معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۸- ۱۶:۰۰ - مشاهده: ۱۱۰۶

پیش بینی OECD از رشد اقتصادی برزیل در سال 2021

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارش فصلی خود چشم انداز رشد اقتصادی برزیل در سال 2021 را تغییر داده و پیش بینی افزایش تولید ناخالص داخلی این کشور را از 2.6 درصد (در پیش بینی قبلی در ماه دسامبر 2020) به 3.7 درصد افزایش داده است. تداوم کمک های دولتی موجب حفظ قدرت خرید شده و بازیابی فعالیت های اقتصادی از دلایل افزایش چشم انداز رشد اقتصادی برزیل می‌باشد.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) در  گزارش فصلی خود از اقتصادی جهانی که روز چهارشنبه(10 مارس) منتشر شد؛ چشم انداز روشن تری برای اقتصاد برزیل در سال 2021 ترسیم کرده است. در این گزارش رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)برزیل در سال 2021 حدود 3.7 درصد پیش بینی شده است که پیش بینی 2.6 درصدر در  گزارش قبلی (دسامبر 2020) 1.1 درصد بالاتر است.  میزان رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 نیز 2.7 درصد پیش بینی شده که از 0.5 درصد از رقم پیش بینی شده  2.2 درصدی در دسامبر 2020  بالاتر است.

در این گزارش آمده که بزرگترین اقتصاد در آمریکای لاتین یکی از کشورهایی است که برنامه ارائه کمک های اضطراری مالی به شهروندانش را تدام بخشیده و این امر به حفظ قدرت خرید و مصرف مردم این کشور کمک کرده است. این گزارش همچنین اشاره می­کند که بازیابی اقتصادی "نسبتاً سریع" در بسیاری از کشورهای در حال ظهور از جمله برزیل حاصل شده است.

 سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارش جدید خود به وجود ریسک هایی در چشم اندازی اقتصادی کشورهای در حال ظهور مانند برزیل اشاره کرده که از جمله آنها می‌توان به بدتر شرایط مالی دولت (به دلیل ارائه کمک های اضطراری به مردم)، موج جدید شیوع مجدد ویروس کرونا و خروج سرمایه‌ها اشاره کرد. این گزارش توضیح می دهد خطر توزیع کندتر از حد انتظار واکسن در بسیاری از اقتصادهای در حال ظهور و در حال توسعه موجب نگرانی فوری است و این موضوع می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های مصرفی و در نتیجه رشد اقتصادی این کشورها شود.

این سازمان در برآورد قبلی رشد جهانی سال 2021 نیز تجدید نظر کرده و پیش بینی رشد اقتصادی جهانی را 5.6 درصد پیش بینی کرده که از رقم پیش بینی شده در گزارش قبلی 1.4 درصد بالاتر است. ( در گزارش قبلی فصلی این سازمان رشد اقتصاد جهانی در سال 2020 رقم 4.2 درصد پیش بینی شده بود. دلایل این بهبود چشم انداز نیز پیشرفت مناسب تولید واکسن‌های کارآمد، اعلام برنامه‌های جدید حمایتی در برخی از کشورها و تطبیق پذیری بیشتر کشورها با شرایط جاری ذکر شده است.

لورنس بوم، اقتصاددان OECD در خصوص این گزارش گفته که تصویب بسته  1.9 تریلیون دلاری امریکا   سهم 1 درصدی از کل 1.4 درصدی ارتقاء پیش بینی رشد اقتصاد جهانی داشته است. او گفته به لطف واکسیناسیون گسترده و کاهش میزان مرگ و میر در آمریکا، انتظار می رود نرخ رشد اقتصادی این کشور نسبت به پیش بینی قبلی در ماه دسامبر دو برابر شود. رشد اقتصادی برای کشورهای عضو حوزه یورو که در آن نرخ واکسیناسیون کند تر است، 3.9 درصد پیش بینی شده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما