معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۳۰- ۱۲:۰۰ - مشاهده: ۲۸۶

اخبار اقتصادی ترکمنستان (هفته چهارم اسفند ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته چهارم اسفند ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تولید بیش از 33.5 تن الیاف پشم توسط شرکت " کرونلر (کاروان‌ها)"

در کارخانه ریسندگی پشم شرکت خصوصی "کاروان‌ها" واقع در منطقه صنعتی آق بوغدای استان آخال تاکنون بیش از 33.5 تن الیاف پشم تولید شده است. بخش تولیدی این کارخانه در ماه آوریل سال 2020 راه‌اندازی شده و به دستگاه‌های روز جهان مجهز می‌باشد. شرکت مذکور شامل کارخانه‌های ریسندگی پشم و نساجی است. این شرکت خط تولید قالی‌های ترکمنی با کیفیت از پشم خالص را نیز راه‌اندازی کرده است. ظرفیت تولید الیاف پشمی این کارخانه در ماه 15 تن و در سال 180 تن گزارش شده است. در کارخانه ریسندگی این شرکت انواع الیاف پشمی از پشم گوسفند و الیاف ترکیبی با پلی استر تولید می‌شوند.

در کارخانه نساجی این شرکت، محصولاتی از قبیل گلیم و روفرشی، پتوهای پشمی و نیمه پشمی در اندازه‌های مختلف تولید می‌گردند. ظرفیت تولید انواع پتو در این کارخانه ماهانه 7500 تخته و سالانه 90 هزار تخته اعلام شده است. ظرفیت تولید گلیم و روفرشی این کارخانه نیز در ماه 13 هزار متر مربع و در سال 156 هزار مترمربع گزارش شده است. در حال حاضر محصولات این شرکت، نیاز بازارهای داخلی را تأمین نموده و مسئولان شرکت در تلاشند تا با افزایش تنوع تولیدات، محصولات خود را به کشورهای خارجی صادر کنند.

برداشت 25 تن محصول کنجد در سال گذشته از مزرعه "سکیز باغ (هشت باغ) "

در سال گذشته از مزرعه " سکیز باغ (هشت باغ)" واقع در بخش تجن استان آخال حدود 25 تن محصول کنجد برداشت شده است. رئیس این مزرعه آقای محمد یمشیکوف محصولاتی از قبیل پنبه، گندم، کلزا، کنجد، آفتابگردان و خربزه را در این مزرعه پرورش می‌دهد. در این مزرعه جهت روغن کشی از نباتات، دستگاه‌هایی از کشور چین وارد و راه‌اندازی شده‌ است. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سال 2021 قرار است در مجموع زمین‌های این مزرعه برای کشت گندم 200 هکتار، پنبه 170 هکتار، کلزا 50 هکتار، کنجد 20 هکتار، آفتابگردان 20 هکتار و خربزه 5 هکتار خربزه اختصاص یابد.

احداث نیروگاه برق ترکیبی خورشیدی و بادی در ترکمنستان

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و به منظور حفاظت از محیط زیست، قرار است به زودی احداث یک نیروگاه ترکیبی خورشیدی و بادی 10 مگاواتی در ترکمنستان به مرحله اجرا درآید. امور مربوط به این طرح با همکاری شرکت "Çalik Enerji Sanayi ve Ticaret A.Ş. " ترکیه انجام خواهد شد.

رئیس جمهور ترکمنستان در جریان نشست کاری خود در تاریخ 4 فوریه سال جاری، بر لزوم بهره‌برداری گسترده از ظرفیت‌های منابع انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور تأکید نموده و خواهان افتتاح یک کرسی دانشگاهی مقطع کارشناسی ارشد تحت عنوان " تأسیسات انرژی‌های تجدیدپذیر "در مرکز علمی "منابع انرژی‌های تجدیدپذیر" مؤسسه دولتی انرژی ترکمنستان، گردیده است.

دستور رئیس جمهور ترکمنستان برای بررسی فعالیت رؤسای مجموعه نفت و گاز

آقای قربانقلی بردی‌محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، در طی نشست کابینه وزرای این کشور که در تاریخ 5 مارس 2021 برگزار شد، اظهار داشت: " فعالیت‌های در حال انجام تمامی رؤسای مجموعه نفت و گاز بایستی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم رؤسای جوان، توانمند و تلاشگر بر سر کار آیند. علی‌رغم مساعدت‌های لازم از سوی دولت هنوز پیشرفت مطلوبی در بخش‌‌های این مجموعه بوجود نیامده است. کنسرن‌های دولتی ترکمن نفت و ترکمن گاز و همچنین مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی و تمامی ادارات مربوطه آن نیز از انجام برنامه‌های مصوب و تعیین شده، ناتوان مانده‌اند ".

در این نشست رئیس جمهور خطاب به آقای عبدالرحمانوف، معاون رئیس کابینه وزرا در امور نفت و گاز و انرژی ترکمنستان، خواستار بررسی این شرایط و ارائه پیشنهاداتی برای افزایش کارایی دستگاه دولتی در بخش نفت و گاز و افزایش فعالیت‌های آنها گردید.

مذاکرات اتحادیه اروپایی و ترکمنستان در خصوص طرح‌های مشترک

مسئولان وزارت امور خارجه ترکمنستان و هیأتی از اتحادیه اروپایی به ریاست دیگو روییز آلونسو سفیر این اتحادیه در عشق آباد، در تاریخ 10 مارس 2021 با یکدیگر دیدار و گفتگو نموده و مسائل مربوط به اجرای طرح‌های تأمین اعتبار مالی شده از سوی اتحادیه اروپایی در ترکمنستان را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. در این دیدار سفیر اتحادیه اروپایی در عشق آباد در سخنانی اظهار داشت: " اتحادیه اروپایی راهبرد خود نسبت به آسیای مرکزی را مورد تجدید نظر قرار داده و با ایجاد ظرفیت‌های گسترده برای کشورهای این منطقه و خصوصا ترکمنستان جهت مشارکت در طرح‌های همکاری‌های منطقه‌ای، راه‌های گسترش همکاری‌ها را متنوع کرده است".

مشارالیه با اشاره به ظرفیت‌های ترکمنستان در زمینه‌های مختلف ادامه داد: " ترکمنستان دارای توانایی‌ها و ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری‌های آتی با اتحادیه اروپایی است که باید از آنها استفاده شود. اتحادیه اروپایی، برنامه توسعه ملی ترکمنستان را مورد توجه قرار داده و اولویت‌‌هایی مد نظر ریاست جمهوری این کشور برای توسعه ملی کشور را با دقت پیگیری می‌کند. ما آماده‌ایم همکاری‌های اتحادیه اروپایی و ترکمنستان در زمینه‌هایی همچون توسعه اقتصاد سبز، تجارت، منابع انرژی‌های تجدیدپذیر، توسعه زمین‌های روستایی و توسعه تجارت را پیگیری نموده و به مرحله اجرا درآوریم".

مذاکرات نهایی در خصوص افتتاحیه "خانه تجاری"  ترکمنستان در قازان روسیه

در تاریخ 20 اسفند 1399 ماه سال جاری، مذاکراتی میان نمایندگان اداره دولتی تجارت خارجی ترکمنستان وابسته به وزارت تجارت و روابط خارجی این کشور و شرکت "خانه تجاری و فنی تات نفت" (تاتارستان روسیه) به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد که در آن مباحث مربوط به افتتاح خانه تجاری ترکمنستان در قازان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. قرار است این خانه تجاری کالاهای تولیدکنندگان ترکمنی را معرفی و بازاریابی نماید. در این مذاکرات آقای آتادوردی بایرام اف سرکنسول ترکمنستان در قازان نیز حضور داشت.  

همایش اقتصادی کشورهای مشترک‌المنافع

در نمایشگاه بین‌المللی که در چارچوب همایش اقتصادی کشورهای مشترک‌المنافع و به صورت مجازی برگزار شده بود، هیأتی از ترکمنستان شرکت نموده و به معرفی توانایی‌ها و ظرفیت‌های تولیدی و فنی استان‌های مختلف این کشور پرداخت. امکان بازدید شبانه روزی علاقمندان از غرفه‌های مجازی و برقراری تماس‌های ویدئو کنفرانسی دوجانبه با صاحبان غرفه از امکانات این همایش اعلام شده است.

شایان توجه است که هیأت ترکمنی در کنگره گردشگری همایش مذکور نیز که به صورت مجازی برگزار شده بود، شرکت نمود. شرکت‌کنندگان در این کنگره، با اشاره به اهمیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بخش گردشگری، علاقمندی متقابل خود را برای تعامل هرچه بیشتر در زمینه توسعه گردشگری را، پس از پایان یافتن شیوع ویروس کرونا ابراز داشتند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما