معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان ( هفته سوم اسفند ماه 99)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته سوم اسفند ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

توسعه توان صادراتی شرکت تولید کفش ترکمنستان با نشان تجاری "روشن"

بنا به اعلام مسئولین شرکت تولید کفش ترکمنستان با نشان تجاری "روشن"، این شرکت ظرفیت‌های صادراتی خود را ارتقا داده و اخیرا هفت هزار جفت کفش به کشور روسیه صادر نموده است. این شرکت با بزرگترین سایت‌های خرید و فروش آنلاین جهان همچون Wildberries، AliExpress و OZON همکاری می‌نماید. تولیدات اصلی این شرکت ترکمنی، کفش‌های مردانه بوده و تمامی محصولات آن بر اساس مدل‌های طراحی شده در کشور ایتالیا و از چرم طبیعی تولید می‌گردد.

حفر چاه‌های اکتشافی نفت در ترکمنستان  

آقای عبدالرحمانوف معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور نفت، گاز و انرژی در سخنانی با اشاره به فعالیت‌های کشورش در خصوص افزایش میزان استخراج نفت اظهار داشت: "در نتیجه دستاوردهای تحقیقات لرزه‌‌نگاری انجام شده توسط شرکت دولتی" ترکمن ‌ژئولوژی"در میدان "اوزین‌آدا" جنوبی، اقدامات مربوط به حفر چاه‌های اکتشافی به عمق شش هزار و 300 متر از سوی کنسرن دولتی "ترکمن نفت" در حال انجام است که به زودی گزارش کامل آن منتشر خواهد شد.

تولید 34 هزار و 857 تن نفت سفید در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی

از آغاز سال 2021 تاکنون 34 هزار و 857 تن نفت سفید در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی تولید شده است. این میزان تولید 111 تن بیشتر از مقدار تعیین شده در برنامه این شرکت می‌باشد. شایان ذکر است که طی ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال 2020 بیش از 93 هزار تن بنزین اتومبیل و سوخت دیزل تولید شده در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی به کشور گرجستان صادر گردیده است. مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی بزرگترین پالایشگاه نفت ترکمنستان بوده و دارای دو کارخانه پالایش نفت، پایگاه‌های متعدد نفتی و ایستگاه‌های سوخت‌رسانی است.

درآمد 11.4 میلیون مناتی شرکت تولید نفت "سردار" در سال گذشته

درآمد شرکت تولید نفت "سردار" وابسته به اداره "ترکمن نفت اؤنؤملری"، (محصولات نفتی ترکمن) در سال 2020 برابر 11 میلیون و 400 هزار منات بوده و با این حساب برنامه آن شرکت به میزان 149 درصد اجرایی شده است. شرکت مذکور در طی ماه ژانویه سال جاری نیز بالغ بر 5 هزار و 450 تن نفت فروخته که ارزش آن برابر 7 میلیون و 733 هزار منات بوده است.

استخراج بیش از 61 هزار تن نفت توسط شرکت استخراج نفت و گاز "قامیشلیجا نفت"

از ابتدای سال 2021 تاکنون میزان نفت استخراج شده از سوی شرکت استخراج نفت و گاز "قامیشلیجا نفت" وابسته به کنسرن دولتی "ترکمن نفت" بیش از 61 هزار تن بوده است. این میزان تولید، یک هزار و 212 تن بیشتر از میزان تعیین شده در برنامه این شرکت است. کارشناسان این شرکت در حال حاضر در میادین شاتوت و آلتی قویی استان بالکان مشغول فعالیت می‎‌باشند.

برنامه‌ریزی برای برداشت 375 تن لوبیا در سال جاری در استان داش‌آغوز

زمین‌های اختصاص یافته به منظور کشت حبوبات و کنجد در استان داش‌آغوز ترکمنستان در سال جاری، بیش از چهار هزار هکتار اعلام شده است. انتظار می‌رود کشاورزان این استان مقدار 375 تن لوبیا در پاییز سال جاری برداشت نمایند. ضمنا کشاورزان این استان در سال جاری با کاشت 3700 هکتار ماش در نظر دارند از هر هکتار 1500 کیلو از این محصول را برداشت کنند. لوبیا نیز همچون ماش از دیرباز در شمال ترکنمستان کشت می‌شود، اما طی دو سال گذشته، میزان کشت آن بسیار افزایش یافته است.

برداشت حدود 500 تن محصول سیب و انگور توسط شرکت "ارکین قورلوشیق" در استان مرو

شرکت خصوصی "ارکین قورلوشیق" واقع در استان مرو متعلق به آقای تویلی چاری‌یف در اولین برداشت خود حدود 500 تن محصول سیب و انگور جمع‌آوری نموده است. این کارآفرین ترکمنی در زمینی به مساحت 300 هکتار که با شرایط اجاره بلندمدت در اختیار وی قرار دارد، درختان سیب و انگور و انواع سبزیجات را پرورش می‌دهد. کل مساحت باغ سیب این کارآفرین با روکش پلی‌پروپیلن پوشانده شده و این امر باعث می‌شود تا محصول این باغ از آفتاب سوزان تابستان مناطق جنوبی ترکمنستان در امان بماند.

عزم شرکت خصوصی "میزه مز قادام" جهت آغاز تولید رنگ‌های ساختمانی

شرکت خصوصی "میزه مز قادام" (گام استوار)، واقع در بخش چأرجو استان لباب، با گسترش زمینه فعالیت‌های خود ، قصد دارد تولید رنگ‌های ساختمانی مورد استفاده در داخل و خارج ساختمان‌ها را در برنامه تولید خود قرار دهد. این شرکت همچنین برخی از وسایل مورد استفاده در ساختمان‌سازی همچون در و پنجره‌های آلومینیومی، نرده‌های آهنی و فنس تولید می‌کند. شرکت مذکور با حدود 150 کارمند محصولاتی از قبیل مخلوط‌های خشک ساختمانی، امولسیون‌هایی بر پایه آب، چسب کاشی و آجر را نیز تولید می‌نماید. این شرکت در سال 1994 کار خود را با تولید مصالح ساختمانی از قبیل آجرهای سفالی و بتنی آغاز نموده و از سال 2018 نیز با راه‌اندازی خط تولید پوشش‌های ضد آب، ماده اولیه مورد نیاز در تولید آن یعنی پودر آهک را نیز تولید می‌کند.

رشد 23.7 درصدی تولیدات چوبی در ترکمنستان

تولیدات چوبی در ترکمنستان در سال 2020 به میزان 23.7 درصد رشد داشته است. به دلیل شرایط آب و هوایی خاص ترکمنستان که تنها 8.6 درصد از کل مساحت آن را پوشش جنگلی تشکیل می‌دهد، در حوزه فرآوری تنها از چوب استفاده نمی‌شود بلکه از پسماندهای کشاورزی نیز در این تولیدات استفاده می‌گردد. یکی از شرکت‌های موفق ترکمنستان در حوزه فرآوری چوب در سال 2018 در بخش اوغوزخان استان مرو افتتاح شده که در تولید الوارهای چوبی از چوب پنبه و مخلوطی از چوب به عنوان مواد اولیه استفاده می‌نماید. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما