معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۱- ۱۶:۰۰ - مشاهده: ۵۷۴

اخبار اقتصادی استان‌های ماری و لباب ترکمنستان (نیمه اول اسفند ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی استان‌های ماری (به مرکزیت مرو) و لباب در ترکمنستان که در نیمه اول اسفند ماه 1399 در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

شرکت "روشن آیاکگاپلاری" در استان ماری ظرفیت صادرات را توسعه می دهد

خبرگزاری ترکمن پورتال-1399.12.12

شرکت "روشن آیاکگاپلاری" در حال افزایش ظرفیت صادراتی خود است: محموله کفش مردانه به مقدار 7 هزار جفت توسط تولیدکننده برای صادرات به روسیه ارسال شده است.

"روشن آیاکگاپلاری" با بزرگترین بسترهای تجارت آنلاین مانند "Wildberries"، "AliExpress" ، "OZON"  همکاری می‌کند، علاوه بر این، وب‌سایت خود را دارد که در آن می‌توان با محصولات آشنا شد و با نمایندگان شرکت تماس گرفت.

  • اینستاگرام: rowshen_russia
  • ایمیل: rowshen_russia@gmail.com

برند کفش "روشن" از سال 2003 میلادی در بازار ترکمنستان حضور دارد و بیشتر با کفش‌های مردانه در سبک‌های کلاسیک شناخته می‌شود. تمام کفش‌ها با توجه به مدل‌های طراحان کفش ایتالیایی از چرم اصل با کیفیت بالا ساخته شده‌اند.

شرکت مخابراتی "ماری تلکوم" جلسه‌ای درباره توسعه سیستم دیجیتال در کشور و تقویت اقدامات مقابله با تهدیدات سایبری برگزار کرد

خبرگزاری ترکمن پورتال- 1399.12.12

شرکت مخابراتی "ماری تلکوم" جلسه‌ای را برای توسعه سیستم دیجیتال در کشور و تقویت اقدامات مقابله با تهدیدات سایبری برگزار کرد. در این جلسه شرکت‌های مخابراتی، مراکز فناوری و سایر کارشناسان در زمینه‌های مرتبط حضور داشتند تا طرح‌های خود را در زمینه افزایش قابلیت‌های سیستم دیجیتال، گسترش دامنه کاربردها در زندگی روزمره و ایجاد مزایای برای کاربران ارائه دهند.

در طول این جلسه، "SRD - مدیریت اسناد دیجیتال"، "سیستم نظارت بر دیجیتال GPS"، "فناوری اطلاعات و توسعه آنها"، "ایمیل ملی ترکمن - sanly.tm و شرکت نامه و ویژگی‌ها و توانایی‌های آنها"، "طراحی نیروگاه برق بادی دیجیتال"، "توسعه شبکه اینترنت و خدمات اینترنتی. Infokanal"، "الزامات امنیت سایبری در شبکه‌های شبکه‌ای و نرم‌افزاری و راه‌های ارائه آن" ارائه شد و در مورد پتانسیل آینده آنها بحث شد.

این بدان معناست که تحت هدایت مدبرانه رئیس جمهور محترم، کار در زمینه دیجیتال‌سازی بنگاه‌ها و کلیه بخش‌های اقتصاد، اجرای تحولات علمی‌ تولید مطابق با الزامات زمان در حال انجام است. اجرای پروژه‌های فوق‌الذکر از اهمیت بسزایی در تقویت توسعه اقتصادی - اجتماعی کشور، در توسعه صنعت الکترونیک در کلیه بخش‌های اقتصاد ملی، در شکل‌گیری اقتصاد توسعه‌یافته مبتنی بر سرمایه انسانی، تجارت و آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برخوردار است.

سفارت روسیه در ترکمنستان پرواز چارتر دیگری را از ترکمن‌آباد به مسکو ترتیب داد

خبرگزاری ترکمن پورتال-1399.12.11

در 28 فوریه، سفارت روسیه گزارش داد که 173 نفر با پرواز S78536 هواپیمایی سیبری به فرودگاه دوموددووو مسکو پرواز کردند. بر اساس تابلوی امتیازات آنلاین فرودگاه دوموددووو، هواپیمای بوئینگ 737-800 در ساعت 00:45 اول مارس در مسکو به زمین نشست.

این هشتمین پرواز چارتری است که از زمان ابتلا به بیماری همه‌گیر توسط سفارت روسیه برگزار می‌شود.

پرواز باری از ترکمن آباد در استان لباب، به استانبول انجام می‌شود

خبرگزاری ترکمن پورتال- 1399.12.07

در ماه فوریه، "ترکمن هوا یولاری" به تدریج حمل بار هوایی را از سر می‌گیرد. در تاریخ 26 فوریه، پرواز باری به استانبول از فرودگاه بین‌المللی ترکمن آباد عزیمت می‌کند. این پرواز توسط هواپیمای IL-76 انجام خواهد شد.

همچنین حمل بار هوایی به چین و آلمان نیز به صورت آزمایشی انجام می‌شود.

این شرکت هواپیمایی سفارشات حمل کالا را می‌پذیرد. ترمینال باری فرودگاه بین‌المللی عشق آباد به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند.

ایمیل: asb.airport.cargo@online.tm

وب‌سایت: ashgabatairport.gov.tm.

کارشناسان مجتمع صنعت کشاورزی ترکمن‌آباد در استان لباب "بویان" تحت وزارت بهداشت و صنایع دارویی ترکمنستان در حال انجام مقدمات جمع‌آوری ریشه شیرین‌بیان هستند

خبرگزاری ترکمن پورتال-1399.12.06

ماشین‌آلات برداشت شیرین‌بیان، وسایل کشاورزی و سایر مکانیسم‌ها به صورت محلی به موقعیت‌های اولیه آورده شدند. "ترکمنستان: آلتین عصیر" گزارش می‌دهد که 10 تیم برداشت شیرین‌بیان در این کار شرکت خواهند کرد.

تولید انبوه شیرین‌بیان در مزارع چپ و راست ساحل آمودریا از ماه مارس آغاز می‌شود. در سال جاری میلادی تولیدکنندگان شیرین‌بیان لباب قصد دارند بیش از 17 هزار تن از باارزش‌ترین مواد اولیه صنعتی را استخراج و فرآوری کنند.

استخراج شیرین‌بیان برای فصل طولانی انجام می‌شود و تا اولین سرما در پاییز ادامه دارد. مزارع شیرین‌بیان در دشت سیل آمو دریا در خلچ، خوجامباز ، چارجو و سایر حومه‌ها واقع شده است.

پایگاه صنعتی مجتمع صنعت کشاورزی "بویان" در شهر ترکمن‌آباد واقع شده است و ریشه برداشت شده برای پردازش در اینجا تحویل داده می‌شود.

کارشناسان بین‌المللی می‌گویند، شیرین‌بیان ترکمن، که حاوی عناصر ریزمغذی فعال بسیاری است، به دلیل کیفیت بالا و خصوصیات مصرفی یکی از بهترین در جهان محسوب می‌شود.

تصادفی نیست که ریشه فشرده پوست کنده و همچنین عصاره‌های حاصل از آن، به ده‌ها کشور از جمله: آمریکا، چین، روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر اروپا و آسیا صادر شده است.

پتانسیل صادرات پس از راه‌اندازی کارخانه مدرن برای فرآوری ریشه به عصاره شیرین‌بیان خشک در ترکمن آباد در سال 2008 میلادی افزایش یافته است.

رئیس جمهور ترکمنستان، فرماندار حومه ماری در استان ماری را به دلیل کاستی‌هایی که در کار ایشان بود، برکنار کرد

خبرگزاری ترکمن پورتال-1399.12.04

رئیس جمهور قربانقلی بردی محمد اف، ارسلان دوردی یف را از مقام فرمانداری حومه ماری در استان ماری "به دلیل کوتاهی در کار خود" برکنار کرد.

به گزارش برنامه وطن از تلویزیون ترکمنستان، رئیس دولت فرمان مربوطه را امضا کرد.

در این گزارش آمده است، ساپارمراد آشیرویچ قلیجوف با حکم رئیس دولت به عنوان فرماندار جدید حومه منصوب شد.

کارآفرین ساکن استان لباب سال گذشته میلادی 17 تن میوه جمع‌آوری کرد

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان-1399.12.04

بختیار احمدوف، کارآفرین خصوصی ساکن استان لباب، سال گذشته میلادی اولین محصول را از درختان میوه خود - حدود 17 تن جمع کرد.

تا به امروز، در زمینی به مساحت 85 هکتار، تاجر بیش از 10 نوع درخت میوه مانند سیب، گلابی، زردآلو، آلو، هلو، گیلاس، آلبالو، خرمالو، بادام، گردو و 2 نوع انگور پرورش داده است.

بر اساس این گزارش، درختان با در نظر گرفتن تمام استانداردهای کشاورزی کاشته شدند، فاصله بین ردیف ها 4-5 متر، بین نهال‌ها، 2-3 یا 4-5 متر، بسته به نوع آن است.

برخی از نهال‌های سیب، هلو، زردآلو، گردو، گیلاس، آلبالو، بادام از تاجیکستان آورده شده است.

در سال 2019 میلادی، تاجر احمدوف 99 هکتار زمین متعلق به دهستان گلستان حومه خوجامباز در استان لباب را برای استفاده طولانی مدت تا 99 سال برای پرورش درختان میوه دریافت کرد.

اکنون این کارآفرین بیل مکانیکی JCB دارد. در آینده، مطابق توافق، قرار است 1 تراکتور و 2 دستگاه جان دیر تهیه شود.

آژانس "ترکمن اوتو اولاگلاری" انجمن تولید "لباب اتو اولاگ" را به عنوان "شرکت نمونه" اعلام کرد

خبرگزاری جیحون نیوز-1399.12.03

این عنوان برای شاخص‌های مالی و اقتصادی بالا در سال 2020 میلادی و کیفیت خوب خدمات به مردم اعطا شد. به این شرکت یک جام ویژه و گواهی افتخار اعطا شد.

سال گذشته میلادی، این شرکت قصد داشت 2 میلیون و 183 هزار تن بار را حمل کند. رقم واقعی 2 میلیون و 285 هزار تن بود. در نتیجه، برنامه سالانه 104.7 درصد محقق شد. در دوره مربوطه پیش‌بینی شده بود که 58 میلیون و 765 هزار تن/کیلومتر گردش کالا انجام شود. در واقع، این رقم به 60 میلیون و 165 هزار تن در کیلومتر رسید و برنامه سالانه 102.3 درصد انجام شد. در طول سال به جای 21 میلیون و 128 هزار مسافر، 21 میلیون و 418 هزار مسافر جابجا شده‌اند و برنامه این شاخص 101 درصد انجام شده است. طرح ترافیک مسافران 101.7درصد انجام شده است. این بدان معناست که به جای 178 میلیون و 885 هزار مسافر، 182 میلیون و 100 هزار مسافر حمل شده است. سال گذشته میلادی این شرکت قصد داشت 47 میلیون و 345 هزار منات سود دریافت کند. در واقع، این رقم بالغ بر 49 میلیون و 652 هزار منات بوده و برنامه سود 104.9درصد انجام شده است.

از فعالیت، اولین اتحادیه صنفی کارخانه پنبه پاک‌کنی حومه چارجو در استان لباب تقدیر شد و به رئیس آن بابامراد سوپی اف هدیه ارزشمندی اهدا شد

خبرگزاری جیحون نیوز-1399.12.02

تصمیم ویژه‌ای توسط شورای صنفی کارگران صنعت کشت ترکمنستان اتخاذ شد. این جایزه دوباره به دو نفر از روسای اولین اتحادیه‌های کارگری در میان کشور تعلق گرفت. در این سند اشاره شده است که در طول سال آنها با تمجید از توان اقتصادی کشور و تلاش‌های گسترده برای بهبود شرایط زندگی مردم و همچنین پوشش رسانه‌ای فعالیت‌های اولین سازمان‌ها از یکدیگر متمایز شده‌اند.

تعداد کاربران اینترنت در استان ماری به 50 هزار نفر رسید

خبرگزاری ترکمن پورتال-1399.12.01

به گزارش روزنامه الکترونیک آلتین عصیر ترکمنستان، طبق داده‌های سال 2021 میلادی، تعداد کاربران اینترنت در استان ماری به 50 هزار نفر رسیده است. طی سه سال گذشته میلادی، تعداد کاربران اینترنت چهار برابر شده است. تجهیزات شبکه "ماری تلکوم" در تمام حومه‌های استان نصب شده است.

یوسف گامایف، معاون مدیر ماری تلکوم، در مصاحبه با روزنامه گفت: "پس از کاهش تعرفه‌های استفاده از اینترنت، فقط چند روز بعد، ما متوجه افزایش علاقه مردم به این فناوری ارتباطی شدیم. افراد برای نصب دستگاه‌های دریافت‌کننده متقاضی می‌شوند و برخی از کاربران ثبت نام شده تصمیم به تغییر برنامه تعرفه خود گرفته‌اند."

لازم به ذکر است که از فوریه 2021 میلادی، با تصمیم آژانس "ترکمن آراگاتناشیک" در ترکمنستان، تعرفه‌های استفاده از خدمات اینترنت با محدودیت ترافیک با استفاده از فناوری ADSL و اینترنت نامحدود با استفاده از فناوری‌های ADSL ،VDSL و همچنین اجاره کانال اختصاصی اطلاعات کاهش یافته است. تعرفه‌های کاهش یافته به طور جداگانه برای جمعیت شهرها، برای جمعیت روستایی در استان، برای شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی، کارآفرینان خصوصی، اشخاص حقوقی غیر دولتی بدون سرمایه‌گذار خارجی و موسسات علمی و آموزشی ترکمنستان ارائه می‌شود. به طور متوسط، قیمت‌ها از 22 درصد تا 52 درصد کاهش یافته است.

یک کارآفرین از استان لباب، طی دو ماه و نیم، 70 تن گوجه‌فرنگی صادر کرد

خبرگزاری جیحون نیوز- 1399.12.01

کارآفرین روسلان عبدالله اف (ترکمنستان) 80-90 درصد گوجه‌فرنگی پرورش‌یافته در گلخانه خود را صادر می‌کند. 70 تن از 100 جمع‌آوری شده از دسامبر، به فدراسیون روسیه و قزاقستان ارسال شد.

این گلخانه از سال 2016 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است. سال گذشته میلادی، آنها گوجه‌فرنگی از انواع مارولان و آلتس و توت‌فرنگی فستیوال را کاشتند. برداشت گوجه‌فرنگی از دسامبر سال گذشته میلادی و توت‌فرنگی در ژانویه سال جاری میلادی آغاز شد. از ابتدای برداشت، آنها 100 تن گوجه‌فرنگی، 1 تن توت‌فرنگی برداشت کرده‌اند.

قرار است تا ماه ژوئن 300 تن گوجه‌فرنگی و 8 تن توت‌فرنگی از یک هکتار برداشت شود.

محصولات کشاورزی با برچسب "ساخت ترکمنستان" به تدریج بازارهای سایر کشورها را فتح می‌کنند. در سال 2020 میلادی، محصول گوجه‌فرنگی تولید شده در گلخانه‌ها توسط 16 کارآفرین تقریبا 3.5 میلیون سود حاصل از صادرات داشت. در آن نیز سهم روسلان عبدالله اف است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما