معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۰- ۱۶:۰۰ - مشاهده: ۲۷۹

اخبار اقتصادی شانگهای چین (هفته دوم اسفند ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی شانگهای چین که در هفته دوم اسفند ماه 1399 در رسانه‌های این حوزه در شرق چین منتشر شده به شرح زیر بوده است.

پروژه جذب استعدادها و سرمایه‌های خارجی در شانگهای

کلانشهر شانگهای قصد دارد که با پروژه ای موسوم به Hongqiao International Opening-up Hub (که از منطقه خونگ چیائو تا شهرهای مجاور امتداد می یابد) به جذب بیشتر استعدادها و سرمایه‌های خارجی مبادرت ورزد. این پروژه توسعه یکنواخت دلتای رودخانه یانگ تسه را تسهیل می نماید.

بر اساس طرح هاب لیبرال سازی بین المللی خونگ چیائو، شانگهای شرکتهای بین المللی را به ایجاد دفاتر مرکزی و مراکز منطقه ای یا جهانی مدیریت سرمایه در منطقه خونگ چیائو ترغیب می نماید. همچنین مجموعه ای از پلتفورم های تجاری حرفه ای و مراکز ملی تجارت کالا در این منطقه بمنظور تسهیل تجارت بین منطقه خونگ چیائو و کشورهای عضو ابتکار کمربند- جاده ایجاد می‌شود.

بر اساس این طرح به سرمایه گذاران خارجی اجازه داده می‌شود که در ساخت مجموعه تئاتر، سینما، سالن‌های کنسرت و دیگر اماکن فرهنگی در منطقه خونگ چیائو سرمایه گذاری کنند و تلاش می‌شود که محدودیت های موجود بر سر راه سرمایه گذاری آنها کاهش یابد. علاوه بر این، Hongqiao international opening-up hub نهاهای داوری تجاری و اقتصادی بین المللی، انجمن‌های توسعه تجارت و اتاق های بازرگانی را دعوت می‌کند که در منطقه خونگ چیائو حضور داشته باشند.

این‌هاب به متخصصین خارجی سطح بالا مساعدت می‌کند که با بهره گیری از کارت اقامت دائمی، شرکتهای علمی و تکنولوژیکی تأسیس نمایند و همانند شهروندان چینی با آنها برخورد شود.

https://www.globaltimes.cn/page/202103/1217247.shtml

تلاش شانگهای برای جذب دفاتر مرکزی شرکتهای منطقه ای در منطقه Jing’an

مقامات شانگهای طی جلسه ای که اخیرا برگزار شد دستورالعمل های جدیدی برای جذب دفاتر مرکزی شرکتهای منطقه ای و بهبود فضای کسب و کار منطقه Jing’an را منتشر کردند.

شرکتهایی که دفتر منطقه ای آسیا- پاسیفیک یا شبکه تجارت جهانی خود را در منطقه Jing’an تأسیس نمایند، به ترتیب از مساعدت مالی 463,500 دلار و 927 هزار دلار بهره مند می‌شوند. این مساعدت مالی برای ایجاد کسب و کار، پرداخت اجاره یا تزئین دفتر مورد نظر استفاده می‌شود. آن دسته از شرکتهایی که نقش عمده ای در وضعیت اقتصادی منطقه Jing’an ایفا نمایند، از سیاست های ترجیحی بیشتری بهره مند می‌شوند.

علاوه بر این دولت منطقه Jing’an به شرکتهای دارای دفتر منطقه ای کمک می‌کند که دفتر خود را به دفتر جهانی ارتقا دهند و همچنین فرصت هایی در پروژه‌های پیشرو (pioneering projects) برای آنها فراهم می‌کند. در جلسه ای که برگزار شد، کمیسیون بازرگانی منطقه Jing’an یک موافقتنامه استراتژیک با پنج شرکت بمنظور بهبود همکاری‌های اقتصادی- توسعه ای بین دولت و کسبه امضا نمود.

تا پایان سال 2020، منطقه Jing’an میزبان دفتر منطقه ای 88 شرکت چندملیتی بود که 14.3% از کل درآمد مالیاتی این منطقه را به خود اختصاص دادند.

https://www.shine.cn/news/metro/2103025342/

شاخص های اقتصادی استان ججیانگ

اداره آمار استان ججیانگ به تازگی بولتن آماری توسعه اقتصادی و اجتماعی ججیانگ در سال 2020 را در وبسایت رسمی خود منتشر کرده است.

تولید ناخالص داخلی استان ججیانگ در سال 2020 حدود 990 میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته 3،6 درصد رشد کرده است. سهم بخش خصوصی از GDP استان ججیانگ حدود 66،3 درصد بود و سهم این بخش از درآمدهای مالیاتی استان نیز حدود 73،9 درصد بود. نرخ بیکاری استان ججیانگ در طول سال بین 4،3 و 4،9 درصد بود.

سرمایه گذاری انجام شده در صنایع های- تک و بخش حمل و نقل به ترتیب رشد 7،4 و 6،1 درصدی را تجربه نمود. ارزش افزوده صنعتی بخش فناوری اطلاعات نسل جدید شاهد یک رشد سالانه 21 درصدی بود. نرخ رشد تولید خودروهای با انرژی‌های نوین 77،7 درصد بود. روبات های صنعتی، باتری‌های خورشیدی و مدارهای همبسته به ترتیب رشد 43،6 درصد، 39،3 درصد و 21،2 درصد را تجربه کردند.

تجارت خارجی ججیانگ با 9،6 درصد رشد به 3،38 تریلیون یوآن (حدود 520 میلیارد دلار) رسید که سهم آن در سطح ملی حدود 10،5 درصد بود. میانگین درآمد خالص شهروندان این استان با 5 درصد رشد به 52397 یوآن (حدود 8000 دلار) رسید.

در پایان سال 2020، هر 100 خانوار اهل ججیانگ 48،2 خودرو، 73،7 کامپیوتر شخصی و 247،9 موبایل و 176،1 دستگاه تلویزیون رنگی داشتند.

http://zhejiang.chinadaily.com.cn/2021-03/03/c_598002.htm

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما