها کارشان را با حل معادلات پیچیده که ارتباط مستقیمی‌با تراکنش ها ندارد ثابت کنند. در مقابل، آنها به طور خودکار هر ده دقیقه، پاداشی را به صورت خودکار دریافت می‌کنند.

این یکی از اصول بنیادین این رمزارز است. مایکل روچ که در ایجاد شاخص مصرف برق بیت کوین کمبریج مشارکت داشته می‌گوید: "هر چند دستگاه‌های جدید برق کمتری مصرف می‌کنند، اما برای بدست آوردن سهم بیشتری از بیت کوین‌هایی که به حساب ماینرها واریز می‌شود، شما برق بیشتری مصرف خواهید کرد." با بیت کوینی که قیمت آن از 55 هزار دلار فراتر رفته است، ماینرها با تمام قوا کار می‌کنند.

3- تاثیر آن بر محیط زیست چیست؟

تاثیر بیت کوین بر محیط زیست به طور مستقیم به مصرف شدید برق ارتباط دارد. مدافعان بیت کوین تایید کرده اند که با توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، بیت کوین تاثیر چندان قابل توجهی بر محیط زیست ندارد.

اما همه چیز به محلی بستگی دارد که مراکز داده‌ها در آنها مستقر شده اند. به گفته مایکل روچ، ایران بین پنج تا ده درصد استخراج بیت کوین را دارد. در حالی که عمده فعالیت ها در چین صورت می‌گیرد. بنا بر اعلام آژانس بین المللی انرژی، در ایران، گاز با نسبت بالایی و سپس نفت منبع اصلی تولید برق است اما در چین بیش از شصت درصد برق از کربن تولید می‌شود.

به گفته مایکل روچ، در بخشی از سال، ماینرهای چینی از تولید زیاد برق آبی در جنوب این کشور بهره می‌برند اما در فصل خشک، آنها به شمال سفر می‌کنند که در آنجا برق از زغال قهوه ای که کربن به شدت آلاینده ای است تولید می‌شود. وی می افزاید: "آلودگی‌های کربنی بیت کوین به طور کامل از یک ماه به ماه دیگر تغییر می‌کند."

بنجامین جونز که در مطالعه ای در دانشگاه نیومکزیکو درباره تاثیر زیست محیطی بیت کوین شرکت کرده است می‌گوید: "مساله این است که بدانیم تاثیرات مثبت خالص بیت کوین برای جامعه، پس از درنظر گرفتن هزینه‌های آن چیست."

4- آیا بهبود وضعیت ممکن است؟

با همگانی شدن دسترسی به بیت کوین، انتقادها شدت یافته است. دومین رمز ارز به نام اتریوم قصد دارد از "اثبات انجام کار" به یک سیستم با مصرف انرژی کمتر عبور کند که حذف بخشی از پردازنده‌ها را ممکن می‌کند. اما به سختی می‌توان شاهد این بود که بیت کوین چنین تغییری را در پیش بگیرد که احتمال دارد باعث شود شبکه آن کمتر غیر متمرکز و ایمن باشد.

مایکل روچ می‌گوید: اثبات انجام کار، آنچنان در ارزشها و فرهنگ بیت کوین ریشه دوانده است که این کار نوعی حرمت شکنی تلقی خواهد شد. وی خاطر نشان می‌کند که با وجود تلاش های فراوان، هیچ اصلاحات عمده ای در خصوص رمز ارزها به تصوب نرسیده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما