معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۴- ۱۶:۰۰ - مشاهده: ۲۳۴

اخبار اقتصادی در حوزه آفریقای جنوبی (هفته سوم اسفند ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آفریقای جنوبی در هفته سوم اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

درخواست رئیس جمهور آفریقای جنوبی از مردم برای استفاده از کالاهای تولید داخل

رئیس جمهور آفریقای جنوبی در سخنرانی روز سه شنبه در نشستی با عنوان "افتخار آفریقای جنوبی و نمایشگاه‌های سال 2021" اظهار داشت، دولت واردات غیر قانونی به آفریقای جنوبی را در سال جدید کاهش خواهد داد و برنامه‌های تشویقی به منظور خرید کالاهای ساخت داخل در نظر خواهد گرفت. وی همچنین اضافه کرد که محدودیت های واردات قانونی را کاهش خواهد داد تا به امر تجارت در کشور لطمه ای وارد نشود. وی گفت تلاش خواهد کرد که زنجیره تولید در داخل را تکمیل کند و برنامه تشویقی در نظر گرفته شده تا مصرف کنندگان بیشتر از تولید داخلی استفاده کنند. وی گفت تولید داخلی می‌تواند کسب و کار اشتغال کشور را بهبود بخشد.

اقتصاد آفریقای جنوبی در سال 2020 هفت درصد کاهش رشد اقتصادی داشت

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط اداره آمار آفریقای جنوبی، رشد اقتصادی این کشور در سال 2020 هفت درصد کاهش یافته است. آمار حاکی از آن است که در سه ماهه چهارم سال گذشته اقتصاد آفریقای جنوبی رشد اندکی را در مقایسه با بقیه سال داشته است چرا که برخی از محدودیت های کرونایی برداشته شده بود. آفریقای جنوبی با شروع کرونا یکی از سخت ترین محدودیت ها را اعمال نمود. بسیاری معتقدند که همین محدودیت ها باعث شد که تعداد مرگ و میر در این کشور در مقایسه با سایر کشورها کمتر باشد.

در گزارشی که بتازگی  توسط بیزنس اینسایدر منتشر شده و در آن برخی اقتصادهای جهان از لحاظ کاهش رشد اقتصادی، محدودیت های اعمال شده  و میزان مرگ و میر در دوران شیوع کرونا در سال 2020 صورت گرفته، آمار حاکی از آن است که آفریقای جنوبی کاهش اقتصادی کمتری در مقایسه با  کشورهایی چون بریتانیا، فرانسه، فیلیپین، هند و ایتالیا داشته و در عین حال مرگ و میر این کشور نیز بسیار کمتر از این کشورها بوده است. بسیاری این آمار را موفقیت آفریقای جنوبی عنوان نمودند.

هشدار موسسه اعتبار سنجی S&P به آفریقای جنوبی

موسسه اعتبار سنجی Standard and poor  که سومین موسسه اعتبارسنجی بین المللی محسوب می‌شود به آفریقای جنوبی هشدار داد در صورتی که روند اقتصادی آفریقای جنوبی تغییر نکند، رتبه اقتصادی این کشور دوباره کاهش خواهد یافت.

آقای راوی باتیا مدیر این موسسه از شرایط اقتصادی آفریقای جنوبی ابراز نگرانی کرد و گفت سخنرانی بودجه وزیر دارایی آفریقای جنوبی در ابتدای ماه فوریه امید بخش به نظر نمی رسد. وی گفت بدهی رو به رشد، کاهش رشد اقتصادی مداوم و عدم تغییر جدی در زیرساخت های اقتصادی این کشور مهمترین مشکلاتی است که به توجه جدی نیاز دارد.

یک دهه کاهش تولید برق در آفریقای جنوبی

به گزارش شورای تحقیقات علمی و صنعتی (CSIR) آفریقای جنوبی، بین سال های 2010 و 2020 کاهش تولید و تقاضای سیستم برق رخ داده است، روندی که در طی سال 2020 بدلیل کرونا افزایش یافت، زمانی که تقاضا به شدت 5.1 درصد کاهش یافت.

این گزارش نشان می دهد که تقاضای سیستم بیش از یک دهه است که در حال کاهش است و 8.8 درصد از 249 TWh در سال 2010 به 227 TWh در سال گذشته کاهش یافته است، که میانگین سالانه 0.9 درصد کاهش دارد.

این گزارش همچنین بر کاهش مداوم عملکرد ناوگان ذغال سنگ اسکوم تأکید می‌کند، که تحت تأثیر قطع برق دوره ای، که دوباره از سر گرفته شد، عامل اصلی ایجاد یک سال شدید دیگر در کاهش بار بود. زغال سنگ در طول سال 2020 همچنان بر مخلوط انرژی آفریقای جنوبی تسلط داشت. با این حال، این گزارش همچنین نشان می دهد که برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر برای اولین بار در سال گذشته از هسته ای پیشی گرفته است.

بیش از 83٪ تقاضای سیستم (227 TWh) با استفاده از تولید برق با زغال سنگ تأمین می‌شود که 184.4 TWh به تامین انرژی کمک می‌کند. در این میان نقش انرژی هسته ای 5.2٪ است، در حالی که ناوگان انرژی تجدید پذیر متغیر فتوولتائیک خورشیدی (PV) ، باد و انرژی خورشیدی متمرکز (CSP) 5.6 درصد می‌باشد.

میزان تولید آفریقای جنوبی 3.4 درصد کمتر از سال گذشته

بر اساس آمار منتشره، تولید در ژانویه 2021 به میزان 3.4 درصد نسبت به سال مشابه کاهش یافته است. بیشترین عوامل منفی عبارت از نفت، محصولات شیمیایی، لاستیک و محصولات پلاستیکی بودند که انقباض 13.9 درصدی داشتند. مواد غذایی و نوشیدنی‌ها با کاهش 4.9 درصدی و 1.5 درصدی مواجه بودند. با این حال، وسایل نقلیه موتوری، قطعات و لوازم جانبی و سایر تجهیزات حمل و نقل با افزایش 28.1 درصدی سهم مثبت داشتند.

در همین رابطه، فدراسیون صنایع مهندسی و فولاد آفریقای جنوبی اظهار نمود بسیار نگران کننده است که تولید در زمانی کاهش یابد که برای احیای اقتصاد بیمار به افزایش فعالیت صنعتی نیاز باشد. این کاهش، یک بار دیگر، تأثیر منفی مقررات قفل ناشی از کرونا را بر صنعت تولید و اقتصاد به طور کلی برجسته می‌کند.

با کاهش 7 درصدی اقتصاد در سال 2020 ، ضروری است که دولت تلاش های خود را برای احیای اقتصاد بیمار و تمرکز بر اجرای برنامه‌های بهبود خود تشدید کند. وضعیت فعلی بخش فلزات و مهندسی با کاهش سطح اشتغال و سرمایه گذاری و همچنین موقعیت تجاری ضعیف با بقیه جهان همچنان وخیم است. سرمایه گذاری ثابت برای احیای بخش مهم است. برای رشد پایگاه صنعتی کشور، سهم سرمایه گذاری ثابت تولید ناخالص داخلی (تولید ناخالص داخلی) باید به سطح بالای 40٪ ، (از سطح فعلی زیر 20٪) برسد.

پیش بینی ورود هیدروژن سبز به مرحله کربن زدایی در تولید فولاد

به گزارش Fitch Solutions ، هیدروژن سبز در بخش تولید فلزات، به ویژه در صنعت فولاد در دراز مدت استفاده خواهد شد.

بنا به گزارش این موسسه، از هیدروژن سبز به طور فزاینده ای برای کربن زدایی تولید فولاد استفاده می‌شود. این امر در اولویت بسیاری از فولادسازان در بازارهای پیشرفته قرار گرفته است، زیرا صنعت فولاد حدود 9٪ از انتشار دی اکسید کربن جهانی را تشکیل می دهد، که بطور عمده از تولید فولاد مبتنی بر کوره بلند است.

این موسسه خاطر نشان می‌کند که سازندگان عمده فولاد از قبل به طور فعال در حال تدوین برنامه‌هایی برای اتخاذ هیدروژن سبز برای دستیابی به اهداف عاری از کربن هستند. این موسسه تأکید می‌کند که حمایت مالی دولت ها از بخش فولاد در بازارهای پیشرفته در سال های اخیر کم بوده است، اما در آینده می‌تواند افزایش چشمگیری پیدا کند در حالی که بسیاری از دولت ها برای دستیابی به خنثی شدن کربن در چند دهه آینده هدف گذاری کرده اند.

این موسسه می‌گوید، صنعت هیدروژن سبز هنوز به نسبت نوپا است و سیستم های تولید در مقیاس بزرگتر هنوز آنلاین نیستند. بنابراین، تولید فولاد سبز به فناوری‌ها و زیرساخت های تولید و استفاده از هیدروژن سبز در مقیاس تجاری بستگی خواهد داشت. با این حال، بزرگترین مانع برای استفاده گسترده هیدروژن سبز در صنعت فولاد هزینه است.

مقدار زیادی از برق مورد نیاز برای تولید هیدروژن از طریق الکترولیز بین 50 تا 75 درصد از کل هزینه‌های تولید را تشکیل می دهد، که "بسیار گران" است. هزینه فعلی هیدروژن با استفاده از سوخت های فسیلی حدود 1 دلار در هر کیلوگرم تا 2 دلار در کیلوگرم است، در مقایسه با 3 دلار در کیلوگرم تا 6 دلار در کیلوگرم برای هیدروژن سبز، که نشان دهنده رقابت ضعیف آن است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما