معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۸۴

نشست هیأت دولت ترکمنستان در خصوص توسعه فعالیت‌های کشاورزی

هیأت دولت ترکمنستان در نشست سوم مارس سال جاری ( 13 اسفند 1399 )که با حضور قربان قلی بردی‌محمدوف رئیس جمهور، برخی از معاونین رئیس کابینه وزرا و روسای دانشگاه‌های این کشور به صورت مجازی برگزار شد، موضوع توسعه فعالیت‌های کشاورزی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

در ابتدای این نشست آقای بایرام‌دوردی‌یف وزیر کشاورزی و حفاظت از محیط‌زیست ترکمنستان ضمن قدردانی از رهنمودهای ریاست جمهوری برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی، با ارائه گزارشی از وضعیت زراعی در ترکمنستان اظهار داشت: "در سال گذشته 113.7 درصد از برنامه‌های مرتبط با تولید این وزارتخانه اجرایی شده است. به عنوان مثال برنامه تولید الیاف پنبه به میزان 103.2 درصد، برنامه تولید روغن نباتی، شکر و آرد به میزان 100 درصد، برنامه تولید نان و فرآورده‌های آن به میزان 151.4 درصد، برنامه تولید گوشت و فرآورده‌های گوشتی به میزان 102.2 درصد و برنامه تولید شیر و فرآورده‌های لبنی نیز بالغ بر 102.1 درصد اشاره داشته‌اند".

سپس آقای اورازگلدی‌یف معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور کشاورزی به ایراد سخنرانی پرداخته و اظهار داشت: "در سال 2020 برنامه‌های مربوط به تولیدات، فعالیت‌ها و خدمات کشاورزی به میزان 113.7 درصد، برنامه کمیته دولتی در خصوص اقتصاد آب به میزان 104.5 درصد و برنامه پرورش اسب‌های ترکمن نیز به میزان 106.1 درصد اجرایی شده و دولت به اهداف خود در این بخش دست یافته است".

در این جلسه آقای قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به لزوم افزایش فعالیت‌های دولت در بخش کشاورزی اظهار داشت: "وزارت کشاورزی موظف است بهترین نوع بذر گندم، سیب‌زمینی و سایر محصولات زراعی را از کشورهای خارجی خریداری نموده و به کاشت و تولید این محصولات در کشور همت گمارد تا به تدریج با جایگزینی محصولات تولیدی کشاورزی در ترکمنستان، زمینه‌های کاهش واردات این محصولات از کشورهای خارجی فراهم گردد ".

وی همچنین ادامه داد: "در سال گذشته از ظرفیت‌های کارخانجات مرتبط با کشاورزی به طور کامل استفاده نشده است که باید دلایل آن مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال تنها از 52.4 درصد توان تولیدی کارخانه‌های آرد، 64 درصد توان کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی، 67.6 درصد توان نانوایی‌های کشور و 29.1 درصد توان کارخانه‌های تولید روغن استفاده شده است. ضمنا در مقایسه با سال 2019 میزان تولید آرد، روغن‌های نباتی، گوشت و تخم‌مرغ نسبت به سال 2020 کاهش داشته است. در برخی از حوزه‌ها نیز شاهد افزایش واردات از خارج بوده‌ایم. مثلا میزان واردات گوشت طیور به کشور در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 به میزان 6.9 درصد، تخم‌مرغ به میزان 85.8 درصد و روغن نباتی به میزان 93.2 درصد رشد داشته است".

  • بنا به اعلام آقای اورازگلدی‌یف معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور کشاورزی ترکمنستان، در حال حاضر کل زمین کشاورزی اختصاص داده شده برای کشت محصولات مختلف زراعی در این کشور بالغ بر یک میلیون و 393 هزار و 120 هکتار می‌باشد.
  • در پایان نشست فوق‌الذکر، رئیس جمهور ترکمنستان با انتقاد از آقایان مرادوف، رئیس "دانشگاه کشاورزی ترکمن" و غفوروف رئیس "مؤسسه کشاورزی ترکمن" از نحوه فعالیت‌ و عملکرد آنها ابراز نارضایتی کرده و به خاطر کم‌کاری و قصور در انجام امور محوله به وزیر کشاورزی و حفاظت از محیط زیست و همچنین معاون رئیس کابینه وزرا در امور کشاورزی اخطاریه شدید داد که این امر مورد توجه رسانه‌های ترکمنی قرار گرفته و به صورت گسترده‌ای انعکاس یافت.
  • ابراز نارضایتی از عملکرد وزرا و مسئولین ترکمنی به خاطر قصور در انجام امور محوله و حتی توبیخ و برکناری آنها، از جمله مسائلی است که در بسیاری از نشست‌های کابینه ترکمنستان روی داده و رسانه‌های ترکمنی نیز با اشتیاق فراوان آن را پوشش می‌دهند. چندی پیش نیز رئیس جمهور ترکمنستان در نشست کابینه که برای بررسی "مسائل مربوط به توسعه حوزه نفت و گاز" برگزار شده بود، نارضایتی خود را از عملکرد اکثر مسئولین آن حوزه اعلام و برخی از آنها را توبیخ نموده بود.

منابع

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما