معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۳

اخبار اقتصادی نیجریه (هفته سوم اسفند ماه 1399 )

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی نیجریه که در هفته سوم اسفند ماه 1399 در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور انتشار یافته به شرح زیر است:

عدم واریز بخشی از درآمدهای شرکت ملی نفت نیجریه به خزانه دولت

حسابرس کل نیجریه اعلام کرد، شرکت ملی نفت نیجریه 4 تریلیون نایرا (بیش از 11 میلیارد دلار) از درآمدهای خود در فاصله سال های 2010 تا 2015 را به خزانه دولت واریز نکرده است.

بر اساس گزارش این مرجع رسمی نیجریه موضوع عدم واریز درآمد به خزانه دولت تنها به شرکت ملی نفت محدود نشده و بسیاری دیگر از سازمان‌ها و وزاتخانه‌های آن کشور از جمله وزارت معادن از واریز بخش قابل توجهی از درآمدهای خود در فاصله سال های 2010 تا 2015 به خزانه دولت استنکاف کرده اند.

از سوی دیگر شرکت ملی نفت نیجریه با استناد به گزارش کمیته حساب های عمومی سنا رقم بدهی خود به خزانه دولت را دو تریلیون نایرا عنوان کرده و مدعی است که تنها 988 میلیارد نایرا از این مبلغ برای بازسازی لوله‌های انتقال نفت و گاز آن کشور هزینه شده است.

 تاکید وزیر کشاورزی نیجریه به لزوم توجه بیشتر به بخش دامپروری

آقای «الحاج صابو نانو»، وزیر کشاورزی و توسعه روستایی نیجریه با طرح این ادعا که ارزش صنعت دامپروری نیجریه برابر با 33 تریلیون نایرا (87 میلیارد دلار) بوده و این صنعت 18 درصد از تولید ناخالص داخلی بخش کشاورزی تامین می نماید، خواستار توجه بیشتر به دامپروری در نیجریه شد.

این مقام نیجریه ای با انتقاد از وضعیت کنونی دامپروری در کشورش و تنش های ادامه دار گله داران و کشاورزان در مناطق مختلف نیجریه، بروز این تنش ها را یکی از عوامل اصلی بازدارنده بخش کشاورزی و دامپروری نیجریه و ایجاد فضای منفی رسانه ای علیه دامداران آن کشور ارزیابی نمود.

نامبرده با تاکید بر لزوم توسعه صنعتی دامداری در نیجریه بویژه در زمینه تولید گاو تجربیات کشور اروگوئه را که یکی از صادرکنندگان اصلی گوشت قرمز به بازارهای آمریکا، اروپا و چین است را الگوی مناسبی برای توسعه بخش دامداری نیجریه دانست.

کاهش ذخایر ارزی نیجریه

بر اساس اعلام بانک مرکزی نیجریه، ذخایر ارزی آن کشور در تاریخ 10 مارس 2020 به 34 میلیارد و 740 میلیون دلار کاهش یافته است که کمترین میزان ذخایر ارزی آن کشور طی ده ماه گذشته بشمار آمده و بعلاوه در مقایسه با مارس 2020 نیز با 633 میلیون دلار کاهش نرخ رشد منفی 1.8 درصد را ثبت کرده است.

کارشناسان معتقدند مداخله تزریق هفتگی صدها هزار دلار از سوی بانک مرکزی به بازار ارز برای حفظ ارزش نایرا و پایین بودن مستمر درآمدهای ارزی دولت طی یکسال گذشته را از جمله دلایل اصلی کاهش ذخایر ارزی نیجریه برشمرده اند.

بعلاوه درحالیکه بر اساس یک گزارش بانک جهانی نیجریه هفتمین کشور دنیا از نظر میزان درآمد ارزی حاصل از مهاجرت می‌باشد و طی سال های 2015 تا 2019 مهاجران آن کشور در مجموع بیش از 110 میلیارد و 480 میلیون دلار به اقتصاد نیجریه تزریق نموده اند، رکود اقتصادی ناشی از همه گیری جهانی کرونا موجب کاهش چشمگیر این بخش از درآمد ارزی نیجریه نیز بوده است.

 اختصاص 810 میلیارد نایرا برای بازسازی بزرگراه‌های اصلی در نیجریه

آقای «باباتونده فاشولا»، وزیر کار و مسکن نیجریه اعلام کرد، هیئت دولت آن کشور بودجه ای به میزان 810 میلیارد نایرا (حدود 2.2 میلیارد دلار) را برای بازسازی اساسی بزرگراه ابوجا –کادونا-زاریا- کانو و تعدادی دیگر از بزرگراه‌های اصلی نیجریه تصویب نموده است.

بر اساس اعلام این مقام نیجریه ای بخش اعظم بودجه مورد اشاره به بازسازی اساسی  متصل کننده برخی از مراکز ایالتی نیجریه به یکدیگر همانند جاده کانو - مایدوگوری، کانو- کاتسینا و اینوگو-پورت هارکورت اختصاص خواهد یافت.

 اعلام شرکای اصلی تجاری نیجریه در سال 2020

اداره ملی آمار نیجریه اعلام کرد ارزش کل تجارت خارجی نیجریه طی سال 2020 در مقایسه با سال پیش از آن با 10.3 درصد کاهش به 32 تریلیون و 420 میلیارد نایرا (تقریبا برابر با 87 میلیارد دلار) رسیده است.

بر این اساس در حالیکه ارزش واردات نیجریه در مدت مورد مطالعه 17.3 درصد رشد داشته است، صادرات این کشور رقم کم سابقه کاهش 34.8 درصدی را ثبت نموده و بدین ترتیب تراز بازرگانی نیجریه نیز به میزان 7.4 تریلیون نایرا (حدود 20 میلیارد دلار) منفی شده است.

در این مدت چین با فاصله فراوان از سایر کشورها 28.28 درصد از کل واردات نیجریه را تامین نموده و پس از آن کشورهای هند با 8.54 درصد، آمریکا با 7.57 درصد، هلند با 7.1 درصد و دانمارک با تامین 5.4 درصد از کل واردات نیجریه، در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفته اند.

در حوزه صادرات نیز هند با جذب 17.12 درصد از کل صادرات نیجریه در جایگاه نخست قرار داشته و پس از آن، اسپانیا با 9.81 درصد، آفریقای جنوبی با 8.03 درصد، هلند با 6.09 درصد و آمریکا با جذب 5.3 درصد از کل صادرات نیجریه در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفته اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما