معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۱

فعالیت شرکت‎های روسی در بخش نفت و گاز ترکمنستان

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، آقای قربان قلی بردی‌ محمدوف، رئیس جمهور این کشور در تاریخ 18 فوریه سال جاری با آقای واگیت آلکپروف رئیس شرکت لوک اویل روسیه در عشق‌آباد دیدار و گفتگو نموده و در خصوص افزایش همکاری‌های دوجانبه، بحث و تبادل نظر کرده است. در این نشست رئیس جمهور ترکمنستان خواهان افزایش میزان استخراج نفت و گاز، ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی در کشور و همچنین افزایش میزان صادرات منابع انرژی ترکمنستان به بازارهای جهانی با کمک شرکت لوک اویل گردید.

رئیس جمهور ترکمنستان در این ملاقات با اشاره به جایگاه استراتژیک دریای خزر به عنوان مرکز مهم راهبردی  اقتصادی، انرژی، حمل و نقلی و لجستیکی در منطقه اظهار داشت: "یادداشت تفاهم همکاری امضا شده میان ترکمنستان و جمهوری آذربایجان برای جستجو، اکتشاف و بهره‌برداری مشترک از منابع هیدروکربنی در میدان دوستی، دارای اهمیت بوده و ترکمنستان از آمادگی شرکت لوک اویل برای مشارکت در بهره‌برداری از این میدان حمایت نموده و منتظر دریافت پیشنهاد سرمایه‌گذاری از سوی شما جهت اجرای پروژه‌های اکتشافی در این میدان است".

در این ملاقات آقای آلکپروف ضمن قدردانی از مواضع رئیس جمهور ترکمنستان و همچنین تشکر از وقت ملاقات اختصاص داده شده برای ملاقات، به ارائه توضیحاتی در خصوص سوابق کاری شرکت لوک اویل در دریای خزر و همچنین منطقه بالتیک پرداخته و اظهار داشت: "از حسن اعتماد و توجه رئیس جمهور ترکمنستان به شرکت لوک اویل بسیار ممنون هستم. شرکت ما دارای تجربه و سابقه روشنی از فعالیت‌ها در کشور شما بوده و همکاری‌های دوجانبه خوبی نیز با شرکت‌های دولتی ترکمنستان در فناوری‌های نوین و همچنین سیستم‌های دیجیتالی در بخش صنایع نفت و گاز دارد".

علاوه بر شرکت لوک اویل، شرکت گاز پروم روسیه نیز همکاری‌های نزدیکی با شرکت‌های دولتی ترکمنستان دارد. گاز پروم در نه ماهه اول سال 2020 بالغ بر 3.2 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از ترکمنستان خریداری نمود که در مقایسه با مدت مشابه سال 2019، اندکی افزایش داشته است. براساس خبرهای منتشره گازپروم در سال 2019 بالغ  بر 2.6 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از ترکمنستان خریداری کرده بود.

خبرگزاری تاس روسیه، در اوایل بهمن ماه سال جاری در گزارشی با اشاره به پیش‌نویس طرح توسعه صنعت گاز در روسیه تا سال 2035، اعلام کرد که ممکن است شرکت گازپروم در سال‌های 2035-2020 خرید گاز از ترکمنستان را به 5.5 میلیارد متر مکعب برساند که بر این اساس در سال 2021 واردات گاز از کشورهای آسیای میانه به روسیه به میزان 26.6 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت.

علاوه بر دو شرکت فوق‌الذکر، شرکت تات نفت نیز همکاری‌های خوبی با شرکت‌های ترکمنی دارد. در اواخر ماه ژانویه سال جاری شرکت "تات نفت" روسیه با همکاری کنسرن دولتی "ترکمن نفت" در بندر ترکمن‌باشی، بخش تعمیرات لوله‌های کمپرسور را راه‌اندازی نمود. این شرکت روسی همچنین وظیفه بازسازی چاه‌های نفت و افزایش میزان بازدهی آنها و انجام تعمیر تاسیسات واقع در چاه‌های نفتی و منابع گازی در ترکمنستان را برعهده دارد.

دفتر شرکت "تات نفت" روسیه در ژانویه سال 2011 در ترکمنستان به ثبت رسیده است. این شرکت در اواخر دسامبر سال گذشته میلادی با امضای قراردادی الحاقی با کنسرن دولتی "ترکمن نفت"، بازسازی و افزایش میزان تولید نفت در چاه‌های میدان نفتی و گازی "قوتورتپه" و همچنین انجام خدمات نفتی در ترکمنستان تا سال 2028 را به دست آورد.

شرکت استخراج نفت و گاز "قوتورتپه نفت" وابسته به کنسرن دولتی ترکمن نفت بوده و در سال 2020 از 17 چاه نفتی فعال خود در این منطقه، بیش از یک میلیون و 313 هزار تن نفت استخراج کرده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال 2019 حدودا 6 درصد بیشتر است. در این میدان نفتی علاوه بر 17 حلقه چاه نفت فعال، تحقیقات بر روی 15 حلقه چاه نفت دیگر در حال انجام است. هم اکنون میزان نفت استخراجی روزانه در میدان نفتی قوتورتپه، چهار هزار تن می‌باشد.

بنا به اعلام مسئولین شرکت تات نفت، متخصصان این شرکت با انجام فعالیت‌های زمین‌شناسی و فنی بر روی چاه‌های کنسرن دولتی "ترکمن نفت"، امکان استخراج بیش از 300 هزار تن نفت را فراهم کرده و در تلاشند تا چاه‌های نفتی بیشتری را در ترکمنستان بازسازی کنند.

شایان ذکر است که در ماه جولای سال 2019 شرکت "گازپروم" روسیه قرارداد پنج ساله‌ای را جهت استمرار خرید گاز ترکمنستان با کنسرن دولتی "ترکمن گاز" منعقد نمود که بر اساس آن ترکمنستان تا تاریخ 30 جولای 2024 به این شرکت گاز صادر خواهد کرد.

علاوه بر شرکت‌های روسی، شرکت‌های نفتی از کشورهای چین، امارات متحده عربی، مالزی و  غیره نیز در ترکمنستان به فعالیت مشغولند. بر اساس خبرهای منتشره در روزنامه‌های ترکمنستان، اخیرا شرکت‌های مصری نیز علاقه خود را برای فعالیت در این کشور اعلام کرده‌اند.

منابع

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما